واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
DAMNATION (سمفوني وحشتناک ايده هاي زيبا!) نويسنده : شهاب سبزي با اين که انتظار زيادي از Damnation نمي رفت، اما با توجه به نکته هاي جالبي که از آن شنيده مي شد منتظر يک بازي جالب بوديم ولي باز هم با يک بازي روبرو شديم که به دليل استفاده نادرست از المان هاي خود نابود شده است.جنگ هاي داخلي آمريکا (Civil War) سال ها به طول انجاميد و از طرفي پيشرفت علمي تکنولوژي نيروي بخار (Steam Punk) موجب تغيير شکل تمام محيط ها شده است . در اين ميان يک کارخانه شيطان صفت به نام پريسکات (Prescott) مي خواهد با تشکيل ارتشي از ابر سربازها دنيا را زير سلطه خود در آورد و در طرف مقابل نيروهاي مقاومت سعي در از بين بردن او دارند.Blue Omega تا قبل از انتشار بازي مانور زيادي روي داستان Damination مي داد و با اين که داستان ايده خوبي دارد، اما به هيچ وجه راويت خوبي ندارد وپيش روي آن راضي کننده نيست.بزرگ ترين مشکل بازي گيم پلي آن است. متاسفانه تلاش نافرجام سازندگان براي ترکيب مولفه هاي گيم پلي Gears Of War با مولفه هاي Vertical Shooter (شامل بالا رفتن از در و ديوار و ساختمان ها) به يک آشفتگي و سردرگمي در گيم پلي منجر شده که نتيجه آن مبارزه هاي کاملا غيرحرفه اي و سطح پايين است. از طرف ديگر هوش مصنوعي دشمنان و هم تيمي ها واقعا ضعيف است. ياران همراه هيچ گونه کار تيمي انجام نمي دهند ودر طول مبارزه ها هر کدام راه خود را مي روند. البته هر از چند گاهي زخمي مي شوند و روي زمين مي افتند که باز هم بايد به سبک Gow به کمک شان برويد ؛ اما عدم وجود جهت نما که مکان دقيق فردزخمي را به شما نشان دهد، پيدا کردنش را در بحبوحه مبارزه ها کاري بس سخت و طاقت فرسا مي کند؛ به خصوص اين که محيط هاي اين بازي بسيار وسيع هستند. علاوه بر اين در طول بازي هيچ گونه پيشرفتي نخواهيدکرد و تنها کاري که بايد انجام دهيد اين است که به منطقه جديد وارد شده و تمام دشمنان تان را نابود کنيد. اين روند به همين سادگي تا پايان بازي تکرار مي شود . نکته منفي ديگر اين که درجه سختي بازي در طول مراحل تغيير چنداني نمي کند. البته مراحلي که در آن ها بايد يک وسيله نقليه شبيه موتور سيکلت راکنترل کنيد تا حدي جذاب هستندو سرعت اين مراحل نفس بازيباز را بند مي آورد؛ اما اشکالاتي که در کنترل اين وسايل وجود دارد ، لذت راندن آن ها را از بين مي برد. خوشبختانه بالا رفتن از ساختمان ها با اين که در ابتدا کمي گيج کننده به نظر مي رسد؛ اما در ادامه روند بهتري پيدا مي کند. اما تاکيد بر تکرار بيش از حد اين کار در ادامه جذابيت اوليه را از آن مي گيرد. نکته عجيب ديگر نبود سيستم سنگرگيري است. البته سازندگان پيش از انتشار اعلام کردند با حذف سنگرگيري قصد دارند بازيباز را بيشتر درگير کنند؛ اما طراحي بد نقطه هاي درگيري درمرحله ها و نبود قابليت سنگر گيري (به خصوص روي درجات بالا Insane) باعث مي شود که شما هميشه در تيررس دشمنان باشيد! سيستم هدف گيري بازي هم اشکال هاي زيادي دارد و گاهي ممکن است از هر ده تيري که شليک مي کنيد فقط يکي از آن ها به دشمن برخورد کند. قهرمان بازي توانايي هاي ديگري نيز مانند آويزان شدن از طناب ها و طي کردن يک مسافت مشخص به وسيله آن ها را دارد که اين بخش قرباني باگ هاي بازي شده است. توانايي ديگر او قابليت Spirit Vision است که اجازه مي دهد مکان کليه دشمنان و حتي يارهاي خودي را در هر جايي که باشند(حتي پشت ديوارها) تشخيص دهد.در بازي مد Co-OP هم وجود دارد و توصيه مي کنيم به خاطر هوش مصنوعي ضعيف هم تيمي هايتان در حالت تک نفره، بازي را روي حالت Co-OP انجام دهيد تا حداقل ذره اي از آن لذت ببريد ! در بخش چند نفره هم مدهاي مختلفي وجود دارند که بهترين آن ها the Hill King of نام دارد که در آن بايد علاوه بر اين که با دشمنان مبارزه کنيد به مرتفع ترين قسمت ممکن دريک منطقه برسيد.در کنار مشکلات گيم پلي بخش هاي گرافيک و صداگذاري هم بي نقص نيستند . مشکلات تصويري بازي از گير کردن دوربين تا انيميشن هاي ضعيف و مصنوعي (حتي راه رفتن و پرش هاي قهرمان بازي مصنوعي است) و بافت ها و مدل هاي بي کيفيت نوسان دارد. طراحي چهره شخصيت ها واقعا ضعيف است و هيچ گونه حرکت ريزي در صورت شان وجود ندارد. لباس بيشتر شخصيت ها يک شکل و تنها تفاوت آن ها رنگ شان است. باگ هاي ديگري چون پرش هاي مکرر دوربين و گير کردن شخصيت بازي در محيط ها مشاهده مي شود که از يک بازي نسل حاضر و آن هم با موتور UE3 بعيد است. در مورد صداگذاري نيز مشکلات مشابهي وجود دارد. مثلا صداي برخورد پاي هميلتون با زمين بعد از پريدن از صداي شليک اسلحه هم بيشتر است و گاهي هم هنگام پريدن و برخورد با زمين هيچ صدايي شنيده نمي شود. صداي اسلحه ها يکي از افتضاح ترين بخش هاي بازي است که ظاهرا به وسيله هر چيزي که تيم سازنده در اختيار داشته ضبط شده است . صداي شخصيت ها هم تا حدي بي روح کار شده و اين جاست که يادآوري صداي مارکوس فنيکس در Gow باعث مي شود Epic را تحسين کنيم! هم چنين در بازي بسيار پيش مي آيد که صداي چيزي را بشنويم که اصلا وجود خارجي ندارد يا صداي انفجاري را بشنويم که چند لحظه بعد رخ خواهد داد!در انتها فقط مي توان گفت آشفتگي بيش از حد، باگ هاي پر تعداد ، روايت بسيار ضعيف داستان، گيم پلي پر از اشکال و کاملا خطي ، گرافيک و صداگذاري بسيار ضعيف و... عناصري هستند کهDamination را غير قابل بازي کرده اند. منبع: نشريه بازي رايانه شماره30/س
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]