تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820749007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرخش مواضع آمریکا در قبال پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چرخش مواضع آمریکا در قبال پاکستان اسلام آباد - ایرنا - وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه در گزارش مدعی شد که پاکستان پناهگاهی امن برای تروریست هایی است که علیه هند و افغانستان دست به عملیات می زنند؛ گزارشی که می تواند حاکی از "چرخش" در مواضع واشنگتن در قبال اسلام آباد باشد.


به گزارش ایرنا، گزارش ضدپاکستانی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اگرچه بازتاب چندانی در رسانه های این کشور نداشت، اما رسانه های هند بطور گسترده آن را منعکس کردند؛ گزارشی که می توان از آن به عنوان یک شوک شدید و اقدامی غیرمنتظره از سوی آمریکا برای پاکستان توصیف کرد.
در بخشی از گزارش پنتاگون درباره وضعیت کنونی افغانستان که در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته، آمده است که پاکستان از شبه نظامیان به عنوان نیروهای نیابتی برای اقدام علیه هند و افغانستان استفاده می کند.
دراین گزارش آمده است: شبه نظامیان از خاک پاکستان، دست به اقداماتی برای ضربه زدن به ثبات افغانستان و ثبات منطقه می زنند. پاکستان از این نیروهای شبه نظامی هم برای حفظ نفوذ خود در افغانستان و هم مواجهه با ارتش هند استفاده می کند.
گزارش پنتاگون می افزاید: این گونه اقدامات مغایر با تعهدات اسلام آباد در قبال تقویت صلح و آشتی در افغانستان است.
وزارت دفاع آمریکا در این گزارش بیش از یکصد صفحه ای خود، برخلاف مطالبی که درباره پاکستان مطرح کرده، به دفاع و حمایت از دولت هند پرداخته و آورده است: دولت هند به حمایت از افغانستان ادامه می دهد و معتقد است که یک افغانستان باثبات به سود منطقه است و می تواند دروازه و گذرگاه اقتصادی امنی برای دسترسی هند به آسیای میانه باشد.
پنتاگون در گزارش خود، دولت هند را حامی و طرفدار تقویت ثبات و امنیت در افغانستان معرفی کرده و اعلام کرده است که دهلی نو از هرگونه اقدامی که موجب ضربه زدن به ثبات افغانستان شود، پرهیز می کند.
وزارت دفاع آمریکا در شرایطی این گزارش را تهیه و به کنگره این کشور تقدیم کرده است که قرار است ژنرال «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان روز 25 آبان ماه جاری بنا به دعوت رسمی ژنرال «مارتین دمپسی» رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به واشنگتن سفر کند.
فرمانده ارتش پاکستان قرار است در این سفر یک هفته ای، با تعداد از مقامات عالی نظامی و دفاعی و دولتی آمریکا از جمله «چاک هیگل» وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت و گو کند.
همچنین قرار است ژنرال راحیل شریف فردا (پنجشنبه) سفری بسیار مهم به کابل داشته باشد. وی در این سفر یک روزه با اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان و برخی دیگر از مقامات عالی این کشور از جمله وزیر دفاع افغانستان دیدار و درباره مسایل مربوط به امنیت مرزهای دو کشور گفت و گو خواهد کرد.
به نظر می رسد با توجه به گزارش تازه پنتاگون که با لحنی کاملا ضدپاکستانی و به نفع هند و افغانستان تهیه شده است، سفر روز آتی ژنرال راحیل شریف به کابل و فضای دیدارهای او با مقامات عالی دولت افغانستان را تحت الشعاع قرار دهد.
پاکستان همواره اعلام می کند که هرگز اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور برای اقدام علیه هیچ کشوری به ویژه کشورهای همسایه استفاده شود اما گزارش تازه پنتاگون درست در نقطه مقابل این موضوع مورد تاکید اسلام آباد، قرار دارد.
این نخستین بار نیست که پاکستان متهم به انجام جنگ نیابتی و استفاده از شبه نظامیان علیه هند می شود. حدود دو ماه پیش نیز «نارندار مودی» نخست وزیر هند اسلام آباد را متهم به انجام جنک نیابتی و انجام حملات تروریستی علیه هند با استفاده از نیروهای شبه نظامی داخل پاکستان کرده بود.
گزارش جدید پنتاگون را می توان حاکی از تازه ترین تغییرات در مواضع رسمی دولت آمریکا درقبال سه کشور پاکستان، هند و افغانستان دانست.
آمریکا که به تازگی با دولت جدید افغانستان پیمان نامه امنیتی امضا کرده و زمینه را برای ادامه حضور نیروهایش در این کشور فراهم کرده است، طبیعی است که بخواهد مواضع خود نسبت به کابل را بیش از پیش صیقل دهد.
همچنین دیدار اخیر نارندرا مودی نخست وزیر هند با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که در هفته نخست مهر ماه سال جاری و در حاشیه سفر مودی به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، نشانه ای از گام های بلند دهلی نو و واشنگتن برای تقویت بیش از پیش روابط است.
همزمان با نارندار مودی، نواز شریف برای حضور در همان نشست سالانه، در آمریکا به سر می برد اما دیداری بین او و رییس جمهوری آمریکا انجام نشد. این خود می تواند حاکی از نبود توازن در رفتار آمریکا در قبال دو کشور همسایه یعنی هند و پاکستان باشد و نشان دهنده توجه بیشتر آمریکا به هند و کاستن از توجه به پاکستان است که درصورت ادامه این روند، ایجاد شکاف جدی میان واشنگتن و اسلام آباد چندان دور از انتظار نخواهد بود.
آساق*2**1723** 3404


14/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن