تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819627345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصولگرایان در لابیرنت تحزب و همگرایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جناحی که دیگر به لیدر فردی اعتقاد ندارد اصولگرایان در لابیرنت تحزب و همگرایی تهران - ایرنا - روزنامه ابتکار نوشت: تلاش فراوان اصولگرایان برای رسیدن به همگرایی در چند ماه اخیر بسیار به چشم می آید. این در حالی است که اصولگرایان پیش از رسیدن به همگرایی مسائل مهم تری را پیش روی خود می بینند.


اصولگرایان از یک سو با از دست دادن برخی لیدرهای خود از جمله مرحوم مهدوی کنی و مرحوم عسکراولادی به دنبال جایگزینی برای ایشان هستند.
از سوی دیگر تلاش گروه هایی از اصولگرایان تندرو برای گذر از سازوکار جامعتین برای حضور در عرصه سیاسی نشان می دهد که کار جناح اصولگرا برای رسیدن به یک همگرایی جامع چندان هم آسان نیست.
در این میان از یک سو اصولگرایان معتدل در کنار علی لاریجانی به فکر تشکیل حزب و فعالیت حزبی افتاده اند و از سوی دیگر پایداری ها از یک تشکل به حزب تبدیل شده اند.
لطف الله فروزنده، قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی معتقد است که اگر اصولگرایان اختلاف داشته باشند گرفتاری های رهبر انقلاب بیشتر خواهد شد.
وی چندی پیش در نشست هفتگی انصار حزب الله درباره وحدت اصولگرایان اظهارکرد: اصولگرایان برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باید یک ید واحده باشند. این احساس نیاز به وحدت در جریانات اصولگرایی شکل گرفته است. چون اگر ما اختلاف داشته باشیم گرفتاری های مقام معظم رهبری بیشتر خواهد شد. به همین دلیل باید منیت را کنار بگذاریم. ان شاء الله به زودی وحدت اصولگرایان شکل خواهد گرفت چون مشترکات بسیار زیادی وجود دارد.
وی در ادامه تأکید کرد: سازوکار وحدت اصولگرایان حتماً باید حول نظرات مقام معظم رهبری باشد. اگر ما می خواهیم به قدرت برسیم باید نیت مان از این قدرت، اجرای منویات رهبری باشد که لحظه لحظه آن عبادت به حساب می آید. متأسفانه بعضی مواقع اشکال اصلی در اختلاف برداشت از نظرات رهبر انقلاب است. مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اینقدر غرور ما را گرفته بود که فکر می کردیم رقابت فقط بین اصولگراها است و جریان دوم خرداد مرده؛ به همین دلیل با هم رقابت کردیم و آن اتفاق افتاد.سخنگوی جمعیت ایثارگران گفت: کسانی که نزدیک به مقام معظم رهبری هستند می توانند ساز و کار وحدت را تعریف کنند. این اشخاص همان علما هستند که ما باید از آن ها بخواهیم کمک و هدایت مان کند و وظیفه داریم حرفشان را گوش کنیم.
*اصولگرایان لیدر فردی ندارند
این در حالی است که غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اعتقاد دارد که جریان اصولگرایان وابسته به فرد نیست و وضعیت درونی فعلی جریان اصولگرا را با آن چه از بیرون به نظر می آید متفاوت است.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان این که تشکیلات اصولگرایان رهبری این جریان را بر عهده دارد، گفت که اصولگرایان هیچ وقت لیدر فردی نداشته و نخواهند داشت.
غلامرضا مصباحی مقدم در خصوص وضعیت فعلی اصولگرایان و انتخاب دبیر کل برای جامعه روحانیت مبارز به ایسنا گفت: وضعیتی درون مجموعه های اصولگرا وجود دارد که با صورت بیرونی آن متفاوت است.
وی ادامه داد: جمعیت های اصولگرا و از جمله جامعه روحانیت مبارز در چارچوب تشکیلات اقدام کرده و تصمیم گیری می کنند و ما لیدر فردی نداریم و حتی تصور لیدر فردی در این مجموعه چه در گذشته و چه در آینده تصور درستی نیست.
این نماینده اصولگرای مجلس همچنین بیان کرد: آیت الله مهدوی کنی شخصیتی استثنایی بودند کما این که مرحوم عسگراولادی نیز میان غیر روحانیون جایگاه ویژه ای داشتند اما هیچ یک از این افراد به آن معنا که از بیرون نگاه می شود لیدر تلقی نمی شدند بلکه در مجموعه خود تعریف شده و گل می کردند.
وی تصریح کرد: تمام تلاش جامعه روحانیت این است که مجموعه جریانات اصولگرا را در انتخابات آینده ی مجلس به ائتلاف نزدیک کند، انتظارات را متعادل کرده و مقام داوری را نیز بر عهده بگیرد، تا اگر اختلافی پدید آمد حل و رفع شود.
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز در گفت و گو با نامه نیوز با تاکید بر ضرورت وحدت بین تشکل های اصولگرایی بر این عقیده است که بعد از فوت عسگراولادی و مهدوی کنی اصولگرایان دغدغه وحدت را ندارند زیرا به این بلوغ رسیده اند که بجای فرد محوری به دنبال حزب محوری باشند تا بتوانند به یک وحدت نظر برسند.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا آیت الله مصباح می تواند لیدری اصولگرایان را برعهده بگیرد یا نه؟؛ یادآور شد: آقای مصباح به مبانی اصولگرایی پایبند است و دیدیم که طرفدارانش در انتخابات ریاست جمهوری نیز چهار میلیون رای آوردند. بنابراین ایشان جدای از اصولگرایان نیست و ممکن است اختلاف سلایقی نیز در روش ‍ ها باشد که آن هم طبیعی و عقلانی است.
ترقی تصریح کرد: اما زمانی که اکثریت نظر ایشان را نمی پسندند باید به نظر جمع احترام گذاشت، در تلاش هستیم تا نظرات را به هم نزدیک کنیم و به یک همگرایی برسیم.
*اصولگرایان نقشه راه را گم کرده اند
در مقابل این اظهارات، حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب اصولگرای سبز ایران با اشاره به تلاش علی لاریجانی برای تشکیل حزب با تاکید بر از کار افتادن کارآیی احزاب در کشور به فرارو گفت: به نظر می رسد که جریان اصولگرایی دچار یک نوع سونامی سیاسی شده است که این سونامی سبب شده است که اصولگرایان نقشه راه را گم کنند.
وی نیاز اصولگرایان را تشکیل یک جبهه جدید و نه یک حزب جدید دانسته است.با توجه به این اظهارنظرها می توان دریافت که اصولگرایان در میان مشکلات فراوان خود در راه رسیدن به همگرائی و وحدت در یک لابیرنت گیر کرده اند و اگر برای حل مسائل خود تلاش نکرده و تکلیف خود را روشن نکنند، از عرصه سیاسی انتخابات آتی جا خواهند ماند.
*ابتکار
اول**


02/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن