واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بهداد؛ نگين بازيگري دهه 80 سينماي ايران
حامد بهداد در فيلم سينمايي "لطفا مزاحم نشويد" سيمايي تازه از خود و تصويري تاثيرگذار از تواناييهايش ارائه داده است. به گزارش خبرنگار مهر، حامد بهداد در اين سالها تنها يکي از مهمترين بازيگران سينماي ايران نبوده، موضعگيريهاي تند و تيز و غيرمتعارف و رفتارهاي گاه غريبش از او سيمايي ساخته که براي عدهاي محبوب است و براي گروهي ديگر آزاردهنده. در جامعهاي که فروتني و تواضع امتياز است اعتماد به نفس بيش از اندازه حامد بهداد سرمنشاء ماجراها و حاشيههاي بسيار بوده است.اما بهداد فارغ از اين موضعگيريها همچنان بر مداري ميچرخد که خود ميخواهد، از سويي به دلبستگيهايش در حوزه موسيقي و عکاسي ميپردازد و از طرفي در فيلمهايي بازي ميکند که گاه ارتباط مستقيم با هم ندارند، چگونه ميتوان توجيه کرد بازيگر "نيمه پنهان"يا "تسويه حساب" در "محاکمه در خيابان" بازي کند يا سر از "کسي از گربههاي ايراني خبر نداره" در بياورد؟ نبوغ انکار ناپذير او در بازيگري است که با وجود اخلاق غريبش اين اعتماد را در کارگردانهايي مثل عباس کيارستمي و مسعود کيميايي به وجود ميآورد که تجربه همکاري با بهداد را از دست ندهند. حامد بهداد مثل هر بازيگر باهوشي نياز به همراهي و همفکري کارگرداني درجه يک دارد، زماني که تصميم ميگيرد تجربهگرايي را از سر بگذراند نتيجه اين ميشود که نام و اعتبارش را در فيلمهايي هزينه ميکند که نه تنها به کارنامه حرفهاي اش نکتهاي اضافه ميکنند بلکه تواناييهايش را هم نشان نميدهند. بهداد که از بازيگري لذت ميبرد هنوز آن قدر سختگير نشده که لذت تجربه نقش کوتاه را به بازي در نقش اول واگذار کند اما بايد حد و مرزي براي اين تجربه کردن قائل باشد.حامد بهداد در اين سالها تنها يکي از مهمترين بازيگران سينماي ايران نبوده، موضعگيريهاي تند و تيز و غيرمتعارف و رفتارهاي گاه غريبش از او سيمايي ساخته که براي عدهاي محبوب است و براي گروهي ديگر آزاردهنده. در جامعهاي که فروتني و تواضع امتياز است اعتماد به نفس بيش از اندازه حامد بهداد سرمنشاء ماجراها و حاشيههاي بسيار بوده است.اين روزها ميتوان بازي متفاوت حامد بهداد را در اپيزودي از فيلم سينمايي "لطفا مزاحم نشويد" به کارگرداني محسن عبدالوهاب ديد، بازي در فضايي واقعگرا و مستندگون باعث شده آنچه از بازي بهداد در ذهن داريم کنار بگذاريم و شاهد اين باشيم که او چه خوب در دل فضاي واقعگراي فيلم جاي گرفته است. او که متهم ميشود به اغراق در بازي، در اين نقش کوتاه فرصت داشته تا در قالب مردي جوان و شکست خورده ظاهر شود. مردي که تکهاي از پازلي است که تصوير کلي شهر تهران و ساکنانش را مقابل ديدگان مخاطب ترسيم ميکند. حامد بهداد که معمولا تصويري از عصيان و ناآرامي را در بازيهايش متبلور کرده اين بار بازي در سکوت را به خوبي نشانمان ميدهد.حرکات، نوع ديالوگگويي، حتي فيزيک و گريم بهداد در اين فيلم متناسب با سيماي تازهاي است که کارگردان از اين بازيگر ارائه ميدهد، بهداد با هوشمندي رفتارهاي آشناي خود را حذف و به قالب شخصيت نزديک ميشود. يکي از امتيازهاي بازي بهداد در اين فيلم استفاده درست از ميميک است. رنج و استيصال مرد را نه فقط در موقعيت سختي که در آن گرفتار شده که در چهره و چشمهاي بهداد ميتوان ديد.بازيگري که در فيلمهاي "روز سوم"، "کسي از گربههاي ايراني خبر نداره"، "هفت دقيقه تا پائيز" و نمونههايي از اين دست نشان داده که رمز و راز برونگرايي در بازي را خوب ميداند و در "لطفا مزاحم نشويد" مانند "هر شب تنهايي" با حذف نشانههاي بيروني تبحرش در بازي درونگرا را نشان ميدهد. حامد بهداد را ميتوان مهمترين بازيگر دهه 80 سينماي ايران دانست. بازيگري که ويژگيهاي ظاهري ستارههاي اين سينما را ندارد اما با ممارست در حرفهاش به محبوبيت رسيده است.بازيگري که با وجود اخلاق متفاوت و تعلق نداشتن به گروه و باند خاص هوادار دارد، توانايياش را به کارگردانهاي اين سينما ثابت کرده و تعداد قابل توجهي نقش ماندگار از خود به يادگار گذاشته است. کدام بازيگر جوان به اندازه بهداد نقش خاطرهانگيز در کارنامه دارد؟ کدام بازيگر به اندازه او در جشنواره فيلم فجر بيمهري ديده اما از سوي تماشاگران و منتقدان ديده و تحسين شده است.دهه 80 دوران افول ستارههاي چشم روشني است که ميخواستند گيشهها را تصاحب کنند، ستارههايي که با وجود ادعاهايشان يا از سينما و بازيگري فاصله گرفتهاند، يا درگير پروژههايي شدهاند که فقط براي فروش ساخته شدهاند. حامد بهداد در کمتر از يک دهه تعدادي از بهترين تجربههاي بازيگري سينماي ايران را به نام خود ثبت کرده و اين براي يک بازيگر امتياز بزرگي است. تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]