تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805645482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیکر استاد پورعطایی به زادگاهش تشییع شد/ ضايعه‌اي جبران‌ناپذیر بر پیکره موسیقی خراسان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان رضوی گزارش مهر/
پیکر استاد پورعطایی به زادگاهش تشییع شد/ ضايعه‌اي جبران‌ناپذیر بر پیکره موسیقی خراسان
مشهد - خبرگزاری مهر: پیکر استاد دو تار نواز و موسیقی مقامی خراسان غلامعلی پور عطائی پس از برگزاری مراسم تشییع در مجتمع امام رضای مشهد برای تدفین به دیار خود تربت جام منتقل شد.



به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع دوتار نواز و استاد موسیقی مقامی کشور غلامعلی پور عطائی ظهر دوشنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد و مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و حضور جمعی از جامعه هنری خراسان رضوی و مردم هنر دوست این استان در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار شد. در این مراسم پیام علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد توسط سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی قرائت شد. در متن این پیام آمده است: "افسوس که گنجینه موسیقی نواحی ایران، گوهری بی‌بدیل را از دست داد. خاموشی خنیاگر خوش‌آوای خراسانی، استاد غلامعلی پورعطایی، ضایعه‌ای بزرگ برای فرهنگ و هنر سرزمین‌مان و به ویژه موسیقی نواحی ایران است. غم فراق او، که نیم قرن صدای بی‌همتای دوتار و آواز خوش‌اش تسلای روح و روان‌مان بود، تا همیشه در نهان‌خانه دل‌هایمان خواهد نشست. امیدوارم پروردگار یکتا به خانواده محترم‌اش و نیز به ما دوست‌دارانش صبر و شکیبایی تحمل این درد جانکاه را عطا کند". تمام اعضای خانواده استاد دو تار نواز و موسیقی نواحی خراسان در این مراسم حضور داشتند.

پسر استاد پورعطائی با حضور پشت تریبون از حضور گسترده مردم هنر دوست و جامعه هنری خراسان رضوی در مراسم تشییع پیکر مرحوم پورعطائی تشکر کرده و گفت: از ارشاد خراسان رضوی به خاطر حمایت همه جانبه از استاد و حضور مداوم در تمام مراحل بیماری ایشان تشکر می‌کنم. وی عنوان کرد: استاد پورعطائی فقط متعلق به تربت جام نبودند بلکه به تمام کشور و جامعه هنری تعلق داشتند و فقدان ایشان دل همه مردم را به درد آورده است. اما پس از اعلام نظر خانواده پورعطائی پیکر استاد برای تدفین به تربت جام باز می‌گردد. پیکر استاد پس از تشییع در این مراسم به همراه مسئولان و بخشی از هنرمندان به نمایندگی جامعه هنری استان راهی موطن اصلی خود تربت جام شد تا در آنجا آرام بگیرد و صدای تار  استاد عاشقانه‌های خراسانی برای همیشه در کوچه های این شهر هنر پرور باقی بماند. ضايعه‌اي جبران‌ناپذیر بر پیکره موسیقی خراسان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جاي خالي غلامعلی پورعطائی اين گوهر موسيقي نواحي ايران ضايعه‌اي جبران ناپذیر برای پیکره موسیقی خراسان است. سعید سرابی در خصوص استاد پورعطائی ابراز کرد: غلامعلی پورعطائی گوهر دردانه موسیقی کشور بودند. وی ضايعه درگذشت اين استاد بزرگ را غمي سنگین و ضایعه‌ای بزرگ بر دل‌هاي اهالي فرهنگ و هنر خراسان دانسته و افزود: جاي خالي اين گوهر موسيقي نواحي ايران ضايعه‌اي جبران ناپذیر برای پیکره موسیقی خراسان است. سرابي با بیان اینکه آثار ماندگار استاد پورعطائی يادواره‌اي بزرگ برای ایشان است، اظهار کرد: این امر موجب می‌شود هرگز نام و ياد و شخصيت ايشان فراموش نشود. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي ابراز کرد: هدف استاد پورعطائی و تلاش ایشان در راه اشاعه موسیقی سنتی توسط شاگردان ايشان ادامه خواهد داشت. سرابی با بیان اینکه روح بلند استاد پورعطایی شاخص‌ترین جلوه شخصیتی ایشان بود، گفت: هنرمند با آثار ماندگارش در بین ما همیشه  می‌ماند و  ما باید در دوره حیات بزرگان فرهنگ و هنر هر چه بیشتر به شخصیت و هنر این عزیزان بپردازیم. رجبعلی لباف خانیکی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در ادامه مراسم تشییع پیکر  استاد پورعطائی در  جمع مردم و هنرمندان خاضر در این مراسم ابراز کرد: درگذشت  استاد پورعطایی یعنی اینکه یک مقوله مهم میراث فرهنگی از دست رفته است. لباف خانیکی میراث فرهنگی را بر دو قسم مادی و معنوی دانسته و گفت: موسیقی از جمله میراث معنوی هر قومی به حساب می‌آید و باید در راه حفظ و بزرگداشت آن کوشش شود. قیامتی یکی از شاگردان استاد پورعطایی هم در ادامه این مراسم از استاد پورعطایی به عنوان نخستین کسی که توانست تمام آواها و نواهای محلی خراسان را مکتوب کند، نام برد و افزود: حیف شد که استاد نتوانست این تحقیقات را چاپ و منتشر کند. وی پور عطائی را شاعری مردمی خواند و ابراز کرد: این استاد موسیقی مقامی اولین کسی بود که شاهنامه فردوسی را با دوتار خوانده  و می گفت "من همیشه با سازم ایران را فریاد می‌کنم". محمد حقگو عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی خراسان رضوی هم با بیان اینکه نسبت به استاد پور عطایی در زمان زندگی و حیات ایشان کوتاهی کردیم ابرز کرد: پورعطایی صدای سوخته کویر خراسان بود و امروز پاره ای از فرهنگ این مرز و بوم بود که تشییع شد.


۱۳۹۳/۷/۱۴ - ۱۳:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن