محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832678815
آدمی نو در جهانی دیگر
واضح آرشیو وب فارسی:الف: آدمی نو در جهانی دیگر
دکتر علی غزالی فر*
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۱
فرد و کیهان در فلسفه رنسانسنویسنده: ارنست کاسیررمترجم: یدالله موقنناشر: ماهی، چاپ دوم، ۱۳۹۳۳۵۶ صفحه، ۱۵۰۰۰ تومانفروشگاه اینترنتی شهر کتاب، این کتاب را تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید.****کتابهای ارنست کاسیرر (۱۸۷۴-۱۹۴۵) به خاطر نبوغ فلسفیاش و دانش مبهوتکننده و بصیرتهای ژرف او برای طبقه کتابخوان حرفهای بینیاز از معرفی هستند.(۱) همینکه در عنوان کتابی اسم او به چشم بخورد حجت موجهی است تا آن کتاب موردتوجه و بررسی جدی قرار گیرد چه رسد به اینکه آن کتاب در ایران کتاب سال هم شده باشد. پیش از این هم کتابهای متعددی از او از همین مترجم و دیگران به فارسی ترجمه شده است.(۲) مزیت ترجمههای جناب آقای یدالله موقن این است که ایشان هم به افکار و اندیشههای کاسیرر علاقهمند هستند و هم کاملاً به آراء و نظریات او تسلط دارند. نثر ترجمههای ایشان نیز بسیار خوب و روان است. «فرد و کیهان در فلسفه رنسانس» از زمان انتشارش در غرب (۱۹۲۷) تاکنون یکی از آثار کلاسیک و مهم در زمینه رنسانس و فلسفه آن به شمار آمده است و هیچ پژوهشگری نمیتواند آن را نادیده بگیرد. اما چرا ما باید این کتاب را مطالعه کنیم؟ شناخت غرب مدرن برای ما بسیار حیاتی و ضروری است. فضای فکری و فرهنگی جامعه ما هم میل و گرایش شدیدی به شناخت غرب دارد. لازم است که این نیاز و این گرایش در مسیر درست و به سمت درستی هدایت شود. از لوازم ضروری شناخت درست غرب مدرن این است که با سرچشمههای واقعی آن آشنا شویم. دوران رنسانس قطعاً یکی از این مبادی و سرچشمهها است. ازنظر کاسیرر نیز در دوران پس از رنسانس بیش از آنکه شاهد خلاقیت و ابداع علمی باشیم می بینیم که اندیشمندان آن دوران بیشتر به حل مسائل و پرورش روشها و اصولی پرداختند که متفکران رنسانس آنها را تعریف و مطرح کرده بودند. او فلسفه دوران رنسانس را مصداق این دیدگاه هگلی میداند که فلسفه حاوی آگاهی کامل و عصاره معنوی هر دوره و کانونی است که همه پیچیدگیهای عصر را بازتاب میدهد. کاسیرر در این کتاب میخواهد نشان دهد که اندیشه رنسانس وحدتی قائم به ذات دارد و فلسفه آن با کل جنبش عقلانی آن عصر و نیروهای اساسی آن پیوند داشته است، اما نه بهمنزله چیزی بیرونی و جدای از آن؛ بلکه نیروهای اساسی آن را بهطور جدی تحت تأثیر خود قرار و به آن، شکل داده است.غرب و بهویژه غربِ مدرن امری ساده، بسیط و تک بُعدی نیست که با شناخت همان یک بعد خاص بتوان فهم کاملی از آن داشت. بلکه جریانی بسیار پیچیده و مرکب است و تنها کسانی توان فهم درست، کامل و همهجانبه آن را دارند که با تمامی وجوه و ابعاد آن آشنا باشند؛ و صدالبته این امر مستلزم آن است که خود در آن وجوه و ابعاد دستی داشته باشند. ارنست کاسیرر از معدود کسانی است که هم فیلسوفی صاحبنظر است و هم با سایر حوزههای فکری و فرهنگی و با علوم مدرن آشنایی کامل دارد؛ به حدی که او را فیلسوف فرهنگ لقب دادهاند. بنابراین توجه به آثار او در شناخت غربِ مدرن بسیار مفید و آموزنده است.از ویژگیهای ممتاز آثار کاسیرر توجه به جزئیات مهم و حیاتی، ارائه شاهد مثالهای فراوان، نقلقولهای بسیار و از همه مهمتر مستندسازی و توجه به قرائن محکم و موثق است. همچنین او موضوع پژوهش خود را بهدقت مشخص میکند و از بحثهای کلی در مورد موضوعات کلی که درنهایت فقط منجر به نتایج کلی و شعاری میشود، بهشدت پرهیز میکند. همچنین روش و رویکرد پژوهشهای کاسیرر در بیشتر آثارش، پرداختن به دورههای تاریخی است و نه متفکری خاص. او با این کار به دورههای تاریخی مورد بحث خود وحدت مفهومی میدهد و متفکران و آراء و افکار آنان را در بستر آن دوره تاریخی بررسی میکند. از این رو در این کتاب به همه بزرگان رنسانس ازجمله داوینچی، گالیله، پیکو دلا میراندولا، پاتریتزی، برونو، کپلر، کوپرنیک، لورنزو والا، ماکیاولی، کامپانلا، فیچینو، پترارک، پومپونازی، سالوتاتی، بوویلوس، ساونارولا، دکارت، تلزیو و... می پردازد و افکار و آرای آنان را در ارتباط با هم تحلیل میکند.کاسیرر در کتاب فرد و کیهان در فلسفه رنسانس، شکلگیری فهم جدید از انسان و جهان را در این دوره واکاوی میکند. اصل آلمانی این کتاب از یک مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است اما مترجم فاضل چند بخش دیگر به کتاب افزودهاند که ارزش علمی کتاب را افزون کرده است. ایشان علاوه بر پیشگفتار خوب مترجم انگلیسی، خود نیز پیشگفتاری عالمانه بر کتاب نوشته اند که خواننده را کاملاً با فضای بحث از رنسانس آشنا میکنند. در نوشتار مترجم پس از تعریف و توضیحی که در باب رنسانس و اومانیسم داده می شود، در باب روش تاریخنگاری کاسیرر بهطور عام و در این کتاب بهطور خاص بحث مفصلی صورت میگیرد. پیشگفتار مترجم انگلیسی نیز فضای کلی کتاب و جایگاه آن را در پژوهشهای مربوط به رنسانس بهخوبی ترسیم میکند. در پایان نیز مترجم محترم دو پیوست به کتاب افزودهاند. اولی سخنرانی بسیار عالمانهای از کاسیرر در مورد ضرورت و اهمیت پژوهش در باب رنسانس و دومی نوشتهای مفصل از جان هرمان راندال است که نظریه کاسیرر در این کتاب را مورد نقد و بررسی قرار میدهد.کاسیرر این کتاب را با اندیشههای نیکولاس کوزانوس (۱۴۰۱-۱۴۶۴) آغاز میکند و نشان میدهد که چگونه رنسانس ریشه در خاک قرون وسطی دارد و بهتدریج از دل آن برآمده است؛ زیرا اصولاً ازنظر او جستجوی پایانی قاطع و مشخص برای قرون وسطی و آغازی برای جهان مدرن کاملاً بیهوده است. همچنین او بر این باور است که تمایز میان مضامین قرون وسطایی و مضامین رنسانسی مرتب تغییر میکند. ازنظر کاسیرر فلسفه نیکولاس کوزانوس، هم آینه تمامنمایی است که کل جریان فکری و فرهنگی رنسانس در آن منعکس شده است و هم از چنان قوتی برخوردار است که بر زمینه و زمانه رنسانس بهشدت اثرگذار بوده است؛ بهویژه در افکار و اندیشههای بزرگان رنسانس ایتالیا. به همین دلیل در فصل اول به مدعای اول و در فصل دوم به مدعای دوم میپردازد.در فصل سوم مسئله جبر و اختیار از منظر متفکران رنسانس تحلیل و تأکید آنان بر جایگاه برجسته و اثرگذار انسان در جهان بررسی و نشان داده می شود که چگونه فهم جدیدی از جهان در ذهن و ضمیر آنان شکل می گیرد. کاسیرر بدین طریق بهخوبی ثابت می کند که چگونه تصور جدیدی از انسان و جهان در موضوع جبر و اختیار شکل گرفته است که با تصور سنتی و قرون وسطایی از انسان و جهان تفاوت قابلتوجهی دارد.در فصل چهارم، طولانیترین فصل کتاب، مسئله مهم سوژه و ابژه و ارتباط میان آن دو مطرح میشود و بهتبع، مباحث مربوط به شناخت، عقل، احساس، عواطف، عشق، طبیعت، جهان، هنر، رابطه میان انسان و جهان و... مورد کاوش جدی قرار میگیرد. ازآنجاییکه دوره رنسانس نوعی بازگشت به میراث یونان باستان نیز هست، کاسیرر به اندیشههای افلاطون و ارسطو نیز میپردازد و با دقتی شگفتانگیز آنها را بررسی میکند. او برای اینکه مطلبی را از قلم نیندازد در موارد بسیاری به ابن رشد نیز میپردازد و با دقتی مثالزدنی دیدگاههای او را بررسی میکند چرا که ابن رشد در سراسر قرون وسطی بهعنوان شارح و مفسر ارسطو از جایگاه بسیار ممتازی برخوردار بوده است. علاوه بر این هنرمندانه لوازم و تبعات نظریات ابن رشد را استخراج میکند و نحوه اثرگذاری آنها را بر اندیشههای متفکران رنسانس نشان میدهد.نکته آخر اینکه این کتاب فقط برای شناخت فلسفه رنسانس نیست و برای درک و فهم بهتر هنر و ادبیات دو دوره قرون وسطی و رنسانس و ارتباط میان آنها نیز بسیار سودمند است.مترجم فاضل نیز از سر تفنن این کتاب را ترجمه نکردهاند و بنا بر ضرورتی فکری و فرهنگی این کار را انجام دادهاند. ازنظر ایشان ذهنیت ما ایرانیان مانند ذهنیت انسانهای رنسانسی ذهنیتی بینابینی است. به این معنی که یک پای در سنت داریم و پای دیگر در جهان مدرن؛ نه جهان کهن را ترک گفته و پشت سر نهاده و نه کاملاً به جهان مدرن گام گذاشتهایم. ما ایرانیان در این برهه از زمان شاید بیش از دیگران شبیه به انسان رنسانسی باشیم. اگر چنین باشد میتوان درسها و بصیرتهای بسیاری از این کتاب به دست آورد و بهمنزله آینه خودآگاهی ما و عصر ما تصویر خود را در آن دید.پینوشت:۱- برای آشنایی بیشتر با زندگی، آثار و افکار ارنست کاسیرر این کتاب منبع بسیار خوبی است:موقن، یدالله، ارنست کاسیرر فیلسوف فرهنگ، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی۲- سایر آثاری که جناب آقای یدالله موقن از ارنست کاسیرر ترجمه کردهاند بدین قرار است:کاسیرر، ارنست، اسطوره دولت، ترجمه یدالله موقن، تهران: هرمسکاسیرر، ارنست، فلسفه روشنگری، ترجمه یدالله موقن، تهران: نیلوفرکاسیرر، ارنست، فلسفه صورتهای سمبلیک، ترجمه یدالله موقن، تهران: هرمس* دکترای فلسفه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
باید زودتر از اینها جلوی پخش بازیها را میگرفتند بیکزاده:مثل قبل از جام جهانی از همان ناحیه مصدوم شدم/10 رو
باید زودتر از اینها جلوی پخش بازیها را میگرفتندبیکزاده مثل قبل از جام جهانی از همان ناحیه مصدوم شدم 10 روز دیگر به تمرینات استقلال میروممدافع ملیپوش تیم استقلال گفت متاسفانه در اردوی پرتغال از همان ناحیه ای که در جام جهانی مصدوم بودم مجددا دچار مصدومیت شدم به گزارش خبرگزاتولید کننده 92 درصدزعفران دنیا بازار جهانی صادرات ندارد/ از دست دادن فرصتها یکی پس از دیگری -
مهر گزارش میدهد تولید کننده 92 درصدزعفران دنیا بازار جهانی صادرات ندارد از دست دادن فرصتها یکی پس از دیگری مشهد-خبرگزاری مهر ایران با وجود تولید ۳۰۰ تن زعفران در سال و تولید ۹۲ درصد زعفران دنیا هنوز نتوانسته بازاری جهانی به نام خود و برای صادرات این محصول داشته باشد به گزاربرگ زرین دیگری برای ورزش پاکدشت به ثبت رسید طلای مسابقات جهانی بر گردن رزمیکار پاکدشتی
برگ زرین دیگری برای ورزش پاکدشت به ثبت رسیدطلای مسابقات جهانی بر گردن رزمیکار پاکدشتیموسی اکبری رزمیکار پاکدشتی با درخشش در چهارمین دوره فستیوال جهانی ترکیه مدال طلا را از آن خود کرد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران صبح امروز موسی اکبری رزمیکار پاکدشتی با درخشش درالبرز درعاشورای دیگر گریست / بیزاری عاشوراییان از استکبارجهانی
البرز درعاشورای دیگر گریست بیزاری عاشوراییان از استکبارجهانی کرج - ایرنا- مردم عاشورایی استان البرز امروز یکپارچه با خیابان ها آمدند و در سوگ سرور و سالار شهیدان کربلا و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند و دراین روز انزجار خود را از یزدیان زمان و استکبار جهانی اعلام داشتند به گزسرمربی جوانان دو هفته دیگر معرفی می شود/با دوتیم در جام جهانی به میدان خواهیم رفت
بهرام مشتاقی سرمربی جوانان دو هفته دیگر معرفی می شود با دوتیم در جام جهانی به میدان خواهیم رفت عضو شورای فنی تیمهای ملی کشتی فرنگی کشورمان گفت سرمربی رده سنی جوانان بعد از مسابقات قهرمانی کشور یعنی حدود دو هفته دیگر معرفی خواهد شد بهرام مشتاقی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاهملت ایران بار دیگر به استکبار جهانی نه گفتند/ پناهیان: گفتگوهای ما اتمام حجت با آمریکاست/قطعنامه پایانی: مرگ ب
گزارش مشروح از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 13 آبان ملت ایران بار دیگر به استکبار جهانی نه گفتند پناهیان گفتگوهای ما اتمام حجت با آمریکاست قطعنامه پایانی مرگ بر آمریکا تداوم پیام جاودانه هیهات منا الذله حسینی حجتالاسلام والمسلمین پناهیان گفت همان گونه که امام حسین ع دجشن ملی ثبت جهانی شهر سوخته 2 ماه دیگر
جشن ملی ثبت جهانی شهر سوخته 2 ماه دیگر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری گفت بعد از ماه محرم و صفر جشن ملی ثبت جهانی شهر سوخته برگزار خواهد شد به گزارش واحد مرکزی خبر مسعود سلطانی فر درنشست کار گروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سیسمیخواهیم آداب و رسوم همدیگر را بهتر بشناسیم رئیس فدراسیون ایتالیا: ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ از ایتالیا هم بهتر
میخواهیم آداب و رسوم همدیگر را بهتر بشناسیمرئیس فدراسیون ایتالیا ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ از ایتالیا هم بهتر بود مقابل آرژانتین خیلی خوب بودیدرئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا گفت ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نمایش فوقآلعادهای داشت و از ایتالیا هم بهتر بود به گزارش خبرگزاری فارالبرز درعاشورای دیگر گریست / بیزاری عاشورایان از استکبارجهانی
البرز درعاشورای دیگر گریست بیزاری عاشورایان از استکبارجهانی کرج - ایرنا- مردم عاشورایی استان البرز امروز یکپارچه به خیابان ها آمدند در سوگ سرور و سالار شهیدان کربلا و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند و دراین روز انزجار خود را از یزدیان زمان و استکبار جهانی اعلام داشتند به گزاریک جایزه جهانی دیگر برای «ملاله یوسف زی»
یک جایزه جهانی دیگر برای ملاله یوسف زی گل مکئی که با نام ملاله یوسفزی شناخته میشود پس از دریافت جایزه نوبل برنده جایزه جهانی کودک شده است به گزارش نامه نیوز ملاله یوسفزی دختر 17 ساله پاکستانی که دو سال قبل هدف تیراندازی افراد مسلح قرار گرفته بود پس از دریافت جایزه ننماینده ولی فقیه در لرستان: استکبار جهانی به دنبال مقابله با قرآن ناطق است
نماینده ولی فقیه در لرستان استکبار جهانی به دنبال مقابله با قرآن ناطق استنماینده ولی فقیه در لرستان گفت استکبار جهانی به دنبال مقابله با قرآن ناطق است و این در حالی است که قرآن کتاب هدایتگر است که روح آن ولایت و امامت است به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد حجتالاسلام سیداحمدآسوشیتدپرس: رای عدم اعتماد به نیلی، ضربهی دیگر تندروها به روحانی بود
آسوشیتدپرس رای عدم اعتماد به نیلی ضربهی دیگر تندروها به روحانی بود پارلمان اصولگرای ایران به دلیلِ آنکه وزیر پیشنهادی علومِ حسن روحانی به طور کامل به ارزشهای اسلامی متعهد نبود به وی رای اعتماد ندادند به گزارش نامه نیوز خبرگزاری آسوشیتدپرس با مقدمه بالا به عدم رای اعتماد مجبهروان: دولت حق فوتبال را بدهد/ پولادی دیگر جایی در تیم ملی ندارد
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۵ رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ میگوید اگر از سوی دولت نامهای به ما ارسال شود بازیها پخش میشود به گزارش ایسنا غلامرضا بهروان درباره برگزاری جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال اظهار کرد در جلسه امروز نکات مهمی مورد بررسی قرار گرفت ولی نتوانستیم دستعشق ورزیدن تمساح ها به یکدیگر/ عکس
عشق ورزیدن تمساح ها به یکدیگر عکس فرستنده رویا حسن آبادی ۰۷ ۰۸ ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۶اروميهايها به دنبال ميزباني ليگ جهاني واليبال
اروميهايها به دنبال ميزباني ليگ جهاني واليبال از زماني که تيم ملي واليبال وارد ليگ جهاني شد اروميه اي ها درصدد گرفتن ميزباني اين رقابت ها بودند چراکه شهر آنها بخاطر علاقه مردمش به واليبال به پايتخت واليبال آسيا معرفي شده است و خودشان هم از اروميه با شهر عاشقان واليبال ياد مي کنچند مقایسه شگفتانگیز «اپل» با دیگران
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۵ همه ما با نام و نشان شرکت اپل آشنا هستیم شاید برخی از ما یکی از دستگاههای ساخت این شرکت را داشته باشیم و امورات خود را با آن بگذرانیم و شاید هم نه اما این موضوع هیچ تفاوتی در ماهیت اپل نمیکند به گزارش ایسنا تابناک با این مقدمه نوشت در مورد شدستاورد ایران در مسابقات جهانی اسکیت
دستاورد ایران در مسابقات جهانی اسکیت در پی به اتمام رسیدن مسابقات جهانی اسکیت فری استایل فرانسه حاصل تلاش بانوی ملی پوش کسب مقام چهارم بود به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در پی به اتمام رسیدن مسابقات جهانی اسکیت فری استایل 2014 فرانسه ملی پوشان کشورمان لعیا عربی و محم-
گوناگون
پربازدیدترینها