تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820076900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي عوامل کاهش بهاي نفت خام در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ مهر ۱۳۹۳ (۲۳:۵۵ب.ظ)
بررسي عوامل کاهش بهاي نفت خام در جهان گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، بهاي نفت خام يکي از عوامل تأثير گذار بر اقتصاد جهان است. افزايش يا کاهش اين حامل انرژي مي تواند صعودي يا نزولي بودن رشد اقتصادي اکثر کشورهاي جهان را تحت تأثير قرار دهد. اين در حالي است که بهاي جهاني نفت خام در ماه جاري ميلادي دستخوش نوسانات زيادي شده و حتي در مواقعي به پايين ترين ميزان خود در سال هاي گذشته نيز رسيده است.
اين روند نزولي دلايل متعددي، از جمله کاهش تقاضا در سطح جهاني و افزايش توليد برخي کشورها داشته است. يکي از اصلي ترين موضوعاتي که در اين مورد مطرح مي شود افزايش توليد نفت خام عربستان صعودي و فروش آن با قيمت بسيار پايين بوده است.
برخي اقتصاددانان اوپک بر اين باورند که عربستان سعودي اخيرا با تغيير فرمول فروش نفت خود و کاهش بهاي رسمي نفت صادراتي عملا شرايط را براي کاهش بيشتر بهاي نفت در بازار جهاني فراهم کرده است. اين در حالي است که هم اکنون عربستان سعودي با ظرفيت توليد بيش از 10 ميليون بشکه نفت بزرگترين صادرکننده طلاي سياه در بين اعضاي اوپک به شمار مي رود. از سويي ديگر، عربستان عملا با کاهش رسمي قيمت نفت خود فشار کاهش قيمت ها را به ساير کشورهاي عضو اوپک تحميل کرده و توليدکنندگان را در شرايط سخت قرار داده است.
از سويي ديگر اين کارشناسان بازار نفت و انرژي در خصوص توافق احتمالي عربستان و آمريکا براي پايين نگاه داشتن قيمت نفت به منظور ضربه زدن به اقتصاد کشورهايي همچون ايران، روسيه و ونزوئلا خبر مي دهند. عربستان ممکن است از کاهش قيمت نفت زيان هاي اقتصادي ببيند، اما؛ اين احتمال وجود دارد که امتيازهاي سياسي به خاطر تلاش در کاهش قيمت نفت از آمريکا کسب کند. همچنين بايد به اين موضوع اشاره کرد که با کاهش بهاي طلاي سياه در بازار جهاني روسيه به عنوان يک کشور صادرکننده گاز مجبور است که قيمت گاز صادراتي خود را نيز کاهش دهد.
در مورد ايران نيز سيد محمدعلي خطيبي، نماينده سابق ايران در اوپک، در خصوص بسته شدن بودجه سال جاري دولت بر مبناي نفت 100 دلاري و احتمال کسري بودجه با سقوط قيمت جهاني طلاي سياه هشدار داد و اعلام کرد: "کاهش بهاي نفت به محدوده 86 دلاري حدود 14 دلار در هر بشکه با نفت 100 دلاري فاصله دارد که پر کردن اين فاصله با درآمدهاي نفتي مشکل است."
همچنين کاهش رشد اقتصاد جهاني يکي ديگر از عوامل کاهش بهاي نفت است. رشد اقتصاد جهاني نسبت به ماه هاي اخير با کاهش قابل توجهي روبه رو شده است و بر اساس پيش بيني اقتصاددانان ممكن است طي سال هاي آينده كشورهاي مختلف و حتي كشورهاي صنعتي، رشد منفي يا صفر را تجربه كنند.
کاهش رشد اقتصادي که در کاهش سطح توليد جهاني نمايان مي شود باعث مي گردد ميزان استفاده از نفت به عنوان نهاده اوليه بخش هاي مختلف اقتصادي کاهش يابد.
کاهش استفاده از نفت منجر به کاهش تقاضاي جهاني و پايين آمدن قيمت آن مي شود. نکته قابل توجه ديگر در مورد رشد اقتصادي اين است که برخي از کارشناسان، افزايش قيمت نفت را در چند ماه گذشته از عوامل مهم اثر گذار بر کاهش رشد اقتصادي دانسته اند و حال اين کاهش رشد اقتصادي خود منجر به کاهش استفاده از نهاده هاي توليدي از جمله نفت (براي تأمين انرژي مورد نياز توليد) مي گردد. همچنين جستجوي كشورهاي بزرگ مصرف كننده انرژي به دنبال يافتن جايگزيني براي سوخت هاي فسيلي نيز در روند كاهش تقاضا براي نفت تأثير گذار بوده است. به طوري که در حال حاضر بيش از نيمي از برق مصرفي در کشورهاي اروپايي و آمريکايي بوسيله نيروگاه هاي اتمي تأمين مي شود.
در کنار اين برخي ديگر از كارشناسان، افزايش ارزش دلار، كاهش سرمايه گذاري در بازار نفت به علت ترس از زيان، افزايش حجم ذخيره نفتي آمريكا و انتخابات رياست جمهوري در آمريكا را از ديگر دلايل كاهش بهاي نفت خام عنوان مي كنند.
اما اينكه كاهش قيمت نفت چه تأثيري بر اقتصاد كشورهاي صادر كننده و ساير كشورها خواهد گذاشت، خود موضوعي شايان توجه است.
به جز تعداد محدودي از كشورهاي صادر كننده نفت، اكثر آنها اقتصادي متكي بر درآمدهاي نفتي دارند و طبيعتا با كاهش قيمت نفت و كاهش درآمدهاي ارزي، با مشكلات جدي، از جمله كسري بودجه، عدم توانايي در تأمين مالي پروژه هاي عمراني، عدم كنترل نرخ ارز و كاهش ارزش پول ملي و رواج پديده تورم دست به گريبان خواهند شد. به هم خوردن تعادل بودجه اي در كشورهاي صادر كننده نفت به خصوص كشورهايي كه حجم زيادي از بودجه جاري و عمراني خود را از طريق فروش نفت به دست مي آورند مهمترين وجه منفي كاهش بهاي نفت به شمار مي رود؛ زيرا طبق محاسبات صندوق بين المللي پول ، جهت تنظيم يك بودجه متعادل و بدون كسري، قيمت نفت در كشورهاي مختلف بايد از عدد معيني پايين تر نرود. به عنوان مثال اين رقم براي كشور عراق كه علاوه بر بودجه جاري خود، نيازمند بودجه عظيمي نيز براي بازسازي است، نبايد از 111 دلار كمتر شود. همچنين در مورد ايران نيز كه بلافاصله پس از عراق وابسته ترين كشور به درآمدهاي نفتي در منطقه محسوب مي شود قيمت نفت نبايد از 90 دلار كمتر باشد، در غير اين صورت، اين كشورها شديدا دچار كسري بودجه شده و اين كسري بودجه اگر از كانال هاي رايج مانند چاپ اسكناس توسط بانك مركزي جبران شود باعث افزايش بيشتر نرخ تورم مي گردد.
همچنين ناتمام ماندن و يا عملي نشدن طرح ها و پروژه هايي كه بر اساس فروش نفت به قيمت هاي بالاتر، برنامه ريزي و طراحي شده اند نيز از ديگر اثرات منفي كاهش بهاي نفت برشمرده مي شود.
از طرف ديگر كاهش قيمت نفت، باعث مي شود تا توليد و استخراج اين ماده در بعضي مناطق، عملا غير اقتصادي شود؛ زيرا طبق اظهار نظر كارشناسان در حوزه انرژي، هزينه توليد يك بشكه نفت در بعضي مناطق حدود 60 دلار است. همانطور که هفته گذشته توليدکنندگان نفت اروپايي و آمريکايي اظهار داشتند که بهاي فعلي نفت خام در بازارهاي جهاني برابر با هزينه توليد هر بشکه نفت خام شده که در اثر آن اقتصاد اين شرکت ها و کشورهاي اروپايي به شدت در معرض خطر قرار گرفته اند.
البته در كنار زيان كشورهاي صادركننده و متكي به درآمدهاي نفتي، ساير كشورها به خصوص كشورهاي مصرف كننده نيز از اين واقعه مصون نخواهند ماند؛ زيرا كاهش بهاي نفت، خود به عاملي در جهت كاهش ميل به سرمايه گذاري در صنايع وابسته به نفت مي شود كه در بلند مدت باعث بروز مشكلات متعددي در اين صنعت؛ به ويژه در بخش توليد و عرضه مي گردد؛ چراکه سرمايه گذاري ها در صنايع انرژي بسيار پرهزينه و زمان بر هستند و اين مسأله مي تواند خود باعث بروز مشكل در بخش عرضه شود و كشورهاي متقاضي را با بحران مواجه سازد.
البته در کوتاه مدت تاثيرات کاهش بهاي نفت خام براي مصرف کنندگان و صنايع خوش آيند بوده تا جايي که در برخي کشورهاي اروپايي؛ از جمله بلژيک حداکثر بهاي بنزين و روغن هاي صنعتي و حرارتي کاهش يافته است.
در نگاه کلي تر مي توان گفت که کاهش 25 درصدي بهاي نفت خام در ماه گذشته در بازارهاي جهاني گرچه به نظر به نفع مصرف کنندگان است، اما؛ در دراز مدت مي تواند رکود اقتصاد جهان را در پي داشته باشد و روند رشد اقتصادي اکثر کشورهاي صادر کننده نفت و صنعتي را کاهش داده و حتي منفي کند.
البته نبايد فراموش کرد که پايين نگه داشتن قيمت نفت براي کشورهايي همچون عربستان صعودي و آمريکا نيز کار ساده و کم هزينه اي نيست و مطمئنا اين کشورها نمي توانند بطور دراز مدت اين روند را ادامه دهند تا جايي که اين هفته شاهد افزايش 1 دلاري بهاي نفت اپک و افزايش چند سنتي بهاي نفت "برنت و وست تگزاس" بوده ايم.

حامد عبداللهي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن