تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835862487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصالحه سیاسی از درون نهادهای مدنی یا شیخوخیت؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


مصالحه سیاسی از درون نهادهای مدنی یا شیخوخیت؟ وبلاگ > تاجیک، نصرت اله - رژیم شاه با سپردن جامعه و کشور به دست ساواک اشتباه بزرگی مرتکب شد. این سازمان در سالهای اولیه دهه پنجاه با کسب امکانات و آموزش مبارزه با مبارزین از کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی مغرور و مطلق العنان شده بود. بزرگترین اشتباه ساواک نیز عدم تحمل فعالیت سیاسی و انتقاد از رژیم شاه بود. در پرتو این سیاست بستن حسینیه ارشاد شاه بیت اشتباه این سازمان بدون مسئولیت و پاسخگو بود.

 در پی بسته شدن این مرکز تجمع نیروهای مبارز مذهبی حلقات مخفی و علنی آموزشی- مبارزاتی در این سالها که تاثیر بسیار زیادی در ایجاد انگیزه، بالا بردن سطح آگاهی مذهبی و سیاسی و نیز ورود به مبارزه سیاسی اجتماعی داشت به سه صورت رشد نمود. یکی جلسات بسته و نسبتا" خصوصی و با تعداد کمی که از انگشتان دست تجاوز نمیکرد مانند حلقه درسی مرحوم آقا رضا اصفهانی در مسجد آیت الله کاشانی خیابان پامنار.
دوم جلساتی مانند حلقه درس تفسیر مرحوم سید مرتضی شبستری در مسجد ارک که مقداری بازتر و تعدادی بیشتر تا حدود سی تا چهل نفر شرکت میکردند. و سوم نیز جلسات عمومی تر مانند مسجد جلیلی، قبا و جاوید بود که تعداد بیشتری شرکت میکردند. جلسات مخفی عموما" تا پیروزی انقلاب عمر کردند مگر آنکه یک یا چند تن از شرکت کنندگانش لو رفته و یا دستگیر میشدند. جلسه اول بیشتر از نوع دوم و هر دو بیشتر از عمر جلسات نوع سوم بود. اگر چه این جلسات نوع سوم بعد از دستگیری روحانی محور آن مسجد و نیز سخنران توسط ساواک تعطیل میشد ولی در فصل مذهبی بعد و یا بعد از چندی مجددا" با برگزاری مراسمی فعالیتش آغاز میشد.
اینگونه جلسات که محوریت سازماندهی مبارزات سیاسی اجتماعی اش علیه رژیم پهلوی بود و عموما" نیروهای دانشجو در مرکزیت آن قرار داشتند همچون فعالیتعای صنفی اشان بصورت غیر رسمی و خوشه ائی بود. عموما" در هریک از حلقه های مذکور چند نفر از هر دانشگاه شرکت میکردند ولی برنامه و نیز دستورالعملها را با یکدیگر تبادل میکردند. من بیشتر در دو حلقه مسجد آیات الله کاشانی و ارک حاضر میشدم و فعال بودم و در بعضی دیگر مانند مسجد جوستان که اقای موسوی خوئینها تفسیر قرآن میگفت نیز بعضا" شرکت میکردم. با اقای مهدوی کنی، یکی دیگر از دانشجویان مسلمان و فعال دانشکده رضا صباحی در ارتباط بود که بوی علاقه داشت و تا پیروزی انقلاب نیز ارطباطش ادامه داشت و به مسجد جلیلی رفت و آمد میکرد و رابط وی با دانشکده علم و صنعت بود. نیروهای مبارز دیگر این دانشکده نیز حسب مورد یا با شهرستانهای خود مانند یزد، مشهد، اراک، قم، کاشان، تبریز و یا با دانشگاههای دیگر مرتبط بودند. من به دلیل دوستی صمیمی با یکی از دانشجویان مبارز دانشگاه صنعتی آریامهر ( شریف) اطلاعیه ها و برنامه های این دو را هماهنگ میکردیم و دوستان دیگر دانشکده نیز با سایر دانشگاهها مانند پلی تکنیک ، شهید بهشتی، تربیت معلم و فنی و اقتصاد دانشگاه تهران در ارتباط بوده و مطالب صنفی و مبارزاتی را هماهنگ میکردند.
جو این دوران از مبارزه علیه رژیم شاه مملو از صداقت، یکرنگی و صمیمیت و ایثار بود و هدف واحد و مشخص و آنهائی در کنار یکدیگر قرار می گرفتند که با شفافیت هر چه تمامتر دارای اهداف واحد بودند. رهبران مذهبی فکری و فرهنگی و عناصر دخیل در مبارزات علیه شاه هیچیک مخالف مبارزه مسلحانه نبودند. مرحوم مهدوی کنی در کنار سایر روحانیون مبارز در آن زمان هم این روش مبارزه را تائید و از آن دفاع و مبارزین را حمایت مالی و معنوی میکرد که به دستگیری و زندانی شدن وی نیز منجر شد. در زندگی سیاسی خود بدلیل سعه صدرش و اخلاق و خلق و خوی نرمش همیشه نقش شیخوخیت سیاسی را بر عهده داشت. اگر چه با تغییر روند سیاسی نه در ایران بلکه در جامعه بشری و تحول در نگرش انسانها به پدیده های سیاسی- اجتماعی، ناقوس مرگ شیخویت مدتهاست که در جهان به صدا در آمده و گروههای مرجع نوینی در تصمیم سازی و تصمیمگیری ایفای نقش می کنند ولی با فوت ایشان که خدایش بیامرزد  باید منتظر تشدید تنشها در جناح محافظه کار نیز بود. حداقل لطمه عدم حضور فیزیکی مرحوم مهدوی کنی کم رنگ شدن انصاف سیاسی محافظه کاران نسبت به رقبای سیاسی خود است که کمترین نتیجه آن نیز دور شدن از تحقق مصالحه سیاسی از درون نهادهای مدنی در روند تحولات اجتماعی کنونی ایران است ولی امیدوارم غلط از آب در آید. انشاالله!



چهارشنبه 30 مهر 1393 - 19:09:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن