تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819505921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اروپا درگیر فساد سیاستمداران و بحران مالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اروپا درگیر فساد سیاستمداران و بحران مالی تهران- ایرنا- کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی با تبعات بحران مالی دست و پنجه نرم می کنند که رسوایی طبقه سیاستمدار در بسیاری از کشورها، مردم را نسبت به حاکمان بیش از پیش بی اعتماد کرده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از لیسبون، مردم اسپانیا هر روز به میزان بیشتری از اختلاس سیاستمداران عصبانی می شوند. در پرتغال نیز مردم از دستگیری و زندانی شدن نخست وزیر پیشین به دلیل اختلاس مالی متعجب شده اند.
در هر دو این کشورهای بحران زده، اخبار بیشتری از تقلب و اختلاس بین طبقه سیاستمدار منتشر می شود که به بروز احزاب سیاسی جدید منجر شده است. افزون براین به تغییر رویه رای دهندگان برای انتقال پیام تغییرات به طبقه حاکم نیز می توان از آن تعبیر کرد.
در پرتغال "خوزه سوکراتس" نخست وزیر این کشور بین سال های 2005 تا 2011 هفته پیش برای انجام مراحل تحقیق پرونده پولشویی و فرار مالیاتی اختلاس بازداشت و محبوس شد. در صورت اثبات این اتهامات وی به 21 سال حبس محکوم می شود، این سومین رسوایی سیاستمداران و تجار پرتغالی طی چهار ماه قبل است.
استعفای وزیر بهداشت اسپانیا هفته قبل به دلیل محکومیت در دادگاه به دلیل سوء استفاده مالی، "ماریانو راخوی" نخست وزیر این کشور را واداشت تا روز پنج شنبه (6 آذر) در پارلمان در مورد این موضوع صحبت کند. راخوی از حزب حاکم مردم گفت: فساد یک مشکل است.
اما او در حالی به فساد گسترده در اسپانیا اعتراف کرد که اخبار فساد سیاستمداران از جمله مقامات حزب وی به گزارش هر روزه رسانه های اسپانیا تبدیل شده است.
در اسپانیا که دو دوره بحران اقتصادی را در سال های 2009 و 2013 پشت سرگذاشته، با نرخ بیکاری 24 درصدی روبروست، حزب چپ گرای به نام "پودموس/ می توانیم" تهدید کرده است توازن سیاسی را تغییر خواهد داد.
یافته های تحقیق اخیر روزنامه "الموندو" نشان داد این حزب در صورت برگزاری انتخابات می تواند 28 درصد آرا را به دست آورد، در حالی که حزب مردم 26 درصد و حزب سوسیالیست 20 درصد آرا را به دست آورد. "اینیگو ارخون" بنیانگذار حزب پودموس گفت: درخواست برای تغییر را در فضا می توان احساس کرد.
احزاب و گروه های جدید سیاسی در پرتغال نیز با وعده انتخاب مسیر جدید و سالم تری روی کار آمده اند. یکی از آنها "یونتوس پودموس/ با هم می توانیم" نام دارد.
این امر منحصر به اسپانیا و پرتغال نیست، یافته های یک تحقیق انجام شده در کمیسیون اروپا در مورد برداشت مردم از فساد نشان می دهد تقریبا 60 درصد پرسش شوندگان باور دارند رشوه و سوء استفاده از قدرت برای اهداف و منفعت شخصی بین سیاستمداران فراوان است. بر اساس این گزارش فساد در همه این کشورها رواج دارد و نزدیک به 120 میلیارد یورو در سال به آنها خسارت می زند.
در جنوب اروپا اقبال مردم نسبت به احزاب نوظهور در ایتالیا و یونان آغاز شد. "بپ گریلو" کمدین پیشین ایتالیایی در انتخابات مجلس ایتالیا در سال 2013 روی موج رای دهنده های ناراضی از سیاستمداران سرمایه گذاری کرد و اکثریت آرا را به دست آورد.
حزب مخالف "سیریزا" یونان نیز توانست در انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) پیروز شود. این حزب خواستار بخشیده شدن بدهی های یونان به اتحادیه اروپاست.
"آنتونیو کاستا پینتو" از موسسه علوم اجتماعی دانشگاه لیسبون می گوید: رسوایی های مالی بی اعتمادی نسبت به سیاستمداران را تعمیق کرده است، این بی اعتمادی به همراه تدابیر ریاضتی احساس بی عدالتی را برمی انگیزد و باعث ظهور احزاب مخالف می شود.
اروپام**9157**1485**5981


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن