تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798445911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخترع شیرازی، طرح کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در باغ ها را ارائه کرد


واضح آرشیو وب فارسی:سینا:
مخترع شیرازی، طرح کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در باغ ها را ارائه کرد
۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۶:۳۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۶۵۵مخترع شیرازی، طرح کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در باغ ها را ارائه کرد

مخترع شیرازی که پیش از این با ثبت اختراع خود در آمریکا به عنوان یک مبتکر مطرح شده بود، اینک طرح ابتکاری خود برای کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در باغ ها از طریق آبیاری زیرزمینی را ارائه کرده است.
'فریدون محمدی ده سروی' که مخترع اهل کوهمره از توابع شهرستان شیراز است نخستین بار با اختراع اولین دستگاه مکانیکی هوادهی و تولید اکسیژن در استان فارس و ثبت جهانی آن در ایالات متحده آمریکا خبرساز شده بود.

این بار، این مخترع شیرازی با درک مشکل خشکسالی و کم آبی و هشدار برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس در زمینه خطر تعطیلی کشاورزی در برخی استان های کشور ، طرح جدیدی برای کاهش مصرف آب در باغ ها ارائه کرده است.

محمدی ده سروی ، روز شنبه در باره طرح ابتکاری خود به ایرنا گفت: این طرح آبیاری زیرزمینی در قالب تزریق مستقیم آب و غذا به درختان ثمری و غیرثمری در مناطق گرمسیر و سردسیری نقش مهمی در کاهش مصرف آب و بهره وری دارد.

وی گفت: این اختراع، مصرف آب کشاورزی را در باغ ها ، فضای سبز شهری ، بوستان ها ، پارک های جنگلی و همه درختانی که نیاز به مصرف آب دارند از جمله درختان مرکبات ، نخل ، پسته و ... تا 50 درصد کاهش می دهد.

این مخترع اظهار کرد: در دو شیوه آبیاری غرقابی و قطره ای، بخشی از آب توزیع شده در پای درختان تبخیر و بخشی دیگر زمینه ساز رویش علف های هرز می شود و از این رو، میزان اندکی از آب به ریشه درختان باغ ها می رسد.

محمدی ده سروی با اشاره به این که بخشی از هزینه های باغداران صرف پاکنی، کودپاشی و سمپاشی می شود، گفت: طرح ابتکاری من همچنین به میزان 30 درصد از هزینه های باغداری شامل شخم و وجین، پاکن کردن درختان و ... می کاهد و از هدر رفت آب ناشی از تبخیر جلوگیری می کند.

وی گفت: به عنوان نمونه، اگر برای پاکن کردن (زیر و رو کردن خاک) باغ برای هر درخت نیاز به صرف هزینه 50 هزار ریالی باشد با استفاده از دستگاه ابتکاری من این هزینه به حدود یک دهم کاهش می یابد.

محمدی ده سروی گفت:رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به همراه برخی مسوولان و کارشناسان این سازمان از طرح ابتکاری اینجانب بازدید کرده اند و تاثیر این روش آبیاری در بهره وری آب را مثبت ارزیابی و به وزارت جهاد کشاورزی منعکس کرده اند.

این مخترع گفت: گزارش های نگران کننده منابع داخلی و خارجی حکایت از ورود ایران و چند کشور همسایه به یک دوره 30 ساله خشکسالی دارد و وضعیت کشورما از این نظر نگران کننده تر از سایر کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد:بنا بر آمار نهادهای دولتی، از 60 میلیارد مترمکعب آب صرف شده در بخش کشاورزی تنها از 27 میلیارد مترمکعب استفاده مفید و بقیه آن تبخیر می شود یا به هدر می رود.

این مخترع شیرازی اضافه کرد: ایران در مدیریت اکوسیستم آبی در جهان از میان 132 کشور در رتبه 130 قرار دارد که جایگاه شایسته ای برای کشور ما نیست و از این رو باید با طرح های ابتکاری و زودبازده مانند اختراع من، تحولی یکباره در مصرف آب کشاورزی در کشور پدید آوریم.

محمدی ده سروی با ارائه این اختراع، مقام نخست جشنواره نوآوری و شکوفایی خلیج فارس را به دست آورد و تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت.

حدود یک سال پیش نیز رییس پیشین بنیاد نخبگان فارس در نامه ای به مسوولان کشور این اختراع را زمینه ساز تحولی بزرگ در حوزه آب کشور و عامل صرفه اقتصادی میلیاردها دلاری برای کشور دانسته و حمایت از این طرح را خواستار شده بود.

این مخترع شیرازی ، ساخت نسل جدیدی از دستگاه های اکسیژن ساز مورد نیاز در پرورش ماهی، میگو و تصفیه فاضلاب را در کارنامه خود به ثبت رسانده . این اختراع در 17 فروردین 79 به شماره 26436 در سازمان ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی کشورمان ثبت شده است.

کاربرد اصلی این دستگاه اکسیژن دهی حوضچه های پرورش آبزیان است و بدون نیاز به منابع الکتریکی یا فسیلی با انرژی پتانسیلی جریان گردابی سیال کار می کند و به پمپ و کمپرسور تولید اکسیژن نیاز ندارد و تنها با ایجاد خلا در اثر فشار آب ، باعث تولید اکسیژن با بازدهی 100 درصدی می شود.

دستگاه اکسیژن ساز مکانیکی علاوه بر مزایایی چون کاهش مصرف انرژی، قیمت مقرون به صرفه، سهولت استفاده و سازگاری با هرگونه شرایط اقلیمی، قادر است دو برابر بیشتر از نمونه های تولید شده اکسیژن موجود در آب را افزایش دهد.

دستگاه اکسیژن ساز مکانیکی این مخترع شیرازی علاوه بر ثبت اختراع در کشورمان پس از چهار سال آزمایش در آمریکا نیز به شماره uspto7644908 به ثبت رسید.

این نخستین اختراع ثبت شده یک مسلمان در آمریکا در زمینه سامانه های هوادهی است.

از سال 1922 تاکنون این چهاردهمین و کامل ترین دستگاهی است که در این زمینه در سطح بین المللی به ثبت رسیده است.

ده سروی همچنین در نخستین جشنواره نوآوری و فناوری خلیج فارس که در اوائل خرداد 1390 در شیراز برگزار شد مقام اول را کسب کرد.

فریدون محمدی ده سروی هم اکنون در روستای ده سرو بخش کوهمره سرخی از توابع شهرستان شیراز ساکن است.


۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۶:۳۰:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سینا]
[مشاهده در: www.sinapress.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن