تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819780317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسیج پلیس مالزی برای مقابله با شبه نظامیان سولو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بسیج پلیس مالزی برای مقابله با شبه نظامیان "سولو" کوالالامپور- ایرنا - پلیس مالزی برای دستگیری شبه نظامیان نیروهای سلطنتی "سولو" که تصور می شود در ایالت صباح این کشور قصد انجام عملیات نظامی دارند، بسیج شد.


به گزارش ایرنا، روزنامه "استار" مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد نیروهای نظامی فرماندهی امنیتی صباح شرقی و نیروهای عملیات ویژه پلیس مالزی سرگرم ردیابی شبه نظامیان سولو و سایر نیروهای شبه نظامی از جمله گروه ابوسیاف هستند.
پیروان "سلطان جمال الکرام سوم" حاکم سولو در جنوب فیلیپین مدعی هستند ایالت صباح بخشی از سرزمین تاریخی آن هاست و با این ادعا نیز سال 1391 با 100 شبه نظامی به این منطقه حمله کرد.
پلیس مالزی روز جمعه گذشته نیز دو مرد مسلح وابسته به نیروهای شورشی سولو را در "پنام پنگ" ایالت صباح از پای درآورد.
"جلال الدین عبدالرحمان" کمیسیونر پلیس صباح مالزی گفت که شبه نظامیان سولو عمدتا در مناطق ساحلی شرقی مستقر هستند.
پلیس مالزی با اشاره به این دو شبه نظامی که ماهیت فیلیپین و مالزیایی داشته اند، اعلام کرد این شبه نظامیان درصدد ایجاد آشوب در صباح و پایتخت با انجام یک سری فعالیت های جنایی را داشتند.
کمیسیونر پلیس صباح مالزی معتقد است که شبه نظامیان صباح با گروه "برادران مقتدر" که با آدم ربایی ها ارتباط دارند، هماهنگ هستند.
وی گفت اعضای این گروه آدم ربا شامل "دونگ"، "براون" و "نیکسون" پشت پرونده آدم ربایی ها طی چند سال اخیر در ایالت صباح بوده اند.
پلیس مالزی اعلام کرد شبه نظامیان سولو پس از شکست حمله مسلحانه به روستایی در "لحد داتوک" در فوریه سال 2013 میلادی در حال سازماندهی مجدد خود هستند.
250 نفر از شبه نظامیان سولو بهمن ماه سال 1391 تحت رهبری "راجا مودا عظیم الدین خیرام" با وارد شدن به منطقه "لحد داتو" مدعی مالکیت بر این منطقه شدند.
وی برادر " جمال کرام " 76 ساله رهبر شبه نظامیان سولو است که سال گذشته درگذشت. جمال کرام مدعی شده بود صباح ارثیه خانوادگی وی است و 100 سال پیش آن را از دست داده اما حالا که پیدایش کرده تا آخرین قطره خون برای پس گرفتنش مقاومت می کند.
تارنمای "استار" اعلام کرد نیروهای مسلح مالزی بسیاری از شبه نظامیان را در هفته های گذشته کشته اند، اما تعدادی از آن ها از جمله عظیم الدین موفق به فرار شده اند.
این روزنامه نوشت: پس از مرگ "جمال کرام" چهره های کلیدی و حامی شبه نظامیان سولو در حال حاضر مشخص نیست، اما برخی بر این باورند که سایر مدعیان تخت پادشاهی سولو می توانند در این کار دخالت داشته باشند، چرا که اعضای سابق مورو و سایرین را فراخوانده اند.
جبهه مورو نیز جنبشی استقلال طلب در جنوب فیلیپین است که برای استقلال مبارزه می کرد و اکنون با دولت فیلیپین به توافق رسیده است.
پلیس صباح اخیرا شش نفر از جمله یک پلیس و یک افسر نیروی دریایی را به اتهام همکاری با شبه نظامیان سولو دستگیر کرد.
سه نفر از این افراد محکوم و بقیه آزاد شدند.
هم اکنون قانون منع آمدوشد شبانه دریایی در سواحل شرقی صباح اجرا می شود.
"احمد زاهد حمیدی" وزیر کشور مالزی پیش از این به نیروهای امنیتی در شرق این کشور دستور داده است در صورت نزدیک شدن مهاجمان به مرزهای آبی که تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می شود به سوی مهاجمان تیراندازی کنند.
از سوی دیگر "جفری کیتینگان" از مقامات ارشد سیاسی ایالت صباح مالزی چندی پیش مدعی شد اگر دولت مرکزی مالزی قصد افزایش حضور خود از طریق افسران سازمان های شبه نظامی را در صباح داشته باشد باقی ماندن ایالت صباح در قلمرو مالزی موضوعی بی معنی خواهد بود.
وی که از اعضای مجلس ایالتی "بینگکور" ایالت صباح است، گفته بود ایالت صباح "مستعمره مالزی" است که از طریق انتصاب مقامات دولتی و وزیران فدرال به جای افراد بومی، پست های کلیدی در اختیار دولت مرکزی قرار می گیرد.
سولو نیز که مدعی مالکیت بخش از این ایالت مالزی است با مساحت یکهزار و 604 کیلومترمربع و جمعیت 850 هزار نفر هم اکنون یکی از استان های فیلیپین است. این استان بخشی از جزیره میندانائو به شمار می رود و مرکز آن شهر جولو است.
"صباح" دومین ایالت بزرگ مالزی بعد از ساراواک به دلیل قرار گرفتن در همسایگی فیلیپین به یکی از مناطقی حساس این کشور مالزی تبدیل شده و بخشی از نگرانی های امنیتی پوتراجایا را به خود اختصاص داده است.
آساق**1611


15/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن