تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818781499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا دیگر تنها قدرت جهانی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خبرگزاری فرانسه: آمریکا دیگر تنها قدرت جهانی نیست تهران-ایرنا- خبرگزاری فرانسه امروز (شنبه) در گزارشی نوشت: رویارویی روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین، دوران جدیدی در عرصه ژئوپلیتیک جهانی را رقم زد که دیگر آمریکا در آن تنها قدرت جهانی نیست.


به گزارش این خبرگزاری از پاریس، حضور زیر دریایی های روسیه در آب های سرزمینی سوئد، تحریم های متقابل روسیه و اتحادیه اروپا و ردیابی هواپیماهای جنگی روسیه توسط جنگنده های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روابط متنشج غرب و مسکو بر سر اوکراین خبر می دهد؛ حوادثی که یادآور جنگ سرد است.
میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی یکی از مهم ترین شخصیت ها در زمان جنگ سرد نیز هفته گذشته و در بیست و پنجمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین هشدار داد جهان در استانه جنگ سرد دیگری قرار دارد، هرچند عده ای معتقدند جنگ سرد آغاز شده است.
"الکساندر استاب" نخست وزیر فنلاند نیز گفت اقدامات روسیه در اوکراین جهان را به بروز جنگ سرد دیگری نزدیک کرده است.
این در حالی است که کارشناسان ضمن خطرناک توصیف کردن شرایط کنونی معتقدند دورانی از بازتوازنی ژئوپلیتیکی بعد از سال ها غلبه آمریکا به عنوان تنها قدرت جهانی، آغاز شده است.
"ولادیمیر اسف" رییس اندیشکده مرکز مطالعات سیاست عمومی در مسکو می گوید: "اگر بگوییم جنگ سرد آغاز شده است، شرایط را به خوبی درک نکرده ایم. این جنگ سرد نیست، بلکه دوران گذار است. غلبه غرب به پایان می رود. غرب دیگر نمی تواند خواسته خود را بر جهان تحمیل کند."
کارشناسان معتقدند چند عامل متفاوت در تنش فعلی واشنگتن و مسکو نسبت به وضعیت خطرناک دو ابر قدرت تا زمان سقوط دیوار برلین در سال 1989 وجود دارد.
"اسف" می افزاید: اول اینکه جنگ سرد نه تنها یک درگیری بین دو قدرت در حال رقابت بود، بلکه رویارویی دو ایدئولوژی و نبرد بین دو عقیده بود که دیگر اصلا وجود ندارند. البته هنوز اختلافات ایدئولوژیکی وجود دارد، اما پرده آهنین دیگر از بین رفته است و در زمان ما دیگر پدید نخواهد آمد.
"ساموئل شاراپ" و "جرمی شاپیرو" در تفسیری اخیرا در نشریه آمریکایی "تاریخ معاصر" می نویسند: اتحاد جماهیر شوروی خواستار توسعه بود، قدرت ایدئولوژیکی با نیات جاه طلبانه جهانی و خصومت شدید علیه منافع غرب داشت ، در حالیکه روسیه بعد از اتحاد جماهیر شوروی برای غرب چندان خوشایند نیست .
بر اساس این گزارش تغییرات بنیادین از نظر سیاسی و اقتصادی بعد از حذف پرده آهنین روی داده است که شرایط را برای بازگشت به دوران جنگ سرد غیرممکن می سازد. با وجود اینکه اتحادیه اروپا و آمریکا به دلیل بحران اوکراین، روسیه را تحریم کرده اند؛ هنوز اقتصادهای غرب و روسیه به شدت از نظر سیاسی با هم گره خورده است، مسکو و غرب در موضوعات مورد اختلاف و حساسی از جمله مذاکرات ایران همکاری می کنند.
"سرگئی رادچنکو" کارشناس مسائل روسیه و جنگ سرد در دانشگاه "آبریستویث ویلز" انگلیس می گوید: مهم ترین تغییری که امروز نسبت به زمان جنگ سرد می توان احساس کرد، وجود چین است. امروزه چین به عنوان مهم ترین پایگاهی تلقی می شود که روسیه با وجود آن می تواند مطمئن باشد منزوی نخواهد شد، نه از نظر سیاسی و نه از نظر اقتصادی. این تفاوت بزرگی است و نتیجه آن این است که غرب با دشواری بیشتری می تواند با نمایش قدرت خود در برابر روسیه بایستند.
"کمی گراند" از بنیاد مطالعات راهبردی در پاریس نیز باور دارد که اکنون در شرایط جنگ سرد نیستیم، بلکه وضعیت فعلی را می توان صلح سرد نامید.
وی گفت: ما در وضعیت جنگ سرد جدیدی به سر می بریم، در این وضعیت گزاره مشهور مبنی بر اینکه همکاری با روسیه راهکار طبیعی برای تعامل با این کشور است دیگر معتبر به نظر نمی رسد. روسیه در درازمدت ابزار لازم را برای تبدیل شدن به قدرت برتر ندارد، این توهمی است که با آن می توان مردم روسیه را خوشحال کرد. غرب باید بفهمد که وارد دوران جدیدی ژئوپلیتیکی شده است و نباید وقت خود را با رویا برای بازگشت به گذشته هدر دهد.
اما "رادچنکو" وضعیت فعلی را شبیه دوران جنگ سرد می داند و اشاره می کند که بحران اوکراین با گروه های نیابتی دو قدرت دنبال شده است.
وی گفت: در این مورد ما واقعا شاهد بازنمایشی از جنگ سرد در روابط غرب و شرق هستیم، البته شدت آن کمتر است اما احتمالات فراوانی مبنی بر تشدید درگیری ها وجود دارد.
اروپام**9157 **1561** 1583


24/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن