تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804152532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیای مرکزی؛ قوس جدید بی ثباتی و بحران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آسیای مرکزی؛ قوس جدید بی ثباتی و بحران تهران- ایرنا- همزمان با انتشار خبرهایی از افزایش تردد برخی جریانات تندرو از افغانستان، عراق و سوریه به آسیای مرکزی، تصور می شود این منطقه با توجه به پتانسیل خاص اجتماعی و سیاسی به کانون جدیدی برای پذیرایی از گروه های افراطی تبدیل شود.


کارشناسان مسائل سیاسی آسیای مرکزی با توجه به پتانسیل برخی کشورهای منطقه در جذب گروه های افراط گرا، پیش از ماه های اخیر، از احتمال گسترش چالش های سیاسی افغانستان به تاجیکستان و قرقیزستان در قالب شکل گیری یک "قوس جدید بی ثباتی" خبر داده بودند و اکنون با تشدید رفت و آمد حامیان جریان افراط به عراق و سوریه در آستانه تحقق آن قرار گرفته ایم.
بحث افراط گرایی در سطح منطقه و تحرکات و فعالیت های آنان در شرایط کنونی به اندازه ای نیست که نگرانی چندانی برای دولت های این مناطق بوجود آورده باشد، اما اقدامات پیش گیرانه گاه و بیگاه آنان در برخورد با اعمال تروریستی در مقابل پتانسیلی که این منطقه در جهت رشد افراط گرایی داشته و همچنین حمایت آمریکا در انتقال کانون به اصطلاح مبارزه با تروریسم به آسیای مرکزی، نگرانی هایی را در محافل کارشناسی در خصوص آینده این کشورها به دنبال داشته است.
در این مقاله به مواردی اشاره می شود که می تواند زمینه بروز و تحول در آینده سیاسی و امنیتی منطقه مورد خواست آمریکا و متحدانش را فراهم آورد.
به باور تحلیلگران مسائل آسیای مرکزی، هم فکری نسبی جریان های افراطی فعال در افغانستان و عراق و سوریه با گروه های تندرو در منطقه آسیای مرکزی در بحث ایجاد لزوم خلافت اسلامی، می تواند از عواملی محسوب شود تا نیروهای تروریست در صورت تحت فشار قرار گرفتن، به مناطق مختلف آسیای مرکزی پناه آورند. آنان بر این اعتقادند که رهبران گروه های افراطی در منطقه آسیای مرکزی نیز، تربیت یافته گروه های تندرو در کشورهایی مانند عربستان، عراق، افغانستان، و پاکستان هستند و سرازیر شدن احتمالی تروریست ها از مرزهای افغانستان و پاکستان و همچنین کانون های بحران در عراق و سوریه به مناطق فعالیت گروه های افراطی آسیای مرکزی همچون دره فرغانه، مشکلات بسیاری را برای دولت های منطقه فراهم خواهد آورد.
بطوری که تاثیر سازمان ها و گروه های فرا منطقه ای بر خط فکری و ایدئولوژیک گروه های فعال در آسیای مرکزی از اموری چون آموزش و تربیت رهبران مذهبی این گروه ها شروع و با فعالیت هایی چون ارسال کتب و متون آموزشی، اعزام گروه های تبلیغی و حتی ارسال محرمانه سلاح و سایر لوازم مورد نیاز تکمیل می شود.
همچنین اصول مشترک موجود در بین گروه های افراطی در سطح منطقه و تبعیت آنها از عقاید تکفیری، از دیگر دلایل تبدیل شدن این منطقه به کانون بحران است. این مسائل که نشأت گرفته از علقه های فکری موجود بین رهبران این گروه ها (همچون حزب التحریر و جنبش اسلامی ازبکستان) به سازمان ها و گروه های تندرو فعال در برخی کشورهای عرب می باشد، باعث گردیده در برخی از اوقات اقداماتی چون بمب گذاری در اماکن عمومی نیز رخ دهد.
علاوه بر این با توجه به تغذیه ایدئولوژیک غالب گروه های منطقه توسط عناصر تندرو سلفی، کاربرد خشونت برای نیل به اهداف سیاسی از جمله محورهای مقبول عقیدتی این گروه ها می باشد.
به باور تحلیلگران مسائل منطقه، ظهور رفتارهای خشونت آمیز در فردای پس از فروپاشی شوروی، نتیجه محرومیت ها و کمبودهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیک بود. یکی از اشتباهات بارز رهبران شوروی سابق، تقابل با عنصر دین و در رأس آن اسلام و محدود کردن فعالیت های دینی در راستای تحمیل اراده خود بر مردم مسلمان منطقه بود. این رفتار، زمینه های گرایش به اسلام تندرو را در سال های پس از فروپاشی شوروی ایجاد کرد. به عبارت دیگر، ظهور و گسترش افراط گرایی، در نتیجه اعمال محدودیت در امور مذهبی مردم و ایجاد یک خلا ایدئولوژیک در سطح منطقه خواهد بود.
علاوه بر این خلا ایدئولوژیک ایجاد شده در سطح منطقه، ساختار حکومتی کشورهای آسیای مرکزی در سال های پس از فروپاشی شوروی نیز تاثیر غیر قابل انکاری بر رشد افراط گرایی مذهبی در این منطقه داشته است.
همچنان که دولت ها با اعلام جدایی کامل دین از سیاست بر اساس رویه سکولاریسم مبتنی بر فرهنگ غربی، اجرای حدود شرعی در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان منطقه را نیز رد می نمایند. این رویه باعث تمایل بخش قابل توجهی از مسلمانان منطقه به افراط گرایی مذهبی خواهد شد و احتمال کشانده شدن دیگر هم فکران آنان را نیز به منطقه فراهم خواهد کرد.

* نقش غرب و آمریکا در تحولات سیاسی آسیای مرکزی
در این بین، جدای از عوامل داخلی می توان به نقش و راهبرد دولت های خارجی و در رأس آن آمریکا نیز اشاره ای داشت. بطوری که دولت های فرا منطقه ای از یک سو به علت مداخله در امور سیاسی کشورهای منطقه و از طرف دیگر ترویج فرهنگ غربی در این کشورها، حساسیت مردم منطقه را برانگیخته و زمینه های ظهور و تشدید فعالیت گروه های افراطی را فراهم می آورند.
گروهی از تحلیلگران معتقدند که در منطقه آسیای مرکزی به علت ناامیدی از مدل های حکومت داری غربی که بی توجهی به نظر اکثریت مردم مسلمان منطقه جزء مهمی از آن می باشد، زمینه های اشاعه تندروی فراهم خواهد شد. در این زمینه فعالیت گروه های مسیحی در قالب سازمان های خیریه و آموزشی در سطح منطقه نیز حساسیت های ایجاد شده بین اقشار مذهبی را تشدید کرده و زمینه های افراط گرایی را بیش از گذشته مهیا کرده است.
همچنین شرایط اقتصادی جوامع منطقه و سوء استفاده از این شرایط جهت جذب جوانان با اعطای تسهیلات مالی و موقعیت های شغلی، زمینه گرایش جوانان به سمت مسیحیت را بیش تر از گذشته فراهم نموده است.
در این راستا، هرچند در سال های اخیر به علت هوشیاری مردم و برخی از دولت های منطقه از دامنه فعالیت چنین گروه هایی در سطح منطقه کاسته شده، اما این تهدید از عوامل اصلی رشد رادیکالیسم به عنوان عکس العمل به روند فوق بوده است که در این راستا توجه جدی مقامات ارشد دولتی کشورهای آسیای مرکزی را به خواست واقعی اکثریت مسلمان منطقه را طلب می کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که رشد افراط گرایی در منطقه آسیای مرکزی مانند سایر مناطق نشأت گرفته از برخی رویه های نامناسب اعمال شده توسط غرب علیه دنیای اسلام در طول سال های اخیر می باشد. در این زمینه بر اساس یک نظر سنجی اعلام شده در سطح منطقه در حدود 40 درصد مردم قرقیزستان با ادامه جنگ افغانستان مخالف بوده و 52 درصد دیگر نیز آن را یک فرایند نامطلوب قلمداد می کنند.
در همین رابطه نیز به اذعان بسیاری از شبکه های خبری معتبر دنیا، به علت رویه ها و سیاست های نامناسب غرب علیه دنیای اسلام پس از حوادث یازدهم سپتامبر، حرکت های تروریستی در سطح جهان اسلام از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است.
در نهایت اینکه علاوه بر عوامل فوق، عملیات نظامی آمریکا در افغانستان پس از سال 2001 (1370ش) و گذشت 13 سال از این تجاوز، به عنوان یکی از عوامل مهم تشویق کننده افراط گرایی در سطح منطقه خواهد بود بطوری که یکی از پیامدهای مهم هجوم همه جانبه آمریکا به افغانستان و حضور دائمی در این کشور، مهاجرت طیف قابل توجهی از تمامی اقوام افغان از جمله طالبان به کشورهای واقع در منطقه می باشد. علت این اقبال آنان به سمت آسیای مرکزی نیز از یک طرف نزدیکی جغرافیایی منطقه به آسیای مرکزی و از سوی دیگر زمینه های مناسب ایدئولوژیک و فکری مشترک در سطح منطقه بوده است.
رهبران گروه های افراطی در منطقه آسیای مرکزی نیز، تربیت یافته گروه های تندرو در کشورهایی مانند عربستان، عراق، افغانستان، و پاکستان هستند و سرازیر شدن احتمالی تروریست ها از مرزهای افغانستان و پاکستان و همچنین کانون های بحران در عراق و سوریه به مناطق فعالیت گروه های افراطی آسیای مرکزی همچون دره فرغانه، مشکلات بسیاری را برای دولت های منطقه فراهم خواهد آورد
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
اول**1368**


26/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن