پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850272122
تابوشکنی درباره انقلابی ترین واقعه شیعی، چرا؟!
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: عاشورا و نگاهی به «رستاخیز»
تابوشکنی درباره انقلابی ترین واقعه شیعی، چرا؟!
رهبر حکیم انقلاب تصریح فرموده اند: «ماجرای حسین بن علی علیهالسلام حقیقتا موتور حرکت قرون اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی بوده است. هر آزادیخواه و هر مجاهد فیسبیلالله و هرکس که میخواسته در میدان خطر وارد شود از آن ماجرا مایه گرفته و آن را پشتوانه روحی و معنوی خود قرار داده است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نضجگیری انقلاب اسلامی، شکست طاغوت، ادامه انقلاب، تثبیت نظام بویژه دفاع 8 ساله ملت ایران در جنگ، همه و همه نشأت گرفته و متاثر از نهضت امام حسین(ع) و حماسه کربلاست. کسی در این تردید ندارد که هرچه در دوران ایران نوین بهدست آمده، ماحصل ارزشهای دینی– مذهبی بویژه قیام عاشوراییان است. امام راحل بیش از همه وامداری ایران و انقلاب به موضوع قیام و جنبش ۷۲ تن را تبیین و گوشزد فرمودهاند: «این اجتماعات است که ما را زنده نگه داشته. این هماهنگیهاست که ما را نگه داشته[...] همان سینهزنی، همان نوحهخوانی، همانها رمز پیروزی ما است».
و رهبر حکیم انقلاب تصریح فرموده اند: «ماجرای حسین بن علی علیهالسلام حقیقتا موتور حرکت قرون اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی بوده است. هر آزادیخواه و هر مجاهد فیسبیلالله و هرکس که میخواسته در میدان خطر وارد شود از آن ماجرا مایه گرفته و آن را پشتوانه روحی و معنوی خود قرار داده است.
در انقلاب ما این معنی به صورت بینی واضح بود...». در ادامه یادداشت سینماپرس آمده است: با این حال در کشور دارای سینما و تولید سالانه بیش از ۷۰ فیلم بلند داستانی، کمتر از انگشتان یکدست فیلمهایی درباره اصلیترین رکن برپاکننده و نگهدارنده انقلاب و ایران ساخته شده است!
تلویزیون وضعیت بهتری دارد اما سینما که بسیار موثر و جریانساز است، بشدت دستش خالی است. طی ۳۵ سال بهرغم ساخته شدن فیلمهایی انبوه با مفاهیم مذهبی ولی پرداختن به عاشوراییان همینهاست: «سفیر»، «روز واقعه»، «عقاب صحرا» و «رستاخیز» اکران نشده. چه انتظارها که کشیدیم برای «رستاخیز». همه چیز حکایت از این داشت که انتظارمان برآورده خواهد شد: پیشتولید و تولید 7-6 ساله، سابقه احمدرضا درویش در مقام کارگردان، عوامل موثر خارجی و شهیر، تبلیغات حجیم پیرامون توفیق حتمی اکران جهانی و... اما حاصل چه شد؟ فیلمی عقیم در نقب زدن به عمق واقعه کربلا. «رستاخیز» همه چیز دارد جز آنچه میباید میداشت؛ «حس»، همان چیزی که مثلا «روز واقعه» داشت و رستاخیز ندارد. دریغ از یک لحظه لرزیدن دل، چه رسد به تلنگر فکر.
افسوس از دیدن شمایلی باورپذیر، چه رسد به همذاتپنداری با شخصیتی غریب. آن همه صحنههای کارزار ولی کو تکانی سلحشورانه، عشق حسینی شیعیان کجا و رسم تصاویری از عشاق رستاخیز کجا؟ «حر» رستاخیز کجا و «حر» به ندامت کشاندن سربازان جبهه «شر» کجا؟ «عباس»(ع) رستاخیز کجا و «عباس»(ع) فرهنگساز وفاداری به ولایت کجا؟ قصد نقد «رستاخیز» را ندارم که از این منظر ضعفهای آشکار و بدیهی بر این فیلم پرهیاهو حاکم است. از روایت بگیرید تا فقدان شخصیتپردازی و حتی جلوههای ویژه کمرمقتر از مختار تلویزیونی و... بنابراین به طرح پرسشها و نقطه نظرات دیگران بسنده میکنم. مثلا این پرسش جدی قابل طرح است که چرا احمدرضا درویش نتوانست با رستاخیز راضیکننده ظاهر شود؟ درویش سینماگری تکنیکی است و قبلا خودش را ثابت کرده بود. فیلمساز ایران نوین است و ارادتش را نسبت به محتوای کربلایی نشان داده بود و... اما «رستاخیز»ش نشد فیلمی که باید میشد.
به نظر میرسد درویش و تیم فکری پشتیبانیکنندهاش بیش از آنکه بهدنبال اثری پذیرفتنی از سوی مسلمانان بویژه شیعیان باشند، راه جذابیتآفرینی از طریق تابوشکنی را انتخاب کردهاند و همین رویکرد، همه انرژی آنان را گرفته است. آنها به جای صرف وقت و پژوهش پیرامون اجزای کارشان، عمده خلاقیت خود را برای ارائه صورت مقدسین به کار بردهاند. در حالی که فیلم کربلایی، باید بتواند آن حال و هوا، اندیشهها، توکل، ایمان، آزادی و حریت، ایثار و... را دراماتیزه و منتقل کند، پس از این، تصویرسازی رزم و جنگافزار و نبرد تن به تن به کار میآید.
مشکل فیلمهایی از این دست، نه در غیبت صورت ائمه که در ناتوانی ترسیم سیرت و بصیرت این بزرگواران است. نمونه برجسته و مصداق موجود، فیلم «الرساله» مرحوم «مصطفی عقاد» است. در این فیلم اساسا ما چهره پیامبر گرامی اسلام را نمیبینیم ولی همه جا و در هر حال تاثیر آن بزرگوار و کلا عطر نبوت و ولایت و قدرت رهبری ایشان را درک و حس میکنیم اما در فیلم رستاخیز، نمایش چهره یکی از قدرتمندترین شخصیتهای تاریخ اسلام، نهتنها ما را به وجد نمیآورد و در درونمان به او تعظیم نمیکنیم بلکه در شنیدهها، روایتها و باورمان نسبت به حضرت عباس(ع) دچار تردید میشویم به همچنین نسبت به بقیه.
آقای ثمری پس از نمایش آن در جشنواره فیلم فجر گفت: «خلاصه اینکه آنچه در این فیلم به عنوان حادثه عاشورا مطرح میشود با مفاهیم بلند و فرهنگ انسانساز عاشورا هیچگونه انطباقی ندارد و صرفا با بهرهگیری از تکنیکهای هنری جنگ و کارزاری به نمایش گذاشته میشود که هدف آن فقط خشونت است و کشتار».(۱)متاسفانه فیلم رستاخیز حداقل در زمینه وفاداری به تاریخ هم در صراط درستی پیش نرفته است. البته فیلمسازان غالبا مکلف به رعایت نعل به نعل تاریخ نیستند، اما این رویکرد وقتی بیاشکال میافتد که اثر و حوادثش باورپذیر باشد ولی وقتی در رستاخیز از عنصر باوراندن وقایع خبری نیست بیتردید تحریف محل بحث میشود، بویژه که رویکرد به وقایع مذهبی و حوادث تاریخی مرتبط با دین و دیانت، مطلعان بسیار و معتقدان محکم دارد، لذا حساسیت چند برابر میشود و ذرهای شوخیبردار نیست. در اینجاست که تذکر «بیهقی» معنا مییابد: «روا نیست در تاریخ تبذیر و تحریف کردن».
برای قدم گذاشتن در حیطه فیلم ساختن درباره کربلاییها فقط جرات و جسارت کافی نیست کمااینکه مرحوم رسول ملاقلیپور گفته بود:
«...اگر قرار است فیلم امام حسین(ع) را من بسازم و خدای ناکرده به این شخصیت و خانوادهاش خدشهای وارد شود امیدوارم دست و پایم بشکند و هرگز نروم پشت دوربین بگویم صدا، دوربین و... چون این کار جرات میخواهد». آیا اکنون که درویش چنین جراتی را به خرج داده است، باید بدون قید و شرط او را ستایش کنیم؟ قاعدتا پاسخ منفی است. تیم تولید رستاخیز اصولا باید تمهیداتی به کار میگرفتند که ضمن حفظ جایگاه اسطورهای بزرگان مذهب و تاریخ، طرحی نو درمیانداختند نه اینکه با شکستن باورهای تایید شده، اختلاف و انشعاب میان مردم به وجود بیاورند.
در واقع امر این تیم به جای بهکارگیری بیش از حد خلاقیت، چنان مبادرت به تابوشکنی کردهاند که منهای بلند شدن صدای مردم عادی (چون آقایان مدعیاند مردم را برخی مداحان تحریک کردهاند)،(۲) باعث نگرانی علما و فقها هم شدهاند (این بزرگواران که تحریکپذیر نیستند؟!!) تا آنجا که این شخصیتها یا مستقیم یا از طریق دفاترشان اقدام به نفی و رد موجودیت این فیلم کردند. مثلا دفتر آیتالله العظمی علوی گرگانی طی بیانیهای اعلام داشتند: «طبیعی است عدم توجه به نصایح علما موجب کمرنگ شدن اعتماد قشر متدین به دستگاههای فرهنگی و کمرنگ شدن عظمت امامزادگان، موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسؤولان باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند». (۳)
پینوشتها
۱ – حجتالاسلام علی ثمری، علاوه بر متن اشاره شده ۱۴ مورد از اشکالات رستاخیز را با رسانهها (از جمله مهر) در میان گذاشت.
۲ – تعدادی از مداحان کشور به نمایش شمایل امامزادگان در فیلم معترض و حتی تجمعاتی با حضور جمعیت زیادی در مساجد برگزار کردند که مهمترینش در مسجد ارک تهران بود و نیز حاج حسین سازور (از مداحان معروف)، اعلام کرده بود: «این کارها غافلانه نبوده است و اینها به خاطر اینکه جامعه دینی را در دولت جدید تست کنند و بفهمند که مردم دیندار ما نسبت به هنجارها و هنجارشکنیهایی که به وجود میآید، چه عکسالعملی نشان میدهند، دست به این کار زدهاند».
۳ - علمای دینی دیگری نیز به ساخت و نمایش فیلم رستاخیز اعتراض کردند که میتوان به آیتالله مکارمشیرازی، آیتالله وحید و... اشاره کرد. در این رابطه چنانچه عدم حمایت آیتالله العظمی سیستانی از فیلم را مدنظر قرار دهیم (شخصیتی که گروه سازنده فیلم از ایشان هزینه کرده بودند) به فقدان جایگاه فیلم نزد فقها و عالمان دینی پی میبریم./وطن امروز
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
چرا تولید سینمای ایران درباره واقعه عاشورا کم است؟ سلحشور: فیلمنامه عاشورایی را باید کسانی بسازند که با این فر
چرا تولید سینمای ایران درباره واقعه عاشورا کم است سلحشور فیلمنامه عاشورایی را باید کسانی بسازند که با این فرهنگ آشنا هستندفرجالله سلحشور تاکید کرد سینمای ما با واقعهای مثل عاشورا سنخیتی ندارد و اگر یک سناریو به این عوامل بدهیم به یک اثر مبتذل بر ضدعاشورا تبدیل خواهد شد فلذا منکاتی خواندنی درباره «روز واقعه» عاشوراییترین فیلم ایرانی
اسم مستعار بهرام بیضایی و امدادهای غیبی سر صحنه نکاتی خواندنی درباره روز واقعه عاشوراییترین فیلم ایرانی تاریخ انتشار یکشنبه 11 آبان 1393 ساعت 14 48 | شماره خبر 1704678652155624209 تعداد بازدید 0 پ پ سالها بعد از ساخت روز واقعه همچنان این فیلم عاشورایی ترین اثر سینمای ایچرا تولید سینمای ایران درباره واقعه عاشورا کم است؟ فرآورده: تولید فیلم درباره عاشورا به تعامل چندسویه نیاز دار
چرا تولید سینمای ایران درباره واقعه عاشورا کم است فرآورده تولید فیلم درباره عاشورا به تعامل چندسویه نیاز دارد هزینه تولید در مرحله آخر قرار داردتهیهکننده فیلم ملک سلیمان گفت بحث اقتصادی در مرحله آخر قرار دارد البته اقتصاد پایه سینما است ولی مسئله ما بحث اقتصاد نیست چون پول بانظر دبیر شورای عالی فضای مجازی دربارهی فیلترینگ
نظر دبیر شورای عالی فضای مجازی دربارهی فیلترینگ دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطر نشان کرد در حوزه دسترسی و استفاده از اینترنت تاکید ما بر قانونمند بودن و زیرپا نگذاشتن هنجارهای جامعه است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز محمدحسن انتظاری در پاسخ به سوالیآمار جالبی درباره خوش سفر ترین مردم دنیا |اخبار ایران و جهان
آمار جالبی درباره خوش سفر ترین مردم دنیا مردم فنلاند با متوسط 7 5 مورد سفر در سال از سوی نشریه دیلی میل به عنوان خوش سفرترین شهرندان جهان معرفی شدند کد خبر ۴۴۵۰۳۴ تاریخ انتشار ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۶ - 27 October 2014 مردم فنلاند با متوسط 7 5 مورد سفر در سال از سوی نشریه دیلیچرا عاشورا غمناکترین روز جهان است؟!
چرا عاشورا غمناکترین روز جهان است امام باقر علیه السلام امام حسین علیه السلام سوگ امام حسین تسلیت روز عاشورا گریه بر امام حسین گریه در روز عاشورا اجر ثواب پاداش خاندان محمد اهل بیت ولی دم خونخواهی مصباح المتهجد میزان الحکمه الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لَمّا سُئلَ عَنِ العِلّچرا نروژ بهترین کشور دنیا برای زندگی است؟
این کشور حوزه اسکاندیناوی که جمعیت آن حداکثر به ۵ میلیون نفر میرسد توانسته است در ۴ مبحث امنیت درآمد وضعیت سلامت محیط زیست و تواناییهای شهروندی بالاترین رتبه را در میان کشورهای دیگر در دنیا بدست آورد طبق برسیهای به عمل آمده در میان ۱۹۸ کشور مختلف با توجه به فاکتورهای متعددچراغ تئاتر شهر در محرم روشن است/ نمایشنامهخوانی در «شبهای واقعه»
چراغ تئاتر شهر در محرم روشن است نمایشنامهخوانی در شبهای واقعه در نشست خبری سوگواره شبهای واقعه که ویژه برنامه مناسبتی ادارهکل هنرهای نمایشی است جزئیات برگزاری این برنامه و مجالس تعزیه پرده خوانی و اجرای نمایشنامه خوانی در تهران و شهرستان های مختلف تشریح شد به گزارش نامپربیننده ترینهای روزشنبه:وضیح پلیس درباره فیلم اتاق عمل/گفتگو باقربانیان اسیدپاشی های مشکوک/ناممطهری
پربیننده ترینهای روزشنبه وضیح پلیس درباره فیلم اتاق عمل گفتگو باقربانیان اسیدپاشی های مشکوک ناممطهری فرهنگ > رسانه - انتشار ویدئویی از اتاق عمل واکنش های زیادی در فضای مجازی برانگیخته است رئیس پلیس فتا در این زمینه گفته است که برخورد با ویدئوهای منتشر شده از اتاق عمآنچه باید برای محرم گفت آهن سرد بیانگر واقعه عاشورا نیست/ایثار عباس زیباترین زیبا بود
آنچه باید برای محرم گفتآهن سرد بیانگر واقعه عاشورا نیست ایثار عباس زیباترین زیبا بوداگر در تعابیر و توصیفهای مداحی فقط به زیبایی صرف و قدرت بازو توجه شود بازیگران و ورزشکاران زیادی در این کشور و حتی خارج هستند که بسیار زیبا و قدرتمند هستند اما اسوه و الگو محسوب نمیشوند ایثانظر محمدجواد لاریجانی درباره اینترنت ملی و فیلترینگ: برداشتن فیلترینگ مثل برداشتن دیوار خانه است
نظر محمدجواد لاریجانی درباره اینترنت ملی و فیلترینگ برداشتن فیلترینگ مثل برداشتن دیوار خانه است سیاست > احزاب و شخصیتها - تسنیم نوشت لاریجانی درباره چگونگی استفاده از تکنولوژی اینترنت با تاکید بر اینکه اسلام به هیچ وجه از ابزار نمیترسد بلکه استاد به کارگرفتجدیدترین سروده مردمی ترین شاعر کشور درباره عاشورا
جدیدترین سروده مردمی ترین شاعر کشور درباره عاشورا سیدحمیدرضا برقعی از شاعران کشورمان همزمان با فرارسیدن ماه محرم شعری درباره یکی از یاران امام حسین ع یعنی حضرت عابس سرود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز سید حمید برقعی در آخرین مطلب صفحه فیسبوک خود نوشت تقدیم به حضرتاختلاف روایت مقاتل درباره شهادت ابوالفضل(ع) / چرا نام 2 عباس در کتاب های تاریخ کربلا وجود دارد؟
اختلاف روایت مقاتل درباره شهادت ابوالفضل ع چرا نام 2 عباس در کتاب های تاریخ کربلا وجود دارد کتب ناسخ و مقتل خوارزمی چنین روایت کرده اند که بعد از شهادت حضرت عبّاس علی اکبر علیهماالسلام شهید شد و او آخرین شهید است به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری ایبنا از کجدبدترین نتایج تحقیقات درباره سرطان مری
یک بررسی پژوهشی جدید نشان داده است که قد بلند بودن ممکن است موجب کاهش ابتلا به سرطان مری شود پژوهشگران در یک تحقیق جامع پژوهش تحقیق بر روی هزار بیمار مبتلا به سرطان مری را مورد بررسی قرار دادند این برسی نشان داد که در مردانی که قد آنها کمتر از 170 و در زنانی که قد آنها کمترتازهترین اظهارات فرمانده ناجا درباره اسیدپاشیهای اصفهان
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۵ فرمانده نیروی انتظامی بااعلام اینکه سرنخهایی از عامل اسیدپاشی در اصفهان به دست آمده است گفت بر اساس آنچه که قربانیان این حوادث اعلام کردهاند به نظر میرسد این اقدام توسط یک نفر انجام شده است به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری دانشجویان ایران ایساختلاف روایت مقاتل درباره شهادت ابوالفضل(ع)/ چرا نام ۲ عباس در کتاب های تاریخ کربلا وجود دارد؟
اختلاف روایت مقاتل درباره شهادت ابوالفضل ع چرا نام ۲ عباس در کتاب های تاریخ کربلا وجود دارد تاریخ انتشار دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ ۴۰ کتب «ناسخ» و «مقتل خوارزمی» چنین روایت کرده اند که بعد از شهادت حضرت عبّاس علی اکبر علیهماالسلام شهید شد و او آخآیا امام حسین(ع) فریب خورده بود؟ / نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا
آیا امام حسین ع فریب خورده بود نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا یك چیزی كه مخصوص ما ایرانی هاست این است كه می گوییم امام زین العابدین بیمار شما در غیر زبان فارسی در جای دیگر این كلمه بیمار را دنبال اسم امام زین العابدین نمی بینید مثلا در زبان عربی-