تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820285061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرونده ميراث ناملموس آيين باران خواهي چند مليتي مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ آذر ۱۳۹۳ (۱۴:۵۷ب.ظ)
پرونده ميراث ناملموس "آيين باران خواهي" چند مليتي مي شود پرونده ميراث ناملموس آيين باران خواهي با تقاضاي کشور افغانستان و برخي کشورهاي آفريقايي به پرونده چند مليتي تبديل مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي با اعلام اين خبر افزود: پرونده آيين باران خواهي بر اساس آيين و مراسمي در روستاي کبوران تفرش تشکيل و از سوي ايران به مرکز ميراث جهاني ناملموس ارائه شد.
وي با بيان اينکه اين پرونده ابتدا براي گرفتن تضمين کافي از ايران براي حفظ اصالت مراسم در مقابل افزايش گردشگران ريفر شد خاطر نشان کرد: نگراني مرکز ميراث جهاني ناملموس درباره ثبت آيين و مراسم اين است که با افزايش بازديد گردشگران، اين مراسم حالت نمايشي گرفته و اصالت خود را از دست بدهد.
طالبيان با تاکيد بر اينکه اين پرونده با درخواست افغانستان شکل چند مليتي گرفت، افزود: پرونده هاي چند مليتي از اولويت و اهميت خاصي برخوردار هستند و به دليل اهميتي که اين آيين در مناطق بياباني و کم آب دارد، برخي اعضاي کميته ميراث جهاني از چند مليتي شدن اين پرونده استقبال کردند.
معاون ميراث فرهنگي در ادامه با اشاره به پرونده نوروز به عنوان پرونده مهم ميراث ناملموس يونسکو گفت: 5 کشور عراق، افغانستان، تاجيکستان، قزاقستان و ترکمنستان به کشورهاي عضو پرونده جهاني نوروز خواهند پيوست.
وي افزود: با اضافه شدن اين 5 کشور به پرونده نوروز، اعضاي آن 12 نفر خواهد شد به اين ترتيب نوروز بزرگترين پرونده چند مليتي جهان خواهد شد.
طالبيان با اشاره به اين که کشورهاي ايران، ترکيه، آذربايجان، هند، قرقيزستان، پاکستان، ترکيه و ازبکستان عضو اين پرونده بودند، اظهار داشت: براي آن که پرونده نوروز براي سال 2017 آماده شود، طي دو ماه آينده جلسه اي در محل مقر يونسکو برگزار خواهد شد تا الحاق کشورهاي علاقمند مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.
وي در خصوص موضوع ثبت پرونده نان لواش از سوي ارمنستان گفت: موضوع اين پرونده در واقع برکت نان لواش به عنوان يک سنت فرهنگي است؛ در ارمنستان نان لواش اهميت خاصي دارد و در رويدادهاي مهم از آن استفاده مي شود؛ به طور مثال در مراسم عروسي نان لواش را روي دوش عروس و داماد مي گذارند يا اگر ميهمان ويزه اي داشته باشند براي خوشامد گويي از اين نان استفاده مي کنند.
طالبيان با بيان اين که برکت نان لواش به عنوان يک سنت فرهنگي از سوي ارمنستان مطرح شد و به ثبت رسيد، اعلام کرد: البته مقرر شده است در خصوص پخت نان لواش کشورهاي ايران، ترکيه، آذربايجان و ارمنستان طي 2ماه آينده يک پرونده چند مليتي آماده کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن