تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819961271




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاري ميزگرد تخصصي به مناسبت بزرگداشت هفته ملي کودک در گيلان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ مهر ۱۳۹۳ (۱۴:۰ب.ظ)
برگزاري ميزگرد تخصصي به مناسبت بزرگداشت هفته ملي کودک در گيلان کودکان مهمترين سرمايه هاي ملي هر جامعه اي هستند و آينده هر ملتي در دست آنهاست و تکامل دوران ابتداي کودکان، يکي از تعيين کننده هاي مهم سلامت در طول زندگي است.
به گزارش خبرگزاري موج، به مناسبت بزرگداشت هفته ملي کودک (۱۴-۲۰ مهر) ميزگرد تخصصي با حضور نمايندگان معاونت‌هاي دانشگاه و اعضاي هسته آموزشي سلامت کودکان و مديران و کار‌شناسان مسوول حوزه‌هاي مختلف معاونت بهداشتي و اصحاب رسانه ديروز در سالن اجلاس معاونت بهداشتي برگزار شد.
ابتداي اين نشست سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعيت معاونت بهداشتي، ضمن اشاره به اهداف برنامه سلامت کودکان، به تشريح رويکرد گروه سلامت خانواده و جمعيت در برنامه‌هاي سلامت خانواده پرداخت.
دکتر فرحناز پاکدامن همچنين با بيان اينکه، در برنامه ريزي و مراقبت کودکان سيري منطقي وجود دارد که تمام کشورهاي داراي برنامه نظام مند آن را دنبال مي‌کنند، اظهار داشت: اين سير سه مرحله دارد و کشور‌ها در انتهاي هر مرحله بايد به فکر برنامه ريزي براي مرحله بعدي باشند.
وي در تشريح هريک از مراحل سه گانه برنامه ريزي و مراقبت کودکان يادآور شد: در مرحله اول به بقاي کودک توجه مي‌شود؛ يعني تلاش مي‌شود تا کودکان بيشتري زنده بمانند و بررسي‌هاي صورت گرفته نشان دهنده اين است که، مرگ کودکان زير ۵ سال کشور از ۱۴۰ در هزار تولد زنده به ۲۰ در هزار تولد زنده کاهش يافته است.
سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعيت دانشگاه، توجه به رشد فيزيکي کودکان (کودکاني که زنده مانده‌اند) را مرحله دوم اين سير منطقي ذکر کرد و خاطر نشان کرد: توجه به رشد فيزيکي کودکان، بايد از شاخص‌هاي رشدي مطلوب و برابر استاندارد برخوردار باشند و با توجه به اينکه، شاخص کم وزني از ۱۹ درصد در سال ۷۴ به ۵ درصد در سال ۸۹ کاهش يافته است.
وي در ادامه مرحله سوم را توجه به تکامل کودکان؛ يعني کودکان کشور بايد از حداکثر تکامل خدا دادي برخوردار باشند، ذکر کرد.
دکتر پاکدامن با تأکيد بر، برنامه‌هاي کاهش مرگ و مير کودکان و ارتقاي سطح سلامت و شاخص‌هاي رشد، خواستار توجه بيش از پيش به برنامه ارتقاي تکامل کودکان (ECD) شد.
وي در خاتمه برنامه‌هاي در دست اقدام سلامت کودکان، در سطح واحد‌هاي ارائه خدمت (خانه‌هاي بهداشت و مراکز بهداشتي درماني) را نيز تشريح کرد.
دکتر افشين صفايي، فوق تخصص نفرولوژي کودکان نيز در اين نشست، با اشاره به شعار امسال روز جهاني کودک (سلام! من کودکم) اظهار داشت: ما بايد عدالت را در برنامه‌هاي بهداشتي و درماني در نظر بگريم و با توجه به اين امر که بزرگ‌ترين سرمايه هرکشور و يا مملکتي، نيروي انساني آن کشور است، از اين رو نظام سلامت و درمان در قبال کودکان نيز، مسوول است.
وي همچنين افزود: با توجه به سياست‌هايي که در رأس نظام وجود دارد در راستاي سياست افزايش جمعيت، ما در سال‌هاي آينده با موجي از جمعيت مواجه خواهيم شد و بايد آمادگي لازم را داشته باشيم.
عضو هسته آموزش سلامت کودکان در ادامه يادآور شد: در مورد مقوله سلامت کودک به جز مسأله عدالت، توجه به آموزش همگاني جهت اهميت ترويج و تغذيه کودک با شير مادر در رسانه‌ها، همکاري و تعامل بين بخشي، خانواده، جامعه همچنين مسؤولين تيم سلامت (پزشک، ماما و...) لازم و ضروري است.
دکتر صفايي در ادامه با اشاره به تأکيد وزارت بهداشت به بحث تکامل، حيطه‌هاي تکامل را در سه مرحله؛ تکامل فيزيکي،‌ شناختي، هيجاني و رفتاري عنوان کرد.
وي نصب (پوس‌تر) سياست مدون ترويج تغذيه با شير مادر در معرض ديد کارکنان و پايش مستمر کيفيت خدمات، آموزش قبل از خدمت و حين خدمت مداوم کارکنان، آموزش به مادران باردار در زمينه مزاياي تغذيه با شير مادر و تداوم آن، کمک به مادران جهت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله بعداز تولد و شروع تغذيه با شير مادر، آموزش روش تغذيه با شير مادر و چگونگي تداوم آن به مادران، تغذيه انحصاري با شير مادر در شش ماه اول و اجتناب از دادن هرنوع مايعات ديگر، اجراي برنامه هم اتاقي مادر و نوزاد در طول شبانه روز و تأمين نيازهاي فيزيکي و عاطفي آن‌ها، تشويق مادران به تغذيه با شير مادر، عدم استفاده از شيشه شير و پستانک، همچنين تشکيل گروه‌هاي حمايت از مادران شيرده و دادن اطلاعات در مورد گروه‌هاي حامي و مراکز مشاوره شيردهي به والدين را از جمله ده اقلام براي تغذيه موفق با شير مادر در بيمارستان‌هاي دوستدار کودک ذکر کرد.
شيشه گران، مديريت اداره پرستاري دانشگاه نيز با اشاره به پيگيري رياست دانشگاه، معاونين و مسوولين جهت راه اندازي بيمارستان ۱۷ شهريور، اظهار اميدواري کرد: که با افتتاح مرکز جديد آموزشي درماني ۱۷ شهريور و با غني سازي اين مرکز از نظر امکانات و نيروي انساني توانمند بتوانيم خدمات خوبي را ارائه دهيم.
گفتني است: در ادامه اين نشست هريک از حاضرين مطالبي را جهت ارتقاي همه جانبه سلامت کودکان ارائه نمودند و در پايان به سؤالات مطرح شده اصحاب رسانه، توسط اعضاي هسته آموزش سلامت کودکان پاسخ داده شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن