تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802147772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت آمریکا از داعش برای توجیه مداخلات نظامی خود در کشورهای دیگر استفاده می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
دولت آمریکا از "داعش" برای توجیه مداخلات نظامی خود در کشورهای دیگر استفاده می‌کند
به گفته محقق دانشگاه هاروارد، دولت آمریکا به سه طریق از داعش استفاده می‌کند: اول برای حمله به دشمنان خود در خاورمیانه، دوم برای اینکه بهانه‌ای برای مداخله نظامی در دیگر کشورها داشته باشد، و سوم برای اینکه در داخل آمریکا مداخلات نظامی در دیگر کشورها را توجیه کند.


به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛  پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" در مقاله‌ای به قلم "نیکولا ناصر" می‌نویسد: از بین بردن آن چه که جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا آن را اجزای "محور شرارت" ایران و سوریه توصیف می‌کرد، یا جلوگیری از مجاورت جغرافیایی عراق با آن چه که ملک عبدالله دوم اردن، آن را "هلال شیعه" نامیده بود، هدف راهبردی متحدان آمریکا ــ اسرائیل در خاورمیانه بوده و باقی خواهد ماند، مگر این که آن‌ها موفق به "تغییرنظام" در دمشق یا تهران گردند.


*** آمریکا و متحدانش در پی مختل کردن مجاورت جغرافیایی عراق با «هلال شیعه» ایران و سوریه هستند
آمریکا، اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آن‌ها علنا نشان داده‌اند که هدف نهایی آن‌ها از کارزار «تغییر نظام» در خاورمیانه، پایان دادن به اتحاد ایران و سوریه است.
با شکست آشکار طرح اولیه آمریکا و متحدانش برای خنثی کردن «محور مقاومت» ضد اسرائیلی و ضدآمریکایی ایران و سوریه، از طریق تغییر اجباری و خشونت‌آمیز حکومت در دمشق، اتحاد منطقه‌ای به رهبری آمریکا، اخیرا طرح دیگری را برای مختل کردن مجاورت جغرافیایی عراق با «هلال شیعه» ایران و سوریه، دنبال می‌کنند.


*** توقف تمام توافقات و طرح‌های سه جانبه و دوجانبه بین ایران، عراق و سوریه در خصوص شبکه‌های خط لوله نفت و گاز این کشورها
این مرحله آخر استراتژی باراک اوباما است که وی آن را در تاریخ 10 دسامبر گذشته، بظاهر برای مقابله با داعش اعلام کرد که در نتیجه آن، ‌ تمام توافقات و طرح‌های سه جانبه و دوجانبه بین ایران، عراق و سوریه در خصوص شبکه‌های خط لوله ایران، عراق و سوریه، برای حمل نفت و گاز از ایران و عراق به سواحل سوریه در مجاورت دریای مدیترانه، حداقل برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی متوقف می‌شوند.


*** تلاش برای کاهش نفوذ ایران در منطقه
«شائول شای»، پژوهشگر صهیونیستی مرکز مطالعات راهبردی بگین ــ سادات و معاون سابق رئیس‌ شورای امنیت ملی اسرائیل، در 21 ژانویه گذشته در خصوص آنچه که وی آن را «هلال سلفی» نامیده بود، پیش‌بینی کرد که این «هلال سلفی»، به طرز خطرناکی برای مقابله با «هلال شیعی»، در حال ظهور است. وی به گفته وی، «درگیری روزافزون جهادی‌های سلفی سنی در عراق (از سال 2003)، و شورشیان در سوریه (از سال 2011)، و در لبنان، به ایجاد یک «هلال سلفی» از استان دیاله [در شرق عراق] تا بیروت، منجر شده است. «شای» ادعا می‌کند که «نتیجه مثبت این هلال سلفی، کاهش نفوذ ایران در منطقه خواهد بود.»


*** پیامد احتمالی هلال سلفی، ایجاد یک شکاف نظامی و سیاسی فرقه‌ای سنی در مجاورت جغرافیایی عراق با اتحاد ایران ــ سوریه است
گذشته از تئوری‌های توطئه، پیامد احتمالی هلال سلفی، ایجاد یک شکاف نظامی و سیاسی فرقه‌ای سنی در مجاورت جغرافیایی عراق با اتحاد ایران ــ سوریه، در مثلثی است که از شمال با ترکیه، از شرق با ایران و از غرب با اردن و از جنوب با عربستان سعودی هم‌مرز است و از شمال شرقی سوریه تا استان دیاله در عراق که با ایران هم‌مرز است، امتداد دارد.
داعش جنین نامشروعی بود که در رحم فرآیندی سیاسی که آمریکا آن را مهندسی می‌کرد، پرورش یافت؛ فرآیندی که بر مبنای قانون یک سیستم فدرال و به رسمیت شناختن حق اشتراک فرقه‌ای و نژادی از قدرت و ثروت استوار است.


*** این موجود نامشروع وحشتناک [داعش]، «میراث» جنگ آمریکا در عراق است
به گفته «جیمز جی جاگبی»، رئیس موسسه عربی آمریکایی، این موجود نامشروع وحشتناک [داعش]، «میراث» جنگ آمریکا در عراق است که در سال 2003، با حمله آمریکا  به این کشور، پا به عرصه وجود گذاشت.
در تاریخ 23 ژوئن امسال، نشریه «آتلانتیک» به نقل از سناتور آمریکایی «جان مک‌ کین»، نوشت: «خدا را به خاطر وجود سعودی‌ها و شاهزاده بندر، و دوستان قطری که این هیولا را به وجود آوردند، شکر می‌کنم.»


*** پیش‌شرط واشنگتن برای کمک به دولت عراق، برکناری مالکی بود
دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق با پیشرفت‌های نظامی داعش، به ناچار مجبور شد که از آمریکا درخواست کمک کند. اما پیش‌شرط واشنگتن برای قبول درخواست دولت عراق، برکناری مالکی بود. این اولین موفقیت اوباما در استراتژی داعش به شمار می‌رفت.
با این وجود، جایگزینی مالکی با حیدر عبادی در ماه آگوست، تا به امروز تغییری در اجزای فرقه‌ای دولت و ارتش عراق به وجود نیاورده است. حمایت آمریکا از عراق، تحت نخست‌وزیری عبادی، تنها به حمایت از ادامه فرقه گرایی در این کشور ـــ یعنی کمک به بقای داعش ـــ  منجر شد.


*** نیروهای اشغالگر آمریکایی قادر به پر کردن خلاء قدرت موجود در عراق نیستند
به علاوه، نابودی زیرساخت‌های دولت عراق، به ویژه برچیدن ارتش ملی و سازمان‌های امنیتی و حزب بعث عراق که پس از تجاوز آمریکا به خاک این کشور، آن‌ها را سالم نگه داشته بودند، یک خلاء قدرت ایجاد کرده است که نه نیروهای اشغالگر آمریکایی و نه جنگجویان عراقی قادر به پر کردن آن نیستند. 
به همین نحو، تلاش‌های تقریبا 4 ساله «تغییر نظام» در سوریه، که به رهبری آمریکا صورت گرفتند و در آغاز اخوان المسلمین جلودار آن حرکت می‌کرد، و هنوز هم از کمک مالی، اسلحه و کمک لجستیکی متحدان منطقه‌ای آمریکا در ترکیه، قطر، عربستان سعودی و همینطور سرویس‌های اطلاعاتی غربی بهره‌مند است، خلاء قدرت دیگری را در سوریه، مخصوصا در مناطق مرزی و به طور خاص در مناطق شمالی و شرقی هم مرز با ترکیه و عراق ایجاد کرده است.


*** آن‌هایی که به دنبال مقابله با داعش در عراق هستند، متحدان این گروه تروریستی در سوریه به شمار می‌روند
در تاریخ 22 ژوئن، سناتور آمریکایی «راند پاول» در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی ان ان»، به طور کاملا مستقیمی دولت اباما را متهم کرد که با «مسلح کردن» ‌و فراهم کردن یک پناهگاه امن برای داعش در سوریه، خلائی را ایجاد کرده که داعش آن را پر کرده است.
وی گفت: «در این مدت ما در کنار القاعده و داعش مبارزه می‌کردیم. داعش اکنون جسارت و شهامت زیادی پیدا کرده است و در دو کشور سوریه و عراق فعالیت می‌کند. ما در سوریه با داعش در یک جبهه مبارزه می‌کنیم. بنابراین کسانی که به دنبال همکاری برای متوقف کردن داعش در عراق هستند، متحدان داعش در سوریه به شمار می‌روند. کل این سیاست، سراسر دچار یک تضاد حقیقی است.»


*** بهترین راه مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه، کمک و تقویت دولت‌های عراق و سوریه است
پایگاه تحلیلی «هافینگتون پست»، سپتامبر گذشته به نقل از «دنیس کوسینیچ»، نماینده سابق کنگره آمریکا و دو بار کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا، نوشت: «داعش حاصل مداخله غرب در عراق و اقدامات پنهانی در سوریه است.»
شاید این طور به نظر برسد که داعش به عنوان «فرانکشتاین» آمریکا ایفای نقش‌ می‌کند اما در حقیقت، داعش اسب تروای آمریکا در سوریه و عراق است. 
حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران رسما اعلام کرده بود که «بهترین راه مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه، کمک و تقویت دولت‌های عراق و سوریه است که درگیر مبارزه‌ای جدی با داعش هستند.» اما اوباما به جای این کار، در مرحله آخر استراتژی خود، این دو دولت را مورد هدف قرار داده است. کسانی که از اسب تروای داعش سود می‌برند، در مورد صحت تردیدهای سوریه، ایران و روسیه در مورد هدف واقعی جنگ آمریکا علیه داعش، هیچ شکی ندارند. دولت آمریکا در نهایت توانست که «جبهه میانه روها» علیه ایران و سوریه را ــ  به ظاهر علیه داعش ـــ به اتحادی پویا و نظامی تبدیل کند.


*** مالکی بر خلاف انتظار آمریکا،‌ عراق را به سوریه و ایران نزدیک‌تر کرد
هدف راهبردی تجاوز و اشغال عراق در سال 2003 که به رهبری آمریکا صورت گرفت، نصب و راه‌اندازی یک ماهواره عراقی آمریکایی بود. اما به جای آن، به ظهور داعش منجر شد.
مالکی بر خلاف انتظار آمریکا،‌ عراق را به سوریه و ایران نزدیک‌تر کرد. در نتیجه، وی با حمله نظامی اسرائیل و یا غرب به ایران، حداقل از طریق قلمروی عراق، موافقت نکرد و در مورد سوریه نیز، با تغییر نظام در دمشق و مداخله مستقیم نظامی خارجی و مداخله نیابتی غیرمستقیم به مخالفت پرداخت و بر یک «راه حل سیاسی» به عنوان تنها راه حل و فصل بحران همسایه عرب عراق در مرزهای غربی این کشور اصرار داشت.


*** داعش، ابزار آمریکا برای اعمال فشار به دولت عراق
مهمتر از همه، وی عراق را برای رقابت سرمایه گذاری‌های چینی و روس باز گذاشت و عراق را به بخشی از شبکه خط لوله نفت و گاز ایران، عراق و سوریه تبدیل کرد.
مالکی به رغم حمایت آمریکا از ایاد علاوی برای نخست‌وزیری عراق، برای دومین دوره نخست‌وزیری خود، از سوی ایران حمایت شد و در نهایت به پیروزی رسید. آمریکا در انتخابات سال 2014 این مسئله را تلافی کرد. با وجود پیروزی مالکی در این انتخابات، وی در نتیجه فشارهای آمریکا، از این سمت کنار گذاشته شد.
ابزار آمریکا برای اعمال این فشار، داعش بود. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در طول بازدید خود از بغداد در تاریخ 23 ژوئن امسال، هشدار داد که عراق با «تهدیدی وجودی» مواجه است.


آمریکا با سیاست رفتن تا مرز جنگ، مالکی را وادار کرد تا بین بد و بدتر، یکی را انتخاب‌ کند. وی یا باید با تجزیه بالفعل غرب و شمال عراق در خطوط کردستان عراق موافقت می‌کرد یا اینکه حمایت نظامی مشروط آمریکا را قبول می‌کرد. او هیچ یک از این دو گزینه را نپذیرفت اما در نهایت مجبور شد بهای این کار خود را بپردازد.
سرانجام در تاریخ 10 ژوئن، شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق به دست داعش، سقوط کرد. کردستان، شامل شمال و غرب عراق، از جمله بسیاری از نقاط تلاقی آن با سوریه و اردن در غرب این کشور، یعنی حدود دو سوم مساحت عراق، از کنترل بغداد خارج شد. مالکی چاره‌ای نداشت جز این که با شورش فرقه‌ای سنی‌ها مقابله کند. اما این کار غیرممکن بود و فقط به تشدید وخامت اوضاع منجر شد.


*** دولت آمریکا از داعش برای توجیه مداخلات نظامی خود در کشورهای دیگر استفاده می‌کند
تاکتیک آمریکا در مرحله آخر استراتژی خود در عراق، خلق داعش به عنوان یک جایگزین سنی فرقه‌ای علیه متحدان حاکم ایران در بغداد و دمشق، بوده و هنوز هم هست. تا زمانی که استراتژی آمریکا در جدا کردن بغداد و ایران به عنوان  شکافی جداکننده بین ایران و سوریه موفق عمل کند، داعش همچنان در خدمت اهداف آمریکا در این کشور، به کار خود ادامه خواهد داد.
پایگاه تحلیلی "کانترپانچ» در تاریخ 19 سپتامبر به قلم «کریکای چنگو»، محقق دانشگاه هاروارد نوشت: آمریکا به سه طریق از داعش استفاده می‌کند: اول برای حمله به دشمنان خود در خاورمیانه، دوم برای اینکه بهانه‌ای برای مداخله نظامی آمریکا در دیگر کشورها باشد، و سوم در داخل آمریکا برای دامن زدن به تهدید داخلی ساختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا گسترش بی‌سابقه مداخلات نظامی در دیگر کشورها را توجیه کند.








انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن