تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798371570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لباسی بسان گل‌های بهاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲




1416373694345_666.jpg

لباس کُردی یکی از زیباترین، متنوع‌ترین و پوشیده‌ترین لباس‌های محلی است که به جهت متنوع بودن آن در سطح دنیا کم‌نظیر است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، یکی از نشانه‌های هر ملتی که نماد ملی و فرهنگی آن ملت و میراث گذشتگان محسوب می‌شود، لباس است. لباس از بارزترین نمادهای فرهنگی، مهم‌ترین و مشخص‌ترین مظاهر قومی و همچنین از سریع‌الانتقال‌ترین نشانه‌های فرهنگی است که به سرعت تحت تأثیر پدیده‌های فرهنگ‌پذیری در میان جوامع گوناگون انسانی قرار می‌گیرد. لباس همواره نشانگر بخش عظیمی از نیازهای مادی و معنوی انسان‌ها بوده که دانش فرهنگی و تصورات و تفکرات و جهان‌بینی یک گروه قومی را نشان می‌دهد. محیط زیست طبیعی، نوع معیشت، روابط و منزلت‌های اجتماعی، مواد و مصالح موجود در محیط زندگی از عواملی هستند که در شکل‌گیری لباس دخالت دارند. باید گفت که در جای جای ایران اسلامی به واسطه وجود اقوام مختلف، از جمله کُرد، ترک، لر، بلوچ، ترکمنی، بختیاری و ... می‌توان انواع پوشش‌ها را مشاهده کرد. لباس کردی یکی از زیباترین، متنوع ترین و پوشیده‌ترین لباس‌هاست لباس کُردی یکی از زیباترین، متنوع‌ترین و پوشیده‌ترین پوشش‌هایی است که به نوشته سیاحان در سفرنامه‌هایشان، در سطح فرهنگ مردم دنیا کم‌نظیر است، طوریکه این لباس در چندین جشنواره مختلف بین‌المللی مقام اول را به لحاظ پوشش، زیبایی و تنوع طرح به‌خود اختصاص داده است. تنوع پوشش‌ها و البسه‌های محلی کُردی، ملون بودن و اهمیت دادن به پوشش توأمان با زیبایی و تأثیرات عوامل جغرافیایی و جوی در ایجاد این تنوع‌ها تأثیرات بسزایی داشته است. با توجه به مصارف عمده‌ی این لباس، شمار فراوانی از صنعتگران کردستان به دوخت انواع لباس ‌محلی، زنانه و مردانه می‌پردازند. هنر دوخت پوشش‌های کُردی با توجه به ‌تنوع و تعدد فرم‌ها و کاربردهای مختلف آن از غنی‌ترین هنرهای این مرز و بوم بوده که پرداختن به آن مستلزم شناخت و تبحر زیادی است. انواع البسه مردانه و زنانه کُردی بر اساس مناطق مورد استفاده آن نام گذاری شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به اسامی لباس‌های زنانه از جمله اورامی، کردی سنندجی، سقزی، مریوانی، بانه‌ای و... اشاره کرد. همچنین از میان لباس‌های مردانه منطقه کردستان نیز می‌توان به لباس «چوخه و رانگ»، «که‌وا پانتول»، «مرادخانی»، «ملکی»، «شکاکی»، «اورامی» و... اشاره کرد. کارکردهای متنوع و مختلف البسه محلی این منطقه به لحاظ فرهنگی، جایگاه اجتماعی، مناسبت‌های خاص، جشن‌ها و... باعث شده که اهمیت پرداختن به این هنر در میان صنعتگران از ویژ‌گی خاصی برخوردار باشد. قدمت لباس کردی قدمت لباس کردی به قدمت خود مردمان کُرد برمی‌گردد و اگر بخواهیم به تصویری مستند از قدیمی­‌ترین لباس کردی استناد کنیم، گویاترین تصاویر نقش برجسته‌های دوره هخامنشی است، در این نقش برجسته‌ها تصاویری از سربازان و سرداران ماد وجود دارد. با توجه به اینکه مادها را برابر مستندات تاریخی نیای کُردها می‌دانیم پس می‌توان این تصاویر را قدیمی‌ترین تصاویر از لباس کردی دانست، لباس و مخصوصاً کلاه مادها شباهت زیادی با لباس کردی(قبل از تغییر عمده آن در دوره قاجار ) دارد، کلاهی مشابه این کلاه هنوز در برخی مناطق کردستان استفاده می‌شود و به آن «سه‌ر کلاوه» و یا «کلیته» می‌گویند. نخستین طرح‌های کشیده شده از لباس کردی مربوط به زمانی است که مستشرقان اروپایی به ایران آمدند، یعنی از دوره صفویه به بعد طرح‌های ارزنده‌ای از لباس مردمان آن زمان توسط این مستشرقین کشیده شده و در سفرنامه‌های آنان موجود است، چند طرح برگرفته از این سفرنامه‌ها در قطعی بزرگتر کپی شده و اکنون در خانه کُرد سنندج در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. قدیمی‌ترین عکس‌هایی که لباس کُردی در آنها نشان داده شده، مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار است، که به اسم منطقه و شخص استفاده‌کننده نیز اشاره شده است، مجموعه‌ای از این عکس‌ها در خانه کُرد نیز موجود است. قطعاً در طول زمان لباس کُردی تکامل یافته و به شکل امروزی در آمده است، عمده­­‌ی این تکامل پس از دوره قاجار بوده که تنوع در پارچه­‌ها بیشتر شده است و در دوره اخیر این تنوع بسیار رو به فزونی گذاشته تا جایی که لباس مورد استفاده به خصوص در لباس‌های زنانه تفاوت بسیاری با لباس 100 سال پیش پیدا کرده است. قسمت‌های مختلف لباس کُردی مردانه و زنانه لباس مردانه‌ی کردی شامل قسمت‌هایی از جمله «چوخه و رانک»، «شال»، «سورانی»، «دستار» « فرنجی»، «پوزوانه» و «کلاه» است. چوخه و رانک، نیم‌تنه‌ای از جنس پشم یا کتان است و شلواری گشاد به‌نام رانک که مچ‌پای آن تنگ است نیز لباس اصلی مردان کُرد را تشکیل می‌دهد. سورانی، نوعی آستین شل و دراز است که دارای شکل مثلثی بوده و بر روی مچ و دست بسته می‌شود. شال، که به آن «پشت وین» و «پشت ینه» نیز گفته می‌شود، ۳ تا ۱۰ متر طول دارد که در ناحیه کمر بر روی لباس‌ها بسته می شود. دستار و کلاه، نیز برای سر مردان کاربرد دارد. فرنجی، از دیگر پوشش‌های لباس کردی است که روپوشی پشمی مخصوص مناطق کوهستانی و برای جلوگیری از سرما و گرمای منطقه و عوارض ناشی از آن مانند عفونت سینه، کمر درد، درد کلیه و در دو نوع گوش دار و بدون گوش تولید می‌شود که بیشتر در گذشته کاربرد داشته است. ساق‌بند پشمی (پوزوانه)، در قدیم برای جلوگیری از سرمای شدید منطقه در فصل زمستان و حرکت آسان در داخل برف و جلوگیری از رسیدن رطوبت به پاها، جلوگیری از گزش مار در فصل تابستان، جمع کردن شلوار گشاد کردی برای عبور از کوهستان‌ها و سنگلاخ‌های صعب‌العبور منطقه بوده است. لباس کُردی زنانه نیز دارای چندین قسمت است که «پیراهن بلند(کراس)»، «کوا»، «سوخمه»، «کوله بال»، «سلطه»، «شال» و «سروین» را می‌توان نام برد. کراس یا پیراهن بلند، اصلی‌ترین قسمت لباس زنانه را تشکیل می‌دهد که انواع با پولک و بی‌پولک را دارد. کوا، لباس بلندی است که روی پیراهن بلند پوشیده شده و قسمت پشت لباس کُردی را می‌پوشاند. سوخمه، نیم‌تنه‌ای بدون آستین است که روی پیراهن بلند پوشیده می‌شود. کوله‌بال، نیم‌تنه‌ای دارای آستین تا آرنج دست است. سلطه، نیز نیم‌تنه‌ای دارای آستین است که تا آستین‌هایش تا مچ دست کشیده می‌شود. شال، در ناحیه کمر بر روی لباس کردی و یا لبای سقزی بسته می‌شود و برای محافظت در برابر سرما یا جمع و جور کردن لباس استفاده می‌شود. سروین، نیز بیشتر در گذشته مورد استفاده زنان مناطق کردنشین قرار گرفته و همراه با کلاه روی سر به طرز خاصی بسته می‌شده است. از میان لباس‌های کُردی می‌توان به لباس اورامی اشاره کرد، این لباس اصیل‌ترین لباسی است که در تمام نقاط کردستان از آن استفاده می‌شود و جزو تنها لباس‌های ایرانی است که اصالت خود را حفظ کرده است. لباس کُردی جزیی از فرهنگ منطقه کردستان است «فرزانه فرج‌اللهی»، کارشناس صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: لباس کُردی جزیی از فرهنگ منطقه کردستان است که قدمت زیادی دارد. وی افزود: هم‌اکنون لباس کُردی، سورانی و سقزی در منطقه کردستان بیشترین استفاده را دارد. فرج‌اللهی خاطرنشان کرد: لباس‌های زنانه بیشتر از جنس حریر، تور، مخمل و ساتن بوده که با پولک‌دوزی، سرمه‌دوزی، سنگ‌دوزی، ملیله‌دوزی، منجوق‌دوزی و ... آراسته می‌شوند. وی تصریح کرد: پارچه بخشی از لباس‌های مردانه نیز از جنس مَرز (مرغوز) که نوعی پشم حیوان است بوده که خاستگاه آن منطقه آرمرده بانه و هورامان است و پس از طی مراحل مختلف پشم‌ریسی و نخ‌ریسی و ... آماده استفاده می‌شود. کارشناس صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان در ادامه خاطرنشان کرد: به‌علت زیبایی و تنوع زیاد پارچه‌های لباس کُردی، طی سال‌های اخیر استفاده از لباس کُردی بیشتر شده است و در عروسی‌ها این مسأله بیشتر نمود دارد. وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر کیفیت پارچه‌ها نیز بسیار خوب شده است، تصریح کرد: با توجه به این مسأله هم‌چنین اینکه هم‌اکنون پارچه‌ها با زیورآلات نیز ادغام شده اند و تنوع بیشتری پیدا کرده‌اند، استقبال از لباس کُردی نیز به مراتب بیشتر شده است. فرج‌اللهی خاطرنشان کرد: به‌علت استقبال بیشتر جوانان منطقه از لباس کُردی، به تبع آن مشاغلی هم‌چون کُردی‌دوزی، ملیله‌دوزی، پولک‌دوزی، منجوق‌دوزی و ... نیز در استان بیشتر شده است. وی یادآور شد: حدود 80 درصد از صدور کارت و پروانه کسب و کار این اداره مربوط به کُردی‌دوزی و دوخت لباس‌های کُردی زنانه و مردانه است. لباس «کردی سورانی» و «سقزی» از اصلی‌ترین لباس‌های منطقه کردستان همچنین «زری جلوزانی»، یکی از خیاطان کُردی‌دوز شهر سنندج در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنای کردستان، اظهار کرد: از 20 سال پیش کار خیاطی لباس‌های کُردی را انجام می‌دهم که این کار را با گذراندن دوره‌های خیاطی در آموزشگاه و دوره‌های آزاد دیگر یاد گرفته‌ام. به‌گفته‌ی وی، در این مدت که به کار خیاطی مشغول بوده بالغ بر 10 شاگرد تربیت کرده است که هم‌اکنون آنها هم مشغول خیاطی هستند. جلوزانی، اصلی‌ترین لباس های منطقه کردستان را لباس کُردی سورانی و سقزی بیان می‌کند که هم‌اکنون به‌علت درخواست خود مشتری‌ها مدل‌هایی نیز به آن اضافه می‌شود. وی ادامه می‌دهد: نسبت به 10 سال استفاده مردم منطقه از لباس‌های کُردی بیشتر شده است و علت این مسأله می‌تواند زیبایی و تنوع پارچه‌های حال حاضر باشد. این خیاط سنندجی یادآور شد: هرچند که خودم بیشتر دوختن لباس کُردی را می پسندم اما طی سالیان اخیر مدل های متنوعی به بازار آمده و سلایق مشتریان نیز تغییر کرده است، از همین‌رو برخی مدل‌های کنونی به تأثیر از مدل‌های غربی برگرفته شده است. لباس کُردی مطابق باورهای شرع مقدس دین اسلام است لباس کُردی که در تنوع به سان گل‌های رنگارنگ بهاری می‌باشد، این امتیاز را دارد که بسیار پوشیده بوده و مطابق باورهای شرع مقدس دین اسلام پدید آمده است. از دیگر نکات حائز اهمیت نیز می‌توان به منطبق بودن این لباس با ویژگی‌های جغرافیایی خاص منطقه و سردسیری بودن استان کردستان اشاره کرد که از آن جمله می‌توان به وجود کلاه‌های نمدی، سه‌روین یا سربند (نوعی پارچه که به دور سر می پیچند)، پشتوین یا شمال کمر، چه‌تفه (بافته‌ای استوانه‌ای مورد استفاده برای ساق پاها)، قولوانه یا قول‌بند (ساق بند دست‌ها) و چارکه نوعی شنل زنانه اشاره کرد که همه این موارد جهت حفاظت از سرما و گرفتار نشدن به بیماری‌های سینوزیت و یا امراض کلیوی و ... مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون بسیار نیکوست که این لباس زیبا را که هم محجب بوده و هم با فرهنگ بومی منطقه کردستان سازگار است بیشتر به کار ببریم و اجازه ندهیم مدل‌های غربی و ماهواره‌ایی را که با فرهنگ و شرع مقدس دین اسلام سازگاری ندارند، در منطقه رواج یابد. گزارش از «ویدا باغبانی»، خبرنگار ایسنای کردستان

لباس کردی



لباس کردی



لباس کردی

انتهای پیام

1413706075122_baner-artonlines-isna3.gif


1414910771677_600-60.gif












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن