تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820759472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگرشي بر عزاداري هاي دهه اول محرم در کرمانشاه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آبان ۱۳۹۳ (۱۲:۲۰ب.ظ)
نگرشي بر عزاداري هاي دهه اول محرم در کرمانشاه دهه اول محرم که مصادف با ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران با وفايش است ، نقطه عطف و بارزترين مناسبت در فرهنگ اسلامي تشيع مي باشد. که بايد از اين موقعيت به نحو شايسته بهره برداري مثبت در راستاي ترويج فرهنگ آزادگي ، ايثار و شهادت صورت گيرد.
به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه؛ در اين راستا و با توجه به تشکيل جلسات و مصاحبه هاي مسئولين امر تبليغي بيش از 2000 هيأت مذهبي در استان کرمانشاه وجود دارد که از اين تعداد 1000هيأت در شهرستانها و 1000 هيأت در شهرستان کرمانشاه مي باشد.که اين يک کميت به اصطلاح مقوله ي آماري مي باشد.
حال از اين ظرفيت و آمار 2000 هيأت مذهبي چه کيفيتي حاصل مي گردد؟
نظر به تاريخچه استان که در دروازه عراق و راه کربلا قرار دارد ، مردم اين استان به دوستدار و علاقه مند خاندان عصمت و طهارت معرفي شده اند و با تشکيل جلسات روضه ، وعظ و سوگواري در اين ايام از استانهاي شاخصي بوده اند.
آيا در گذشته با 2000 هيأت مذهبي به اين مهم دست يافته اند يا با تعداد 100 الي 150 هيأت که در حسينيه ها ، تکايا و مساجد و منازل مستقر بوده اند و با عشق و علاقه وافر به امام حسين (ع) و با مديريت اصحاب دل ، به اين مقام دست يافته اند؟
متأسفانه از ميراث نادرست که از دولت قبل مانده است آمار است و ارقام اما توجه اي به کيفيت و نتيجه نشده است ، که در ديگر مقوله هاي سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي نيز مشهود است.
هيئات مذهبي در دو شکل شهري و روستايي و در دو جنسيت آقايان و بانوان داراي مجوز برگزاري جلسات هستند.چه تعداد از اين جلسات دائمي هستند؟ يعني در طول سال و به مناسبتهاي مختلف داراي مراسم هستند و چه مقدار تأثير گذار بوده اند؟
آيا همه اين افراد صلاحيت هيأت داري را دارند؟ آيا داشتن شرايط سن و سال براي اين امر مهم نيست؟
چه تعداد از اين هيئات داراي منبري هستند و از اين منبري ها چند نفر معمم متبحر و سخنور مي باشند؟
آيا در کنار مسئولين هيأت که از هر قشري هستند نگاهي واقعي به حضور مسئول فرهنگي يا روحاني هيأت شده؟ اگر شده است به معناي واقعي در چند هيأت اين مسئولين ثابت و شناسنامه دار هستند؟
از نظر مکاني چه تعداد از هيئات در مساجد و حسينيه ها هستند؟اگر کافي است بسيار عالي اما در ساعات عزاداري و سوگواري درب تعدادي از مساجد چرا بسته است و در جنب مساجد داربست زده اند؟
چرا به جاي اينکه هيئات و جلسات به مساجد و حسينيه ها انتقال يابند با نصب داربست و در حاشيه خيابانها و معابر تشکيل جلسه مي دهند؟
آيا موردي از اين داربست ها و چادرها سرويس بهداشتي دارند؟آب و برق اين اماکن چگونه تأمين مي شود؟آيا به فکر مسائل ايمني امر بوده اند؟ و...
ادارات و ارگانهاي مسئول امر چه خدماتي به اين تشکلها مي دهند؟آيا خدمات در راستاي تأمين خواسته ها ي معقول ايشان براي پيشبرد کار فرهنگي ، مذهبي و يا در حد رفع تکليف و ارتباط است؟
نظارت دستگاههاي متولي امر بر برگزاري جلسات و مراسم در چه حدي است؟در ده شب محرم توانايي سرکشي حداقل يکبار را به اين 2000 هيأت دارند؟
برنامه ريزي براي عبور دستجات عزاداري در شبهايي اين دهه و در اوج آن در روز تاسوعا و عاشورا چقدر است؟
آيا با توجه به گستردگي بافت شهرها فکر جديدي براي محلهاي تجمع در مکان يا اماکن ديگر شده است؟
از نظر اتفاقات و حوادث چه رهنمودي ارائه شده؟آيا آموزشي به ايشان داده شده؟بيمه حوادث تعميم داده شده است يا بعد از روز عاشورا مسئول هيأت مي ماند و گرفتاري حادثه اي؟
نوحه سرايي و مداحي آيا توسط مداحان مجرب و آموزش ديده است يا هر هيأت چند مداح دادرد و هرکدام با توجه به آموزه هاي تجربي يا شنيداري خود مداحي مي کنند؟
آيا 2000 مداح شناسنامه دار براي اين 2000 هيأت داريم؟متأسفانه بعضي از اين مداحان حتي نام امام حسين (ع) را کامل بيان نمي کنند و سين سين مي گويند و يا روضه هاي غير مستند و يا از کلمات سخيف استفاده مي کنند.
حال در جمع بندي مطالب با توجه به تأکيد امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري که عزاداري ها بايد شکل سنتي خود را حفظ کنند. با اصل قرار دادن اين مقوله در راستاي فرهنگ سازي و کيفيت امر قدم برداريم.مسئله پيرغلامان و پيشکسوتان را تعميم دهيم و در اشاعه اين فرهنگ بکوشيم حرمت کار امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع) را بشناسانيم.از زندگي شهداي عاشورا بگوييم.رسالت ايشان را بيان کنيم. و در يک کلام جبهه حق و باطل را ارائه نماييم.
فقط متولي انجام تکليف نباشيم بلکه به نتيجه هم بيانديشيم.ببينيم دستاورد کار ما چيست و ارزش و مقدار آن به قدر تلاش انجام شده است يا نه؟
بعد از دهه محرم امور را فراموش نکرده و به دنبال رفع آسيب ها و شاخص نمودن خوبيها و نکات مثبت باشيم.
راهکارها:
1.در صدور مجوزها براي هيئات نظارت بيشتري صورت گيرد و با توجه به داشتن صلاحيت (شرايط سني، مکان مناسب،برنامه هاي مداوم) مجوزها صادر گردد.
2.براي مسئولين هيئات مذهبي باتوجه به ميزان سوابق ، تحصيلات ،جنسيت ،شهري و روستايي دوره هاي آموزشي و گفتمان برگزار گردد.
3.از هيئات داراي مراسم در طول سال حمايتهايي از قبيل نقدي و کالايي و اقلام فرهنگي انجام گردد.
4.اکيپ هايي از مسئولين تشکيل داده و در اين ايام با سرکشي از مساجد و حسينه ها و تکايا در جلسات حضور يافته و از مسئولين امر تجليل گردد.
5.آموزش هاي لازم ، کارشناسي شده با توجه به موقعيت جغرافيايي استان براي مداحان برگزار گردد.
6.ايجاد شوراي حل اختلاف براي رسيدگي به مشکلات و موارد مورد انتزاع.
7.به مقوله وحدت با توجه به تکثر قوميت و مذهب در استان توجه ويژه اي شود.
8.در تشکيل شوراها و انجمن هاي مربوطه همچون شوراي هيئات و کانون مداحان و مجمع فرهنگي مساجد دقت و نظارت بيشتري شود.
9.از ظرفيت اين انجمن ها و شوراها با انتخاب افراد شايسته استفاده بهينه انجام پذيرد.
10.به قرآن ، قرائت ، مفاهيم قرآني و قصص قرآني در جلسات توجه بيشتري گردد.
11.برادري و مودت و يگانگي را در هيئات بيشتر کنيم که نظاره گر جنجالها و برخوردها و درگيري ها به خاطر مسائل پيش پا افتاده و يا کدورتهاي قبلي و کشاندن آن در اين مجالس خصوصأ روز عاشورا نباشيم.
12.از خطرات خيمه سوزي و ترويج آن جلوگيري نماييم و در مقابل به مراسم خوب تعزيه خواني توجه ويژه اي شود و در اشاعه اين فرهنگ غني بکوشيم.
13.نماز ظهر عاشورا را برنامه ريزي کرده و براي آن زمينه لازم را از جمله سرويس بهداشتي سيار براي وضو در نظر بگيريم و يا لااقل به برگزاري آن در مساجد و حسينه ها و تکايا نظارت لازم را داشته باشيم.(با برنامه ريزي در وقت اذان ظهر عاشورابراي برپايي نماز روحانيوني در اماکن حضور داشته باشند)
14.جايگاهي که براي سان عزاداران در نظر گرفته مي شود باعث ترافيک و سنگيني حرکت نگردد و در بعضي مواقع مخل عزاداري ها نباشد.مي شود براي هر منطقه اي با توجه به جمعيت هيأتي اماکني پيش بيني کرد.
15.در پلاکارها و بنرها که به عنوان برنامه نصب مي گردد حتمأ از سخنان گهربار امام حسين (ع) و احاديث مربوطه استفاده گردد و صرفأ فقط تابلو تبليغاتي نباشند.
16.ايام عيدغدير را که از با عزت ترين و بزرگترين اعياد است با به استقبال رفتن محرم عزادار نکنيم. از دو هفته قبل معابر و خيابانها را به شکل عزا در آوردن بسيار زود است.
17.اگر مي خواهيم مراسم سنتي را با خواسته هاي جوانان آميخته کنيم ، با تشکيل جلسات کارشناسي اعم از فرهنگيان ، دانشگاهيان ، هنرمندان ، هيئات و ... شکل صحيحي از امر را به دست آوريم.
18.در گرد آوري اشعار و آثار هنري و صوت نوحه سرايان شناسنامه دار بکوشيم و با تدوين آن در کتب و نمايشگاه به آيندگان هديه نماييم.
19.از دست آورد کساني که در سالهاي قبل اعم از مسئولين امر، دست اندر کاران و شوراها و کانون ها که جواني و عمر خود را در اين راه گذاشته اند تقدير نماييم و زحمات ايشان را در مراسم شايسته اي تجليل نماييم.
20.تحقيق و تدوين خاطرات و آثار شفاهي با مراجعه به پيشکسوتان و پيرغلامان حسيني (ع) که مي تواند در ترويج فرهنگ عاشورا موثر باشد.
مهدي پورداراب(کارشناس امور ديني)















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن