واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کارگردان و نویسنده نمایش حاشیه نگاری زرد:
جشنواره تئاتر مریوان خاص و ریشهدار است / شکل امروز این جشنواره اجحاف در حق تماشگر است
کارگردان و نویسنده نمایش حاشیه نگاری زرد گفت: جشنواره تئاتر مریوان خاص و ریشهدار است، اما آسیبشناسی نقاط ضعف آن ضروری است.
علی نوریان در حاشیه برگزاری این نمایش در گفتوگو با خبرنگار فارس در کردستان با انتقاد از زمان نامناسب برگزاری این جشنواره و مشکلاتی که به دلیل بارش نابههنگام باران و یا برودت هوا برای گروهها پیش میآید، اظهار کرد: جشنواره مریوان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نباید اجازه داد وجود چنین مشکلاتی مانع از کیفیت بخشی به کار شود. به گفته وی، جشنواره تئاتر مریوان خاص و ریشهدار است اما متاسفانه شاهد برخی نقاط ضعف با وجود گذشت سالها از برگزاری این جشنواره هستیم که باید در این راستا آسیبشناسیهای لازم انجام شود. این کارگردان تئاتر با بیان اینکه این جشنواره یک جشنواره بینالمللی و معتبر است، تصریح کرد: دلیل برگزاری این جشنواره به صورت هر ساله برای بنده که سالها در این عرصه کار میکنم واقعا مشخص نیست. نوریان افزود: معتقدم بجای اینکه این جشنواره را به صورت الزامی هر ساله برگزار کرد باید با تبدیل آن به جشنوارههای دوسالانه که در سراسر دنیا برگزار میشود بستر رشد و گسترش آن را از لحاظ کمی و کیفی فراهم کرد. به گفته وی، بهترین و بزرگترین فستیوالها برای آنکه از لحاظ کیفی ارتقا پیدا کنند دوسالانه و گاهی هم حتی سه سال یک بار برگزار میشوند. وی با بیان اینکه جشنواره مریوان واقعیت این است که به زور یک جشنواره بینالمللی شده است، گفت: کیفیت این جشنواره در سالهای آغازین برگزاری آن بسیار مطلوبتر بوده تا جای که به گروهها ایده و خط میداد. کارگردان و نویسنده نمایش حاشیه نگاری زرد خاطرنشان کرد: امروز با گذشت 9 دوره از جشنواره متاسفانه جشنواره به یک کار اداری تبدیل شده که بزرگترین ضریه به فعالان این عرصه است. وی تصریح کرد: معتقدم شکلی که امروز این جشنواره بینالمللی پیدا کرده بزرگترین اجحاف در حق مجریان کارها و تماشاچیان به عنوان عناصر و شاکله اصلی تئاتر خیابانی است. وی با بیان اینکه سطح جشنواره در حد پایین است و یکی از عوامل عدم استقبال گروههای خارجی از آن نیز همین نقص است، افزود: تا زمانی که عرضه و تقاضا در این جشنواره در سطح کارهای بینالمللی نباشد شاهد رفع مشکلات و حرکت روبه جلویی در این رویداد بزرگ فرهنگی نخواهیم بود. نوریان تصریح کرد: متاسفانه ما در کشور فقر تئاتر خیابانی داریم و منابع مطالعاتی، دورههای آموزشی و فقر دیدن تئاتر دست در دست هم وضعیت تئاتر خیابانی ما را روز به روز بدتر میکند. این کارگردان تئاتر خیابانی عدم استفاده از اساتید توانمند و مسلط در برگزاری ورک شاپها را از دیگر آسیبهای این حوزه دانست و تصریح کرد: تا زمانی که فعالان این حوزه نتوانند از ظرفیت اساتید اهل فن و توانمند استفاده کنند هیچ تغییر در کیفت کارها در جشنوارهها نخواهیم دید. انتهای پیام/79002/صا30
93/07/28 - 14:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]