تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798357777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران سوریه، درگیری‌های عراق و گسترش جنایات داعش؛ هرم بی‌کفایتی‌های اوباما در غرب‌ آسیا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سرویس روابط خارجی آمریکا_عربستان گزارش داد؛
بحران سوریه، درگیری‌های عراق و گسترش جنایات داعش؛ هرم بی‌کفایتی‌های "اوباما" در غرب‌ آسیا
ایالات متحده در راس هرمی قرار دارد که از دهه‌های پیشین تاکنون سیاستی مرموز و پنهانی را در جهان و بخصوص منطقه اعمال می‌نماید .
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  ؛ نگاهی دقیقتر به وقایع دهه های گذشته در غرب آسیا می تواند واقعیت های پنهان فراوانی را برای افکار عمومی دنیا آشکار نماید . واقعیاتی که هرگز از زبان سردمداران بسیاری از ابرقدرت های مدعی برقراری صلح ، آزادی و ثبات جهانی شنیده نمی شود . ایالات متحده در راس هرمی قرار دارد که از دهه های پیشین تاکنون سیاستی مرموز و پنهانی را در جهان و بخصوص منطقه اعمال می نماید . این سیاست در واقع نوعی بی سیاستی و خالی بودن دست مقامات ارشد این کشور مدعی است که تبعاتی فراوان و ناگواری را متوجه خود این کشورکرده است .

در این مقاله به بررسی بخشی از ناتوانی های کاخ سفید و شخص اوباما در برخورد با مسائل خودساخته در منطقه و جهان اشاره شده است :


** بی‌برنامگی در مواجهه با "تروریست های تکفیری_بعثی"

در ابتدا باید به هدف مطرح شده از سوی واشنگتن برای مبارزه و زوال تروریست های تکفیری بعثی اشاره کرد که خنده دار و مضحکانه است . این مسئله همواره کاملا روشن بود که اشکال خشونت تروریست های تکفیری بعثی در درازمدت منجر به اجرای حملات هوایی از سوی ارتش آمریکا و تضعیف هر چه بیشتر ارتش عراق در حملات زمینی و جنگ بااین تروریستها خواهد شد .در واقع باید این نکته را جدی دانست که به گفته مکرر مقامات ارشد وزرات دفاع ایالات متحده و افسران نظامی این کشور جنگ های شدید مذهبی اگرسالها بطول نیانجامد حداقل بیش از یک دهه را زمان خواهد بود . 







برخی اطلاعات ضدتروریستی در دولت آمریکا حاکی از این ادعاست که اوباما تلاش می کند تا با همکاری برخی از هم پیمانان منطقه ای واشنگتن کشورهای بااکثریت مسلمان را وادار به حضور در ائتلافی نماید که به رهبری ایالات متحده علیه تروریست های تکفیری بعثی تشکیل شده است ؛ ائتلافی که تاکنون اعضای آن همان دولت هایی هستند که جزو حامیان اصلی داعش به شمار می آید .بدیهی است که چنین حرکتی نه در حد یک کشور یا یک جنبش محدود می باشد .


پایگاه اطلاعاتی بسیاری از گزارشات وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد که تعداد  حوادث تروریستی در غرب آسیا و شمال آفریقا طی سال های 1998 تا 2004 از 300 حادثه به 1600 حادثه در سال 2008 افزایش داشته است  و سپس از تعداد 1500 حادثه در سال 2010 به 1700 عدد در سال 2011 ، 2500 عدد در 2012 و 4650 عدد در سال 2013 صعود کرده است . این رقم افزایش یازده برابری در مقایسه با سال 2002 و سه برابری نسبت به سال 2010 را نشان می دهد . شدیدترین موارد تروریسم نیز در افغانستان و پاکستان گزارش شده است . 


بررسی اخیر موسسه تحقیقاتی "رند" نیز نشان می دهد که تعداد تروریست های سلفی _ تکفیری از سال 2010 تا 2013 افزایشی 58 درصدی داشته است . بر اساس تخمین های این موسسه تعداد این تروریست ها طی این مدت بیش از دو برابر شده است . بعلاوه اینکه به گزارش این موسسه حدود 99درصد حملات تروریست های القاعده و زیرشاخه های آن در سال 2013 علیه " دشمن نزدیک " بوده است که شامل سایر کشورهای مسلمان در غرب آسیا و شمال آفریقا می باشد . این مساله برای ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی که هراس فراوانی از انعکاس تروریسم در داخل کشورهای خود را دارند ، بسیار حائز اهمیت است . 





هیچکس نمی تواند این مساله را نادیده بگیرد که " تروریست های تکفیری _ بعثی " یک تهدید کلیدی و مهم به شمار می آید . بررسی موسسه "رند" نشان می دهد که حملات تروریست های القاعده و زیرشاخه های آن در سال 2007 تا 2013 افزایش چشمگیری داشته است . بخش اعظمی از این خشونت های مسلحانه در سال 2013 و توسط تروریست های داعش ( 43 درصد ) انجام گرفته است که از وابستگان القاعده به شمار نمی آید . 


اما قسمت دیگر این خشونت ها توسط گروه القاعده و الشباب (21 درصد ) ، جبهه النصره ( 21 درصد ) و القاعده واقع در شبه جزیره عربستان ( 10 درصد ) انجام گرفته است . اشاره به این مطلب نیز بسیار حائز اهمیت است که بر اساس تخمین اطلاعاتی یکی از هم پیمانان عرب واشنگتن در غرب آسیا، حتی اگر داعش بعنوان یک موجودیت مستقل در عراق و سوریه باقی نمانند باز هم حداقل سی گروه شورشی و افراط گرای فعال از این نوع تروریست ها در سوریه ادامه حیات خواهند داد . برخی محاسبات آمریکایی این تعداد را تا 70 گروه شورشی تخمین زده است . 


بدین معنا که حتی اگر بر اساس اظهارات مقامات آمریکا تروریستهای تکفیری _ بعثی بطور کلی نابود شوند اما ایدئولوژی کلی آنان که مبتنی بر افراط گرایی مذهبی و تبعیضات قومی و ملیتی است ، در منطقه پا بر جا خواهد ماند . ابقای چنین وضعیتی در غرب آسیا می تواند آتش درگیری و جنگ های مختلف را تا سالها روشن نگه دارد و ادعای " جنگ علیه تروریسم " آمریکا را بیش از پیش توخالی و پوچ نماید . 




** عدم استراتژی در برخورد با سوریه 
بسیاری از سیاستمدارانی که استراتژی مواجهه با تروریست های تکفیری _ بعثی را پایه ریزی کرده اند تمرکز اصلی خود را بر روی خروج آنها از عراق و بخصوص مناطق پرجمعیت این کشور قرار داده اند. آنها بر این عقیده اند که با عقب راندن داعش از مرزهای عراق می توان آنها را به سمت سوریه هدایت کرد تا از این طریق با تقویت تروریست های به اصطلاح "میانه رو " در این کشور ، مبارزه علیه دمشق برای براندازی دولت بشار اسد چند برابر شود . 







با توجه به محدودیت های موجود در چگونگی استفاده از حملات هوایی ، این تصور برای مقامات کاخ سفید وجود دارد که آموزش و تسلیح هر چه بیشتر تروریست ها و شورشیان مستقر در سوریه می تواند نتیجه ای یکسان برای غرب و هم پیمانان عرب آن داشته باشد . بخشی از مسئولیت تسلیح و آموزش تروریست های اعزامی به سوریه را دوستان آمریکا در منطقه از جمله اردن ، عربستان و امارات متحده عربی بر عهده دارند .


هیچیک از این سیاست های مثمرثمر واقع نشد . ایالات متحره نتوانسته محاسبات درستی درباره اوج اقدامات ضدبشری تروریست های داعشی انجام دهد . اوباما در پیش بینی وقوع فجایعی مانند جنایات داعش علیه ایزدی ها یا کردها عاجز ماند و از تنها چیزی که مطمئن بود این مسئله بود که رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه قویا خواستار نابودی حکومت بشار اسد در سوریه است وبرای دستیابی به این هدف حاضر است دست به هر اقدامی _ حتی نابخردانه _ بزند . 


نتیجه این سیاست ها چیزی نیست جز یک استراتژی آشفته و بی حاصل . حملات هوایی ارتش آمریکا به نقاطی بی هدف در خاک سوریه نه تنها تروریست های این کشور را نابود نکرده است بلکه به نقطه قوتی برای جنایات این شورشیان و تروریستها علیه شهروندان سوری بخصوص کردهای ساکن کوبانی تبدیل شده است . بمباران هوایی تروریست های داعش در عراق نیز نتوانسته نتیجه ای مطلوب ایجاد نماید .







** استراتژی مبهم در برخورد با بحران عراق 
عراق و بحران ایجاد شده در این کشور یکی دیگر از مسائلی است که به وضوح نشانگر بی کفایتی های واشنگتن در حل و فصل مشکلات موجود است . سیاست گذاری آمریکا در این مسئله شاید مهمترین مورد نسبت به سایر گزینه ها محسوب شود چرا که به اعتقاد سردمداران کاخ سفید رفع بحران در عراق می تواند منجر به حل سایر امور در غرب آسیا گردد . 


اگرچه هرگز به طور رسمی و در محافل سیاسی این مسئله مطرح نشد اما روشن است که دولت های غربی معتقدند که نوری مالکی نخست وزیر شیعه عراق باید هر چه زودتر سمت خود را ترک کند چرا که به ادعای آنان سایر اقلیت های مذهبی در دولت بغداد جایی نداشته و همین امر موجب بروز اعتراضات مردمی در شهرهای کردنشین و سنی نشین شده است . 







همزمان باید این مسئله را در نظر گرفت که دامنه اقدامات و فعالیت های تروریستهای داعش از عراق و سوریه به سایر مناطق غرب آسیا نظیر اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس گسترده شده است که همین مسئله می تواند در روند معمول صادرات نفت و اقتصاد بین المللی تاثیرات منفی داشته باشد . هرگونه اختلال در روند صادرات نفت از کشورهای غرب آسیا می تواند اختلالات جدی در منافع ایالات متحده و دیگر هم پیمانان اروپایی آن _ که مصرف کنندگان اصلی نفت و گاز منطقه هستند _ ایجاد نماید . 


به همین منظور و علیرغم ادعای ابتدایی اوباما مبنی بر اینکه چکمه های هیچ سربازی از ارتش آمریکا دیگر بر روی خاک عراق دیده  نخواهد شد ، هم اکنون بیش حدود 1600 تا 1900 چکمه افسران آمریکایی مستقر در خاک عراق می باشد . این افسران در بغداد و اربیل استقرار دارند تا به ادعای واشنگتن ، با استفاده از کمک به حکومت های استقلال طلب دولت شیعی بغداد را تضعیف و در نهایت منحل نماید . 




** ایران همچنان در راس هرم نفوذ در غرب آسیا
جمهوری اسلامی ایران با دارایی جمعیتی میلیونی از شیعیان قطب اصلی این مذهب در غرب آسیا به شمار می آید . بعلاوه نقاط قوت نظامی ، سیاسی و استراتژیک این کشور بر هیچ یک از دولت های غربی و عربی پوشیده نیست . تهران همچنین یک فاکتور مهم و تاثیرگذار از سوی دولت بغداد در مواجه با اقدامات اشغال گرایانه و خصمانه ایالات متحده در عراق محسوب می شود . 





واشنگتن تلاش می کند در مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 به نوعی پای مسائل منطقه ای را نیز به میان آورده و آن را لازمه نتیجه بخشی این مذاکرات مطرح نماید . این در حالی است که به گفته هیئت ایرانی مذاکره کننده ، این دو مساله _بحران های منطقه و لزوم یا عدم لزوم مشارکت های چندجانبه برای رفع آن و نیز مناقشات برسر فعالیت های هسته ای ایران _ ارتباطی با یکدیگر ندارند .به گفته تهران ، توافق هسته ای دلیلی برای توافق نامه همکاری در مسائل غرب آسیا نیست .


با این حال باراک اوباما همچنان تلاش میکند تهران را متقاعد نماید که در صورت عدم همکاری با غرب در مبارزه با داعش نمی توان امید چندانی به موفقیت تلاش ها داشت . در پاسخ به این هشدارهای آمریکا تهران عنوان می کند که ائتلافی که متشکل از کشورهایی است که خود حامیان پیشین و کنونی تروریست های تکفیری _ بعثی در غرب آسیا بوده و هستند ازابتدا محکوم به شکست بوده و همکاری با آن جز اتلاف زمان و نیرو نیست . 






انتهای پیام. /








تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن