تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827357798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتقاء جایگاه دانشگاه، زیربنای فرهنگ نقد در جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: ارتقاء جایگاه دانشگاه، زیربنای فرهنگ نقد در جامعه است
آبراهام مازلو، روانشناس آمریکایی در ترسیم سلسله مراتب نیازهای آدمی، اولین نیاز انسان را نیازهای فیزیولوژیکی، در مرحله بعد بقا و امنیت، در مرحله سوم نیازهای اجتماعی، در مرحله چهارم نیازهای احترامی و در بالاترین و البته ارزشمندترین سطح، خود شکوفایی می داند.
آفتاب- شهروز ابراهیمی*: الگوی نیاز مازلو را می توان به جوامع نیز بسط داد و براساس این که در کجای این مراتب واقع شده اند آنها را مورد ارزیابی قرار داد. بدیهی است که سلسله مراتب نیازهای انسانی همچون پله های نردبانی هستند که مرحله به مرحله بایستی طی گردد. در مورد جوامع بشری هم می توان این سلسله مراتب را تعمیم داد. 




به عنوان نمونه برخی از مناطق و جوامع چه بسا همچنان درگیر نیازهای اول و دوم هستند. دراین جوامع انگیزش های غریزی، تنازع برای بقا و امنیت جریان دارد. برخی جوامع و مناطق در مراحل بالاتر و حتی بالاترین مرحله هستند و در واقع به بلوغ سیاسی رسیده اند و حتی تصور جنگ در آنها تقریبأ غیر ممکن است. انسان و یا جامعه ای که در اولین و دومین مرحله این سلسله مراتب قرار دارد چگونه می تواند عزت نفس داشته باشد. انسانی که عزت نفس نداشته و منزلت او به نحوی پایمال می گردد آیا اصلأ می تواند به فکر نقد باشد. انسانی (جامعه ای) می تواند اندیشه نقادانه داشته باشد که از سطوح پایین نیازها گذر کرده باشد. انسانی که هنوز در تأمین شکم خود ناتوان است (پله اول نیازها) و یا دغدغه ثبات شغلی و رفاه دارد (پله دوم) آیا از او می توان انتظار داشت که اندیشه نقادانه داشته باشد؟ آیا کسی که نمی تواند به خود ارزش و احترام بگذارد می تواند به دیگری ارزش واحترام بگذارد؟ اندیشه نقادانه نیازمند عبور از مراحل پایین و رسیدن به مرحله والای نیاز است.       
                                               
 باید پذیرفت هنوز اساتید دانشگاهی کشور، با بسیاری از مسائل و مشکلات دست و پنجه نرم می کنند که از اولین نیازهای آدمی گرفته تا مراحل دیگر برایشان هنوز عینیت دارد و بسیاری نیز جنبه ساختاری دارد. به عنوان نمونه منزلت دانشگاه و علم (از جنبه ساختاری) آنچنان که باید و آنچنانکه درشأن جامعه دانشگاهی است، رعایت نمی گردد. هزینه اندیشه نقادی زیاد است. جالب اینجاست که جوامعی می توانند به مراحل والا دست یابند که اندیشه نقادی را بطور ساختاری بپرورانند. راز ماندگاری برخی جوامع و سیستم های فکری، سیاسی و اقتصادی  خود- انتقادی است.   
                                           
 در مقابل آن نیز، خود- سانسوری قرار دارد. در واقع، در یک سر طیف خود- سانسوری قرار دارد و درسر دیگر طیف، خود- انتقادی. سیستم هایی می توانند بقا پیدا کنند و به مرحله خود شکوفایی برسند که از خود سانسوری گذر کرده و در نهایت به خود انتقادی برسند. 


البته یک وجه دیگر نیز بطور ساختاری به فرهنگ خود ما برمی گردد. به نظر می رسد علیرغم داشتن ویژگی های مثبت شخصیت رفتاری، هنوز ما گرایش به تعریف خود داریم. بدیهی است که در گرایش به خود تعریفی، نقد جایگاهی ندارد. چون فرهنگ جمعی نقد وجود ندارد، نتیجه منطقی آن این است که بازار نقد رونق ندارد. 


در چنین صورتی عده ای قلیل که اندیشه نقادی دارند، هزینه های اندیشه نقادی برایشان زیاد است. جایی که اندیشه نقاد ی غایب باشد، پند و اندرز جای آن را خواهد گرفت. یعنی احساس جای منطق را خواهد گرفت. ما بیشتر به دنبال پند و اندرز یکدیگر هستیم تا نقد و نقادی.                                
پس برای اندیشه نقد، ابتدا بایستی از سطوح پایین نیازهای آدمی گذر نماییم که مستلزم حفظ حرمت و منزلت دانشگاهیان است. پس از رسیدن به مرحله شکوفایی، یک دانشگاهی ابتدا به خود ارزش گذاشته و سپس به همنوع خود و جامعه ارزش قائل می شود. در یک چنین ساختاری است که اندیشه نقد مجال بروز و ظهور می یابد. 


با گسترش اندیشه نقادی و کرامت نقد، جامعه می تواند با تحولات و تغییرات سازگاری داشته باشد و ماندگاری و پویایی خود را حفظ نماید. یک چنین جامعه ای به رکود و جمود اندیشگی دچار نمی گردد. چرا که تا زمانی که اندیشه مجال بال و پر دارد، جامعه نیز بالندگی خود را حفظ خواهد نمود و
 به تبع آن خلاقیت خود را. 


به قول داروین این گونه های قوی نیستند که بقا می یابند بلکه آنهایی بقا یافته اند که خود را با تغییرات سازگار نموده اند. اندیشه نقادی، محیط را از سستی و رخوت به در می آورد، نشاط و بالندگی بدان می دهد و جامعه را با تغییرات و تحولات حادث انطباق می دهد. برای ماندگاری سیستم های فکری، اندیشه نقادی حکم اکسیژن را دارد.

• استادیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان



مطالب مرتبط
معاون وزارت علوم: راکد بودن فضای دانشگاه یک خطر است
دانشمند نمی‌تواند در فضای امنیتی از توان فکری خود استفاده کند


تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن