تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805136150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنوع فرهنگ اقوام ايراني فرصت و ثروتي بزرگ براي تقويت بازار گردشگري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مهر ۱۳۹۳ (۹:۴۶ق.ظ)
تنوع فرهنگ اقوام ايراني فرصت و ثروتي بزرگ براي تقويت بازار گردشگري معاون رئيس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تنوع فرهنگ اقوام ايراني را فرصت و ثروتي بزرگ دانست که مي تواند بازار فرهنگ، اقتصاد و صنعت فرهنگ و از جمله گردشگري فرهنگي را در کشورتقويت کند.
به گزارش خبرگزاري موج، مسعود سلطاني فر در مراسم گشايش هشتمين جشنواره بين المللي اقوام در استان گلستان افزود: برخلاف کشورهاي غربي که در آن تنوع فرهنگي و قومي امري وارداتي و مرتبط با سياست هاي جديد آنان در قرون اخير همچون پذيرش مهاجران است، در کشورهاي کهنسال آسيايي و جهان اسلام و به ويژه ايران، تنوع فرهنگي و قومي ريشه اي تاريخي و دروني و خودجوش دارد.
وي با بيان اينکه ايران پل ارتباط تمدن هاي شرقي و غربي در تاريخ و همواره بستري مناسب براي همزيستي فرهنگ ها بوده است خاطر شنان کرد: پيش از اسلام اولين منشور حقوق بشر که از سوي کوروش نوشته شده به تنوع فرهنگي و پذيرش فرهنگ هاي قومي و محلي تکيه و تاکيد دارد و آثار تخت جمشيد که از ايران عصر باستان برجا مانده همچون دروازه ملت ها آشنايي عميق ملت ايران را با مفهوم تنوع فرهنگي و قومي نشان مي دهد.
وي يادآور شد: پس از تشرف مردم مسلمان ايران به دين گران پايه و مقدس اسلام همواره بستر مناسبي از پذيرش فرهنگ ها و حضور فرهنگ هاي قومي و محلي در اين کشور ديده مي شود.
سلطاني فر گفت: هنر و ادبيات ما از تنوع فرهنگي و قومي موجود در ايران بارور شده و شاهکارهاي بزرگ ادبيات جهان در اين فضاي چند فرهنگي خلق مي شود.اين درحالي است که عدم توجه به مفهوم تنوع فرهنگي و قومي در کشورهاي غربي منجر به فجايع بزرگي همچون جنگ جهاني اول و دوم شد.
وي با تاکيد بر اينکه جنگ جهاني اول و دوم را مي توان جنگ هايي با استيلاي تفکر عدم پذيرش ديگري و فرهنگ ديگر و ازجمله فرهنگ هاي قومي و تنوع برخاسته از آن دانست اظهار داشت: گفتمان تنوع فرهنگي و از جمله تنوع قومي در آثار شگفت انگيز شاعران و عارفان بزرگ ايران مانند مولانا ديده مي شود.
رييس سازمان ميراث فرهنگي با بيان اينکه تنوع و تعامل اقوام ايراني در بطن و متن زندگي همواره جاري بوده است، ازدواج هاي ميان قومي و چند زبانگي را يکي از دلايل اين ادعا عنوان و بيان کرد: در نواحي مختلف ايران اقوام با هم خويشاوندي و ازدواج مي کنند و در اين خانواده هاست که کودک به طور همزمان چند زبان را ياد مي گيرد؛ چند زبانگي کودکان ايران به معني افزايش قدرت پذيرش ديگري و فرهنگ ديگري و افزايش و تعميق فهم فرهنگي و تمدني در سده هاي طولاني در کشور ما بوده است.
معاون رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: ادبيات فارسي نيز يک ادبيات چند فرهنگي و چندقومي است که در آن شاعران بزرگ ما خود شاعران دو زبانه بوده اند. صائب تبريزي سده هاي قبل و شهريار زمان ما دليل اين سخن است.
سلطاني فر با بيان اينکه اسلام دين وحدت و در کشور ما همواره وحدت همزيستي شيعه و سني وجود داشته است گفت: در تاريخ معاصر ايران هم، دموکراسي، آزادي و استقلال يک پروژه و جريان چندفرهنگي و چندقومي بوده است.
وي در ادامه تاکيدکرد: بايد اذعان داشت که فرهنگ قومي در ايران و تنوع فرهنگ اقوام ايراني يک فرصت است نه يک تهديد؛ يک امکان و سرمايه و ثروت بزرگ است نه يک خطر. اين تنوع فرهنگ اقوام ايراني است که مي تواند بازار فرهنگ، اقتصاد و صنعت فرهنگ و از جمله گردشگري فرهنگي را در کشورتقويت کند؛ نمونه آن هنرهاي صنايعي، سنتي و شفاهي ماست که تنوع آن در سطح جهان شگفت انگيز است و شما در همه جاي کشورمان با يک چهره و صورت زيبا از آن روبرو مي شويد.
وي افزود: به دليل چنين بستر قدرتمندي از فضاي چند فرهنگي است که برخلاف کشورهاي ديگر شما در ايران کشتار نژادي و قومي را هرگز مشاهده نمي کنيد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي اظهار داشت: فقط در پديده هاي کهنسال و سنتي همچون هنرهاي سنتي نيست که مي توان در آن وحدت اقوام ايراني را به تماشا نشست. در پديده هاي نو و جديد نيز همچون ورزش ما هم مي توان وحدت اقوام ايراني را مشاهده کرد؛ وقتي تيم هاي ملي ورزشي ايران در سطح جهان و منطقه افتخار مي آفرينند مردم همه جاي کشور از خوزستان تا گيلان و از کردستان تا خراسان شادماني مي کنند.
او تاکيد کرد: اين تنوع فرهنگي ضريب امنيت ما را در برابر تهديدات بالا مي برد؛ زيرا تنوع فرهنگي يک ثروت است و صنعت و اقتصاد فرهنگ را در کشورمان تقويت مي کند.
سلطاني فر با اشاره به نام گذاري سال جاري به سال اقتصاد و فرهنگ از سوي مقام معظم رهبري گفت: يکي از جلوه هاي پيوند اين دو يعني اقتصاد و فرهنگ در پيوند فرهنگ اقوام ايراني در عرصه فرهنگ و اقتصاد قابل مشاهده است؛ براي مثال مي توان به گردشگري فرهنگي و اقتصاد فرهنگ در زمينه غذاهاي اقوام ايران چشم دوخت؛ مي توان زيرساخت گردشگري فرهنگي يا چندفرهنگي را بر اساس فرهنگ اقوام ايراني و غذاهاي آنان سامان داد.
وي در پايان گفت: اين تنوع فرهنگي در موسيقي نيز ما جان و روح ما را مي نوازد؛ موسيقي روح انسان را زنده مي کند و چنين است که حتي فراتر از نگاه به ابعاد اقتصادي فرهنگ در چشم انداز تنوع فرهنگي اقوام ايراني اين تنوع مانع از دل زدگي ما از زندگي هاي بي روح ماشيني شده صداي عرفاني تمدن و فرهنگ ما را به گوش جهان مي رساند و مانع از استيلاي احساس پوچي و بيهودگي مي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن