تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798739014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران میزبان نخستین نشست نشان‌های اینترنتی |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تهران میزبان نخستین نشست نشان‌های اینترنتی
مباحث مطرح شده در نشست یک روزه سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشان‌های اینترنتی، مبتنی بر چهار حوزه۶ IPV، IXP (ارتباطات داخلی پر سرعت اینترنت)، DNSو موضوعات مربوط به راهبری اینترنت و عملیات رایپ عنوان شد.
کد خبر: ۴۵۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸ - 20 November 2014


تهران میزبان نخستین نشست نشان‌های اینترنتی است.


به گزارش ایران، این اجلاس منطقه‌ای سه‌شنبه بیست و هفتم آبان ماه با حضور نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، نمایندگان و متخصصان بیش از ۶ کشور دنیا شامل روسیه، پاکستان، انگلستان، جمهوری چک، مدیران مجمع رایپ و همچنین نمایندگان شرکت‌های آی سی تی و اینترنت کشور در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.


 مرور فعالیت‌های رایپ


سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشان‌های اینترنتی (رایپ) یک سازمان غیر انتفاعی و مستقر در آمستردام هلند است که در سال ۱۹۹۲ میلادی تأسیس شده و وظیفه اصلی آن پشتیبانی زیرساخت اینترنت از طریق همکاری‌های فنی در منطقه است. رایپ یک انجمن همکاری جمعی است که همه اشخاص علاقه‌مند در حوزه شبکه نشان‌های اینترنتی، توسعه فنی اینترنت و زیرساخت‌های آن می‌توانند در آن شرکت کنند.


فعالیت اصلی این سازمان به عنوان یکی از ۵ مرجع ثبتی منطقه اینترنت، فراهم آوردن و تخصیص منابع اینترنت جهانی و خدمات مرتبط با آن نظیر4 IPV، 6 IPV، AS NUMBER RESOURCE برای اعضای این سازمان است.


هر شخصی می‌تواند تقاضای عضویت در این سازمان را ارائه کند اما اعضای این سازمان را عمدتاً شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ISPs، سازمان‌های ارتباطات راه دور و شرکت‌های عظیم شبکه‌های اینترنت واقع در منطقه اروپا، خاورمیانه و بخش‌هایی از آسیای مرکزی تشکیل می‌دهند. در حال حاضر تعداد اعضای رایپ به بیش از ۱۰ هزار عضو از ۷۶ کشور می‌رسد که سهم کشورمان در این سازمان ۶۱ عضو است.


دستاوردهای یک روزه رایپ در پایتخت


نشست منطقه‌ای رایپ برای نخستین بار، در تهران و به میزبانی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست عمدتاً متوجه تشویق همکاری فی مابین اپراتورهای کشورهای منطقه، توانمند ساختن آنها در تبادل اطلاعات و واکاوی موضوعاتی است که می‌تواند این کشور‌ها را بالقوه تحت تأثیر قرار دهد.


همچنین فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای حمایت بیشتر از مراجع ثبتی اینترنتی منطقه توسط سازمان رایپ، ارائه آخرین دستاوردهای موجود در صنعت اینترنت، شناسایی، تبادل نظر و حل مسائل ویژه و تأثیر‌گذار بر اپراتورهای فعال در منطقه و چگونگی ایجاد مجال و فرصت همکاری‌های بیشتر برای آنها از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست یک روزه بود.


بر همین اساس علیرضا صالح، مسئول ثبت دامنه‌های اینترنت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه اگر چه نشست‌های منطقه‌ای سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشان‌های اینترنتی موسوم به رایپ هر ساله و به صورت روتین در کشورهای منطقه برگزار شده است اما برای نخستین بار از تاریخ تأسیس این سازمان مهم منطقه‌ای، نشست آن در تهران برگزار شده است، درباره دستاوردهای این نشست یک روزه گفت: در نخستین نشست منطقه‌ای سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشان‌های اینترنتی علاوه بر مسئولان و متخصصان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، نمایندگان بیش از ۶ کشور شامل روسیه، پاکستان، انگلستان، جمهوری چک و همچنین مدیران مجمع رایپ شرکت کرده بودند که هدف از برگزاری آن این بود که افراد مختلف و دست اندرکار حوزه آی سی تی و اینترنت دور هم جمع شده و در مورد مشکلات موجود و پیش رو و همچنین دستاوردهای فعلی، بحث و مذاکره کنند.


مسئول ثبت دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ادامه به دستاوردهای این نشست مهم یک روزه در تهران اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین رویداد نشست رایپ در تهران این بود که با توجه به حجم بالای علاقه‌مندان شرکت‌کننده در این نشست نسبت به نشست سال قبل این سازمان در یکی از کشورهای منطقه، نگاه همه مسئولان و اعضای این سازمان به نشست تهران، بسیار مثبت بود و آنها از تعداد افراد حاضر و علاقه‌مندان به حوزه نشان‌های اینترنتی در کشورمان به وجد آمده بودند و با خوشحالی اعلام کردند که حتماً در آینده نزدیک اجلاس‌های بزرگتری را در ایران برگزار خواهند کرد.  


صالح، مباحث مطرح شده در نشست یک روزه سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشان‌های اینترنتی را مبتنی بر چهار حوزه۶ IPV، IXP (ارتباطات داخلی پر سرعت اینترنت)، DNSو موضوعات مربوط به راهبری اینترنت و عملیات رایپ عنوان کرد و گفت: این نشست اگر چه به صورت خاص فقط در یک روز در تهران برگزار شد اما به طور غیر رسمی، در روز دوم نشست در روز چهارشنبه ۲۸ آبان، یک دوره آموزشی در خصوص۶ IPV و همین طور ابزارهایی که سازمان رایپ در اختیار افراد قرار می‌دهد، با حضور علاقه‌مندان داخلی و خارجی برگزار شد.  


مسئول ثبت دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در پایان با اشاره به تلاش‌های مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان فناوری اطلاعات برای مهاجرت از 4 IPV به 6 IPV در کشور و نقش سازنده سازمان رایپ در این زمینه تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که سازمان رایپ در این زمینه می‌تواند انجام دهد این است که می‌تواند تخصص‌های لازم در زمینه 6 IPV را در اختیار ما قرار دهد و دوره‌های ویژه‌ای را در تهران برگزار کند که این موضوع می‌تواند مشوقی برای اجرای هر چه سریع‌تر برگزار شدن برنامه‌های تدوین شده برای مهاجرت از4 IPV به۶ IPV در کشور باشد.


افق درخشان برای توسعه اینترنت در ایران


در نشست سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشان‌های اینترنتی محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در سخنان خود با اشاره به تلاش‌های این پژوهشگاه برای ورود اینترنت به کشور گفت: اینترنت در ایران، ۲۴ ساله است که با کمک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به کشور وارد شده است. در آن زمان ایران، تنها دارنده اینترنت در منطقه بود و دانشمندان کشورهای ترکیه، روسیه و پاکستان، اینترنت را از ایران دریافت می‌کردند.


در ادامه مراسم، نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات هم در سخنانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون برنامه دولت الکترونیک در کشور تصویب شده و قرار است از سال آینده ردیف مستقل بودجه برای این امر در نظر گرفته شود گفت: در حال حاضر خدمات دولت الکترونیک در دستگاه‌های دولتی ارائه می‌شود اما باید به نقطه‌ای برسیم تا تمامی فرایند‌ها مکانیزه شود و دولت الکترونیک به معنای واقعی پیاده‌سازی شود.  


معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تصویب آیین نامه دولت در زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات تأکید کرد که اجرای این آیین نامه باعث تسریع در اجرای دولت الکترونیک است چرا که به طور کلی در دنیا دولت‌ها اطلاعات قابل توجه و مفیدی را در اختیار دارند.


رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰ میلیون و ۳۰۰ آدرس IP نسخه ۴ در کشور ارائه شده است خاطرنشان کرد: بیش از ۴ برابر این تعداد نیاز به آدرس‌های اینترنتی داریم و با توجه به تعداد کم باقی مانده از آدرس‌های اینترنتی، لازم است مانند همه دنیا به IP نسخه ۶ مهاجرت کنیم که این امر هزینه بردار است.


وی افزود: انتقال از IP آدرس‌های نسخه چهار به نسخه شش نیازمند دانش و تجربه و تعامل با سازمان متولی از جمله آیکان و رایپ است و ایران دومین کشور در حوزه رایپ در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. جهانگرد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۸۵ درصد سیم کارت‌های کشور فعال هستند تصریح کرد: ارائه خدمات نسل سوم اینترنت روی تلفن همراه به تازگی در ایران آغاز شده و قرار است با ارائه این نسل خدماتی، ضریب نفوذ اینترنت ایران افزایش یابد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به‌موقعیت جغرافیایی خاص ایران در منطقه برای انتقال ترافیک داده گفت: ایران دارای چهار شاهراه اطلاعاتیGATEWAY بین‌المللی است که می‌توان از آنها برای انتقال ترافیک بین‌المللی استفاده کرد.


 وی افزود: در یک سال گذشته ترافیک بین‌المللی در کشور به ۱۷۰گیگابیت رسیده است و بنا داریم تا ترافیک بین‌المللی کشور را طی ۲برنامه، ابتدا به ۲۰ مگابیت برثانیه و در مرحله بعد به ۱۰۰ مگابیت برثانیه ارتقا دهیم. رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه باید ۶۰ درصد خانوار‌ها و ۱۰۰ درصد کسب و کار‌ها به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند تصریح کرد: هم‌اکنون اینترنت پرسرعت ۲مگابیت بر ثانیه تعریف شده در حالی که حداقل سرعت برای ایجاد کسب و کار ۱۸مگابیت بر ثانیه است که به این منظور ۱۸ میلیون پورت طراحی شده است. نشست یک روزه سازمان هماهنگی شبکه اروپایی نشان‌های اینترنتی در تهران را می‌توان یکی از نشست‌های مهم منطقه‌ای در حوزه اینترنت و آی سی تی در کشور بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم قلمداد کرد و نتایج به دست آمده از این نشست مهم منطقه‌ای که با حضور پررنگ متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد حکایت از روزهای درخشان برای توسعه اینترنت و آی سی تی در کشور دارد.


حال با توجه به وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قانون برنامه پنجم توسعه و لزوم دستیابی ایران به جایگاه دوم اینترنت در منطقه، حضور سازمان‌ها و کار‌شناسان خارجی و تبادل فکری با آنان هم در شرایط تحریمی، می‌تواند زمینه‌های رشد و توسعه اینترنت در کشور را بر اساس آخرین استانداردهای جهانی فراهم کند.
 












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن