تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 19 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

صنعت نواز

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799746641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتقاء جایگاه دانشگاه، زیربنای فرهنگ نقد در جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: ارتقاء جایگاه دانشگاه، زیربنای فرهنگ نقد در جامعه است
آبراهام مازلو، روانشناس آمریکایی در ترسیم سلسله مراتب نیازهای آدمی، اولین نیاز انسان را نیازهای فیزیولوژیکی، در مرحله بعد بقا و امنیت، در مرحله سوم نیازهای اجتماعی، در مرحله چهارم نیازهای احترامی و در بالاترین و البته ارزشمندترین سطح، خود شکوفایی می داند.
آفتاب- شهروز ابراهیمی*: الگوی نیاز مازلو را می توان به جوامع نیز بسط داد و براساس این که در کجای این مراتب واقع شده اند آنها را مورد ارزیابی قرار داد. بدیهی است که سلسله مراتب نیازهای انسانی همچون پله های نردبانی هستند که مرحله به مرحله بایستی طی گردد. در مورد جوامع بشری هم می توان این سلسله مراتب را تعمیم داد. 




به عنوان نمونه برخی از مناطق و جوامع چه بسا همچنان درگیر نیازهای اول و دوم هستند. دراین جوامع انگیزش های غریزی، تنازع برای بقا و امنیت جریان دارد. برخی جوامع و مناطق در مراحل بالاتر و حتی بالاترین مرحله هستند و در واقع به بلوغ سیاسی رسیده اند و حتی تصور جنگ در آنها تقریبأ غیر ممکن است. انسان و یا جامعه ای که در اولین و دومین مرحله این سلسله مراتب قرار دارد چگونه می تواند عزت نفس داشته باشد. انسانی که عزت نفس نداشته و منزلت او به نحوی پایمال می گردد آیا اصلأ می تواند به فکر نقد باشد. انسانی (جامعه ای) می تواند اندیشه نقادانه داشته باشد که از سطوح پایین نیازها گذر کرده باشد. انسانی که هنوز در تأمین شکم خود ناتوان است (پله اول نیازها) و یا دغدغه ثبات شغلی و رفاه دارد (پله دوم) آیا از او می توان انتظار داشت که اندیشه نقادانه داشته باشد؟ آیا کسی که نمی تواند به خود ارزش و احترام بگذارد می تواند به دیگری ارزش واحترام بگذارد؟ اندیشه نقادانه نیازمند عبور از مراحل پایین و رسیدن به مرحله والای نیاز است.       
                                               
 باید پذیرفت هنوز اساتید دانشگاهی کشور، با بسیاری از مسائل و مشکلات دست و پنجه نرم می کنند که از اولین نیازهای آدمی گرفته تا مراحل دیگر برایشان هنوز عینیت دارد و بسیاری نیز جنبه ساختاری دارد. به عنوان نمونه منزلت دانشگاه و علم (از جنبه ساختاری) آنچنان که باید و آنچنانکه درشأن جامعه دانشگاهی است، رعایت نمی گردد. هزینه اندیشه نقادی زیاد است. جالب اینجاست که جوامعی می توانند به مراحل والا دست یابند که اندیشه نقادی را بطور ساختاری بپرورانند. راز ماندگاری برخی جوامع و سیستم های فکری، سیاسی و اقتصادی  خود- انتقادی است.   
                                           
 در مقابل آن نیز، خود- سانسوری قرار دارد. در واقع، در یک سر طیف خود- سانسوری قرار دارد و درسر دیگر طیف، خود- انتقادی. سیستم هایی می توانند بقا پیدا کنند و به مرحله خود شکوفایی برسند که از خود سانسوری گذر کرده و در نهایت به خود انتقادی برسند. 


البته یک وجه دیگر نیز بطور ساختاری به فرهنگ خود ما برمی گردد. به نظر می رسد علیرغم داشتن ویژگی های مثبت شخصیت رفتاری، هنوز ما گرایش به تعریف خود داریم. بدیهی است که در گرایش به خود تعریفی، نقد جایگاهی ندارد. چون فرهنگ جمعی نقد وجود ندارد، نتیجه منطقی آن این است که بازار نقد رونق ندارد. 


در چنین صورتی عده ای قلیل که اندیشه نقادی دارند، هزینه های اندیشه نقادی برایشان زیاد است. جایی که اندیشه نقاد ی غایب باشد، پند و اندرز جای آن را خواهد گرفت. یعنی احساس جای منطق را خواهد گرفت. ما بیشتر به دنبال پند و اندرز یکدیگر هستیم تا نقد و نقادی.                                
پس برای اندیشه نقد، ابتدا بایستی از سطوح پایین نیازهای آدمی گذر نماییم که مستلزم حفظ حرمت و منزلت دانشگاهیان است. پس از رسیدن به مرحله شکوفایی، یک دانشگاهی ابتدا به خود ارزش گذاشته و سپس به همنوع خود و جامعه ارزش قائل می شود. در یک چنین ساختاری است که اندیشه نقد مجال بروز و ظهور می یابد. 


با گسترش اندیشه نقادی و کرامت نقد، جامعه می تواند با تحولات و تغییرات سازگاری داشته باشد و ماندگاری و پویایی خود را حفظ نماید. یک چنین جامعه ای به رکود و جمود اندیشگی دچار نمی گردد. چرا که تا زمانی که اندیشه مجال بال و پر دارد، جامعه نیز بالندگی خود را حفظ خواهد نمود و
 به تبع آن خلاقیت خود را. 


به قول داروین این گونه های قوی نیستند که بقا می یابند بلکه آنهایی بقا یافته اند که خود را با تغییرات سازگار نموده اند. اندیشه نقادی، محیط را از سستی و رخوت به در می آورد، نشاط و بالندگی بدان می دهد و جامعه را با تغییرات و تحولات حادث انطباق می دهد. برای ماندگاری سیستم های فکری، اندیشه نقادی حکم اکسیژن را دارد.

• استادیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان



مطالب مرتبط
معاون وزارت علوم: راکد بودن فضای دانشگاه یک خطر است
دانشمند نمی‌تواند در فضای امنیتی از توان فکری خود استفاده کند


تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن