تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804308237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زيان غرب از تحريم هاي روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مهر ۱۳۹۳ (۱۰:۵۴ق.ظ)
زيان غرب از تحريم هاي روسيه گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج
آمريکا و اتحاديه اروپا به بهانه حمايت روسيه از بحران اوکراين و الحاق کريمه به روسيه و به منظور مجازات اين کشور در ماه‌هاي اخير چند بسته تحريمي را عليه مسکو اعمال کردند. بسته تحريمي جديد، دسترسي تعدادي از بانک‌هاي روسيه به بازارهاي سرمايه را محدود مي‌کنند. اين تحريم‌ها در عرصه‌هاي اقتصادي و مالي بوده و تعدادي از شرکت‌هاي بزرگ دولتي روسيه و بخش‌هاي اقتصادي و موسسات مالي و بانک‌هاي آن تحريم شده است. تحريم‌هايي نيز عليه تعدادي از شرکت‌هاي دفاعي و انرژي روسيه اعمال شده است. در حاليکه همه کشورهاي اروپايي آماده عکس‌العمل کشور روسيه در زمينه نظامي بودند، روسيه اقدامات خود را از جبهه تجاري آغاز نمود. روسيه در يک سياست تلافي جويانه از ۱۶ مرداد ماه واردات مواد غذايي از جمله ميوه، سبزيجات، گوشت، ماهي، شير و لبنيات را از آمريکا، استراليا، کانادا، نروژ و ۲۸ کشور اتحاديه اروپا را ممنوع اعلام کرد.از زمان فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق، روسها بيش از يک سوم مواد غذايي خود را از خارج وارد مي‌کنند.رييس جمهوري روسيه با امضاي دستور ويژه با نام «تدابير ويژه اقتصادي» براي تامين امنيت روسيه، اين تدابير را براي اجرا ابلاغ کرد. اين تصميم به طور جدي اقتصاد کشورهاي غربي را تحت تاثير قرار داده است.
بر اساس ارزيابي‌هاي سال ۲۰۱۳ اداره گمرک روسيه ارزش ممنوعيت يک سال واردات اين کشور بالغ بر نه ميليارد و يکصد ميليون دلار است که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا که شش ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار از اين رقم را به خود اختصاص مي‌دهند، بيشترين آسيب را خواهند ديد. محدوديت واردات روسيه از کشورهاي ديگر بسيار کمتر است و از نروژ به يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار، از آمريکا به ۸۴۳ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار، از کانادا به ۳۷۳ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار و از استراليا به ۱۸۲ ميليون دلار مي‌رسد. آلکسي کودرين عضو هيات مديره شوراي اقتصادي تحت نظارت رياست جمهوري روسيه و وزير دارايي سابق اين کشور پيش‌بيني کرد تحريم‌هاي اقتصادي آمريکا و کشورهاي غربي عليه روسيه دست کم ۲۰۰ ميليارد دلار به اين کشور خسارت وارد کند.
در اينکه کشورهاي جنوب اروپا بيشترين زيان را از تصميم روسيه براي تحريم واردات مواد غذايي و کشاورزي از کشورهاي اروپايي متحمل خواهند شد، شکي نيست. توليد کنندگان اروپايي نگران هستند که محصولاتشان بر روي دستهايشان باقي بماند. آلمان، هلند و اوکراين سال گذشته اصلي‌ترين صادر کنندگان محصولات کشاورزي به روسيه بودند. اما کشورهايي زيان بيشتر خواهند ديد که کشاورزي در اقتصادشان سهم بيشتري دارد. کشورهاي جنوب اروپا بويژه اسپانيا و يونان به شدت تحت تاثير اين تصميم قرار خواهند گرفت .تاثير تحريم‌هاي روسيه در تعدادي از کشورهاي اروپايي (چک، اسپانيا، لهستان، مجارستان، يونان، ايتاليا، اتريش، نروژ، فنلاند، هلند، صربستان و اسلواکي) بشرح ذيل است:
بوهوسلاو سوبوتکا رئيس جمهوري چک از اتحاديه اروپا خواسته است به منظور کاستن از پيامدهاي منفي ناشي از تحريم‌هاي اعمال شده برضد روسيه، کمک‌هاي مالي در اختيار پراگ قرار دهد. «اين مسئله قطعا مشکلي براي اروپا است.مي توان از بودجه مشترک اتحاديه اروپا به عنوان منبع پرداخت غرامت استفاده کرد». نخست وزير چک نيز ضمن محکوم کردن تحريم‌هاي روسيه، مدعي شد مي‌توان براي کاهش اثرات اين تحريم از کمک‌هاي مالي اتحاديه اروپا نيز استفاده نمود. از ديدگاه وزير خارجه چک براي مقاومت در مقابل تحريم‌ها بايد به بازارهاي جديد بيانديشيم. مشابه اقدامي که ما با بهبود روابط با چين آغاز کرديم. در هر صورت شرايط سخت و دشوار لزوم درک واقعيت‌ها و يافتن راه حلها و بازارهاي جديد را منطقي مي‌سازد. شمار زيادي از شرکت‌هاي جمهوري چک نيز از دولت درخواست کمک کرده‌اند. آنها اعتقاد دارند اوضاع کنوني موجب نگراني همه ما شده است. بيست درصد سود اين شرکت از معاملات با روسيه به دست مي‌آمد.
اندکي پس از آنکه روسيه در واکنش به تحريم‌هاي اقتصادي غرب واردات برخي محصولات کشاورزي را ممنوع کرد، ماريانو راخوي نخست وزير اسپانيا به اهميت اين بخش از تجارت خارجي براي کشورش اذعان کرد.«به طور حتم اين تصميم به نفع ما نخواهد بود اما اطمينان دارم که توليدکنندگان اسپانيايي را تشويق به تلاش بيشتر خواهد کرد. به رغم اينکه مقصد بخش عمده صادرات محصولات کشاورزي اسپانيا، اتحاديه اروپاست، صادرات مواد غذايي به ويژه انواع ميوه و سبزي به روسيه نيز براي اقتصاد اين کشور از اهميت ويژه اي برخوردار است. توليدکنندگان اسپانيايي در بخش کشاورزي همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا با بهبود کيفيت محصولات، حضوري چشمگير در بازار روسيه داشته باشند. ارزش کلي صادرات محصولات کشاورزي اسپانيا به روسيه بالغ بر ۵۰۰ ميليون يورو تخمين زده مي‌شود.
لهستان نيز همچون کشورهاي کوچک شرق اروپا تحت تاثير اين تحريم قرار خواهد گرفت. جنگ تجاري که توسط روسيه راه اندازي شده است ضربه سنگيني به لهستان که بازار اصلي صادرات سيب خود را در روسيه از دست داده است، وارد کرد. لهستان بزرگترين توليد کننده سيب در اروپاست و ايتاليا و فرانسه هم در رده‌هاي بعدي جاي دارند. مقامات روسيه در مرز منطقه کالينينگراد با استناد به دستور دولت روسيه، از ورود محموله‌هاي بزرگ گوشت گاو و گوشت مرغ لهستان جلوگيري کردند. وزير کشاورزي لهستان بر شکايت از روسيه در به سازمان جهاني تجارت تاکيد دارد. از ديدگاه مقامات عالي رتبه اين کشور، نزاع تجاري بين روسيه و اروپا ممکن است به هر دو طرف خساراتي را وارد آورد. ما به جنگي نزديک شده‌ايم که هرگز قبلاً در اروپا رخ نداده است. اين يک جنگ تجاري است. هر دو طرف متحمل خساراتي مي‌شوند.
به گفته مقامات مجارستان، اتحاديه اروپا با تحريم اقتصادي روسيه بر سر اوکراين، خسارت زيادي به خود زد. پيامد قطعي سياست تحريم غرب، يقينا به ضرر بيشتر اروپا منجر مي‌شود، مانند اقداماتي که روسيه تاکنون انجام داده است. در عالم سياست، اين گونه عملکرد را «شليک به خود» مي‌گويند.
تصميم روسيه مبني بر تحريم محصولات کشاورزي کشورهاي اروپايي، مسئولان يونان بحران زده نگران ساخته و آتن در صدد بکارگيري تمام راه‌هاي ديپلماتيک براي برخورد با تاثيرات احتمالي اين تصميم روسيه بر صادرات اين کشور يونان برآمده است. براساس آمار ۳. ۱ دهم درصد کل توليدات کشاورزي يونان به روسيه صادر مي‌شود و ارزش صادرات محصولات کشاورزي يونان به روسيه سالانه ۴۰۶ ميليون يورو است و چنانچه جلوي اين صادرات گرفته شود، اقتصاد بحراني يونان با مشکلات جدي روبرو خواهد شد. عمده محصولات صادرات کشاورزي يونان به روسيه شامل ميوه‌هاي تازه و سبزيجات بصورت تازه و کنسروي و کمپوت است. همراهي سياست‌هاي دولت ائتلافي يونان با اتحاديه اروپا البته با واکنش‌هاي احزاب مخالف روبرو بود. آقاي «چيپراس» رئيس حزب چپ ائتلاف (دومين حزب بزرگ يونان) با انتقاد ازعملکرد دولت اين کشور براي همراهي با آمريکا و اتحاديه اروپا، مدعي شد «زمان آن رسيده که دولت يونان به فکر کشاورزان يوناني باشد و از همراهي با تصميمات خصمانه اتحاديه اروپا و آمريکا عليه روسيه دست بردارد».
وزير کشاورزي ايتاليا اعلام کرده است محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي روسيه بر واردات محصولات کشاورزي و غذايي اتحاديه اروپا ،‌ تأثير منفي جدي بر بخش کشاورزي ايتاليا خواهد داشت و رم از نزديک تحولات را دنبال نموده و در سطح ملي و اروپايي به بررسي آن خواهد پرداخت. بر اساس ارقام رسمي، صادرات مواد غذايي ايتاليا به روسيه در سال ۲۰۱۳، به ۷۰۰ ميليون يورو رسيد که دو درصد از صادرات ايتاليا را تشکيل مي‌دهد. ايتاليا در بين کشورهاي صادر کننده اين نوع محصولات به کشور روسيه رتبه دهم را در اختيار دارد. رقم صادرات محصولات کشاورزي ايتاليا به روسيه در سال ۲۰۱۳ ميلادي با ۹.۷۵ درصد رشد به يک ميليارد و ۷۲ مليون يورو رسيده است. ايتاليا در ميان اعضاي اتحاديه اروپا با ۱۰.۴ ميليارد يورو صادرات، در بين کشورهاي صادر کننده کالا به کشور روسيه رتبه پنجم را دارا مي‌باشد.
ممنوعيتي که روسيه بر واردات محصولات غذايي از اروپا اعمال کرده تا به حال براي بخش غذايي و کشاورزي اتريش حدود شش ميليون دلار خسارت داشته است. اين خسارت شامل محصولاتي مي‌شود که توليد شده و براي بازار روسيه برچسب خورده است و هم اکنون در انبار يا در راه انتقال به روسيه است. هنوز امکان تخمين ساير آثار منفي اين اقدام روسيه همچون کاهش قيمت‌ها وجود ندارد. وين اما همزمان مدعي است تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه روسيه انتقال گاز اين کشور به اروپا را از طريق خط لوله ساوت استريم تحت تاثير قرار نخواهد داد. به گفته حزب راستگراي آزادي اتريش طي مدت کوتاه اعمال اين تحريمها به بخش کشاورزي ما لطمات فراواني وارد کرده است. اتحاديه اروپا به جاي دعوت از روسيه براي مذاکره و حل اختلافات، سياست اعمال تحريم‌ها را در پيش گرفته است که اين به اقتصاد اتريش لطمه مي‌زند. تنها راه تنش‌زدايي با روسيه برچيدن تحريم‌ها از سوي اتحاديه اروپا است. در قرن بيست و يکم توسل به شيوه‌هاي دوران جنگ سرد براي حل اختلافات،‌ شيوه‌اي منسوخ و غيرقابل قبول است.
در اين ميان نروژ که عضو اتحاديه اروپا نبوده بلکه بخشي از منطقه آزاد تجاري ناحيه اقتصادي اروپا است در صورت تصويب پارلمان، به تحريم‌هاي اين اتحاديه خواهد پيوست. انتظار مي‌رود پارلمان اقدامات سخت گيرانه‌اي را که اتحاديه اروپا بر ضد روسيه اتخاذ کرده است، تصويب کند. اسلو در نظر دارد دارايي‌هاي چندين شخص حقيقي و حقوقي روسيه را مسدود و وارادات کالا از «سواستوپل و کريمه» را که در مارس گذشته به فدراسيون روسيه ضميمه شدند، ممنوع کند.
نظرسنجي اتاق بازرگاني فنلاند نشان مي‌دهد حدود نيمي از شرکت‌ها و موسسات اين کشور از تحريم‌هايي که اتحاديه اروپا و روسيه بر سر بحران اوکراين عليه يکديگر وضع کرده‌اند، آسيب مي‌بينند. روسيه سومين بازار بزرگ صادرات فنلاند است و حدود ۱۰ درصد از کل کالاهاي فنلاندي که در خارج به فروش مي‌رسد به روسيه صادر مي‌شود. گردشگران روسيه هر ساله حدود دو ميليارد يورو در فنلاند خرج مي‌کنند. فنلاند از کشورهاي اسکانديناوي با درجه اعتباري سه آ، به سبب کاهش تقاضا براي محصولات صنايع کليدي اين کشور در دو سال گذشته دچار انقباض اقتصادي شده است. نظرسنجي نشان داد شش درصد از شرکت‌ها و موسسات فنلاندي اعلام کرده‌اند به طور مستقيم هدف تحريم‌ها قرار گرفته‌اند، ۴۱ درصد اعلام کردند فعاليت‌هاي تجاري آنها به طور غيرمستقيم از تحريم‌ها آسيب ديده است. نيمي از شرکت کنندگان در نظرسنجي اعلام کردند تحريم‌ها موجه است، حال آنکه ۱۶ درصد گفتند مايلند بر شدت تحريم‌ها افزوده شود. حدود ۷۹ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجي نيز اعلام کردند در خصوص فعاليت تجاري در روسيه فعلا سياست صبر و انتظار در پيش گرفته‌اند. تجارت ميان روسيه و فنلاند در شش ماه نخست سال ۲۰۱۴ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، تا هشت درصد کاهش داشته و به ۸۳ ميليارد دلار رسيده است. فنلاند تخمين مي‌زند تحريم روسيه در مقايسه با ديگر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، شديدترين آسيب‌ها را به اين کشور وارد کرده است.
از آنجايي که مسکو از ورود ۳۰۰ کاميون هلند حامل سبزيجات و ميوه به خاک روسيه جلوگيري کرده است، اين مسئله موجب کاهش قميت سبزيجات و حتي ميوجات در هلند شده است. کاهش قيمت‌ها ناشي از تحريم‌هاي روسيه بر محصولات کشورهاي غربي نه تنها بر روي صادرات هلند به روسيه، بلکه بر ديگر توليدات کشاورزي اين کشور نيز تاثير بسيار منفي داشته است. چنانچه توليد کنندگان هلندي نتوانند اين محصولات را به روسيه صادر کنند در اين صورت نه تنها بازارهاي اروپايي اشباع مي‌شود بلکه قيمت‌ بسياري از محصولات کشاوري نيز کاهش مي‌يابد.
در اين ميان صربستان مواضع متفاوتي اتخاذ نموده است. بلگراد مدعي است «اگر صربستان بر روسيه تحريم وارد مي‌کرد، کسب و کار توليد کنندگان ميوه و سبزي و دامداران از بين مي‌رفت و صربستان در مجموع دست کم يک ميليارد يورو از دست مي‌داد. بلگراد با اعمال تحريم علاوه بر اينکه صادرات ميوه و سبزي به روسيه را از دست مي‌داد، افزايش نرخ گاز نيز بر ما احتمال مي‌رفت. بلگراد با اعمال تحريم بر روسيه خود را مورد تحريم قرار خواهد داد. چنين تحريم‌هايي از نظر اقتصادي نمي‌تواند هيچ زياني به روسيه وارد آورد اما با اعمال تحريم، ما به طور بسيار مؤثر درگير تبعات اين تحريم‌ها خواهيم شد.
اسلواکي تحريم‌هاي اقتصادي اتحاديه اروپا و روسيه عليه يکديگر را بيهوده دانسته و آنرا تهديدي براي اقتصاد اسلواکي مي‌داند. به زعم آنها اين تحريم‌ها فقط رشد اقتصادي اين اتحاديه را تهديد مي‌کند.
در پي اعمال تحريم هاي تلافي جويانه مسکو بر شد بازار مواد غذايي آمريکايي او اروپا، وزارت کشاورزي آمريکا اعلام کرد با توجه به واردات 1.3 ميليارد دلاري محصولات کشاورزي و مواد غذايي روسيه از آمريکا در سال 2013 ميلادي و با در نظر گرفتن اين مساله که تحريم هاي اخير روسيه 55 درصد فروش محصولات کشاورزي آمريکا را شامل مي شود ميزان زيان و خسارت ناشي از اعمال اين تحريم ها بيش از 715 ميليون دلار خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، آمريکا 4 درصد واردات مواد غذايي روسيه را در اختيار دارد ولي اين سهم براي کشورهاي اروپايي به بيش از 40 درصد مي رسد و ظاهرا کشورهاي اروپايي از اعمال تحريم هاي جديد روسيه بيشتر از آمريکا متضرر خواهند شد.
شرکت هاي آمريکايي سال گذشته بخش مهمي از عرضه خشکبار و آجيل در روسيه را بر عهده داشته اند به طوري که 95 درصد بادام وارداتي روسيه توسط آمريکا عرضه شده است.
پيش از اين نيز ساير کشورهاي اروپايي نگراني خود را نسبت به تحريم هاي اعمال شده از سوي روسيه عليه واردات مواد غذايي و محصولات کشاورزي اعلام کرده اند.
روسيه به تلافي تحريم هاي غرب تصميم گرفته است تا اين تحريم ها را اعمال کند. صادرات مواد غذايي و کالا 10 درصد کل صادرات اروپا به روسيه را تشکيل مي دهد. روسيه به تازگي فهرست محصولات کشاورزي که واردات آن از آمريکا و کشورهايي که از تحريم هاي روسيه حمايت کرده اند را منتشر نموده است.
اين تحريم يک ساله شامل واردات گوشت قرمز، ماهي، مرغ ميوه و سبزيجات، آجيل و خشکبار ، پنير و ساير فرآورده هاي لبني از اتحاديه اروپا؛ کانادا استراليا و نروژ خواهد بود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن