تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802763969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس کمیته رفتینگ: بستر توسعه این رشته در ایران فراهم است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: رفتینگ از کجا به قایقرانی ایران اضافه شد
رئیس کمیته رفتینگ: بستر توسعه این رشته در ایران فراهم است
پیام اصلانی گفت: بستر توسعه رشته رفتینگ به دلیل موقعیت‌های اقلیمی برای توسعه در ایران فراهم است.


به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، تاریخچه رفتینگ در جهان به قدمت طول تاریخ است زمانی که بشر به ضرورت سفرهای کوتاه بر روی آب پی برد و متوجه شد به وسیله‌ای نیاز دارد که بتواند او را به روی آب شناور کرده و از نقطه‌ای به سوی دیگر ببرد.

بومیان آمریکایی اولین ابداع کننده ثبت شده قایق‌های رفت در جهان هستند و هنوز هم مسابقات سنتی آنها در آمریکای جنوبی برگزار می‌گردد.

قایق‌های رفتینگ در ابتدا فقط برای جابجایی افراد و حمل کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی از سال 1980 این قایق‌ها برای مصارف توریستی تفریحی هم مورد استفاده قرار گرفت.

قایق‌های رفتینگ بعد از اوایل قرن بیستم با روکش PVC و به شکل کنونی برای مصارف توریستی مورد استفاده قرار گرفت و به دنبال جذابیت‌های ورزشی و اقتصادی آن، شرکت‌های خصوصی با حضور پررنگ تر خود نقش مهمی در تقویت برنامه‌های رفتینگ و سفرهای رودخانه‌ای ایفا کرد و تورهای هیجان انگیز در آب‌های خروشان راه اندازی شد.

امروزه در مبحث گردشگری، رفتینگ به عنوان یکی از شاخه‌های پرطرفدار صنعت توریسم به حساب می‌آید و به دلیل هیجان و نشاط آمیخته با این نوع برنامه‌ها، هر روز به تعداد علاقمندان این رشته مفرح افزوده می شود.

رفتینگ به عنوان یک رشته ورزشی پرطرفدار از سال 1972 وارد بازی‌های المپیک مونیخ و به دنبال آن المپیک 1992 بارسلون و 1996 آتلانتا شد.

مسابقات جهانی و بین‌المللی رفتینگ در 4 ماده: سرعت، ماراکل، اسلالوم و موازی در رودخانه‌های مختلف و با درجات خروشانی مختلف برگزار می گردد.

از برنامه‌های پنج ساله توسعه رفتینگ در قالب کمیته رفتینگ در فدراسیون قایقرانی کشور شامل: دعوت از مربیان خارجی جهت آموزش تیم‌ها، اعزام تیم به مسابقات بین‌المللی رفتینگ،‌ تلاش جهت برگزاری یک جام آسیایی با رویکرد ایرانی، تبادلات فرهنگی-اقتصادی بین گردشگران و ساکنان بومی منطقه، معرفی سنت‌های محلی در راستای حفاظت از میراث غیر ملموس و رشد وتوسعه توریسم ورزشی و غیره است.

پیام اصلانی رئیس کمیته رفتینگ در این خصوص گفت: از سال 1383 به واسطه علایق و تجارب شخصی و دارا بودن مجوز بند "ب" از سازمان گردشگری کمیته رفتینگ را در فدراسیون جمهوری اسلامی ایران تاسیس کردم و همچنین در پی بررسی‌ها و مطالعات لازم، توفیق یافتم تا تورهای یک و دو روزه قایقرانی در آب‌های خروشان را به صورت دسته جمعی برای نخستین بار در ایران راه اندازی کنم.

وی افزود: مسیرهای انتخابی در طی سال‌های گذشته تاکنون، به منظور برگزاری این تورها، با توجه به جذابیت‌های گردشگری، ایمنی مسیر و جریان‌های آبی از نظر مسائل فنی و نیز امکان سنجی‌های انجام گرفته جهت ارائه حداکثر سرویس‌دهی،‌رفاه، سلامت و رضایت گردشگران بوده است.

اصلانی در ادامه بیان داشت: همچنین 4 دوره آموزشی سکانداری رفتینگ و راهنمای رودخانه‌ای با حضور لیونل لافی (از کشور فرانسه با نظارت فدراسیون جهانی قایقرانی) و برجسته ترین مربی در رشته رفتینگ و امداد رودخانه‌ای،‌ آقای گاسپارگوتکس (از کشور اتریش) رییس کمیته آموزش فدراسیون جهانی رفتینگ دارای مدرک راهنمایی قایقرانی در کلیه رودخانه‌های جهان با توجه به درجه تخصصشان به فعالیت بپردازم.

اصلانی در ادامه خاطرنشان کرد: البته در بحث ورزشی 3 بار سرپرست،‌ مربی و ورزشکار تیم ملی رفتینگ جمهوری اسلامی ایران بودم و در مسابقات کاپ اروپا در کشور روسیه رودخانه (Belage) و مسابقات کاپ اروپا در کشور فرانسه رودخانه (Duranee) و مسابقات قهرمانی جهان 2013 نیوزلند، رودخانه‌های (Rotorua) شرکت کرده‌ام.

وی در ادامه بیان داشت: علاوه بر قایقرانی در آب‌های خروشان، راه اندازی برنامه‌های آموزشی را پلینگ یا فرود از ارتفاعات، از دیگر فعالیت‌های ورزشی-تفریحی است که در منطقه دوپلان به اجرا درآمده است.

سرپرست کمیته رفتینگ در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی محل مورد نظر و برخورداری از دمای مناسب و نزدیکی به مرکز استان چهار محال بختیاری و استان‌های بزرگ کشور از جمله اصفهان و لرستان، شرایط مناسب برای جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده و به دلیل نزدیکی پروژه‌های زنده رود به دریاچه سد زاینده رود و قسمت‌هایی از رودخانه با آب راکد با کم سرعت کمترین هزینه می‌توان در این ورزش هیجان انگیز شرکت کرد.

اصلانی تاکید داشت: رشته‌های مختلف قایقرانی شامل: دراگون بت، رفتینگ،‌ روئینگ،‌ کانوپولو، کایاک در مسافت‌های مختلف و همچنین مسابقات شنای آزاد برای مسافت‌های بیشتر از 2000 متر در این محل قابل اجرا است به علاوه تشکیل کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و تخصصی مانند غواصی و دیگر رشته‌های آبی در این محل براحتی مقدور است.

بهرامی قهرمان کشوری رشته رفتینگ در این خصوص گفت: تیم رفنینگ در روال خودش تمرینات را انجام می دهد و حالت خوبی دارد ما در اروند رود با تجهیزاتی که داریم در مکان‌ها و آبهای سرد هم می توانیم این رشته‌را دنبال کنیم.

وی افزود: البته در زمستان چون آب رودخانه بالا می‌آید خیلی بهتر می‌توان قایقرانی کرد ولی در تابستان آب رودخانه پایین می‌رود بنابراین در زمستان این رشته جذاب تر است چون با لبا‌س‌هایی که قایقرانان به تن می کنند آب به تن قایقران می‌خورد باعث می‌شود گرمای بدن را نگه‌دارد چون از لباس‌های غواصی استفاده می‌شود و رفلکس آن بالا است.

بهرامی تصریح کرد: من به شخص به این رشته خیلی علاقمندم چون رشته پویایی است و تازه کار نیست یکبار هم دچار مصدومیت از پا شدم که با هزینه شخصی خودم مشکل را حل کردم ولی همچنان این رشته را دوست دارم.

قهرمان کشوری رشته رفتینگ قایقرانی در ادامه اظهار داشت: در این رشته برنامه‌ریزی خیلی مهم است. کشورهای اروپایی در رودخانه‌های خود دارای منظره‌های زیبا نیستند و آب رودخانه‌ها خیلی سرد است در صورتی که ایران از همه امکانات برخوردار است.

انتهای پیام/





تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن