تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819469601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منافع بازی برد- برد در پرونده هسته ای - دکتر محمدمهدی مظاهری*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: منافع بازی برد- برد در پرونده هسته ای - دکتر محمدمهدی مظاهری* مذاکرات هسته ای در حالی در وین اتریش ادامه دارد که طرف های مذاکره تنها دو روز دیگر برای رسیدن به توافقی جامع برای پرونده هسته ای ایران فرصت دارند.


هر چند در دنیای سیاست پیش بینی مسائل کاری دشوار و چالش برانگیز است و بسختی می توان گفت که این مذاکرات با موفقیت به پایان می رسد یا خیر؛ اما تحلیل وضعیت طرف های مذاکره و دلایل هر یک برای حضور در این نشست ها، می تواند تا حدی نشان دهد که آنها تا چه اندازه در رسیدن به توافق جدی هستند.
با چنین رویکردی می توان چهار بازیگر عمده را در این ماراتن قدرت تصور نمود. در یک سو جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که از سال 1384 «سند چشم انداز 20 ساله» ای را به عنوان راهبرد پیشرفت خود برای دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی تدوین کرده و هم اکنون با گذشت 9 سال از ابلاغ آن توسط رهبر معظم انقلاب، نیک می داند که با وجود تحریم های متعدد، راه دستیابی به اهداف این سند با مشکلاتی مواجه است. بنابراین با پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری 92، شعار حل پرونده هسته ای، رفع تحریم ها و تلاش برای گشایش و توسعه روابط با دیگر کشورها، در مرکز توجه مسئولان نظام قرار گرفته است. ارائه 9 دلیل از سوی رهبر معظم انقلاب برای حمایت از مذاکرات هسته ای، نشانه ای از جدیت جمهوری اسلامی ایران برای غلبه بر موانعی است که کشورهای غربی در مسیر پیشرفت آن ایجاد کرده اند.
در طرف دیگر این ماراتن، ایالات متحده امریکا قرار دارد؛ کشوری که با مشکلاتی در حوزه های سیاست داخلی و خارجی خود مواجه است. ادامه مشکلات ناشی از کسری بودجه، افزایش نرخ بیکاری، درآمدهای مالیاتی و افزایش مالیات و بهبود وضعیت طبقه متوسط، همه از جمله معضلات اقتصادی کنونی ایالات متحده محسوب می شود. در حوزه سیاست خارجی نیز وضعیت مناطقی همچون اوکراین، سوریه، عراق، افغانستان، غزه و بویژه ظهور داعش، بخوبی نشانگر آن است که اوباما دستاورد مهمی در حوزه سیاست خارجی نیز نداشته است. براساس نتایج نظرسنجی های اخیر، میزان محبوبیت اوباما به سطح پایین 44 درصد رسیده است. در نتیجه شاهد بودیم که در اثر این نارضایتی از سیاست های اوباما و لیبرال ها، در انتخابات میاندوره ای، چهره سیاسی کنگره تغییرات اساسی یافت و جمهوریخواهان اکثریت کرسی ها را در مجلس نمایندگان به دست آوردند بنابراین در چنین شرایطی به نظر می رسد لیبرال های امریکا نیز درصددند تا حل پرونده هسته ای ایران را به عنوان یک برگ برنده در میان افکار عمومی امریکا و حزب رقیب خود مطرح کنند.
بازیگر مهم دیگر این بازی سیاسی، تروئیکای قدرت در اروپا هستند که به نظر می رسد به علت نزدیکی تاریخی و جغرافیایی ای که به ایران دارند، نیازمند مقابله با چالش های امنیتی در خاورمیانه و به دنبال نظم بین المللی صلح آمیز هستند. از این رو، چنان که لابی صهیونیستی نتواند برخی از سران این کشورها را تحت تأثیر قرار دهد؛ جای امیدواری وجود دارد که اروپایی ها بتوانند موضع امریکا درباره موضوعات مهم مذاکرات هسته ای را نرم کنند.در نهایت بازیگران مهم دیگر این صحنه، چین و روسیه هستند. چین مایل است با حل بحران هسته ای ایران، فضایی امن و آزاد برای گسترش روابطش با ایران و حضور در خلیج فارس پیدا کند. در این راستا ورود ناوگان نیروی دریایی چین به بندرعباس در سپتامبر 2014 به معنای تمایل این کشور جهت حفظ منافع تجاری بزرگ چین در ایران است.
روسیه نیز پس از بروز بحران اوکراین اعلام کرده بود که شاید در نوع نگاهش به پرونده هسته ای ایران و همکاری که با غرب داشته است، تجدید نظر کند. بدین مفهوم که سرانجام فعالیت های هسته ای به نفع ایران تمام شود. هرچند عملاً روس ها تاکنون هیچ اقدام عملی له یا علیه فعالیت های هسته ای و مذاکرات انجام ندادند. با وجود این به دلیل تحریم هایی که غرب علیه روسیه وضع کرده است؛ دور از انتظار نیست که روس ها به دلیل موقعیت مشابهی که با ایران پیدا کرده اند، این بار در جبهه ایران قرار گرفته و خواهان مقابله با زیاده خواهی های امریکا باشند. بنابراین مجموعه شرایط بازیگران حاضر در این دور از ماراتن هسته ای، نشانگر آن است که حل این پرونده و مختومه اعلام شدن آن در شرایط کنونی به نفع همه آنهاست. تنها چیزی که در این روند بحث برانگیز است؛ امتیازاتی است که هر یک از طرف ها به دست می آورد یا از دست می دهد. در عالم سیاست بهترین نوع مذاکره و رفتار دیپلماتیک، بازی با حاصل جمع مثبت یا همان برد- برد است که امروزه حداقل در ظاهر، کشورها به رعایت این بازی علاقه نشان داده و تعابیری همچون احترام متقابل، درک منافع مشترک، مذاکرات بدون پیش شرط و... در همین حوزه قابل بررسی هستند. بر این اساس حل پرونده هسته ای ایران نیازمند آن است که همه طرف های مذاکره، ضمن اولویت بخشیدن به منافع جمعی به جای منافع فردی، تمرکز بر حل مشکلات داخلی و نیز دوری گزیدن از جنجال آفرینی های مخالفان و گروه های تندروی داخلی و بین المللی، پیش زمینه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را فراهم کنند.
*استاد دانشگاه
*روزنامه ایران
اول**


02/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن