تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

صندوق تضمین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803355727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قمار خطرناک ترکیه بر سر داعش، کردها و سوریه |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: قمار خطرناک ترکیه بر سر داعش، کردها و سوریه
این روزها در حالی موضوع حمله گروه تروریستی داعش به شهر کوبانی در سوریه به خط خبری اصلی در عرصه بین المللی تبدیل شده که سیاست مبهم ترکیه در قبال این موضوع، یک وجه مهم از آن را تشکیل می دهد. در این میان، نگاهی به کلیت سیاست های دولت ترکیه در قبال سوریه، از قمار خطرناکی حکایت می کند که آنکارا بار دیگر در منطقه آغاز کرده است.
کد خبر: ۴۴۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱ - 10 October 2014



قمار خطرناک ترکیه بر سر داعش، کردها و سوریه
این روزها در حالی موضوع حمله گروه تروریستی داعش به شهر کوبانی در سوریه به خط خبری اصلی در عرصه بین المللی تبدیل شده که سیاست مبهم ترکیه در قبال این موضوع، یک وجه مهم از آن را تشکیل می دهد. در این میان، نگاهی به کلیت سیاست های دولت ترکیه در قبال سوریه، از قمار خطرناکی حکایت می کند که آنکارا بار دیگر در منطقه آغاز کرده است.


به گزارش «تابناک»، روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به بررسی سیاست های ترکیه در قبال داعش پرداخته و می نویسد در حالی که داعش تنها چند مایل با مرز ترکیه این فاصله دارد، این کشور اکنون با جدی ترین چالش امنیتی خود طی چند دهه گذشته مواجه است. در مقابل، ترکیه قصد دارد دست به یک اقدام غیرممکن بزند؛ بدین معنا که دولت آنکارا می خواهد همزمان با داعش مبارزه کند، نسبت به تغییر رژیم در سوریه اقدام کند و خطر خودمختاری کردها را نیز از خود دفع نماید.


اما خطر این رویکرد بیش از حد بلندپروازانه این است که ممکن است در نهایت هیچ یک از اهداف مذکور تأمین نشود و فرصت مشارکت در تأمین ثبات منطقه نیز از دست برود. پیگیری چنین راهبرد خطرناکی یک علامت سوال بزرگ را در مقابل سیاست های ترکیه در منطقه قرار می دهد.


دولت ترکیه بر این اعتقاد است که بی تفاوت ماندن نسبت به سرنوشت شهر محاصره شده کوبانی، به روند صلح آنکارا با کردهای ترکیه آسیبی وارد نمی کند. از دید آنکارا، کوبانی در اختیار اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) قرار دارد و کردهای سوری که در این شهر می جنگند نیز اصولاً متحدان دولت بشار اسد هستند. 


افزون بر این، ترکیه از میزان خودمختاری که کردهای سوریه توانسته اند به دست بیاورند نیز احساس ناخرسندی می کند؛ زیرا همین امر می تواند در نهایت به تمایلات تجزیه طلبانه کردها در داخل ترکیه دامن بزند. در نهایت، ترکیه بر این باور است که با وجود نادیده گرفتن کوبانی، پ ک ک اقدام به زیرپا گذاشتن موافقتنامه آتش بس فعلی و مبارزه همزمان با ترکیه و داعش نخواهد گرفت.


اما این فرضیات اکنون با تردید مواجه شده است. شمار زیادی از کردهای ترکیه طی روزهای اخیر از طریق اعتراضات خیابانی، نارضایتی خود را نشان دادند که این امر ترکیه را با بحران کم سابقه ای در شهرهای کرد نشینش مواجه کرد. معترضان ترکیه را متهم می کنند که اقدام لازم را برای کمک به کوبانی انجام نداده و از ارسال کمک های کردها از طریق ترکیه به این منطقه نیز جلوگیری کرده است. 


در این میان، رهبران کرد در ترکیه نیز تهدید کرده اند که اگر کوبانی به دست داعش بیفتد، از مذاکرات صلح با دولت آنکارا خارج خواهند شد. به عبارت دیگر، مذاکرات صلح با پ ک ک که تا همین اواخر به نظر می رسید در مسیر صحیح در جریان است، اکنون با خطر شکست مواجه شده است. 


اما از این موارد خطرناک تر، تصمیمات سیاسی است که رهبران ترکیه هفته گذشته اتخاذ کردند. پارلمان ترکیه طرحی را تصویب کرد که به دولت اجازه می دهد برای مبارزه با تروریسم به عراق و سوریه نیرو اعزام کند. این اقدام از سوی غرب به عنوان تعهدی از سوی ترکیه برای همراهی با ائتلاف ضد داعش تفسیر شد. اما ترکیه پیش از انجام اقدامی جدی علیه داعش، خواستار این است که واشنگتن از تلاش آنکارا برای تغییر رژیم در سوریه اعلام حمایت کند.


ترکیه داعش را نتیجه مسائل جاری در خاورمیانه می داند، نه علت آن و معتقد است تنها انجام مبارزه ای فراگیر که دولت بشار اسد را هدف قرار دهد می تواند در بلندمدت ثبات را برای منطقه به همراه بیاورد. به همین سبب، رهبران ترکیه خواستار برقراری مناطق حائل و پرواز ممنوع در سوریه هستند. این مناطق می تواند از سویی برای محافظت از آوارگان سوری به کار بیاید، اما در عین حال می تواند به مکان هایی برای آموزش شورشیان مخالف دولت سوریه نیز تبدیل شود. 


اما تأکید فراوان ترکیه بر تغییر رژیم در سوریه، با حمایت چندانی در واشنگتن مواجه نشده است. از دید ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان، داعش تهدید اصلی است. در نتیجه، سیاست ترکیه مبنی بر مشروط کردن مبارزه با داعش به مقابله با دولت اسد، می تواند در بهترین حالت غیرموثر و در بدترین حالت مخرب باشد.


از سوی دیگر، ترکیه با اولویت دادن به برکناری اسد و تلاش بیش از حد برای متقاعد کردن شرکای غربی خود در این راستا، می تواند سبب کاهش کمک های بین المللی برای رفع بحران آوارگان در این کشور شود. ترکیه در حال حاضر میزبان 1.4 میلیون آواره سوری است و هزینه دولت برای این آوارگان تاکنون به 3.5 میلیارد دلار رسیده است. با این حال، ترکیه هنوز نتوانسته جامعه بین المللی را برای مشارکت در تأمین هزینه های این آوارگان متقاعد کند.


به هر حال، نکته ای که ترکیه باید به آن توجه داشته باشد این است که دستکم در زمانی که یک گروه افراط گرا در فاصله چند مایلی مرزهای این کشور مشغول استحکام بخشیدن به مواضع خویش است و امنیت ملی این کشور را با تهدید مواجه ساخته، نمی تواند سیاست تغییر رژیم در سوریه را در صدر دستور کار خود حفظ کند. به عبارت دیگر، تمرکز بیش از حد بر این موضوع، ترکیه را از حل و فصل تهدیدات واقعی موجود علیه امنیت ملی اش باز می دارد. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن