تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805370211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روز ملی مبارزه با استکبار ، تبلوری از پیام عاشورا


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: روز ملی مبارزه با استکبار ، تبلوری از پیام عاشورا


استکبار ستیزی یکی از ارزش‌های خدشه ناپذیر نظام جمهوری اسلامی است .براین اساس مردم ایران در روزهای خاص ، سنّت‌ها و ایین هایی را برپا می دارند که نماد ظلم ستیزی و همبستگی ملت ایران مقابل استکبار جهانی است. تقارن امسال روز ملی مبارزه با استکبار با ایام سوگواری ماه محرم و روزعاشورا به عنوان نماد ظلم ستیزی وآزادگی، ازچنین ویژگی برخورداراست و درواقع تبلوری ازپیام های عاشورایی است. چرا که نظام جمهوری اسلامی مبتنی براعتقادات اسلامی است و باورهای عاشورایی نیز یکی از ارکان مهم فرهنگ سیاسی مردم ایران است. ازجمله عناصر مهم این نظام اعتقادی، تجلی فرهنگ عاشورایی ملهم از خصلت آزادگی و نفی فساد و باطل است که درفلسفه قیام عاشورایی امام حسین (ع) تبلوریافت وتاثیرات آن درفرهنگ سیاسی ایران اسلامی نهادینه شد .

امام حسین(علیه السلام) هدف از قیام خود علیه حکومت فاسد وقت را، نفی ظلم و امربه معروف و نهی ازمنکر تبیین کرد و برمبنای همین اندیشه جهادی، شهادت ایشان ویارانشان به الگویی الهام بخش برای ایستادگی درمقابل ظلم و فساد تبدیل شد.درواقع پیام های مکتب انسان سازعاشورا از اساسی ترین عناصراستکبار ستیزی نظام جمهوری اسلامی است. با وجود گذشت 35 سال نه تنها از ارزش های ان کاسته نشده بلکه دوام و قوام و عمق بیشتری یافته است وتاثیراتش جهانی شده است.

اندیشه های سیاسی نظام جمهوری اسلامی با مبارزه در راه حق وعدالت عجین شده ومملو ازنمونه‌ های عالی جانبازی وفداکاری در راه ازمیان بردن ظلم و بی عدالتی است. همین اندیشه اعتقادی و ایمانی ، بسترمناسبی را برای تقویت روح مبارزه و انقلابیگری درمیان ملت ایران فراهم ساخته است.نهضت عاشورا یکی از مهم ترین نمادهای شیعه ویاد آورواقعه ای است که طی آن امام حسین (ع) و 72 تن از یاران با وفایش در راه مبارزه ظلم و فساد ایستادند و به شهادت رسیدند، اما تسلیم ظلم و باطل نشدند.از این روست که واقعه عاشورا جایگاهی ویژه و نمادین درفرهنگ تشیع دارد و منشأ بسیاری از قیام‌ها و حرکت‌های انقلابی درتاریخ اسلام محسوب می شود.

انقلاب اسلامی ایران نیز که بعنوان مهم ترین جنبش اسلامی معاصرو نماد و مظهر حاکمیت دینی درعصر حاضربه شمار می آید، پدیده ای بی نظیر بود که به جهت ویژگی‌های منحصربه فرد خود، شگفتی اندیشمندان غربی وشرقی رابرانگیخت و بعنوان الگویی ازاستکبار ستیزی و ایستادگی درمقابل نظام سطه جلوه گرشد.انقلاب اسلامی، براساس نفی سلطه وسلطه پذیری، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی را مطرح کرد و با طرح اندیشه هایی فراتر از دایره تمایلات قدرت سلطه جویانه قدرت های مسلط جهانی در دوقطب شرق وغرب ؛با تاکید بر عقاید و ارزشهای دینی ، که غرب آن‌ها را کهنه و قرون وسطایی می دانست، جهان را تکان داد.

ازاین رو استکبار جهانی به سرکردگی امریکا ازهمان ابتدا، رویارویی با انقلاب اسلامی را همسو با طیفی ازهم پیمانان بین المللی خود در اولویت سیاست های استکباری خود قرار داد تا از هرسو نظام جمهوری اسلامی را تحت فشارقرار دهد .با پیروزی انقلاب اسلامی در واقع استراتژی «دو ستونی» آمریکا در منطقه که از مدت‏ها پیش بر پایه‏ های قدرت اقتصادی عربستان و قدرت نظامی رژیم شاه در ایران برای حفظ منافع منطقه‏ای آمریکا و مقابله با نفوذ شوروی بنا شده بود ، فرو ریخت .

تا آنجا که «سایروس ونس» وزیر خارجه دولت کارتر در این باره گفت :"رفتن ایران از صف کشورهای متحد آمریکا و افتادن این کشور به دست حاکمیتی که دوست‏ ما نیست، ضربه‏ ای اساسی به منافع سیاسی - امنیتی ما در آسیای جنوب غربی و خاورمیانه به شمار می‏رود." به همین علت امریکا تمام تلاش خود را بکار بست، تا نظا م جمهوری اسلامی را بزعم خود ساقط کند . چرا که پیروزی انقلاب اسلامی به تلاشها برای سلطه بر ملت ایران مهر بطلان زد و سرنوشت ملت ایران در مسیر جدیدی از تحول ، همراه با عزت و استقلال و کرامت قرار گرفت.

ازاین روست که انقلاب اسلامی ایران به عنوان خاستگاه نظام جمهوری اسلامی که حاکمیتی مبتنی برنفی سلطه و پایبند به ارزش های دینی والهی وحفظ کرامت انسانی است، ازابتدا موردهجوم استکبارجهانی قرار گرفت. امریکا ، نه فقط طی بیش از سه دهه گذشته، بلکه طی بیش از نیم قرن با اقدامات خصمانه بارها درمقابل ملت ایران ایستاده و درسال های اخیر نیز تحریم های گسترده ای را علیه ایران وضع کرده است. ادامه این رفتار و سیاست های خصمانه و مداخله جویانه ، دلیل بی اعتمادی ملت ایران به دولتمردان امریکاست.

به عبارتی دیگربا گذشت 35سال از پیروزی انقلاب اسلامی، امریکا به رفتارهای خصمانه اش پایان نداده و مبارزه ملت ایران با استکبار نیز تمام نشده که این خصومت ورزی به زخمی کهنه تبدیل شده است . مداخلات امریکا در ایران سابقه ای دیرینه دارد. اقداماتی چون کودتای 28 مرداد 1332 و سلسله وقایع سیاسی پس ازآن که به مداخله استکباری تا سطح برقراری رژیم کاپیتولاسیون پیش رفت ، به بیزاری و بی اعتمادی مردم ایران به امریکا دامن زد وسبب گردید تا انقلاب اسلامی تکوین یابد. با توجه به این روند بود که امام خمینی (ره)بارها از امریکا به عنوان « شیطان بزرگ » یاد کردند.

سخنرانی مشهورامام راحل در محرم سال 1342 نیز که به مناسبت ماه محرم ایراد شد، وبه دستگیری امام منجر گردید، بخشی ازاین سیرتاریخی است که ابعاد استکبار ستیزی انقلاب اسلامی را آشکار کرد. این حرکت ضد استکباری امام راحل به قیام خونین 15 خرداد منجر شد و چند سال بعد زمینه تحقق مهم ترین انقلاب مردمی قرن را برضد نظام سلطه فراهم کرد .‎

درحالیکه تاریخ نشان داد اقدامات منفعلانه ای همچون تبعید امام ؛ نتوانست نهضت استکبار ستیزی ملت ایران را از مسیر خود منحرف کند و حرکت انقلابی و عاشورایی ملت ایران با وجود توطئه ها ی آمریکا به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد و انقلابی تولد یافت که به سیطره سیاسی، نظامی و اقتصادی آنان در ایران خاتمه داد.

بدین ترتیب نظام جمهوری اسلامی با ماهیتی ضد نظام سلطه و برآمده از بیداری ملت ایران  با شعار وحدت جهان اسلام و نفی ظلم پذیری به مانعی جدی برسرراه نفوذ قدرت های استکباری تبدیل شد، اما پایان دوران رژیم طاغوت در ایران شروع مرحله دیگری از خصومت ورزی امریکا با ایران را رقم زد که با خشم انقلابی ملت ایران و تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام این روند مبارزه بی امان در ابعاد گسترده تر و عمیق تر ادامه یافت. بدین ترتیب بود که برگ زرین 13 آبان 1358 در امتداد این سلسله رویدادها از تاریخ انقلاب اسلامی شکل گرفت که یاد آور سه رویداد مهم در سه برهه حساس از تاریخ انقلاب اسلامی ایران در روند مبارزه با استکبار جهانی است.

این روز مصادف با سالروز تبعید امام خمینی به ترکیه / کشتار دانش اموزان بدست رژیم طاغوت دراستانه پیروزی انقلاب اسلامی (به عنوان روز دانش آموز) و نیزنقطه عطفی درروند استکبار ستیزی ملت ایران است که با حرکت انقلابی تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام است. تقارن روز این سه رخداد تاریخی در سه مقطع زمانی مختلف سبب شد تا این روز در تقویم مناسبتهای تاریخ انقلاب اسلامی ایران به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار نامیده شود.امریکا طی سی و پنج سال گذشته بر اساس تئوری جنگ  محاصره اقتصادی و منزوی کردن ایران در صحنه بین المللی با کمک ر‍ژیم های دست نشانده در منطقه رویای به زانو در اوردن ملت ایران را در سر داشت، اما امروز تجربه متفاوتی از گذشته دارد و می داند که هیچیک از این اقدامات نمی تواند سرنوشت ایران را به نفع نظام سلطه تغییر دهد و این ییک از نشانه های پیروزی ملت ایران در برابر نظام سلطه است.

جمهوری اسلامی ایران ، در تمام سال های مقاومت و بالندگی در برابر غرب و شرق سرخم نکرد ودر این برهه حساس تاریخی نیز که امریکا رو در روی ایران ایستاده، مقاومترومحکمتراز گذشته ، آماده مقابله با توطئه های قدرت های استکباری است.به تعبیررهبر معظم انقلاب، کثرت تهدیدها نشان دهنده قدرت نظام اسلامی است، زیرا اگر جمهوری اسلامی قدرت وتأثیرگذاری بالایی نداشت، بدخواهان ملت ایران این گونه سراسیمه خود را به آب و آتش نمی زدند.

شواهد نشان می دهد که امریکا با وجود گرایش به مذاکره ؛همچنان سعی در به چالش کشاندن ایران دارد و رفتار امریکا با گذشته ، تفاوتی نکرده است . اگر امروز استراتژی امریکا درقبال ایران از تقابل به سمت گفتگو در موضوع هسته ای تغییر زاویه داده است ،علت ان؛ایستادگی و مقاومت و بالندگی ملت ایران در مقابل فشارها است که حتی سبب ؛ ایجاد شکاف در میان دشمنان ملت ایران شده است. نکته مهم در رفتار دولتمردان امریکا ،آنگونه که رهبر معظم انقلاب همواره تاکیدکرده اند تناقض میان عمل و حرف آنها است .

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، سال گذشته در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، با اشاره به اظهارات مقام های امریکا برای مذاکره با ایران، تأکید کردند که امریکایی ها غیرقابل اعتماد و غیر منطقی هستند و در برخوردهایشان صادق نیستند.دولتمردان امریکا امروز به تجربه آموخته اند که ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر نظام سلطه یک شعار نیست ، بلکه تبلور ارزش هایی است که ملت ، آن را باور دارد و با تکیه بر انهابا اقتدار درمقابل توطئه ها ایستاده است.این مقاومت و ایستادگی پیام روشنی برای دشمنان دارد که ملت ایران به تعبیر رهبر معظم انقلاب  در عرصه "جنگ اراده ها" با بصیرت ،اگاهی و اراده و تلاش ، پیروز میدان خواهد بود و این یکی از جلوه های پیام های عاشورای حسینی است.   *جمشید امین زاده  


شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن