تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798349147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعلام حالت فوق العاده در شش شهر ترکیه


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: اعلام حالت فوق العاده در شش شهر ترکیه


تظاهرات ضد گروه تکفیری داعش در ۳۰ شهر ترکیه به درگیری گروه های افراطی با نیروهای انتظامی کشیده شد که تاکنون در این درگیری ها ۱۵ تن وکشته و دهها تن زخمی شده اند همزمان در شش شهر کردنشین ترکیه حالت فوق العاده اعلام شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه نوشت آتش کوبانی سراسر ترکیه را فرا گرفت.این روزنامه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت بسیاری از شهرهای ترکیه دیروز صحنه برگزاری تظاهرات علیه گروه داعش بود.
حزب ( کردی) دموکراتیک خلق ها ، مردم ترکیه را به برگزاری تظاهرات در اعتراض به حملات گروه داعش به منطقه کردنشین سوریه فراخواند. این حزب همچنین دولت ترکیه را به کوتاهی در زمینه دفاع از کوبانی متهم کرد. ناآرامی ها در پی فراخوان حزب دموکراتیک خلق ها به حضور مردم در خیابان ها آغاز شد. خبرهایی که دیشب از بسیاری از شهرهای ترکیه مخابره شد حاکی از  تلفات و یا زخمی شدن شماری از تظاهرات کنندگان بود. در برخی شهرها ساختمان های مدارس و اتوبوس ها و در برخی دیگر از شهرها مجسمه های آتاترک و پرچم های ترکیه به آتش کشیده شد. طرفداران پ ک ک و طرفداران حزب موسوم به هداپارتی درگیر شدند.

بر اساس برخی گزارش ها که در شبکه های اجتماعی منتشر شد ، نیروهای پلیس در برخی شهرها برای سرکوب تظاهرات کنندگان به اقدامات خشونت آمیز متوسل شدند. تشدید تنش در برخی شهرها موجب اعلام مقررات منع رفت و آمد شد. پس از اعلام مقررات منع رفت و آمد در دیاربکر و باتمان در 6 شهر از توابع استان ماردین و در برخی شهرهای استان های وان ، موش و سییرت نیز مقررات منع رفت و  آمد به اجرا گذاشته شد.

در دو استان وان و حکاری دانشگاه ها تصمیم گرفتند ، برنامه های آموزشی خود را برای مدتی متوقف کنند. بر اساس آخرین گزارش ها در ناآرامی های دیروز در دیاربکر 8 نفر ، در سییرت 2 نفر ، در ماردین دو نفر ، در استان موش یک نفر و در استان باتمان یک نفر کشته شدند. همچنین صدها نفر از جمله 31 تن از ماموران پلیس در ناآرامی های دیروز مجروح شدند.

نیروهای پلیس برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان در خیابان بِی اوغلو از خیابان های منتهی به میدان تقسیم از گاز فلفل و خودروهای آب پاش استفاده کردند. پلیس استانبول شمار زیادی از تظاهرکنندگان را که با سنگ و بمب های دست ساز به نیروهای پلیس حمله کردند ، بازداشت کرد.

در آنکارا نیروهای پلیس از حرکت تظاهرات کنندگان به سوی ساختمان حزب عدالت و توسعه جلوگیری کرد.نیروهای پلیس برای متفرق کردن حدود سه هزار تظاهرکننده که در میدان ساکاریا تجمع کرده بودند از گاز فلفل و خودروهای آب پاش استفاده کردند.   این خونین ترین تظاهراتی است که در سالهای اخیر درترکیه رخ می دهد و رسانه های روز چهارشنبه ترکیه از آن به عنوان احیای روح تظاهرات ضد دولتی "پارک گزهی " سال گذشته و سرایت آتش جنگ کوبانی به داخل خاک ترکیه و در خطر بودن فرایند حل مساله کرد یاد کرده اند .

وزارت کشور ترکیه تاکنون آمار رسمی تلفات درگیری های روز گذشته درشهرهای کردنشین ترکیه را اعلام نکرده ولی رسانه های ترکیه تعداد کشته های روز گذشته را بین 12 تا 15 نفر اعلام کرده اند  شدیدترین درگیری ها در شهر دیاربکر ترکیه رخ داده که هشت کشته داشته است.

همزمان از ساعت 22 شب گذشته حالت فوق العاده و مقررات منع رفت و آمدتا بامداد امروز چهارشنبه در شش شهر ترکیه اعلام شده و دهها تن نیزدستگیر شده است.

خبرگزاری ها گزارش داده اند که در این شهرها تظاهرات کنندگان رعایت مقررات را نکرده و تا سحرگاه در خیابانها بودند. در تظاهرات گسترده که بیشتر در شهرهای کردنشین و استانبول برگزار شد. گروه هایی از تظاهرات  کنندگان نقاب دار با نیروهای انتظامی درگیر شده و بانک ها و اموال دولتی را تخریب کردند.
 
استانداری استانبول نیز روز چهارشنبه اعلام کرد در تظاهرات روز سه شنبه در استانبول هشت پلیس و 30 تن از تظاهرات کنندگان زخمی شده و بیش از 90 تن نیز دستگیر شده اند. به گفته ناطران آگاه تظاهرات روز گذشته خونین ترین تظاهرات ضد دولتی در دو سه دهه اخیر در این کشور بوده است که منجر به اعلام حالت فوق العاده در شهرهای مختلف این کشور شده است . حالت فوق العاده در ترکیه آخرین بار در سال 1992 میلادی در پی کشته شدن 38 نفر در تظاهرات عید نوروز در چهار استان کردنشین این کشوراعلام شده بود.

در پی فراخوان حزب  دمکراتیک خلق ها ی ترکیه برای تظاهرات ضد داعش در سطح کشور از دوشنبه شب تظاهرات متعددی در آن برگزار شده است . این حزب مدعی شده است اگر کوبانی به دست داعش بیفتد و ترکیه در قبال این تحول سکوت کند،  فرایند حل مساله کرد در ترکیه به پایان خواهد رسید.

 احمد داوداوغلو  نخست وزیر ترکیه نیز قرار است امروز چهارشنبه یک نشست عالی امنیتی با شرکت مسوولین بلندپایه کشورش برگزار کند. ترکیه درحالی شاهد تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف است که دولت آنکارا از طرفی نیروهای خود در مرز سوریه و نزدیکی شهر عین العرب ( کوبانی )آن کشور را تقویت می کند.   همزمان دبیرکل جدید ناتو نیز قرار است امشب به ترکیه سفر کند .
 


چهار شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن