تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837097263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اثر گناه و عمل صالح در عالم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اثر گناه و عمل صالح در عالم
خودارضایی: گناه یا بیماری
به محض اینکه کاری از انسان سر زد آن کار می شود موجودی از موجودات عالم که در غیر خودش اثر گذار و از غیر خودش اثر پذیر است. این تاثیر متقابل موضوعی است که قرآن کریم به آن پرداخته و زوایای پنهانی از آن را برای ما روشن ساخته است.پیش از پرداختن به تاثیر عمل انسان در پیرامون و اطرافش، توجه به این نکته ضروری است که عمل انسان تاثیری در خداوند متعال ندارد. خداوند سبحان ذاتیست صاحب تمام کمالات و مبرا از هر نقص و عیب؛ او بی نیاز محض است؛ محتاج به چیزی نیست تا تغییری در او ایجاد کند. از این رو دگرگونی در او راه ندارد و هیچ موثری نتواند در او اثر گذارد. قرآن می فرماید اگر همه انسانها رفتاری خوب و ایمانی داشته باشند، اینها به نفع خود کار کرده اند و ذره ای سود عاید خداوند نمی شود؛  وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما یُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعالَمینَ هر کس که تلاش می کند برای خویش تلاش کرده چرا که خداوند از تمام عالم بی نیاز است.در مقابل اگر تمام مردم روی کره زمین به دین خدا پشت کرده و مسیر کفر را در پیش گیرند کوچکترین تاثیری در خداوند رخ نخواهد داد؛ إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمیعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ حَمیدٌ2 اگر شما و هر آنکه در زمین هست راه کفر و بی دینی را طی کنید برای خدا تفاوتی ندارد؛ چرا که او بی نیازیست که در هر حال، خواه کسى او را به زبان حمد بگوید یا نگوید محمود است و حمید.از این مطلب که بگذریم وارد بحث اصلی می شویم که از دیدگاه قرآن کریم، اعمال خوب و بد انسان چه تاثیری در محیط پیرامون او دارد؟قرآن به ما می آموزد همانگونه که آسمان و زمین بی ارتباط با انسان نیستند انسان نیز با اعمالش بی ارتباط با آنها نیست. البته از این نکته نباید غفلت کرد که منظور از این رابطه یک ارتباط و تاثیرگذاری عادی نظیر بیل زدن به زمین و یا باردارکردن ابرها نیست؛ بلکه مراد از آن تاثیر گذاری پنهانی است که قرآن از آن پرده برمی دارد.قرآن کریم در آیاتی به وجود رابطه مستقیم بین اعمال مردم و حوادث عالم اشاره می کند. برخی از این آیات ناظر به تاثیر ناگوار اعمال بد انسان است و برخی دیگر آثار مطلوب اعمال خوب انسان بر محیط اطرافش را بیان می کند. علامه طباطبایی(ره) در توضیح این آیه می نویسد: این آیه عام است و مخصوص به یك زمان و یا مكان و یا واقعه خاصی نیست. در نتیجه مراد از « برّ و بحر» همان معناى معروف یعنی همه روى زمین است و مراد از فساد در زمین، مصیبتها و بلاهاى عمومى است كه مردم را نابود مى‏كند؛ مانند: زلزله، نیامدن باران، قحطى، بیماریهای واگیردار، جنگها، غارتها، سلب امنیت و خلاصه هر بلایى كه نظام آراسته و صالح جارى در عالم را بر هم می‏زند و خوشى و عیش انسانها را از بین مى‏برد.اثر گناه در عالماز آیاتی که به مطلب نخست اشاره دارد این آیه شریفه است که می فرماید: ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ.3علامه طباطبایی(ره) در توضیح این آیه می نویسد: این آیه عام است و مخصوص به یك زمان و یا مكان و یا واقعه خاصی نیست. در نتیجه مراد از « برّ و بحر» همان معناى معروف یعنی همه روى زمین است و مراد از فساد در زمین، مصیبتها و بلاهاى عمومى است كه مردم را نابود مى‏كند؛ مانند: زلزله، نیامدن باران، قحطى، بیماریهای واگیردار، جنگها، غارتها، سلب امنیت و خلاصه هر بلایى كه نظام آراسته و صالح جارى در عالم را بر هم می‏زند و خوشى و عیش انسانها را از بین مى‏برد.ایشان در ادامه و در توضیح « بِما كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ» می نویسند: این فسادی که در زمین ظاهر می شود بر اثر اعمال مردم است؛ یعنى به خاطر شركى است كه مى‏ورزند، و گناهانى است كه مى‏كنند.4در روایتی امام باقر علیه السلام یکی از مصادیق این فساد در زمین را در روز سقیفه بر شمرد.(5) همان روز که عده ای نشستند و از پیش خود خلیفه ساختند و به آن پرداختند و با این کار خود دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله در غدیر را عملا منکر شدند.  اثر عمل صالح در عالم
نماز
قرآن کریم در آیاتی نظیر آیه 96 اعراف در باره تاثیر عمل صالح در عالم می فرماید: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ؛ اگر مردمى كه در این آبادیها و نقاط دیگر روى زمین زندگى داشته و دارند، به جاى طغیان و سركشى و تكذیب آیات پروردگار و ظلم و فساد، ایمان مى‏آوردند، و در پرتو آن تقوا و پرهیزكارى پیشه مى‏كردند، نه تنها مورد خشم پروردگار و مجازات الهى واقع نمى‏شدند، بلكه درهاى بركات آسمان و زمین را به روى آنها مى‏گشودیم.6علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه شریفه می نویسد: « بركات» به معناى هر چیز كثیرى از قبیل امنیت، آسایش، سلامتى، مال و اولاد است كه غالبا انسان به نبود آنها آزمایش می شود. خداوند متعال در این آیه بركات را به مجرایى تشبیه كرده كه نعمت‏هاى الهى از راه آن بر مردم ارزانی می شود؛ باران و برف هر كدام در موقع مناسب و به مقدار نافع مى‏بارد، هوا در موقعش گرم و در موقعش سرد شده و در نتیجه غلات و میوه‏ها فراوان مى‏شود، البته این در موقعى است كه مردم به خداى خود ایمان آورده و تقوا پیشه كنند و گر نه این مجرا بسته شده و جریانش قطع مى‏گردد.7در تفسیر المیزان می خوانیم: این آیات در مقام بزرگ شمردن گناه و عظیم دانستن آثار گناه است كه آن را به محسوس مثل مى‏زند و مى‏فرماید: شما با این حرف خود، امرى منكر و زشت و شنیعی مرتكب شدید كه آثار سوء آن، چنان بزرگ است كه نزدیك است آسمان متلاشى گردد و زمین بشكافد و كوه‏ها فرو ریزد؛ آن طور كه گویا یك خانه فرو مى‏ریزد.پرده برداری قرآن کریم از حقیقت تاثیر گناه در آسمان و زمین در فرهنگ تهی از معارف قرآن، گناه کاریست با دامنه تاثیری بسیار محدود که شعاع اثر آن از گناهکار بیرون نرفته و در او خلاصه می شود.اما در فرهنگ قرآنی، تاثیر گناه محدود به فرد گنهکار نشده بلکه اثر آن آسمان و زمین را در می نوردد. قرآن کریم با بیان نمونه ای به این حقیقت شگرف اشاره می کند و می فرماید:  وَ قَالُواْ اتخََّذَ الرَّحْمَانُ وَلَدًا. لَّقَدْ جِئْتُمْ شَیًْا إِدًّا. تَكَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنشَقُّ الْأَرْضُ وَ تخَِرُّ الجِْبَالُ هَدًّا. أَن دَعَوْاْ لِلرَّحْمَانِ وَلَدًا.8 آنها گفتند خداوند رحمان فرزندى براى خود انتخاب كرده‏ است. چه سخن زشت و بزرگى آوردید. نزدیك است آسمانها به خاطر این سخن از هم متلاشى گردد و زمین شكافته شود و كوه‏ها به شدت فرو ریزد. به خاطر اینكه براى خداوند رحمان فرزندى ادعا كردند.همانطور که ملاحظه می شود این آیات اشاره به یک گناه اعتقادی دارد و در آن تاثیری که این گناه در عالم می گذارد به وضوح بیان شده است.در تفسیر المیزان می خوانیم: این آیات در مقام بزرگ شمردن گناه و عظیم دانستن آثار گناه است كه آن را به محسوس مثل مى‏زند و مى‏فرماید: شما با این حرف خود، امرى منكر و زشت و شنیعی مرتكب شدید كه آثار سوء آن، چنان بزرگ است كه نزدیك است آسمان متلاشى گردد و زمین بشكافد و كوه‏ها فرو ریزد؛ آن طور كه گویا یك خانه فرو مى‏ریزد.9 چه خوش سرود مولوی که گفت:معنی جَفَّ القلم کی آن بود که جفاها با وفا یکسان بود  کژ روی جَفَّ القلم کژ آیدت     راستی آری سعادت زایدت 10  یا آنجا که گفت:  این جهان کوه است و فعل ما ندا    سوی ما آید نداها را صدا 11  به راستی اگر نبود قرآن و بیان وحی، بشر برای همیشه از این حقایق محروم بود و هیچگاه نمی توانست به این معارف دست پیدا کند وَ یُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُون. 12 امید پیشگر – گروه دین و اندیشه تبیان1- عنکبوت / 62- ابراهیم ع / 83- روم / 414- المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏16، ص195 5- عن أبی جعفر علیه السلام فی قوله عز و جل: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ» قال: ذاك و الله حین قالت الأنصار: منا أمیر و منكم أمیر.   تفسیر نور الثقلین، ج‏4، ص1916- تفسیر نمونه، ج‏6، ص 2657- المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص2018- مریم س / 88-919- المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏14، ص11110- مثنوی معنوی، دفتر پنجم11- همان، دفتر اول12- بقره / 151 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن