تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 24 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799861710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد کولاک هم حریف عاشقان سقای کربلا نشد + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
کولاک هم حریف عاشقان سقای کربلا نشد + تصاویر
کولاک و سرمای شدید هوا در اردبیل حریف عاشقان سقای کربلا نشد و تاسوعای حسینی با حضور گرم مردم برگزار شد.

خبرگزاری فارس: کولاک هم حریف عاشقان سقای کربلا نشد + تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کولاک و برف که از نیمه شب گذشته اردبیل را فرا گرفته بود از سحرگاه تاسوعا شدت گرفت، اما مردم اردبیل با بی اعتنایی به سرما و با حضور گرمشان رسم دیرین شام پایلاماق(شمع‌گردانی) را در تاسوعای حسینی با شور و شوق اجرا کردند.

  در این مراسم که سنت دیرینه و خاص مردم اردبیل است عزاداران به صورت انفرادی یا گروهی با ندای «آه حسن وای حسین» در معابر و خیابان های اردبیل به راه می‌افتند و 41 شمع را در 41 مسجد شهر اردبیل روشن می‌کنند که امروز به دلیل وزش باد و برودت هوا روشن کردن شمع در فضاهای باز ممکن نبود و عزاداران شمع‌ها را در کنار تشت‌ها می‌گذاشتند و با ذکر صلوات عازم مسجد دیگر می‌شدند.



  پیرمردی که خادم یکی از مساجد اردبیل است و کار نظارت بر انجام مراسم شام پایلاماق را در مسجد خود به عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل گفت: طبق روال هر ساله از صبح زود با فراهم کردن مقدمات اجرای این مراسم در مسجد مشتاق حضور پرشور عزاداران بودیم، چراکه می‌دانیم شعله عشق حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در دل این مردم خاموش‌شدنی نیست؛ حتی اگر هوا نامساعدتر از این هم باشد. وی در ادامه حضور جوانان و نوجوانان را نسبت به سال گذشته پرشورتر اعلام کرد و افزود: حضور این نسل نو بیانگر ریشه‌دار بودن محبت اهل بیت(ع) در میان اهالی اردبیل است.



در این میان افرادی را می‌بینیم که با وجود شدت سرمای هوا و زمین پوشیده از برف به سبب نذری که دارند پابرهنه در معابر حرکت می‌کنند. سرما حریف عشق به علمدار کربلا نمی‌شود محبوب یکی از جوانانی که به همراه تعدادی از هم سن و سالان خود پابرهنه مشغول پخش شمع بود به خبرنگار ما گفت: نذری داشتم که در صورت قبولی به یاد مظلومیت اسرای کربلا پا برهنه در مراسم شام پایلاماق(شمع گردانی) شرکت کنم و حال که حاجتم را گرفتم نذرم را ادا می کنم وی افزود: امروز روز حضرت ابوالفضل(ع) است و عشق به علمدار کربلا گرمایی در وجود ما ایجاد می‌کند که برف و سرما حریف آن نمی‌شود.



آموزش اخلاقیات دینی به صورت عملی مادری که همراه فرزند کوچک خود به مسجد پیر زرگر اردبیل آمده بود تا شمع روشن کنند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان کرد: سنت‌های زیبایی مثل شمع گردانی و شرکت در این مراسم‌ها به همراه کودکانمان در واقع نوعی آموزش اخلاقیات دینی به صورت عملی است. شرکت در عزاداری امام حسین(ع) و سقای کربلا حتی در این هوای سرد به کودکانمان یاد می‌دهد برای رسیدن به اهداف خود از هیچ چیز نباید ترسید. وی افزود: این مراسم‌ها نسل به نسل و سینه به سینه به ما رسیده و ما نیز وظیفه داریم آن را به صورت کامل به فرزندان خود انتقال دهیم.

راه امام حسین(ع) ادامه دارد یکی از عزاداران که همراه همسر و فرزند خود به مسجد اوچدکان اردبیل برای شرکت در مراسم شمع گردانی آمده بود به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: هر سال به همراه خانواده‌ام در این مراسم شرکت می‌کنم چرا که مطمئنم راه امام حسین هنوز ادامه دارد و هر سال باید این عمل را تکرار کرد تا شعار عاشورا از یادمان نرود. حضرت ابوالفضل مرا ناامید نکرده پیرزنی که در کنار سقاخانه حضرت ابوالفضل اردبیل مشغول روشن کردن شمع بود به خبرنگار فارس گفت: من تا به حال هر چه از آقا ابوالفضل(ع) خواسته‌ام گرفته‌ام او هیچ‌وقت مرا ناامید از در خود برنگردانده هر سال روز تاسوعا به سقاخانه می‌آیم و برای آقا شمع روشن می‌کنم؛ ان شاءالله که قبول شود. دعا می‌کنم به حق این روز عزیز همه جوان‌ها عاقبت به خیر شوند و به مراد دلشان برسند.

 نذورات در مناطق محروم پخش شود جوانی که در مقابل یکی از ایستگاه‌های صلواتی مشغول نوشیدن چایی بود در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: چقدر خوب است که با فرهنگ‌سازی مناسب از این موقعیت مذهبی هوشمندانه و با برنامه‌ریزی برای رشد و بالندگی فرهنگ عزاداری در میان عزاداران استفاده کنیم و حتی‌المقدور با حذف ظروف یک بار مصرف با توجه به مضرات آن به جسم و محیط زیست ظروف مناسبی را جایگزین آن کنیم. م.امیری یک پیشنهاد نیز در زمینه پخش مواد غذایی نذری داشت، وی عقیده داشت که اگر این نذورات تحت نظر ارگانی تجمیع شده و در مناطق محروم شهر پخش شود علاوه بر جلوگیری از اصراف ناخواسته، اجر بیشتری هم خواهد داشت.



زباله‌های یک بار مصرف کمتر شده کارگر شهرداری به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: از صبح مشغول برف‌روبی معابر و آماده‌سازی آن برای حضور عزاداران هستیم در این میان نیز با وجود اینکه زباله ظروف یک بار مصرف نسبت به سال گذشته کمتر شده بود، اما باز هم زحمات ما را دوچندان کرده بود. ای کاش با رعایت نظافت از سوی مردم فرصت عزاداری برای ما هم بیشتر فراهم شود. به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل؛ هماهنگی کامل میان ارگان‌های ذیربط همچون نیروی انتظامی، هلال احمر، اورژانس و کارکنان خدوم شهرداری که با حضور فعال‌شان معابر و خیابان‌های پوشیده از برف اردبیل را آماده حضور عزاداران حسینی می‌کردند قابل توجه بود نیروهایی که گاه از شب گذشته و با وجود برودت شدید هوا آماده انجام این مراسم بودند. همچنین امروز بازار پخش نذورات و نوشیدنیهای گرم همچون چایی، شیر کاکائو، آش رشته و... نیز در میان عزادارن گرم بود. برخی از نهادهای دولتی نیز اقدام به برپایی ایستگاه‌های صلواتی در میادین اصلی و پرتردد شهر و تدارک بساط پذیرایی عزاداران در داخل چادر کرده بودند. در حاشیه این مراسم همچنین فروش لبوی داغ و حلوای سیاه و شمع نیز در این هوای سرد قابل توجه بود.



تجمع عظیم ظهر تاسوعای اردبیلی‌ها تجمع عظیم اردبیلی‌ها نیز همزمان با عصر تاسوعا در میدان عالی قاپوی اردبیل برگزار شد و مردم این دیار با حضور گسترده خود بار دیگر عشق و ارادت بی‌نظیر خود را به علمدار کربلا نشان دادند.

  به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مراسم و حضور دستجات عزاداری محلات در خیابان‌های اردبیل تا نیمه‌های شب ادامه خواهد داشت اجرشان با سردار کربلا... __________________ گزارش از: مریم اعلمی __________________ انتهای پیام/62002/ذ40

93/08/12 - 20:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن