واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
استاد حوزه:
بیعت تثبیت کننده مقام امامت در جامعه است خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که بیعت به معنای اتمام حجت با شخص بیعت کننده است، گفت: بیعت نقش تثبیت کنندگی مقام ولایت و امامت را در جامعه دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد صادق حائری شیرازی در برنامه باران با بیان این که انتصاب مقام امامت در اختیار خداوند است و معرفی امام به وسیله نبی خداوند صورت می گیرد، گفت: اگر لحن پیامبر(ص) را در غدیر مورد بررسی قرار دهید متوجه می شوید لحن ایشان در روز غدیر با سایر روزها متفاوت بوده و ایشان در غدیر به صورت جدی مسأله ولایت و امامت و نتایج آن را برای مردم توضیح دادند و سپس حضرت علی (ع) را به عنوان امیر مؤمنان به آنها معرفی کردند و از آنها خواستند به عنوان امیر مومنان با ایشان بیعت کنند زیرا پیامبر (ص) حجت حق را بر ایشان تمام کرده بودند. وی افزود: دلیل تفاوت لحن رسول الله در غدیر با سایر مکان ها در این بود که ایشان می دانستند مسأله امامت و ولایت یک مسأله کاملا سیاسی است و از رغبت مردم و صفات آنها برای این مقام اطلاع داشتند به همین سبب خواستند بیعت کنند و بر سر بیعت خود با امیر مؤمنان(ع) استوار بمانند. استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یکی از نشانه های انسان مومن این است که ایمان و انسانیت دارند و برسر بیعت خود استوار هستند، گفت: بیعت سر ایمان است و چگونه کسی که ادعا می کند ایمان دارد می تواند بگوید بر بیعت خود با امامت و ولایت استوار نیست. آیت الله حائری دلیل انحراف بسیاری از گروه های تکفیری و بیعت کنندگان با حضرت علی (ع) را در این عنوان کردند که آنها فکر می کردند ایمان دارند، مسلماند و انسان هستند در حالی که این گونه نبود چون شرط مسلمانی اسلام آوردن و انسانیت است که موجب محکم شدن و استواری در بیعت می شود که اگر آیات قرآن کریم را بخوانید متوجه می شوید شرط ایمان استواری در بیعت است و بسیاری از انسان های مؤمن از جمله انبیا و اولیا خداوند در بیعت های خود استوار بودند به همین دلیل خداوند به آنها علم و حکمت اعطا کرد. وی افزود: اگر کتاب های علامه امینی را بخوانید متوجه می شوید کسانی که بعد از غدیر بیعت خود را با حضرت علی (ع) شکستند این گونه در مقابل معترضان به کار خود واکنش نشان می دادند که علی مولای ماست و ما بر سر بیعت خود با علی (ع) هستیم ولی چون شرایط تغییر کرده و جامعه زیر بار دوش ولایت و امامت علی (ع) نمی رود ما هم می خواهیم شخصی را بیاوریم که مردم او را بپذیرند و این افراد در دفاع از حضرت علی (ع) اجازه تعدی و ناسزا گویی را به هیچ کس نمی دادند. استاد حوزه و دانشگاه دلیل عدم پذیرش امام علی (ع) را کینه افراد با ایشان عنوان کرد و گفت: چون عده ای اسلام را با قلب و عمق جان خود نپذیرفته بودند رشادت های علی (ع) را در بدر فراموش نکرده بودند و از ایشان به این دلیل که بسیاری از بزرگان و نزدیکانشان را کشته بود کینه به دل داشتند و همچنین عده دیگر که به طمع قدرت و ثروت به حضرت نزدیک شده بودند وقتی شرایط ایشان را شنیدند بیعت شکنی خود را آغاز کردند. آیت الله حائری شیرازی با بیان این که بیعت تنها به زمان حضرت علی (ع) اختصاص ندارد و ما در دوران انقلاب، دفاع مقدس و در مراسم های مختلف بیعت خود را با مقام معظم رهبری تجدید می کنیم، گفت: نمونه استواری در بیعت، بیعت مردم در طول انقلاب و دوران دفاع مقدس با امام خمینی بود که مردم استوار بر سر پیمان خود ماندند و علی رغم هجمههایی که پس از پذیرش قطعنامه توسط امام در جامعه علیه ایشان ایجاد شد مردم بر سر بیعت خود ماندند و امام را تنها نگذاشتند. وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) پس از مرگ عثمان می دانستند مردم به سراغ ایشان خواهند رفت، گفت: امام علی (ع) در خطبه شعشعیه که از خطبه های مهم ایشان در نهج البلاغه آمده است فرموده اند که سیل هجوم مردم مرا ترساند و هنگام هجوم مردم آستین لباسم کنده شد و نزدیک بود حسین و حسن (ع) زیر دست و پاها له شوند که اگر اقبال عمومی مردم و مسؤولیتم نبود هرگز این مقام را نمی پذیرفتم. استاد حوزه و دانشگاه یادآرو شد: اما متاسفأنه همین سیل جمعیتی که به صوی حضرت روی آوردند زمانی که دیدند به منفعت خود نرسیدند عدالت علی (ع) را تحمل نکردند و ایشان را به شهادت رساندند./968/پ202/ی
۱۳۹۳/۷/۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]