تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820278720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انجدان روستای غارهای کم نظیر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
"انجدان" روستای غارهای کم نظیر
انجدان‌ از روستاهای دهستان مشک‌آباد بخش مرکزی شهرستان اراک، مرکز استان مرکزی است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که کوه چشمه و کوه برف‌شاه در اطراف آن قرار دارند و غارهای کوچک و بزرگ فراوانی در نزدیکی آن وجود دارد. روستای انجدان از روستاهای کوهپایه‌ای و بسیار زیبای استان مرکزی است


 
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، منطقه مرکزی، ارتفاع انجدان از سطح دریا دو هزار متر است. انجدان معرب واژه انگدان‌ و نام گیاهی است که ماده انگرود یا آنغوزه‌ را از آن می‌گیرند، این گیاه در اطراف روستای انجدان به فراوانی می‌روید و بدین سبب این روستا را بدین نام خوانده‌اند.
 
شغل عمده مردم آن کشاورزی و دامداری است‌ محصولات آن گردو، گندم‌، جو، یونجه و انگور و مذهب ساکنان انجدان شیعه اثنی عشری است.
 
بر اساس مستندات تاریخی، بویژه سنگ نوشته‌ها و سنگ‌های قبر موجود، قدمت این روستا به قبل از اسلام برمی‌گردد.
 
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی درخصوص این روستا به ایسنا گفت: روستای انجدان به جهت آب و هوای مناسب و فضای سبز کم‌نظیر و امکان انجام ورزش صخره‌نوردی همیشه مورد استقبال گردشگران، ورزشکاران و اهالی منطقه بوده است.
 
سیدحسن حسینی از جاری بودن چشمه‌ی جوشانی در محله‌های این روستا سخن به میان آورد و بیان کرد: این روستا بافت مسکونی متراکم که در شیب و دامنه استقرار یافته است دارد و مردم آن به زبان فارسی و گویش خلج صحبت می‌کنند.
 
کمپینگ گردشگری روستای انجدان در حال احداث است
 
سیدمحمد حسینی اظهار کرد: طراحی و ساخت این کمپینگ از سال 89 آغاز شد و امسال مبلغ 200 میلیون تومان جهت تکمیل این پروژه مصوب شده و در صورت تخصیص این بودجه این پروژه تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: در این کمپینگ فضای سبز ، سکوهای نشیمن، مسیرهای دسترسی پیاده‌روی، آلاچیق و... طراحی شده است.
 
وی با اشاره به قدمت این روستا بیان کرد: آرامگاه شاه غریب و شاه قلندر که از پیشوایان فرقه اسماعیلیه بوده‌اند و نیز آرامگاه بقعه چهل دختر که مربوط به دوران صفویه‌ است در این روستا واقع شده.
 
حسینی از آیین‌های کهن مردم استان مرکزی سخن به میان آورد و افزود: آیین معنوی چغچغه‌زنی یکی از رسوم دیرین مردم روستای انجدان است که در عزاداری ماه محرم و در شام غریبان برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: قدمت این آیین کهن به دوره تیموری و صفویه می‌رسد و مردم عزادار این روستا در روزهای نهم و یازدهم محرم آن را اجرا می‌کنند.
 
معاون گردشگری در خصوص چگونگی اجرای این مراسم بیان کرد: در روز نهم محرم مردم محله پایین انجدان با سوگ و عزا به سمت محله بالا حرکت می‌کنند و در حالی‌که ابزاری چوبی و خراطی شده به نام چغچغه را در دست دارند با نوایی موزون به جای کوبیدن بر سینه، آن را به هم می‌کوبند.
 
وی ادامه داد: این آیین یک مرشد و رهبر دارد که نوحه‌های اصیل و خاصی را قرائت می‌کند و مردم در پاسخ به نوحه‌ها با اشک و مویه چغچغه می‌زنند.
 
حسینی به همدلی که در آیین‌های کهن ایران نهفته بوده اشاره و اظهار کرد: تمام طبقات اجتماعی و افراد روستا در این آیین معنوی محرم دخیل هستند و شرکت دارند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: نمونه‌هایی از آیین چغچغه‌زنی در مناطق روستایی کاشان و ابیانه نطنز نیز مشاهده شده و استان مرکزی به عنوان پیشتاز ثبت این آیین معنوی اسناد معتبر و جزئیات آن را جمع‌آوری کرده و به ثبت آثار معنوی کشور درآورده است.
 
غارهای انجدان دیدنی‌ هستند
 
حسن حسینی سخن از غارهای نزدیک انجدان به میان آورد و عنوان کرد: این غارها در ۴۰ کیلومتری شرق اراک، در اطراف روستای انجدان واقع شده‌اند و در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این روستا جلوه‌ای خاص دارند.
 
وی ادامه داد: غارهای این دهستان عبارتند از غار آسیلی، غار میانلانون یا کلوچه بالا، غار طاق‌رچه، غار گیوه‌کش و غار شغال‌دره.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: از میان این غارها، غار آسیلی و غار طاق‌رچه دیدنی‌ترند. غار آسیلی که در پنج کیلومتری غرب انجدان واقع شده 5.73 متر طول دارد و در فصل بارندگی منظره زیبای استالاکتیت و استالاگمیت‌های آن پدیدار می‌شود.
 
با اقداماتی که در روستای انجدان انجام گرفته محله‌های این روستا سنگ فرش شده و جوی آب چشمه گوارای این روستا در محله‌ها جاری است که فضای آرام و بی‌نظیری را به وجود آورده و درب چوبی برخی از منازل بازسازی شده و منظره تاریخی زیبایی را ایجاد کرده است. /انتهای پیام


منبع : ایسنا






تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن