تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820854193




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دهها میلیارد دلار قرار داد روی میز چین و پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دهها میلیارد دلار قرار داد روی میز چین و پاکستان اسلام آباد – ایرنا – نخست وزیر پاکستان گرچه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اَپک) به چین سفر کرده است، اما در حاشیه این اجلاس، ماموریتی به مراتب بزرگتر را دنبال خواهد کرد.


چین بزرگترین شریک تجاری و اقتصادی پاکستان است و «محمد نواز شریف» قصد دارد در مدت اقامت سه روزه خود در پکن، قراردادهای جدید زیادی به ارزش «دهها میلیارد دلار» با چین امضا کند. نواز شریف از روز گذشته وارد پکن شده است.
نواز شریف علاوه بر شرکت اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه، با «شی جینپینگ» رییس جمهوری و «لی کیکیانگ» نخست وزیر چین دیدارهای مهمی انجام خواهد داد.
نخست وزیر پاکستان روز گذشته قبل از اینکه کشورش را به مقصد چین ترک کند، با صدور بیانیه ای اعلام کرد در طول سفر وی به پکن، قراردادهای زیادی بین دو کشور در مجموع به ارزش 45 میلیارد دلار امضا خواهد شد.
این رقم تقریبا چهار برابر حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2013 است. حجم مبادلات تجاری پاکستان و چین در سال گذشته میلادی حدود 13 میلیارد دلار بود.
نواز شریف در بیانیه روز گذشته خود با اشاره به اینکه بخش عمده ای از این قراردادها به اجرای پروژه های تولید برق در پاکستان مربوط است، به مردم کشور وعده داد که با اجرای این قراردادها، پاکستان از بحران کمبود انرژی برق رهایی خواهد یافت.
نخست وزیر پاکستان همچنین با یادآوری بحران سیاسی سه ماه اخیر در کشورش، در این بیانیه اعلام کرد برغم خساراتی که این بحران سیاسی به پاکستان وارد کرد، دولت تمام تلاش خود را برای جبران آن بکار خواهد بست.
نواز شریف همچنین اعلام کرد که با اجرایی شدن قراردادهایی که قرار است به زودی در پکن بین پاکستان و چین امضا شود، بیش از یک میلیون شغل در کشورش ایجاد می شود، ضمن اینکه این قراردادها فرصت های خوبی را برای تجار و بازرگانان محلی و بین المللی ایجاد خواهد کرد و پاکستان شاهد عصر جدید توسعه، پیشرفت و ایجاد فرصت های شغلی خواهد بود.
«احسان اقبال» وزیر برنامه ریزی و توسعه پاکستان که همراه نواز شریف به پکن سفر کرده است، روز گذشته در بدو ورود به پایتخت چین به خبرنگاران گفت: ارزش مجموع قراردادهایی که در جریان سفر نخست وزیر پاکستان به چین بین دو کشور امضا خواهد شد، 45 میلیارد دلار است که 34 میلیارد دلار آن مربوط به پروژه های تولید انرژی و 11 میلیارد دلار دیگر نیز مربوط به قراردادهایی در زمینه توسعه زیرساخت های پاکستان از جمله احداث جاده و راه آهن است.
«شی جینپینگ» رییس جمهوری چین قرار بود شهریور ماه گذشته سفری مهم به اسلام آباد داشته باشد اما به دلیل ناآرامی های سیاسی و تحصن مخالفان دولت در اسلام آباد، این سفر به زمان دیگری موکول شد.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است که سفر جاری نواز شریف به پکن، به معنای لغو برنامه سفر رییس جمهوری چین به اسلام آباد نخواهد بود و این سفر در زمان مناسب انجام خواهد شد.
چین قراردادهای زیادی با پاکستان در زمینه های گوناگون امضا کرده است و درصورت اجرایی شدن این قراردادها، تحول نسبتا بزرگی در پاکستان به ویژه در زمینه تولید انرژی و رفع بحران کمبود برق در این کشور صورت خواهد گرفت.
رفت و آمدهای فراوان هیات های مختلف سیاسی و اقتصادی چین و پاکستان به کشورهای یکدیگر، حاکی از برنامه های بسیار گسترده دو طرف برای گسترش همکاری در سال های آتی است و به نظر می رسد با توجه به کاسته شدن از گرمای روابط اسلام آباد با واشنگتن، پاکستان بیشتر تخم مرغ هایش را در سبد چین قرار داده و امید زیادی به آینده روابط و همکاری هایش با این ابرقدرت شرق دارد.
چین هم که بخوبی از نیاز شدید پاکستان و همچنین افغانستان به توسعه و ایجاد زیرساخت های اساسی آگاه است، قصد ندارد این بازار پر رونق را از دست بدهد و در تکاپو است تا با فراهم کردن زمینه های لازم از جمله تقویت امنیت در این کشورهای، جای پای خود در منطقه جنوب آسیا محکم کند.
برای همین منظور، پکن تلاش های سیاسی و دیپلماتیک قابل توجهی را برای کمک به تقویت امنیت در پاکستان و افغانستان آغاز کرده است و برگزاری سمینارهای سیاسی مختلف در پاکستان با حضور مسوولان و دیپلمات های چینی را می توان بخشی از تلاش های پکن برای کمک به تقویت امنیت در پاکستان دانست.
آساق*1**1723*1579


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن