تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804235117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاري مراسم عزاداري امام حسين (ع) در نقاط مختلف گيلان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ آبان ۱۳۹۳ (۱۵:۳۲ب.ظ)
موج گزارش مي‌دهد؛ برگزاري مراسم عزاداري امام حسين (ع) در نقاط مختلف گيلان گروه استان ها؛ گيلان
به گزارش خبرگزاري موج از رشت، کربلا، يک تکه از جغرافياي زمين و عاشورا، يک گوشه از گذشت زمان نيست تا در اوراق تاريخ گم شود.
کربلا، نماد همه تاريخ، و عاشورا، آرزوي همه زمان هاست.
محرم همه را به خود مي خواند گويا فريادي است که حسين (ع) بر سر همه تاريخ کشيده است.
همه هستي، مخاطب اين فرياد خاموش نشدني او هستند فريادي که هنوز گوش ها را مي نوازد و دل ها را مي لرزاند.
محرم، ماه حماسه است؛ ماه فرياد و اعتراض است.
شور و حال حسيني بر جان و دل مردم ريشه دوانيد و عزاداران حسيني هر سال با فرا رسيدن ماه محرم و ايام شهادت سيد و سالار شهيدان امام حسين (ع) و ياران پاکش بر سر و سينه مي‌زنند و در عزاي پسر فاطمه اشک ماتم مي‌ريزند.
اين روزها دل‌هاي شکسته به سوي بارگاه ملکوتي و قبر شش گوشه امام حسين (ع) رهسپار مي‌شود تا آن سالار عشق شکسته‌بند دل‌هاي شکسته مشتاقان شود.
سلام بر کربلا، بر سرزميني که ميزبان جگر گوشه علي و زهرا شد و شاهد پاره تن پيامبر (ص) بود، سلام بر سرزميني که سقفش شکافت وقتي شنيد حسين صداي «هيهات من‌الذله» سر مي‌دهد.
سلام بر سرزميني که هنوز از آن صداي سيلي خوردن رقيه و فرياد العطش کودکان مظلوم به گوش مي‌رسد.
سلام بر مرغان آسمان‌نشين بهشت که بر فراز خاک کربلا مرثيه‌سرايي کردند و اين روزها نويد مي‌دهند در باغ شهادت همچنان باز است و سلام بر شهداي ايران اسلامي.
*مراسم سنتي صبح عزاي گيلان در شفت
مردم شفت اين شب‌ها روشنايي وجود خودشان را از روشنايي ملکوتي امامشان مي‌طلبند، اين شهرستان از ديرباز به عالم‌پروري شهرت داشته و همگان شفت را با ميرزاي شفتي «قمي» صاحب کتاب قوانين‌الاصول که يکي از کتاب‌هاي مرجع‌پروري استنباط فقه شيعه جعفري است، مي‌شناسند.
شهرستان شفت با اين سابقه درخشان در عالم‌پروري ميزبان دو امامزاده است که طنين روح‌بخش اين دو بزرگوار معنويت خاصي به ديار عالم‌پرور شفت بخشيده است.
اهالي روستاهاي اطراف از جمله «بابا رکاب»، «لاسک»، «دوردخان»، «ويسرود» و... در قالب هيأت‌هاي زنجيرزني و سينه‌زني شب و روز مسير روستاي خود تا اين امامزاده را پياده طي مي‌کنند و اين کار در روز عاشورا به اوج خود مي‌رسد و از صبح عاشورا هيأت‌هاي عزاداري در صف‌هاي مرتب و لباس‌هاي سياه و بعضاً پاي برهنه به عزاداري مي‌پردازند.
مراسم «صبح عزا» که از آيين قديمي گيلان زمين است در روستاي امامزاده اسحاق شفت برگزار مي‌شود و اهالي روستاهاي «بيجارسر»، «محرمان»، «چوبر» و... سپيده دم براي همدردي و لبيک به نداي «هل من ناصر ينصرني» سيد و سالار شهداي دشت کربلا بر سر و سينه زنان به اين آستان مشرف مي‌شوند.
*برگزاري تجمع بزرگ عاشوراييان در صومعه‌سرا
تجمع بزرگ عاشوراييان حسيني نيز همزمان با سراسر کشور در اين شهرستان با حضور جمع بسيار زيادي از عزاداران سيدالشهدا (ع) برگزار شد.
هيأت‌هاي مذهبي و دسته‌هاي عزاداري منسجم و يکپارچه در شهر صومعه‌سرا به صورت گسترده با حضور مردم عزادار و مسوولان اين شهرستان تجمع کرده و نوحه‌خواني و عزاداري مي‌کنند.
امسال در حدود 11 شهر گيلان تجمع بزرگ عاشورايي به صورت گسترده برگزار مي‌شود.
علم ها و کتل ها، نمادهايي از پرچم هاي سپاه کوچک، اما؛ با ايمان راسخ امام حسين (ع)، توسط جوانان غيور و ميان سالان قدرتمند پيشاپيش جمعيت عزادار حرکت داده مي شد.
در اين مراسم اقشار مختلف مردم از پير و جوان و زن و مرد در قالب دسته هاي عزاداري به سوگواري پرداختند.
جوانان سياهپوش که ارادت به امامشان حسين و دلبستگي به شجاعت، مردانگي و تمامي خوبي ها در اعماق ذهن و روحشان جاي گرفته در سوگ مولايشان زنجيرها را بر پشت و بر سينه مي زدند.
نوحه خوان مي خواند: بي کفن پيکرِ پاکِ شهدا / مانده خونين به بيابانِ بلا /بر سرِ نِي سرِ يارانِ خدا / لحظه لحظه نازنين داغ برادر ديده اي/داغ قاسم، داغ اصغر، داغ اکبر ديده اي و جمعيت بر سر و سينه زنان از غم ظلمي که بر خاندان حسين و ياران باوفايش رفت گريستند.
* مراسم علم‌بندي در ماسوله برگزار شد
با حضور عزاداران و عاشقان امام حسين (ع) مراسم سنتي علم‌بندي ماسوله برگزار شد.
در سال 1261 هجري قمري اهالي چهار روستاي ماسوله به منظور اتخاذ شيوه اي يکسان براي برگزاري مراسم عزاداري دهه محرم در مسجد امامزاده عون بن علي (ع) جمع شدند و از آن زمان تاکنون اين مراسم به صورت هماهنگ اجرا مي شود.
در بعد از ظهر نخستين روز محرم به پاس احترام عون بن علي (ع) ماسوله مراسم عزاداري از اين بقعه متبرکه آغاز مي شود و روزهاي دوم، سوم و چهارم به نوبت سه محله ديگر اين مراسم را برگزار مي کنند.
در شب نهم «تاسوعا» مردم چهار محله از غروب جلوي مسجد محله «مسجدبر» تجمع کرده و چهار علم را به آنجا آورده و مراسم سوگواري الوداع خود را جلوي مسجد آغاز و پس از طي مدت زمان کوتاهي از محله خانه بر و بازار ماسوله به سوي بقعه عون بن علي (ع) حرکت مي کنند و در آنجا مراسم را پايان مي دهند که اين مراسم به نام دسته جوانان معروف است.
شب دهم در تمام تکايا و مساجد ماسوله طعام طبخ مي کنند و مسافران، هيأت ها و دستجات عزاداري اطعام مي شوند.
صبح روز دهم دستجات مراسم عزاداري را از محلات خود آغاز کرده و به طرف بقعه مي روند و در آنجا مراسم را پايان مي دهند و بعد ازظهر همان روز نيز با مشارکت اهالي چهار محل مراسم شبيه خواني، سينه زني، زنجير زني و... اجرا مي شود.
شهرک تاريخي ماسوله با وسعت 16 هکتار در فاصله 60 کيلومتري غرب شهرستان رشت قرار دارد، اين شهرک تاريخي از شرق به فومن، از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم عليا محدود است. مراسم هاي عزاداري امام حسين (ع) و علم بندي در ماسوله طرفداران خاص خود را از اقصي نقاط کشور دارد.
* تجمع بزرگ لبيک يا حسين (ع) در صحن خواهر امام (س) رشت
تجمع بزرگ لبيک يا حسين (ع)، همزمان با ورود کاروان تعزيه گرداني حضرت اباعبدالله حسين عليه السلام در جوار حرم مطهر بنت موسي بن جعفر (ع) مسجد بزرگ خواهر امام رضا (ع) رشت برگزار شد.
*علم واچيني شاه شهيدان
علم واچيني يکي از آيين هايي است که علاوه بر اعتقاد، سرشار از نيايش است و چه بسيارند انسان هايي که آزادانه در اين مراسم حضور مي يابند و آزادگي حسين (ع) را مي آموزند.
آيين علم بندي به معني بستن و آماده کردن علم براي مراسم سوگواري ماه محرم و علم واچيني به معني باز کردن آن در پايان اين مراسم است. تقريبا در تمام گيلان علم بندي حداکثر تا هفتم محرم انجام مي شود و معمولا پس از سوم شهادت امام، علم ها را باز مي کنند و به اصطلاح علم واچيني دارند.

علم واچيني کوهستان که در روستاي شاه شهيدان برگزار مي شود، از مشهورترين آيين هاي علم واچيني گيلان است.

*آيين طشت گذاري
آيين طشت گذاري، از ريشه دارترين آيين هاي ماه محرم است که در روزهاي پايان ماه ذي الحجه برگزار شده و با اجراي آن از ماه محرم استقبال مي شود.
مراسم سنتي طشت گذاري در تالش به نوعي پيوند عميق مردم تالش با اهل بيت (ع) و محبت عزاداران به آنها را نشان مي دهد.

*چهل منبريان لاهيجان

چهل منبريان آييني است که لاهيجانيان از شفق تاسوعاي حسيني با برافروختن شمع نذر خويش را ادا مي کنند.
چهل منبر آييني است که ساليان سال و به نقلي از دوران صفويه، هر سال پيش از شفق تاسوعاي حسيني با شور و حالي معنوي در لاهيجان برگزار مي شود.
گفتني است؛ راه اندازي دسته ها و هيئت هاي عزاداري، تعزيه خواني و کرناي نوازي با حضور گسترده گليه مردان و گيله زنان در بيشتر نقاط گيلان موجب باشکوه تر برگزار شدن عزاي حسين (ع) در اين استان شده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن