تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804136721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دامپزشکان، ضامن سلامت و بهداشت عمومی جامعه انسانی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیر کل اداره دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری به پانا گفت: دامپزشکان، ضامن سلامت و بهداشت عمومی جامعه انسانی خبرگزاری پانا:مدیر کل اداره دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: دامپزشکان، ضامن سلامت و بهداشت عمومی جامعه انسانی هستند.
۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر ساعت 12:11



به گزارش خبرگزاری پانا،هنگامی که انسان نخستین شکارچی گری را کنار گذاشت و به کشاورزی مشغول شد، دامپزشکی متولد شد و اهلی کردن حیوانات به دامپزشکی اهمیت بیشتری بخشید. دامپزشکی علمی کهن در ایران بوده و از جمله اسناد آن سفرنامه فیثاغورث است. این سند تاریخی در مورد زرتشت و آیین او چنین نوشته که زرتشت از فن دامپزشکی و درمان حیوانات اطلاع داشته‌است و در کتاب اوستا می‌توان نکات متعددی درباره پرورش حیوانات و روش درمان بیماریهای دام مشاهده کرد و دامپزشکان بدین جهت دارای مقامی ارجمند و با ارزش بوده‌اند.
دامپزشکی دانشی تجربی است که در آن به بیماری های مختلف در حیوانات مختلف و همچنین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان پرداخته می شود. لازم به ذکر است که حدودا بیش از ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان مثل کرونا، ابولا، سیاه زخم، طاعون، هاری، بروسلوز یا تب مالت، جنون گاوی، تب کریمه کنگو و بسیاری بیماری مهلک دیگر وجود دارد که برخی از سالیان گذشته بومی کشور بوده و سالانه تعداد زیادی از انسان ها در دنیا به علت تماس با حیوانات، بیمار می شوند یا جان خود را از دست می دهند.
دکتر دامپزشک به عنوان فردی که طبابت را در حیطه وسیعی از حیات مطالعه کرده و بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات را به خوبی می شناسد، ماموریت دارد تا در خط مقدم مبارزه با این بیماری ها برای سلامت جوامع انسانی تلاش کند. لازم به ذکر است که سالانه تعدادی از این سخت کوشان به بیماری های مهلکی چون تب مالت مبتلا می شوند و اثرات این بیماری را تا پایان عمر در بدن خود خواهند داشت.
با پیشرفت جوامع بشری و افزایش مصرف محصولات دامی در خوراک و پوشاک از جمله گوشت، لبنیات، عسل و همچنین چرم حیوانات، نیاز به کنترل، جلوگیری از گسترش و ریشه کنی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان بیش از پیش احساس می شود و سازمان دامپزشکی کشور به عنوان نهاد مسئول در کنترل این بیماری ها با همکاری وزارت بهداشت به این امر مهم می پردازند.
همچنین با مدرن شدن زندگی در شهرها و روی آوردن به نگهداری حیوانات خانگی مختلف، دانش دامپزشکی بیش از پیش گسترده شده و در بخش هایی چون رادیولوژی، سنوگرافی، جراحی و دیگر بخش های موجود در علوم پزشکی پیشرفت های چشم گیری حاصل شده است. لازم به ذکر است که تمام این پیشرفت ها در جهت ارتقا سطح بهداشت جسمی و روحی انسان ها صورت گرفته و به دلیل انتقال دانش گسترده به علم پزشکی به دلیل محدودیت آزمایش روی انسان باعث پیشرفت علم پزشکی و کمک به بشر شده است.
از اقتصاد نیز می توان به عنوان جنبه دیگر اهمیت دانش دامپزشکی نام برد چرا که صنعت دام، طیور و آبزیان از جمله توان های اقتصادی هر کشور هستند و وجود بیماری های دامی قطعا ضربه سختی به اقتصاد وارد کرده، جامعه را با کمبود غذا مواجه می کند و می تواند باعث افزایش قیمت غذا شود.
از دیگر شاخه های علم دامپزشکی می توان به طب حیوانات وحشی اشاره کرد که وظیفه آن درمان گونه های مختلف حیوانات وحشی از جمله گونه های در حال انقراض است که این جنبه نیز از نظر حفظ ذخایر زیست محیطی اهمیت بسزایی دارد.
در این راستا خبر نگار پانا با چند تن از صاحب نظران و دانشجویان این رشته گفت و گو کرد.
افزایش جمعیت مساوی با افزایش نیاز به پروتئین
مدیر کل اداره دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با پانا گفت:  با افزایش جمعیت انسانی قطعا نیاز به پروتئین اعم از گوشت سفید و قرمز بالا میرود و بایستی همزمان با رشد کمی، رشد کیفی و مباحث سلامت آن را مد نظر قرار داد.
دکتر عبدالمحمد نجاتی در باره اهمیت دامپزشکی به سه زمینه خوراک، پوشاک و زندگی همراه با دام در روستا و شهرها اشاره کرد و افزود: نظارت بر بهداشت دام و محصولات دامی از وظایف دامپزشکی است که نقش بسیار مهمی در سلامت خوراک انسان دارد ،همچنین در زمینه پوشاک نیز با توجه به اینکه چرم و لباس های پشمی موجود در بازار، اگر از دام حرام تهیه شده باشد از نظر شرعی پوشیدن آن جایز نیست، بنابراین در این راستا نظارت شرعی ما بر کشتارگاه ها از طریق روحانیون صورت می گیرد.
 نجاتی ادامه داد: با توجه به کنترلی که دامپزشکی  بر روی دام های آلوده به بیماری های خطرناک از طریق واکسیناسیون، درمان ،تست و کشتار دام ها انجام می دهد،اکنون دامداران وعشایر به راحتی در کنار دام خود زندگی می کنند.
 نجاتی همچنین با اشاره به اینکه در زندگی های شهری امروزه حیوانات خانگی مثل پرندگان زینتی، آکواریوم ها، سگ های نگهبان خانه و دیگر حیوانات خانگی رواج پیدا کرده است افزود: تلاش های همکاران ما در زمینه بهداشت این حیوانات موجب تضمین سلامتی صاحبان آن ها و دیگر انسان ها شده است.
 این مسئول با بیان اینکه بیماری های مشترک بسیار زیادی بین انسان و دام وجود دارد که ما با واکسیناسیون، آزمایش ها و درمان، آن ها را کنترل می کنیم افزود: در مورد بیماری سل اداره دامپزشکی به صورت تست و کشتار این بیماری را کنترل می کند و در استان چهارمحال و بختیاری تا کنون چهار هزار و ۴۱۱راس دام برای بیماری سل تست شده اند.
 وی تب مالت، سیاه زخم، آبله، هاری و مشمه را از بیماری های مهمی دانست که اداره دامپزشکی به کنترل آن ها اهتمام می ورزد و تصریح کرد: متاسفانه همه ساله تعدادی از همکاران ما به بیماری هایی چون بروسلوز مبتلا می شوند که جز بیماری های شغلی این حرفه محسوب می شود.
نجاتی در مورد مشکلات اداره دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: کمبود اعتباراز مشکلات اصلی این مرکز می باشد که پاسخگوی مبارزه با این حجم وسیع بیماری ها نیست.
 وی کمبود پرسنل، کمبود تجهیزات و خودرو، ساختمان های فرسوده به خصوص در شهرهای اردل، فارسان و شهرکرد را از دیگر مشکلات این اداره بیان کرد وافزود: کوچ عشایر یکی از عوامل پراکندگی بیماری های دامی از نقطه ای به نقطه ای دیگر است.
این مسئول از رسانه ها خواست تا اطلاع رسانی درمورد بیماری های دامی را بر عهده سازمان دامپزشکی بگذارند به دلیل اینکه  اطلاع رسانی همراه با عدم آگاهی عمومی نسبت به یک بیماری باعث وارد آمدن شوک به صنعت دام و فراورده های دامی می شود.
آغاز به کاررشته های جدید در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد
رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد گفت: دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد از سال ۱۳۶۴ با مقطع کاردانی دامپزشکی کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۱ اولین دوره دکتری عمومی دامپزشکی در این دانشکده شروع به کار کرد و امروز به لطف خدا با گذشت حدود ۲۲ سال این دانشکده توانسته خدمات شایانی را به جامعه دانشگاهی و دامپزشکی ارائه کند.
 دکتر مهرداد یادگاری در مورد اعضای هیئت علمی دانشکده تصریح کرد: حدود ۳۴ هیئت علمی تمام وقت در دانشکده مشغول به فعالیت اند که از بین این ها ۸ دانشیار، ۲۳ استادیار و ۲ مربی در شرف فارغ التحصیلی و ارتقا به سطح استادیاری می باشند.
 وی با بیان اینکه امسال دوره دکتری تخصصی بهداشت مواد غذایی با ۲ دانشجو در این داشکده شروع به کار کرد افزود: از دیگر رشته های این دانشکده می توان به کارشناسی ارشد بافت شناسی، کارشناسی ارشد انگل شناسی، لیسانس علوم آزمایشگاهی و رشته تازه تاسیس لیسانس علوم اسب و اسب داری اشاره کرد.
 یادگاری در مورد تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشکده اظهار داشت: تعداد دانشجویان این دانشکده با احتساب تمامی رشته ها حدود ۴۵۰ دانشجو می باشد و بالغ بر ۱۰۰۰ دانشجو از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند.
 وی در ادامه افزود: فارغ التحصیلان این دانشکده اکثرا مشغول به  کار تخصصی دامپزشکی هستند و نفرات اول ورودی تخصص دانشگاه های برتر همچون تهران، شیراز و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گاهی از این دانشکده می باشند.
یادگاری همچنین از موفقیت های دانشجویان این دانشکده به نفر اول رشته بهداشت مواد غذایی دانشگاه تهران در سال ۹۳، تخصص رشته علوم تغذیه در علوم پزشکی، تخصص داخلی دام بزرگ دانشگاه چمران اهواز و چندین تخصص دیگر در رشته های مامایی، بهداشت مواد غذایی، دام کوچک و جراحی دانشگاه علوم و تحقیقات اشاره کرد.
رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد تصریح کرد: امکانات فوق العاده ی سخت افزاری دردانشکده دامپزشکی شهرکرد در کلینیک های تخصصی کیان و کلینیک اصفهان موجود است و تمام امکانات برای خدمت رسانی به حیوانات بزرگ و کوچک در دانشکده و کلینیک مهیا است که از جمله این امکانات می توان به دستگاه سونوگرافی داپلر رنگی، ۲ عدد دستگاه اکو کاردیوگرافی، ۲ عدد دستگاه رادیولوژی، دستگاه آندوسکپی، بیهوشی استنشاقی، مانیتورینگ بیهوشی و همچنین امکانات و وسایل آزمایشگاهی همچون الایزا، پی سی آر، جی سی مس، اچ پی ال سی، میکروسکپ و سایر امکانات یک دانشکده جامع اشاره کرد.
یادگاری در مورد بازار کار فارغ التحصیلان این رشته  گفت: در حال حاضر هیچ رشته ای بازار کار تضمین شده ای ندارد و دانشجوهای فارغ التحصیل بسته به میزان سواد، فعالیت پژوهشی و آموزشی خودشان و با اندکی صبر و تحمل می توانند با یاری خدا وارد بازار کار شوند ولی این امر نیاز به حوصله و زمان دارد.
این مسئول در پایان گفت: سطح کشوری یک دانشکده را دانشجویان آن دانشکده، امکانات و تعداد هیئت علمی آن دانشکده مشخص می کند و وجه تمایز این دانشکده از سایر دانشکده های دامپزشکی تعداد مراجعه کنندگان دام بزرگی است که به کلینیک دانشکده مراجعه میکنند و به جرات می توان گفت که این دانشکده اولین و بهترین دانشکده از نظر تعداد مراجعه کنندگان دام بزرگ است.
دامپزشکی علمی بسیار گسترده است
مجید سمیعی دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد گفت: دامپزشکی علمی است بسیار گسترده که به مطالعه بیماری های عفونی، داخلی، متابولیک و سایر بیماری ها و همچنین درمان آن ها در گونه های مختلف حیوانی می پردازد. از جمله دیگر بخش های  این رشته می توان به جراحی، تصویر برداری تشخیصی، فیزیوتراپی و بررسی های آزمایشگاهی اشاره کرد. به دلیل همین تنوع زیاد گونه های حیوانی و نمودهای مختلف هر بیماری در گونه های مختلف حیوانی، کار برای دانشجویان این رشته سخت شده است و همیشه درمان موجودی که نمی تواند درد خود را بیان کند به مراتب سخت تر است.
کاهش درد و رنج حیوانات
علی سیف سردبیر انجمن علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد گفت: حیوانات از جمله نعمت های الهی هستند و دامپزشکان باید کاهش درد و رنج حیوانات را وظیفه انسانی و شرعی خود بدانند چرا که علامه طباطبایی از بزرگان دینی ما فرموده اند: کسی که برای التیام درد انسان ها می کوشد مهربان است و کسی که برای درد حیوانات دل می سوزاند مهربان ترین انسان هاست.
 











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن