تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806857668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موسویان: لجاجت غرب، حق مسلم ایران را به زورآزمایی بدل کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: موسویان: لجاجت غرب، حق مسلم ایران را به زورآزمایی بدل کرد تهران-ایرنا-"سیدحسین موسویان" در یادداشتی درپایگاه"المانیتور"نوشت: لجاجت غرب مقابل حق مسلم ایران که"NPT"آن را به هرکشوری اعطا کرده است باعث شد تا مشکلی که در ابتدای امرسلب حق ایران از رسیدن به نوعی فن آوری بود، تغییر شکل دهد و به یک زورآزمایی بدل گردد.


در این یادداشت که روز چهارشنبه در پایگاه المانیتور منتشر شد، آمده است:خصومت آمریکا-ایران کمکی به حل مناقشه هسته ای نمی کند و حمایت کنگره آمریکا ابزار لازم جهت حل مناقشه هسته ای و پایان دادن به سه دهه دشمنی واشنگتن- تهران زمینه سازهمکاری در راه مبارزه با ظهور خلیفه گری ترور است.
دولت های تهران و واشنگتن سخت تلاش می کنند و مصمم اند هر چه سریعتر به یک توافق دوجانبه و راه حلی آبرومندانه برای کشمکش هسته ای ایران برسند.
اما جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا در راه رسیدن به این توافق که بهترین شانس برای پایان دادن مسالمت آمیز به موضوع هسته ای ایران است، مانع تراشی می کنند.
اینطور که منطق حکم می کند اگر آمریکا و ایران در مذاکرات هسته ای با یکدیگر به توافق برسند احیانا سایر اعضای گروه1+5 ایرادی به آن نخواهند داشت. عکس قضیه هم صادق است.
اگر امریکا و ایران موفق به حل اختلافاتشان نشوند؛ فرصت بی بدیل و بی سابقه حل دیپلماتیک بن بست هسته ای ایران هم به هدر خواهد رفت.
ازنقطه نظر آمریکا، هسته محوری مناقشه، تلاش های گذشته هسته ای ایران است و بر مبنای همین ارزیابی آنها از ایران می خواهند کار غنی سازی اورانیوم را یا معلق یا بطور گسترده آن را متوقف کند مگر آنکه آنها اطمینان حاصل کنند برنامه هسته ای ایران ماهیت صلح آمیز دارد.
ایران این اتهام را که به دنبال ساخت سلاح هسته ای است، رد می کند.
داستان از کجا شروع شد؟
درسال 1957 در حکومت شاه، امریکا به هنگام ریاست جمهوری "آیزنهاور" تحت برنامه ای با عنوان "اتم ها برای صلح" مبنای برنامه هسته ای ایران را ریخت و اولین تاسیسات هسته ای ایران را که "رآکتور تحقیقاتی تهران" نام داشت در سال 1967 ساخت. در سال 1967"جرالد فورد" رئیس جمهوری آمریکا با صدور یادداشت تفاهم 324 با نام "تصمیم گیری امنیت ملی امریکا"که از امیال و جاه طلبی های شاه حمایت می کرد به ایران در تهیه و تنظیم طرحی برای ساخت 23 رآکتور برق هسته ای کمک نمود.
به دنبال آن فرانسه توافق همکاری هسته ای با ایران امضا کرد و قراردادهای درازمدت با ایران منعقد ساخت.آلمان هم وارد قراردادهای مهم برای ساخت نیروگاه هایی برای ایران شد و متعاقب آن انگلیس نیز طی عقد قراردادهایی اورانیوم به تهران عرضه کرد.
برنامه هسته ای شاه نظامی نبود اما او درسال 1974 در مصاحبه با یک خبرنگار فرانسوی که از او سوال کرد آیا ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است؟ پاسخ داد: "یقینا، حتی زودتر از آنچه که فکرش را بکنید".
امریکایی ها هم نیک می دانستند شاه بمب اتم خواهد ساخت.
گزارشی که "سیا" آن را درسال 1974 منتشر کرد صراحت دارد بر اینکه "اگر شاه تا نیمه سال 1980 زنده بماند و سایر کشورها به ویژه هند هم برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را در پیش بگیرند شکی نخواهیم داشت ایران هم از آنها پیروی خواهد کرد".
به رغم همه این علائم که بر امیال شاه برای ساخت سلاح هسته ای دلالت داشت آمریکا و غرب چشمانشان را به روی این موضوع بستند.
اینک درمورد برنامه هسته ای ایران سوال هایی نظیر اینکه چرا ایران اینقدر درمورد دنبال کردن پروژه هسته ای اش تزلزل ناپذیر است؟ و یا چرا ایران با وجود تحریم ها اینقدر در مورد پروژه غنی سازی اورانیوم یک دنده و تزلزل ناپذیر است؟
اما در پاسخ به سوال باید گفت اندکی بعد از انقلاب، ایران برنامه هسته ای جاه طلبانه امریکا- شاه را از جمله غنی سازی اورانیوم و پروژه های فرآوری مجدد و 23 نیروگاه برق هسته ای که آمریکا پیشنهاد ساخت آن را داده بود، رها کرد.
ایران به ناچار رآکتور تحقیقاتی تهران را که آمریکا آن را با مقاصد پزشکی راه اندازی کرده بود را حفظ کرد و مجبور شد نیروگاه قدرت "بوشهر" را که 90 درصد کار آن پیش رفته بود را تکمیل کند. تهران در همین راستا حدود 8 میلیارد مارک المان تاکنون به آلمانی ها برای راه اندازی این پروژه به آلمانی ها پرداخت کرده است. سوخت رآکتور از فرانسه به واسطه یک معامله تضامنی به ارزش یک میلیارد دلار تامین شده است.
اما بعد از انقلاب کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و سایر کشورهای غربی همکاری هسته ای شان با ایران را قطع کردند و زیر فشارهای آمریکا کشورهای غیرغربی مانند چین و آرژانتین هم مجبور شدند به همکاری مشابه خود با ایران خاتمه دهند.
موسویان ادامه می دهد:از نیمه دهه 1980 تا نیمه 1990 من وظیفه ام توسعه روابط ایران و اروپا بود. در این مدت در بیش از 300 دیدار من از مقامات آلمانی تقاضا کردم نیروگاه بوشهر را که پول آن تمام و کمال پرداخت شده است را تکمیل کنند.
من به آلمان ها گفتم "اگر شما به تعهداتتان در قرارداد عمل نکنید و نیروگاه را تکمیل نکنید، ایران چاره ای جز خودکفایی نخواهد داشت و خود به این امر مبادرت خواهد ورزید و ضمن تکمیل کار نیروگاه، حتی سوخت آن را هم در داخل تولید خواهد کرد.
در واقع این راه حل را آمریکا و غرب پیش پای ایران گذاشتند چرا که با رفتار انها، ایران چاره ای دیگر نداشت جز آنکه خود برنامه هسته ای اش را راه اندازی کند.
در این موقعیت جدید، از همان ابتدای امر روشن بود که امریکا هرگز به ایران اجازه این کار را نخواهد داد.
در واقع سرسختی و لجاجت غرب در مقابل حق مسلم ایران که "پیمان منع اشاعه سلاحهای کشتارجمعی(NPT)" آن را به هر کشوری اعطا کرده است،باعث شد تامشکلی که در ابتدای امر سلب حق ایران از رسیدن به نوعی تکنولوژی (فناوری) بود، تغییر شکل دهد و به یک زور آزمایی و تحقیر و اهانت و تبعیض آشکار بدل گردد.
نیت حقیقی غرب در قبال ایران این بود که"هر ملتی می تواند حقی را که NPT به آن اعطا کرده است را تجربه کند و از حیث قدرت هسته ای توانمند شود؛ به جز شما ایرانی ها".
در آن حین مشخص شد غرب تصمیم دارد با ایران به عنوان یک شهروند درجه دو جامعه بین الملل رفتار و تعامل کند.
در اصل فضای حاکم بر این مشاجره از دیدگاه جامعه شناسی و روانشناسی قابل بررسی و تأمل است.
یک عامل ایستادگی ایران در مقابل خواست غرب، فرهنگ مقاومت ایرانی ها است.
ایرانی ها درطول تاریخ کهن خود بارها هدف تاخت و تاز و تهاجم قرار گرفته و از دشمنان خارجی ازجمله یونانی ها، رومی ها، اعراب،؛مغولان، ترک ها، عثمانی ها، انگلیسی ها و روس ها ضربه خورده اند.
بدیهی است که این تاریخچه سرشار از تجاوز و شکست، یک حس غریب قربانی بودن را در ایرانی ها پرورانده است. جای شگفتنی نیست که ایرانیان ملتی هستند عدالت خواه و مبارز و مقابل هرگونه زورگویی و نیرو و فشار خارجی می ایستند.
سرسختی ایران همچنین از یک حس قوی ملی گرایی و غرور ملی سرمنشا می گیرد و این احساس موتور محرک برنامه هسته ای ایران بوده است و در سراسر تمدن غنی کهن و میراث فرهنگی ایران موج می زده است.
مردم ایران حامی برنامه هسته ای ایران هستند.
یک نظر سنجی که ماه سپتامبر توسط دانشگاه "مری لند" انجام گرفت نشان داد که 70 درصد ایرانی ها مخالف توقف فعالیت نیمی از سانتریفیوژهای فعال کشور خود هستند و 75 درصد هم با محدود ساختن تحقیقات هسته ای ایران مخالف اند. طبق این نظرسنجی، اکثریت قریب به اتفاق ایرانی ها می گویند که ایران به یک انرژی هسته ای نیاز دارد.
همه این حقایق، بازگو کننده حس ملی گرایی قوی به عنوان نیروی محرک ایران در کشمکش هسته ای با غرب است.
آمریکا سه دهه است که هر اقدام ممکن را به جز مداخله نظامی برای تغییر رژیم در ایران انجام داده است.
من این موضوع را با دلایل کامل با ذکر همه جزییات امر در کتاب جدید خود که به تازگی به زیر چاپ رفته است به شکست همه تلاش های امریکا در این راه اشاره و به صراحت بیان کرده ام که برخلاف انتظار، ایران امروز با ثبات ترین و قدرتمند ترین کشور منطقه است.
بحران جاری خاورمیانه در قالب جنگ ها و منازعات خونین داخلی، درگیری های فرقه ای و خیزش خطرناک ترین شکل تروریزم متجلی شده است اما همین بحران یک مفهوم جدید ژئو پولیتیک (جغرافیای سیاسی) را برای آمریکا آفریده است تا درسایه آن درسه دهه سیاست های شکست خورده اش در قبال ایران بازنگری کند.
همین اواخر "جو بایدن"معاون رییس جمهوری آمریکا در سخنانی، متحدان کلیدی آمریکا در خاورمیانه را متهم کرد که به هدف ساقط کردن دولت "بشار اسد"در سوریه با انواع حمایت های مالی و تسلیحاتی خود از افراط گرایان، کمک شایسته ای به ظهور وخیزش"دولت اسلامی" (داعش) کرده اند.
موسویان درپایان یادداشت خود تصریح می کند: برای رسیدن به توافق نهایی که تا 24 نوامبر(3 آذر) بیشتر مهلت ندارد ایران و مذاکره کنندگان EU3 موفق شده اند سه موضوع اصلی مورد مشاجره شامل "تعیین سرنوشت آینده نیروگاه آب سنگین "اراک "، آینده غنی سازی در نیروگاه "فردو" و موضوع دسترسی بازرسان "آژانس بین المللی انرژی اتمی" به تاسیسات مرتبط با برنامه هسته ای ایران را برطرف سازند.
حمایت کنگره آمریکا، ابزار لازم و سودمند در راه موفقیت مذاکرات و حل سایر موضوعات مورد اختلاف تا تاریخ 24 نوامبر است.
این حمایت، ضمن آن لازمه خاتمه یافتن چند دهه دشمنی میان واشنگتن و تهران و نیز گشوده شدن درها به روی یک همکاری معطل مانده در راه مبارزه با خیزش تروریست ها و ظهور خلیفه گری ترور خواهد بود.
رسانام**1591** 1064


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن