تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821007977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتراض ساکنان شهرهای جنوبی تونس به سخنان السبسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اعتراض ساکنان شهرهای جنوبی تونس به سخنان السبسی تهران - ایرنا - ساکنان مناطق جنوبی تونس روز گذشته (جمعه) در اعتراض به سخنان اخیر "باجی قائد السبسی" نامزد پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به راهپیمایی پرداختند.


به گزارش پایگاه خبری مصری "الاهرام"، السبسی هفته گذشته در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی، "منصف المرزوقی" رییس جمهوری موقت و رقیبش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس را نامزد سلفی های افراط گرا نامید.
ساکنان شهرهای جنوبی تونس که عمدتا به مرزوقی رای داده بودند، دیروز (هفتم آذر/28نوامبر) در اعتراض به سخنان السبسی به خیابان ها آمده و اظهارات وی را تفرقه جویانه و توهین آمیز خواندند.
در حالی که برخی شهرهای مهم و توسعه یافته تر تونس در مناطق جنوبی این کشور واقع اند، عمده حامیان السبسی در محدوده جغرافیایی شمال و مناطق مرکزی - شرقی "الساحل" در تونس ساکن هستند.
اعتراض ها علیه السبسی از چهارشنبه شب در شهرهای "قیروان"، "مدنین" و "بن قردان" آغاز شده و به دنبال این اعتراض ها، "الطیب البکوش" دبیرکل حزب سکولار "ندای تونس" که السبسی ریاست آن را بر عهده دارد، اعلام کرد که سخنان وی بدون توجه به بخش های دیگر اظهاراتش تفسیر شده است.
البکوش همچنین "کنگره حزب جمهوری" تونس مرزوقی را به "تلاش برای ایجاد تفرقه میان مناطق شمالی و جنوبی تونس" متهم کرد و درباره "قطبی شدن بی سابقه" شهرهای جنوبی این کشور هشدار داد.
این در حالی است که مرزوقی طی بیانیه ای اعلام کرد که برای اعتراض فراخوان نداده و مایل نیست تنش ها در آستانه دور دوم انتخابات که قرار است در دی ماه برگزار شود، افزایش یابد.
دور نخست انتخابات ریاست جمهوری تونس چندی پیش برگزار شد و السبسی با کسب 42 درصد کل آراء در رتبه نخست، مرزوقی با به دست آوردن 22 درصد، دوم و "حما الحمامی" نامزد چپ گرا با 10 درصد آراء در رتبه سوم قرار گرفت.
حزب ندای تونس در انتخابات پارلمانی ماه گذشته این کشور اکثریت کرسی ها را از آن خود کرد.
قرار است احزاب سیاسی و گروه های مدنی تونس روز سه شنبه هفته جاری درباره این موضوع گفت وگو کنند.
حزب النهضه که در انتخابات پارلمانی تونس در رتبه پس از ندای تونس جای گرفت، با انتشار بیانیه ای در روزنامه "الفجر" با امضای "راشد الغنوشی" از السبسی و مرزوقی خواست تا دست از "اتهام زنی و اقدامات تحریک آمیز" بردارند.
در این بیانیه همچنین نسبت به "خطرات ایجاد تفرقه با توسل به وابستگی های سیاسی" هشدار داده شد.
در این میان، "حمادی الجبالی" نخست وزیر سابق تونس و از شخصیت های برجسته النهضه، ضمن متهم کردن السبسی به ترویج تبعیض، از وی خواست که به قانون اساسی پایبند باشد و از مردم این کشور عذرخواهی کند.
خاورم**9156**7074**1275


08/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن