تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833431397
حضرت معصومه و حوزه علمیه قم
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حضرت معصومه و حوزه علمیه قم
در مقاله پیشین جلوه هایی از توسل به حضرت فاطمه معصومه در سیره و کلام علما را دیدیم، آن مطلب را در اینجا ببینید. بسم الله الرحمن الرحیممعرفى حوزه علمیه قمسالهاست كه شهر مقدس قم رسما به عنوان مركز علمى و فرهنگى جهان تشیع مطرح است و این به سبب اجلال نزول مراجع عظام تقلید شیعه و عالمان دین و تشكیل حلقات درس های سطوح عالی در این شهر است علاوه بر این که طلاب علوم دینى در کنار تحصیل، به تدریس و تألیف و كارهاى تحقیقى مى پردازند؛ همین امور موجب شده است كه سطوح متوسط و حتى سطوح اولیه علوم دینی نیز در این شهر علم و اجتهاد دایر شود.این رونق علمى در حوزه مقدس قم را ائمه معصومین علیهم السلام پیش گویى كرده بودند، از جمله این كه امام صادق علیه السلام فرمودند: ...زمانى مى رسد كه از قم علم و دانش به دیگر شهرها از شرق تا غرب منتشر مى شود، تا جایى كه این شهر بر شهرهاى دیگر دلیل و اسوه گشته و تا آن جا كه هیچ كس درزمین نیست كه از قم به او بهره هاى علمى و دینى نرسد. آن گاه است كه زمان ظهور حجت خدا و قائم ما فرا مى رسد. (1) تأثیر ورود فاطمه معصومه علیها السلامورود حضرت معصومه علیها السلام به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوى بزرگ در این شهر آثار و برکات فراوانى را به همراه داشته است. از لحظه ورود ایشان به قم، این شهر همواره از جهات فرهنگى، سیاسى، اجتماعى، عمرانى و اقتصادى رو به رشد و پیشرفت نهاده است. تأثیر این واقعه تاریخى را مى توان با مطالعه زوایاى تاریخى این شهر به دست آورد. تأثیر وجود آن حضرت در تحولات تاریخى، فرهنگى، مذهبى و اجتماعى نه تنها در محدوده یک شهر، بلکه گاهى در کل کشور ایران بوده و بسیاری از وقایع و حوادث کشور ایران به نوعى مرتبط با شهر قم مى باشد.حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام در شهر قم، سال ها دل و دیده میلیون ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است. این تأثیر نه تنها براى زائران مشتاقى که از راه هاى دور به عشق زیارت مرقد مطهر این دخت عصمت و یادگار امام موسى کاظم علیه السلام با ارادت خالصانه به آن مکان مقدس مى شتابند، ملموس است؛ بلکه حتى براى کسانى که با انگیزه هاى غیر مذهبى وارد این دیار شده اند و یا از آن عبور کرده اند، پر جاذبه و شگفت انگیز بوده است.
بعد از ورود حضرت معصومه علیها السلام به قم و دفن پیکر مطهر آن حضرت در این سرزمین، علویان و سادات بیشترى به این شهر روى آوردند؛ توجه شیعیان به این نقطه فزونى یافت و علما و مشاهیر شیعه در طول تاریخ به این مکان مقدس توجه نشان دادند؛ مهاجرت به این شهر زیاد شد و موقعیت مذهبى قم تثبیت و استحکام تاریخى یافت.قم با این ویژگى ها در میان شهرهاى شیعه نشین از شهرت جهانى برخوردار شد و یکى از شهرهاى مهم جهان اسلام به شمار آمده و از مراکز مهم فرهنگى و فقهى شیعه گردید و از همه مهم تر به عنوان هسته مرکزى و پایگاه اصلى بزرگترین و با شکوه ترین انقلاب در تاریخ جهان گردید. برخى از نتایج ورود حضرت معصومه علیها السلام به شهر قم:1. گسترش شهر قمشهر قم به تدریج از شمال شرقى به جنوب غربى که محل دفن آن حضرت بود کشیده شد به طورى که حرم فاطمه معصومه علیها السلام که در حاشیه شهر قرار داشت، امروزه در مرکز شهر و در پر رونق ترین بخش آن واقع است.2. اهمیت یافتن قمتوجه پادشاهان و حاکمان و طبقات گوناگون مردم به این شهر و کوچ بسیارى از افراد مشتاق اهل بیت علیهم السلام براى اقامت در آن به خاطر مدفون بودن حضرت معصومه علیها السلام در این شهر است.3. کثرت سادات در شهر قمبعد از دفن حضرت معصومه علیها السلام عده بسیارى از فرزند زادگان امام حسن،امام حسین، موسى بن جعفر، على بن موسى الرضا علیهم السلام و از فرزندان محمد حنیفه،زید بن على بن الحسین و اسماعیل فرزند امام صادق (علیهم السلام) از اطراف به قم روى آوردند. از آن جا که این شهر از ابتدا مورد نظر آل على بوده و مردم نسبت به اولاد پیغمبر صلى الله علیه و آله ارادت و علاقه خاصى داشته اند به تدریج بعد از ورود حضرت معصومه (علیهاالسلام)به قم، این شهر از نظر کثرت سادات موقعیت بى نظیر و یا کم نظیرى یافته است.امروزه کثرت سادات قم به خوبى محسوس و مشهود است و چند محله به نام علویان و سادات است مانند محله سیدان، محله موسویانو محله موسى مبرقع؛ همچنین وجود سادات برقعى و رضوى و چاووشى و... نشانگر این حقیقت است.4. توجه به امامزادگانمردم قم از اوایل قرن سوم هجرى که فاطمه معصومه علیها السلام در قم مدفون شد، در بزرگداشت مقابر اولاد پیامبر (صلى الله علیه و آله) همان تلاش را کردند که در زمان حیاتشان از آنان به عمل مى آوردند. ساختن بناهاى مجلل و بارگاه و گنبد و وقف اموال در این راه از جمله این تلاش هاست.5. پرورش عالمان وارسته و تشکیل حوزه علمیه قمدر ذیل به این مطلب بیشتر خواهیم پرداخت. خلاصه ای از زندگانی حضرت معصومه علیها السلامحضرت فاطمه معصومه علیها السلام در روز اول ذیقعده سال 173 قمرى در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر بزرگوار آن حضرت، امام موسى كاظم علیه السلام و مادر گرامىاش حضرت نجمه خاتون مىباشد، كه بعد از تولد حضرت رضا علیه السلام به «طاهره» ملقب گردید. (2) بنابراین حضرت معصومه و امام رضا علیهما السلام خواهر و برادر ابوینى هستند. در سال 201 قمرى در پى انتقال اجبارى امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه علیها السلام بعد از یك سال تحمل دورى برادر بزرگوارش، از مدینه منوره عازم خراسان گردید. از آن جایى كه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوتهاى زمان بود، عوامل حكومتى بنى عباس، در شهر ساوه به كاروان حامل آن حضرت حمله كرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند. حتى طبق نوشته استاد محقق شیخ جعفر مرتضى عاملى در كتاب حیاة الامام الرضا علیه السلام، آن حضرت را نیز مسموم نمودند. (3)
حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پس از بیمار شدن در شهر ساوه (به سببب مسمومیت و شدت غم و اندوه)، فرمودند: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم كه مىفرمود: شهر قم مركز شیعیان ماست. (4)لذا ایشان در 23 ربیع الاول سال 201 ق. به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادى از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت. آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل «موسى بن خزرج» كه به «بیت النور» شهرت یافت، در دهم ربیع الثانى سال 201ق دیده از جهان فرو بسته و در «باغ بابلان» محل فعلى مزار آن حضرت دفن گردید. شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده كه عدهاى زرتشتى و یهودى در آن زندگى مىكردند. بعد از اسلام با آمدن اشعرىها (كه اصالتا شیعه و یمنى تبار بودهاند)، كم كم این سرزمین توسعه یافت. در اوائل قرن اول و در سال 23 هجرى شهر قم توسط لشكر اسلام فتح گردید و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد. نخستین كسانى كه از اشعرىها به قم آمدند «عبدالله بن سعد»، «عبدالله احوص» و «عبدالرحمن» و «اسحاق» از فرزندان «سعد بن مالك بن عامر اشعرى» بودند و به این ترتیب ارتباط شیعیان خالص علوى با قم برقرار شده و مأمن شیعیان گردید. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بیت علیهم السلام علاقه خاصى پیدا كرده و به همین جهت مورد سختگیرى و بى مهرى خلفاى حاكم و ستمگر عصر خود بودند. شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام از آبادانى ظاهرى بى بهره بود و اهالى شیعى مذهب آن در اثر بىتوجهى حاكمان مورد آزار و اذیتبودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبى، این شهر بهترین فضاى معنوى را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و یاران با وفاى آنان در این منطقه كاملا فراهم بود.(5)به همین جهت امامان معصوم علیهم السلام در مناسبتهاى مختلف، شهر قم و اهالى آن را مورد عنایت قرار داده و عبارات زیبایى را كه حاكى از علاقهمندى آن بزرگواران به این خطه ایران بود، بیان مىكردند. حتى گاهى ائمه اطهار با فرستادن تحفهها و هدایا اهل قم را مفتخر مىساختند. از جمله مىتوان به «ابى جریر زكریا بن ادریس» و «زكریا بن آدم» و «عیسى بن عبدالله» و چند نفر دیگر اشاره نمود كه به افتخار اخذ هدایاى ارزشمندى همچون انگشترى و جامه و كفن از دست مبارك ائمه هدى علیهم السلام نائل شدند. (6)به نظر مىرسد تعداد اخبار و احادیثى كه در مورد شهر قم از ائمه اطهار علیهم السلام روایتشده است درباره هیچ یك از شهرهاى ایران روایت نشده است. مرحوم شیخ حسین مفلس در كتاب «تحفة الفاطمیین» چهل حدیث در باره قم نقل كرده است. (7) شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده كه عدهاى زرتشتى و یهودى در آن زندگى مىكردند. بعد از اسلام با آمدن اشعرىها (كه اصالتا شیعه و یمنى تبار بودهاند)، كم كم این سرزمین توسعه یافت. در اوائل قرن اول و در سال 23 هجرى شهر قم توسط لشكر اسلام فتح گردید و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد. نخستین كسانى كه از اشعرىها به قم آمدند «عبدالله بن سعد»، «عبدالله احوص» و «عبدالرحمن» و «اسحاق» از فرزندان «سعد بن مالك بن عامر اشعرى» بودند و به این ترتیب ارتباط شیعیان خالص علوى با قم برقرار شده و مأمن شیعیان گردید. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بیت علیهم السلام علاقه خاصى پیدا كرده و به همین جهت مورد سختگیرى و بى مهرى خلفاى حاكم و ستمگر عصر خود بودند. شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام از آبادانى ظاهرى بى بهره بود و اهالى شیعى مذهب آن در اثر بىتوجهى حاكمان مورد آزار و اذیتبودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبى، این شهر بهترین فضاى معنوى را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و یاران با وفاى آنان در این منطقه كاملا فراهم بود.(5)به همین جهت امامان معصوم علیهم السلام در مناسبتهاى مختلف، شهر قم و اهالى آن را مورد عنایت قرار داده و عبارات زیبایى را كه حاكى از علاقهمندى آن بزرگواران به این خطه ایران بود، بیان مىكردند. حتى گاهى ائمه اطهار با فرستادن تحفهها و هدایا اهل قم را مفتخر مىساختند. از جمله مىتوان به «ابى جریر زكریا بن ادریس» و «زكریا بن آدم» و «عیسى بن عبدالله» و چند نفر دیگر اشاره نمود كه به افتخار اخذ هدایاى ارزشمندى همچون انگشترى و جامه و كفن از دست مبارك ائمه هدى علیهم السلام نائل شدند. (6)به نظر مىرسد تعداد اخبار و احادیثى كه در مورد شهر قم از ائمه اطهار علیهم السلام روایتشده است درباره هیچ یك از شهرهاى ایران روایت نشده است. مرحوم شیخ حسین مفلس در كتاب «تحفة الفاطمیین» چهل حدیث در باره قم نقل كرده است. (7)
حضور عالمان بزرگ در قمسنگ بناى مسائل علمى و مذهبى در این شهر به دست عالم فقیه و محدث نامدار «عبدالله بن سعد اشعرى» گذارده شد و سپس توسط عالمان بزرگوارى از اصحاب ائمه معصومین علیهم السلام، رشد یافت و بازار علم و ادب و نقل حدیث در این مركز شیعى رونق گرفت؛ تا جایى كه معروف است که منقولات رجال حدیث قم مورد امضای ائمه معصومین علیهم السلام بود. متقابلا علمای قم نیز با سخت گیرى و دقت تمام، ناقلان تاریخ و حدیث را به زودى تأیید نمى كردند و حتى افراد ساده اندیش و سست عقیده در نقل حدیث را از این شهر اخراج مى نمودند.برخی از اعاظم علمای قم- ابراهیم بن هاشم قمى- علی بن حسین بن بابویه قمی- زكریا بن آدم، از اصحاب امام رضا علیه السلام- احمد بن اسحاق قمى، وکیل امام عسکری علیه السلام در قم و سازنده مسجد معروف امام به دستور آن حضرت- محمد بن حسن صفار، از یاران نزدیک امام حسن عسکری علیه السلام- احمد بن ادریس قمی، از محدثان شیعی- محمد بن علی بن بابویه قمی، معروف به شیخ صدوق- علی بن ابراهیم قمی، مفسر معروف- محمد بن خالد برقی (منسوب به برقرود قم): ادیب، محدث و نویسنده کتاب های مهمی همچون: التنزیل و التعبیر، کتاب العلل، کتاب یوم و لیله- احمد بن محمد بن خالد برقی نویسنده کتاب های فراوانی همچون: المحاسن، کتاب التبلیغ و الرساله، کتاب التراحم و التعاطف و... که بالغ بر ده ها جلد می شود حوزه علمیه قم
همان طور که گذشت، پیشینه این کانون علم و فقاهت به قرن ها قبل بر مى گردد. ده ها محدث و عالم شیعى از اوایل قرن سوم هجرى به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند. این حوزه علمى کم و بیش تداوم داشت و ترویج علم در این شهر همچنان در طول تاریخ ثمرات پر بارى به همراه مى آورد تا آن که مرحوم میرزاى قمى، عالم جلیل القدر عصر قاجار به این شهر روى آورد و به حرکت علمى این دیار شتاب بخشید. با حضور مرحوم میرزاى قمى (ره) آن عالم فرزانه و سترگ توجه حكومت قاجار و شاهان این سلسله به این شهر مقدس بیش تر مى شود. هجرت مرحوم ملاصدرا آن فیلسوف بزرگ وحكیم متأله از شیراز و سكنا گزیدن ایشان در كهك قم برگ دیگرى از تاریخ علم و حكمت در این شهر است و همچنین اقبال و اسكان حكیم نامدار مرحوم فیض كاشانى (ره) و تأسیس مدرسه مباركه فیضیه در جوار حرم مطهر و ملكوتى حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نشان از رشد فكرى و اندیشه مردم و رغبت طلاب علوم دینی به این شهر مقدس است.از اواخر دوره قاجاریه و شروع دوره پهلوى، حوزه مقدس «نجف» اشرف با توسعه و رونق شگفت انگیز خود مركز اجتماع فرهیختگان فقه و فقاهت گردید و تمام توجهات به آن شهر مقدس معطوف گشت و تبعا یك رخوت و سستى در حوزه مقدس قم پیش آمد و طلاب و عالمان ساكن در این شهر باسختى زیاد، با اندوخته هاى علمى از پرچم و چراغ علم و فضیلت نگهبانى مى نمودند. با مهاجرت مرحوم آیت الله العظمى حاج شیخ عبدالكریم حائرى یزدى (ره) در سال 1315 شمسى به قم و تشكیل جلسات و دروس حوزوى، غبار غربت از این حوزه مقدس برداشته و روحى تازه در كالبد دانش پژوهان و طلاب این شهر مقدس دمیده شد.تأسیس مدرسه دارالشفا در مجاورت مدرسه فیضیه نشانه اقبال طلاب جوان به این حوزه مقدس بود و از آن سال ها دیگر در كنار حوزه علمیه نجف نام حوزه علمیه قم به طور جدى مطرح بود. پس ازارتحال مرحوم حاج شیخ عبدالكریم (ره) مجددا هاله اى از غربت اما زودگذر بر تارك این حوزه مقدس سایه افكند.اما علمای ثلاث یعنى مرحوم آیت الله حجت (ره)، مرحوم آیت الله سید محمد تقى خوانسارى (ره) و مرحوم آیت الله سید صدر الدین صدر(ره) این علم را دست به دست گرداندند تا این كه این دوره نیز با سختى هایش گذشت.در سال 1322 با هجرت نورانى حضرت آیت الله العظمى حاج آقا حسین طباطبایى بروجردى اعلى الله مقامه الشریف و درس عالمانه و عمیق ایشان تشکیل شد و كرسى هاى دروس علما و فضلای گرانقدر و فعالیت هاى فرهنگى و اجتماعى دیگر رونق گرفت، از طرفى با رحلت مرحوم آیت الله العظمى حاج سید ابوالحسن اصفهانى (ره) در نجف اشرف، و مرجعیت عامه شیعه متوجه عالم وارسته حوزه قم یعنى آیت الله العظمى بروجردى (ره) گردید شد و اقبال عمومى طلاب به مراجعت به وطن و بهره مندى ازفیوضات معنوى و علمى آن عالم و فقیه بزرگ، اهمیت و منزلت حوزه علمیه قم را به اوج رسانید.از آن سال هابه بعداین حوزه مقدس در عرض و ردیف حوزه نجف مورد توجه بود، گر چه پس از ارتحال حضرت آیت الله بروجردى (ره) فراز و نشیب هاى دیگرى ایجاد شد و در این دوره تا قبل از پیروزى انقلاب اسلامى مجدداً مهاجرت هاى محدودى از سوى طلاب به نجف اشرف آغاز شد، خصوصاً كه سیاسیت هاى رژیم منحوس پهلوى علیه حوزه مقدس قم شدت گرفت. با آغاز نهضت امام خمینى در خرداد 1341 و قیام خونین طلاب و مردم و سركوب شدن آن قیام یك آرامش قبل از طوفان بر حوزه قم حاكم شد، گرچه مبارزات مخفیانه ادامه داشت. در این دوره علمای اعلام و حضرات آیات عظام، گلپایگانى،اراكى، نجفى مرعشى رضوان الله علیهم و علمای دیگر، امور حوزه را رهبرى مى نمودند.سال 1357 با پیروزى انقلاب اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى (ره) و شروع جنگ تحمیلى حكومت بعثى عراق علیه ملت و میهن اسلامى ایران و مبارزه ددمنشانه آن رژیم بعثى با حوزه مقدس نجف اشرف و به شهادت رساندن و اخراج و تبعید و شكنجه عالمان برجسته حوزه نجف، نهایتا پناهگاه این عالمان و فقیهان شهر مقدس قم گشت.هم اكنون به بركت معنوى حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مجمع بزرگى از مراجع و آیات عظام و فقیهان و مجتهدان در این شهر نورانى و ملكوتى ایجاد شده است كه مورد توجه جهانیان است. بحمدالله هم اكنون حدود هزاران نفر ازطلاب و دانش پژوهان علوم اسلامى در این حوزه مقدس اشتغال دارند كه با زعامت مراجع عظام و مدیریت مركزى برنامه ریزى هاى خاصى براى توسعه و بارور نمودن هر چه بیشتر علوم تخصصى و اسلامى در حال انجام است كه آینده روشن و بالنده ترى را نوید مى دهد و در گوشه و كنار این شهر علمى، مدارس علمیه متعدد و مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی گوناگون دیده مى شود. پی نوشت ها:(1) بحارالانوار، ج 60، ص 213(2) مناقب، ج4، ص367 / زندگانى حضرت موسى بن جعفر علیه السلام، عمادزاده، ج2، ص375(3) حیاة الامام الرضا علیه السلام، ص428(4) ودیعة آل محمد صلى الله علیه و آله، ص12(5) تاریخچه قم، ص16(6) تاریخ مذهبى قم، ص92(7) همانمنابع:شمیم یاس، شماره 49مبلغان، شماره 30سایت اطلاع رسانی حضرت معصومه علیها السلامفرآوری: رهنما، گروه حوزه علمیه تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 740]
صفحات پیشنهادی
به بركت حضرت معصومه (س) حوزه علمیه قم منشأ بركات در شرق و ...
به بركت حضرت معصومه (س) حوزه علمیه قم منشأ بركات در شرق و غرب عالم شده است-به بركت حضرت معصومه (س) حوزه علمیه قم منشأ بركات در شرق و غرب عالم شده است آیت ...
به بركت حضرت معصومه (س) حوزه علمیه قم منشأ بركات در شرق و غرب عالم شده است-به بركت حضرت معصومه (س) حوزه علمیه قم منشأ بركات در شرق و غرب عالم شده است آیت ...
حضرت معصومه و حوزه علمیه قم
حضرت معصومه و حوزه علمیه قم - 1 e - 6 1 * e 9 5 h e g 9 d ì در مقاله پیشین جلوه هایی از توسل به حضرت فاطمه معصومه در سیره و کلام علما را دیدیم، آن مطلب را در اینجا ...
حضرت معصومه و حوزه علمیه قم - 1 e - 6 1 * e 9 5 h e g 9 d ì در مقاله پیشین جلوه هایی از توسل به حضرت فاطمه معصومه در سیره و کلام علما را دیدیم، آن مطلب را در اینجا ...
حوزه علميه قم برنامهاي براي پوشش تبليغي بين زائران حرم حضرت ...
1 نوامبر 2008 – حوزه علميه قم برنامهاي براي پوشش تبليغي بين زائران حرم حضرت معصومه(ع) ندارد-حوزه علميه قم برنامهاي براي پوشش تبليغي بين زائران حرم ...
1 نوامبر 2008 – حوزه علميه قم برنامهاي براي پوشش تبليغي بين زائران حرم حضرت معصومه(ع) ندارد-حوزه علميه قم برنامهاي براي پوشش تبليغي بين زائران حرم ...
رشد حوزه قم به برکت حضرت معصومه است
رشد حوزه قم به برکت حضرت معصومه است-بارگاه حضرت معصومه(س) محل نزول ... حضرت معصومه و حوزه علمیه قم-حضرت معصومه و حوزه علمیه قمدر مقاله پیشین جلوه هایی .
رشد حوزه قم به برکت حضرت معصومه است-بارگاه حضرت معصومه(س) محل نزول ... حضرت معصومه و حوزه علمیه قم-حضرت معصومه و حوزه علمیه قمدر مقاله پیشین جلوه هایی .
استاد حوزه: حوزه علميه قم از بركت وجودي حضرت معصومه(س ...
1 نوامبر 2008 – استاد حوزه: حوزه علميه قم از بركت وجودي حضرت معصومه(س)شكوفا شد-استاد حوزه: حوزه علميه قم از بركت وجودي حضرت معصومه(س)شكوفا شد داخلي.
1 نوامبر 2008 – استاد حوزه: حوزه علميه قم از بركت وجودي حضرت معصومه(س)شكوفا شد-استاد حوزه: حوزه علميه قم از بركت وجودي حضرت معصومه(س)شكوفا شد داخلي.
وجود حضرت معصومه(س) قم را به مركز علمی جهان اسلام تبدیل كرد
عضو پژوهشكده فرهنگ و اندیشه حوزه علمیه قم نگارش زیارتنامه حضرت معصومه (س) توسط امام هادی (ع) را از نشانههای عظمت و شان و منزلت آن حضرت خواند و خاطرنشان كرد: ...
عضو پژوهشكده فرهنگ و اندیشه حوزه علمیه قم نگارش زیارتنامه حضرت معصومه (س) توسط امام هادی (ع) را از نشانههای عظمت و شان و منزلت آن حضرت خواند و خاطرنشان كرد: ...
كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم
كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم با حضور مراجع تقلید ، علما ، و اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم صبح امروز در شبستان امام ...
كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم با حضور مراجع تقلید ، علما ، و اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم صبح امروز در شبستان امام ...
شرایط انتقال طلاب حوزه علمیه خراسان به قم اعلام شد
حضرت معصومه و حوزه علمیه قم-حضرت معصومه و حوزه علمیه قمدر مقاله پیشین جلوه هایی از ... در سال 201 قمرى در پى انتقال اجبارى امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت ...
حضرت معصومه و حوزه علمیه قم-حضرت معصومه و حوزه علمیه قمدر مقاله پیشین جلوه هایی از ... در سال 201 قمرى در پى انتقال اجبارى امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت ...
استاد حوزه علميه قم: جشنواره كريمه اهل بيت (ع) شخصيت حضرت معصومه ...
28 ا کتبر 2008 – عضو مجمع مدرسين ومحققين حوزه علميه قم گفت: متاسفانه بسياري از مردم با شخصيت حضرت فاطمه معصومه (س )آشنا نيستند پس جشنواره كريمه اهل بيت ...
28 ا کتبر 2008 – عضو مجمع مدرسين ومحققين حوزه علميه قم گفت: متاسفانه بسياري از مردم با شخصيت حضرت فاطمه معصومه (س )آشنا نيستند پس جشنواره كريمه اهل بيت ...
امتحانات بخش غيرحضوري حوزه علميه قم آغاز شد
امتحانات بخش غيرحضوري حوزه علميه قم آغاز شد-امتحانات بخش غيرحضوري حوزه علميه ... حوزه علميه قم، صبح امروز در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) آغاز شد.
امتحانات بخش غيرحضوري حوزه علميه قم آغاز شد-امتحانات بخش غيرحضوري حوزه علميه ... حوزه علميه قم، صبح امروز در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) آغاز شد.
-
گوناگون
پربازدیدترینها