واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قیصری مطرح کرد:
نقش عنصر باورپذیری در تبدیل خاطرات به داستان
اصفهان – خبرگزاری مهر: نویسنده عرصه دفاع مقدس گفت: باورپذیری یکی از مهم ترین عناصر داستانی است که مولفان تبدیل خاطرات به داستان، باید به این مهم توجه داشته باشند تا خاطره یا داستان برای مخاطب جذاب و شنیدنی شود. به گزارش خبرنگار مهر، مجید قیصری پیش از ظهر امروز در شانزدهمین نشست داستانی خط انار که با موضوع "راه و روش تبدیل خاطره به داستان" در میان جمعی از نویسندگان دفاعمقدس در خانه هنرمندان حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای تبدیل خاطره به داستان لازم است به این نکته دقت کنیم که قصه ما باید باورپذیر باشد تا بتواند مخاطب را به سمت خود جذب کند.وی افزود: این عنصر داستانی یکی از مهم ترین مواردی است که حتی در داستانهای تخیلی هم باید موجود باشد تا آن خاطره یا داستان برای مخاطب جذاب و شنیدنی شود.نویسنده عرصه دفاع مقدس با بیان اینکه در نگارش خاطرات بهانه روایت وجود ندارد و زاویه دیدها در آن رعایت نمی شود، ابراز داشت: در واقع در "تبدیل خاطره به داستان" ممکن است خاطراتی از خود نوشت به دیگر نوشت تبدیل شوند و در اینگونه خاطرات احتمال زیادی برای رعایت نکردن زاویه دید توسط نویسنده وجود دارد که مولف باید این زاویه دید را مشخص کند.وی ادامه داد: از سویی ساخت فضا نخستین عملی است که در داستان انجام می گیرد و اگر بتوانیم با خاطرات فضاسازی مناسبی انجام دهیم میتوانیم گام موثری در خلق داستان خود برداریم.قیصری با بیان اینکه خاطرات به طور معمول حادثه محور، توصیف محور یا شخصیت محور و گاهی نیز مضمون محورهستند، بیان داشت: درخاطرات مضمون محور، گزارش ها و کلمات قصار وجود دارد و به نحوی مطلوب در آن فضاسازی شده است که این فضاسازی را می توان با تمرین و ممارست به دست آورد و البته جذابیت اینگونه داستانها بستگی به سلایق و علایق مخاطبان نیز دارد.وی با اشاره به اینکه اعمال لحن در داستان یکیاز کارهای دشوار در داستان نویسی است، گفت: داستان نویس باید بتواند خاطرات را با لحن های مختلف بیان کند.نویسنده عرصه دفاع مقدس اضافه کرد: هر نویسنده ایده و فکر خود را در داستانش به کار می برد و متناسب با استراتژی خودش تاکتیک هایی را در نظر می گیرد اما این نکات در خاطرات رعایت نمی شود مگر این که نویسندهای بخواهد زندگینامه خود را بنویسد.وی با بیان این که در بیان خاطره کلی گویی های زیادی انجام می شود بدون اینکه وارد اصل داستان شویم، گفت: اتفاقات داستان را باید با جزئی نگری نگاه کرد چرا که اگر بخواهیم در داستان خود تنها گوشه ای از یک حادثه را بیان کنیم داستان ما کوتاه میشود.قیصری اظهار داشت: چنانچه فردی بخواهد جزئی نگاری را در داستان های خود وارد کند باید کتب داستانی بسیاری را مطالعه کرده باشد تا بتواند این کار را انجام دهد.
سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]