واضح آرشیو وب فارسی:فارس: امام جمعه میاندورود:
اعتقاد به امامت و ولایت از پایههای اعتقادی است
امام جمعه میاندورود گفت: اعتقاد به امامت و ولایت از اصول و پایههای اعتقادی است.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندورود، حجتالاسلام مجتبی رسولیجویباری شامگاه شنبه در جمع عزاداران حسینی شهر سورک مرکز این شهرستان با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا که در آن آمده است:« بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَیْکُمْ مِنْهُمْ» افزود: ترجمه عادی و ساده این عبارت که در مفاتیح و دیگر کتابها آمده است اینکه من از آن ظالمان و قاتلان بیزاری میجویم و به سوی خدا و به سوی شما نزدیک میشوم. وی با اشاره به اینکه این عبارت یعنی من نسبت به آنها اِدبار و نسبت به شما اقبال دارم، افزود: عبارت بَرِئْتُ به معنای بیزاری در جاهای مختلف زیارت عاشورا آمده است. گاهی بَرِئْتُ یا ابرعو است و گاهی با عبارت لعنالله که همه به یک معنا است، هرچند لفظ متفاوت است. امام جمعه شهرستان میاندورود بیان داشت: بَرِئْتُ همان واژه برائت است که در عمل برائت از مشرکین استفاده میشود، به معنای جدایی و دوری و بیزاری از کسی یا چیزی است. این مسئول گفت: بَرِئْتُ اگر به تنهایی بیاید معنای آن تنفر و بیزاری است ولی وقتی بَرِئْتُ با کلمه «الی» بیاید علاوه بر تنفر و انزجار معنای پناه آوردن است مانند اینکه در زیارت عاشورا میگوییم« بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَیْکُمْ مِنْهُمْ»که معنای آن به تعبیر ساده یعنی «از شَرّ بنیامیه به خدا و اهل بیت(ع) پناه میبرم.» رسولیجویباری با بیان اینکه معنای تنفر و اِدبار همان پشت کردن به یک فرد یا یک کار است، ادامه داد: در اقبال یا رو آوردن لزوما باید علاقهمندی وجود داشته باشد که ارتباط به وجود بیاید که در اینجا محبت و علاقه به خدا و اهل بیت (ع) در دل کسانی وجود دارد که از بنیامیه و ظالمان برائت میکنند. وی یکی دیگر از موضوعات مهم را دلیل بیزاری از ظالمان دانست و افزود: این بیزاری ما به دلایل حب و بغض شخصی نیست بلکه به خاطر خدا و اهل بیت (ع) است. خطیب جمعه شهرستان میاندورود مسئله تبرّی از دشمنان را از اصول مهم اعتقادی در دین مبین اسلام دانست و ادامه داد: یک مسلمان مومن حتی باید نسبت به دشمنان اسلام و ائمه (ع) تبرّی داشته باشد و این یک اصل اساسی است. این مسئول با بیان اینکه اعتقاد به امامت و ولایت از اصول و پایههای اعتقادی ما است، افزود: این اصل دو رکن اساسی و پایه دارد که تولّی و تبرّی است، یعنی قوام امامت و ولایت به این دو رکن بستگی دارد. رسولیجویباری تاکید کرد: اگر این دو رکن نباشد ولایت و امامت معنا ندارد، یعنی اگر تا روز قیامت هم فریاد اعتقاد به امامت بزنیم ولی این دو رکن در اعتقاد ما به امامت و ولایت وجود نداشته باشد فایدهای ندارد. وی با اشاره به اینکه اعتقاد به امامت و ولایت شرایط دارد و زبانی نیست، بیان کرد: شاید کسی بگوید من در راهپیمایی شرکت میکنم، مرگ بر ضد ولایتفقیه هم میگویم و در شرایط استخدامی هم اصل اعتقاد به ولایتفقیه را نوشتهام و این کافی است. رئیس شورای فرهنگ عمومی میاندورود افزود: اینها کافی نیست، یعنی امکان ندارد کسی به ولایتفقیه اعتقاد داشته باشد ولی به لوازم آن ملتزم نباشد. رسولی نماز و روزه خمس و زکات را از لوازم خداپرستی دانست و خاطرنشان کرد: اگر کسی بگوید خدا را قبول دارم اما اینها را دوست ندارم، دروغ میگوید که خدا را قبول دارد، زیرا قبول داشتن خدا یعنی همه فرامین خدا را قبول داشتن. این مسئول با انتقاد از اینکه برخی افراد حکم شرعی را با عقل خود میسنجند، ابراز داشت: کسی که به امام اعتقاد دارد باید دو رکن اساسی و مهم در ولایت یعنی تولّی و تبرّی را عملا قبول داشته باشد، یعنی کسی نمیتواند امام خود را دوست داشته باشد ولی بگوید دشمنان امام هم برای من خیلی محترم هستند. رسولی در پایان با بیان اینکه شب و روز هرگز با هم جمع نمیشوند، گفت: کسی نمیتواند بگوید امام حسین (ع)، امام من است اما یزید هم انسانی زرنگ و حکمفرمایی قدرتمند و قابل ستایش بود؛ این افراد قطعا دروغ میگویند، زیرا دوستی با دشمنان امام مساوی دشمنی با امام است. انتهای پیام/86021/گ۴۰
93/08/11 - 01:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]