تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819881044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه کساني از شکست مذاکرات هسته اي خوشحال مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ آبان ۱۳۹۳ (۰:۱۴ق.ظ)
چه کساني از شکست مذاکرات هسته اي خوشحال مي شوند گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، در حالي که در آستانه برگزاري دور پاياني مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 (شامل آمريکا، انگليس، روسيه، فرانسه، چين و آلمان) قرار داريم، بسياري از کارشناسان بر اين باورند که عناصر مخرب اين جريان در عرصه بين المللي بر تلاش هاي بي وقفه خود براي بي سرانجام ماندن اين مذاکرات افزوده اند. سؤالي که در اين يادداشت مطرح مي شود، اين است که چه کشورهايي مشخصاً از ناکامي اين مذاکرات بيشترين سود را مي برند؟
در ميان بازيگران بين المللي اشاره به عربستان و رژيم صهيونيستي به عنوان اصلي ترين موانع دستيابي به توافق نهايي هسته اي خالي از معنا نيست. عربستان به عنوان رقيب ديرينه ايران عزم خود را جرم کرده تا ايران را به عنوان يک قدرت منطقه اي از صحنه خارج کند. طبيعي است که ايران با قدرت هسته اي با داشتن بيش از 80 ميليون جمعيت در مرزهاي شرقي عربستان سعودي خواب را از چشم سران اين کشور ربوده باشد.
با اين حال، درست است که ماهيت روابط ايران و عربستان ماهيتي رقابتي، تعارضي و تقابلي است، اما؛ رفتارهاي ميان دو کشور را برخي عوامل فرامنطقه اي يا حوادث و اتفاقاتي که در منطقه مي افتد، شکل مي دهند. کاملا واضح و روشن است که تصور کنيم دولت عربستان سعودي از مشاهده شواهد موجود مبني بر حصول پيشرفت در مذاکرات هسته اي ميان ايران و ‌آمريکا، احساس نارضايتي و خشم کند.
در واقع در حالي که ايران، رقيب منطقه اي رياض به کسب مشروعيت بين المللي بر سر برنامه هسته اي خود نزديک مي شود، به نظر مي رسد اهداف و بلندپروازي هاي هسته اي خود عربستان به طور کامل متوقف و راکد شده است:‌ توافقنامه هسته اي پيشنهادي آمريکا و عربستان سعودي به مدت شش سال است که به حال رکود در آمده است و اين مذاکرات معوقه، تنها يکي از چندين مسأله مختلف است که در ساليان اخير به مناسبات ميان رياض و واشنگتن خدشه وارد کرده است.
تلاش رقابت آميز عربستان با ايران براي هسته اي شدن را به سادگي مي توان در بيانات مقامات اين کشور نيز ردگيري کرد. در حالي که تنها دو روز به آغاز دور نهايي مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 زمان باقي مانده بود، شاهزاده تُرکي الفيصل، رئيس پيشين سازمان اطلاعات عربستان گفت کشورش خواستار همان امتيازاتي است که در مذاکرات هسته‌اي به ايران داده مي‌شود. وي اين اظهارات را دوشنبه هفته گذشته در نشستي در انديشکده بروکينگز مطرح کرده است.
ترکي الفيصل گفت: ما اين برنامه انرژي اتمي عظيم را داريم. در صورتي که ايران، امتيازي به دست بياورد گزينه‌هايي که پيش رويمان قرار دارد را بررسي کرده و آنچه براي ما بهترين است را انتخاب مي‌کنيم. وي افزود يکي از اين گزينه‌ها، دست يافتن به فناوري غني‌سازي اورانيوم در خاک عربستان است.
رياض بلندپروازي هاي هسته اي خود را با استناد به وابستگي اين کشور به صادرات نفت و گاز توجيه کرده است که حدود هشتاد درصد از درآمدهاي ملي اين کشور را تأمين مي کند. اگر عربستان سعودي بتواند تقاضاي فزاينده خود را به انرژي از طريق انرژي هسته اي برآورده سازد، ديگر نيازي ندارد تا فروش نفت خود را در بازارهاي بين المللي مهار کند.
به وضوح مسأله هسته اي؛ به ويژه به معضلي براي عربستان سعودي تبديل شده است که مي کوشد در گردونه رقابت در زمينه پيشرفت هاي علمي و دستاوردهاي فني و نيز کسب موقعيت و وجهه منطقه اي به هيچ وجه از ايران عقب نماند. ولي اين نيز به مشکلي براي آمريکا تديل شده است که در بحبوحه نياز مبرم به کمکهاي عربستان سعودي در حل و فصل مناقشات و بحران هاي کنوني در عراق، اسرائيل و سوريه، نمي تواند از رياض دل بکند.
مقامات عربستان احساس مي‌کنند که از طرف ايران هسته‌اي بيشتر در معرض خطر قرار خواهند گرفت. آنها اعتراضات و ادعاهاي ايراني‌ها را که برنامه هسته‌اي آنها براي اهداف غير نظامي است، باور ندارند. آنها نسبت به موضع آمريکا بدبين هستند و از اينکه آمريکا قصد دارد وارد يک معامله بد شود، احساس نگراني شديد مي‌کنند. سعودي‌ها کمتر از نتانياهو، اما؛ نه به طور پنهاني، در لابي کردن در نبود آمريکا بسيار فعال بوده‌اند. جايي که آنها ظاهراً تسليم شده‌اند، مسلماً در حال لابي با فرانسه و انگلستان و نيز ساير گروه‌هاي مهم بوده‌اند.
از سوي ديگر، کمي آن طرف تر در قلب سرزمين هاي اشغالي فلسطين، مقامات رژيم صهيونيستي را مي توان به عنوان اصلي ترين دشمنان توافق هسته اي ميان ايران و شش قدرت جهاني مشاهده کرد. درباره دشمن ذاتي اين رژيم با جمهوري اسلامي ايران نيازي به ارائه سند و مدرک محکمه پسند نيست. مقامات اين رژيم به طور علني به لابي گري در دولت آمريکا براي مانع تراشي بر سر راه توافق هسته اي مي پردازند و در اين راه از هيچ ابزاري فروگذاري نمي کنند.
رژيم صهيونيستي، به عنوان تنها دارنده سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه، بارها از توافق هسته‌اي احتمالي ميان ايران و قدرت‌هاي غربي خشمگين شده و آن را «اشتباهي تاريخي» توصيف کرده‌ است. در مقابل، متحدان غربي اين رژيم؛ به‌ويژه آمريکا، هم همواره تأکيد کرده‌اند که نگراني‌هاي اين رژيم درباره برنامه هسته‌اي ايران را فراموش نمي‌کنند و به آنچه «توافق هسته‌اي بد با ايران» خوانده شده، تن نخواهند داد.
مقامات رژيم صهيونيستي بارها گفته‌اند توافق بد، پيماني است که قابليت هسته‌اي نظامي ايران و بويژه توان غني‌سازي اورانيوم ايران را حفظ کند. در واقع مقامات اين رژيم تلاش مي کنند تا حق غني سازي هسته اي را به طور کامل از ايران بگيرند. رژيم صهيوينستي سال گذشته نيز توافق موقت ژنو را «يک اشتباه تاريخي» ناميد و خواهان جبران آن در پيمان نهايي هسته‌اي شده بود. انتقاد اصلي مقامات اين رژيم نيز به خاطر به رسميت شناخته شدن حقوق هسته اي ايران بود.
خبر ارسال نامه اوباما به رهبر انقلاب اولين بار توسط روزنامه امريکايي وال استريت ژورنال دو هفته قبل منتشر شد. در همين حال بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي در واکنش به نامه اخير رئيس جمهوري امريکا به رهبر معظم انقلاب اسلامي مي گويد: ايران شريک امريکا نيست، بلکه دشمن امريکاست.
از سوي ديگر به کار گيري راه حل هاي ديپلماتيک براي مسئله هسته اي ايران موجب مي شود که جنگ طلبان صهيونيستي تنها فرصت عملي موجود براي براندازي حکومت ايران؛ يعني از طريق حمله نظامي، را از دست بدهند. نتانياهو با طرح ديدگاهي مشابه در مصاحبه اي با بي بي سي فارسي در اکتبر 2013 مدعي شد که اگر جمهوري اسلامي به سلاح هسته اي دست پيدا کند، اين رژيم بي رحم مانند کره شمالي جاوداني خواهد شد.
بنابراين توافق ژنو با رفع احتمال وقوع جنگ، اين گزينه طلايي را کمرنگ کرد و از اين روست که دولت نتانياهو با تکرار مداوم روي ميز بودن تمام گزينه ها و تأکيد بر حق رژيم صهيوينستي در دفاع از خود سعي در زنده نگه داشتن اين گزينه مي کند. اين مسأله همچنين پافشاري سرسختانه اين رژيم و در واقع رويکرد حداکثري آن را در مورد نظام تحريم ها عليه تهران تا حد زيادي روشن مي سازد: براي تل آويو، تحريمها نه فقط وسيله اعمال فشار براي به زانو درآوردن رهبران جمهوري اسلامي در مورد مسأله هسته اي، که در واقع تداوم سياست نابودسازي از طرق ديگر است، يعني يک استراتژي جامع و تمام عيار براي نابودي ايران به عنوان يک حکومت و همچنين به عنوان يک ملت.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن