تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803819490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشغال سفارت امریکا: تثبیت قدرت منطقه یی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اشغال سفارت امریکا: تثبیت قدرت منطقه یی ایران تهران- ایرنا-من قبلاهم نوشته ام که اشغال سفارت امریکا در سال 1358 در دوران جنگ سرد بین امریکا و شوروی شروع نقش پذیری ایران در معادلات جهانی در رقابت بین دو ابرقدرت و مقدمه تثبیت قدرت منطقه یی ایران بود. در این راستا پیام اصلی دانشجویان پیرو خط امام و خمیر مایه حرکت اشغال این سفارت، محاکمه و نشان دادن عملکرد ناصحیح و ضعیف سیاست خارجی امریکا و نحوه تعامل این کشور در صحنه جهانی و توزیع قدرت و پذیرش قدرت های واقعی منطقه یی بود.


«نصرت الله تاجیک» نویسنده این یادداشت در روزنامه «اعتماد» ادامه می دهد: اما فضای طرح موضوع سالگرد اشغال سفارت امریکا در فضای کنونی کشور که از جهت اجتماعی مردم در حال و هوای عزاداری مصایب و رشادت های امام سوم شیعیان سالار شهیدان که نمونه اعلای مبارزه ضد ظلم و حاکم جور است و از جهت سیاسی نیز مذاکرات ایران و امریکا رو به خوشبینی سرانجام یافتن گذاشته، همچون هوای سرد پاییزی کمی سردتر از آن است که بتواند دین مطلب را ادا کند! ولی اتفاقا اگر به پدیده یی که دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان ماه سال 1358 خلق کردند که از سوی رهبر فقید انقلاب، نام انقلاب دوم لقب گرفت و انقلاب را بیمه کرد از همین زاویه ظلم ستیزی و با دیدی تاریخی نگریست، این واقعه برای تنظیم روابط ایران و امریکا کاملا قابل نظریه پردازی است، به شرطی که چند نکته زیر را مدنظر داشته باشیم:
1- من همواره نوشته ام که باید بین آنچه هدف دانشجویان بود با آنچه در عمل اتفاق افتاد فرق گذاشت. مقصر طولانی شدن آن نیز در درجه اول دولت امریکا و در درجه بعدی ضعف دولت موقت بود.این اقدام دانشجویان صرفا قرار بود به مدتی محدود و فقط برای جلب افکار عمومی مردم جهان و امریکا نسبت به عملکرد سیاست خارجی امریکا در منطقه و جهان سوم منحصر شود اما با عنادورزی امریکا نسبت به ایران و کشاکش بین دو کشور این حرکت به ترسیم نقشه راه برای مبارزات ضد امریکایی سایر ملت ها تبدیل شد که خود عاملی برای کینه توزی بیشتر امریکا علیه ایران شد که متاسفانه تا امروز نیز ادامه دارد.
2- اصل حسن نیت در روابط بین الملل یکی از اصول مبنایی است و از امریکا نیز که خود را مبادی آداب دیپلماتیک و کشوری می داند که قاعدتا باید به چنین اصولی احترام بگذارد نیز انتظار می رفت به روحیه تفاهم و همکاری در صحنه بین المللی احترام بگذارد و عملاانقلاب و نظام نوپای ایران را به رسمیت بشناسد. اما توجه به توطئه های گوناگون مناطق مختلف ایران که بعضا نیز منشا خارجی داشت، روند قدرت گیری امریکا به عنوان یک کشور منزوی در قرن 19 تا حضور سلطه گرانه در نظام بین الملل که نیازمند جنگ سرد، سیر روابط بین الملل در نظام دو قطبی و یارگیری ها، پیدا کردن ماهیت امپریالیستی و کینه توزی امریکا علیه کشورهای مستقل و توطئه و کودتا علیه آنها، سوابق استعماری، استثماری و سلطه گرانه امریکا در ایران و توطئه و سرنگونی حکومت ملی مرحوم مصدق ایجاب می کرد انقلاب در برابر اقدامات امریکا و هرگونه دخالت خارجی در ایران بیمه شود.
با توجه به دو نکته فوق برای دانشجویان ایرانی که در نوک پیکان مبارزه با رژیم شاه قرار داشتند و مهم ترین و تاثیرگذارترین نیروی مبارز از قشر نخبه و طبقه متوسط برخاسته بودند جای هیچ گونه شکی وجود نداشت که سفارت امریکا در ایران به عنوان ژاندارم منطقه و یکی از دو ستون اصلی سیاست خارجی و دفاعی امریکا در منطقه نه تنها صرفا به امور دیپلماتیک مشغول نیست بلکه شواهدی نیز در دخالت های این سفارت در مسائل داخلی ایران و انقلاب دیده شده بود. این حرکت دفاعی می توانست با منفعل ساختن امریکا هم پیام اصلی آنها به مردم دنیا را در مورد عملکرد امریکا در قبال مردم و انقلاب و نظام نوپای شان را برساند و هم به بیمه انقلاب بپردازد.
برای بررسی اثرات حرکت مذکور بر تحول در ماهیت و ساختار قدرت نظام دو قطبی باید نگاهی به مجموعه شرایط داخلی و بین المللی شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و سیر روابط بین الملل داشته باشیم. دخالت امریکا با همکاری انگلیس در سرنگونی دولت ملی مرحوم مصدق که می توانست پروسه تداوم و تکمیل سیر تطور اجتماعی ایران را که از نهضت مشروطیت دارای یکی از قدیمی ترین جنبش های آزادیخواهی مردمی با تمام مشخصات آن در خاورمیانه بود به سر منزل مقصود برساند، به تاخیر انداخت. این دخالت با سرکوب نیروهای آزادیخواه و مسلمان بدون وابستگی به قدرت دیگر نظام دو قطبی و حاکمیت مجدد رژیم پهلوی باعث تداوم 25 سال دیگر شاه بر مقدرات مملکت و ایفای نقش ژاندارمی در منطقه و هدر دادن امکانات مادی و معنوی مملکت شد. این سابقه عملکرد بد امریکا در حمایت مطلق از رژیم پهلوی و استفاده از سفارت این کشور در ایجاد بلوای 28مرداد سال 1332 و بازگرداندن شاه به حکومت هیچگاه از اذهان مردم، نخبگان جامعه و مخصوصا مبارزین پاک نشد.
به دنبال ورود شاه به امریکا، عدم پاسخ امریکا به درخواست ایران، برآورد غلط از وضعیت نیروهای داخلی ایران و با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به نقش مرموزانه امریکا در به شکست کشاندن نهضت های مردمی این سرنوشت مقدر برای دانشجویان مسلمان بود که در یک حرکت سریع و انقلابی انظار و افکار عمومی ایران و جهان را به سمت حرکت های موذیگرانه امریکا متوجه کنند تا این کشور نتواند بار دیگر نهضت آزادیخواهی ضد استبدادی - استثماری مردم ایران را سرکوب یا منحرف کند.
متاسفانه به دلایل و انگیزه های گوناگون چه در طرف امریکا و چه ایرانی این امکان تاکنون فراهم نشده است که با موشکافی علمی و مخصوصا در محافل دانشگاهی و به دور از غرض ورزی های سیاسی و با دیدی علمی و دانشگاهی و اصولی تر، اهداف واقعی این حرکت و دلایلی که باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شد را کشف و از طریق آن روابط سیاسی و نقطه مطلوب خواسته ها و انتظارت دو طرف از یکدیگر را شفاف تر بیان کرد بدون آنکه امریکا به ورطه نفی نیت و اثرات بازیگری بین المللی ایران و ایران نیز در موضع نفی جایگاه امریکا در جهان بیفتند. تحولات جهانی و منطقه یی، سیر روابط بین المللی در سال های اخیر، اصل اساسی حاکم بر آن و وضعیت سیستم نظام بین المللی، موقعیت داخلی و خارجی دو کشور در منطقه و جهان همه ایجاب می کند طرفین بیشتر به این امر اهتمام داشته باشند و این الگوی علمی و رفتاری را در مذاکرات عمان در هفته آینده در برابر یکدیگر مدنظر داشته باشند.
اول**1368**


14/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن