تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819429192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پکن؛ شهری در محاصره ابرهای آلوده و گرد و غبار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پکن؛ شهری در محاصره ابرهای آلوده و گرد و غبار پکن- ایرنا- غبار، ابر، مه، آلودگی شدید، هوای تیره و تار ...؛ چهره این روزهای شهر بزرگ و پرجمعیت 21 میلیون نفری پکن است که هر روز صبح ساکنان آن مجبور به دیدن این صحنه ها هستند.


پکن در سال های اخیر توانسته در بسیاری از زمینه ها به ویژه اقتصادی، رشد و پیشرفت زیادی داشته باشد اما همین شهر پر زرق و برق همواره در محاصره ابرهای پر از گردوغبار و آلوده است؛ معضلی که در سال های اخیر امان مردم این شهر را بریده و نفس کشیدن را برای آنان سخت کرده و تاکنون چاره ای برای رهایی از آن اندیشیده نشده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نفس کشیدن امروز در پکن بسیار سخت شده و ساکنان آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند؛ آسمان شهر در بسیاری از شب ها بی ستاره است و غبار و آلودگی نعمت دیدن "گوهران شب" را از مردم این دیار گرفته است؛ هر چند که آرزوی دیدن طلوع خورشید در صبح ها نیز در حد همان آرزو باقی می ماند.
در حال حاضر آلودگی هوای شدیدی شهر پکن را فرا گرفته و هر روز وضعیت آن بحرانی تر می شود؛ آلودگی که برای خود حد و مرزی نمی شناسد.
براساس گزارش های اعلام شده از سوی سازمان های بین المللی مرتبط با محیط زیست، در هر مترمکعب از هوای شهر پکن بیش از 500 میکرو گرم ذرات خاک وجود دارد در حالی که سالانه میزان متوسط ذرات خاک 121 میکروگرم در هر مترمکعب است.
پکن در حال حاضر با داشتن بیش از 21 میلیون نفر جمعیت، از پرجمعیت ترین شهرهای بزرگ دنیا محسوب می شود که البته در بین شهرهای چین از نظر آلودگی در رتبه نخست قرار دارد.
چهره شهر پکن که در نتیجه تغییر و تحولات به یکی از شهرهای تقریبا مدرن دنیا تبدیل شده، امروزه با معضلی مواجه است که هنوز نتوانسته چاره ای برای خروج از آن بیابد.
وجود کارخانه ها، نیروگاه های سوخت فسیلی و آلودگی های نشأت گرفته از شهرهای مجاور و البته حضور پرتعداد خودروها در خیابان های شهر که از مهم ترین دلایل آلودگی محسوب می شوند، امان نفس کشیدن را از مردم پکن گرفته است.
براساس اعلام مرکز ثبت سرطان چین، شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان در این کشور در سال آینده میلادی به حدود دو میلیون و 500 هزار نفر خواهد رسید.
آلودگی های مختلف همچنین سبب خواهد شد سالانه در این کشور سه میلیون و 500 هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شوند.
مسئولان کنترل کیفیت هوا و آلاینده های چین هر چند با بکارگیری تکنولوژی های مدرن سعی در مهار و کنترل آلودگی دارند اما در برخی موارد شدت آلودگی به حدی است که ابزار و آلات مدرن نیز راهگشا نیست. حتی در این رابطه دولت دستور تعطیلی بیش از 150 کارخانه در فاصله 100 کیلومتری شهر پکن را صادر کرده اما این طرح نیز نتوانسته در کاهش آلودگی تاثیرات زیادی داشته باشد.
شرکت آی.بی.ام به تازگی قراردادی با چینی ها با نام «افق سبز» منعقد کرده و سعی دارد با همکاری چند شرکت چینی سیستمی را برای این کلان شهر طراحی کند تا امکان پیش بینی میزان آلودگی هوا از سه روز قبل فراهم شود.
کاهش مصرف انرژی، کاهش آلاینده ها، بستن 50 هزار معدن کوچک غیراستاندارد ذغال سنگ، استفاده از مواد جدید انرژی و کاهش خودروهای آلوده کننده، از برنامه های دولت چین برای کاهش آلودگی هوای پکن است.
هرچند در سطح شهر پکن وجود موتور و خودروهای الکتریکی (شارژی) رو به افزایش است اما تعداد آنها نسبت به خودروهای بنزینی آن قدر نیست که بتواند سهمی در کاهش آلودگی ایفا کند.
در حال حاضر روزانه بیش از پنج میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در شهر پکن تردد می کنند. افزایش روز افزون جمعیت این شهر نیز دلیل دیگری برای بروز این مشکل محسوب می شود.
طبق برنامه دولت، قرار بود جمعیت پکن تا سال 2018 میلادی به حدود 20 میلیون نفر کاهش یابد اما این رقم هم اکنون افزایش قابل توجهی یافته به طوری که آمار مراکز رسمی، جمعیت این شهر را در حال حاضر حدود 21 میلیون نفر اعلام کرده است.
سازمان بهداشت جهانی نیز در گزارش های خود بارها نسبت به شرایط نامناسب هوای پکن و پایدار بودن آلودگی در این شهر ابراز نگرانی کرده و همواره این موضوع را به مسئولان این کشور گوشزد کرده است.
شدت آلودگی هوا در این شهر مدرن شده، گاهی به قدری شدید است که وسعت دید مردم کاهش می یابد و ساختمان های تا مسافت نه چندان دور نیز به سختی قابل رویت است.
ابراز نگرانی مردم از افزایش بیماری های ناشی از این آلودگی سبب شده تا مقام های چینی از مردم بخواهند در روزهایی که شدت آلودگی بالاست کمتر از خانه های خود خارج شوند.
در ژانویه سال گذشته با تصویب یک برنامه بلندمدت، برای نخستین بار محدودیت هایی برای صنایع و عوامل آلوده کننده هوا اعمال و جریمه های سنگینی نیز برای عاملان آن در نظر گرفته شد.
هرچند این طرح تا حدودی (براساس گفته مسوولان بهداشت چین) موفق بود اما شرایط کنونی گویای واقعیت دیگری است. یکی از مراکز تحقیقاتی معتبر چین با انتشار مقاله ای با اشاره به افزایش سطح آلودگی در پکن، شرایط را برای زندگی مردم بسیار خطرناک توصیف کرد.
در مقاله این مرکز تحقیقاتی، کلانشهر پکن در رتبه بندی جدول جهانی آلودگی در مکان دوم قرار گرفت و تاکید شد که رشد اقتصادی این شهر در 10 سال گذشته مهمترین دلیل افزایش آلودگی تا سطح بحرانی است.
با این حال شدت آلودگی هوای پکن در ماه های گذشته و حتی سال های پیش به حدی بود که بسیاری از پایگاه های اینترنتی چینی نوشته اند که پکنی ها دیگر نمی توانند این معضل را که مستقیما سلامتی آنان را تهدید می کند، نادیده بگیرند و همین موضوع مسئولیت دولتمردان این کشور را دوچندان کرده است.
آساق* 1* 1597 * 2023


27/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن