تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798341722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانکداري الکترونيکي، نياز جامعه امروز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مهر ۱۳۹۳ (۰:۳۲ق.ظ)
جهان صنعت: بانکداري الکترونيکي، نياز جامعه امروز
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه جهان صنعت چنين نوشت:
از سال 1959 ميلادي با تبديل سيستم خدمات‌دهي بانک‌ها از شکل سنتي به سيستم نوين، نوع جديد از خدمات به نام کارت‌هاي اعتباري شکل گرفت که مورد استقبال عمومي واقع شد به نحوي که اولين سيستم بانکي ارايه‌کننده کارت‌هاي اعتباري در سال 1959 از سوي بانک آمريکا
(Bank of America) در کاليفرنيا رواج يافت، سپس اتاق‌هاي پاياپاي خودکار به راه افتاد. همزمان با رشد سرعت استفاده ماشين‌هاي تحويلداري خودکار(ATM) در دهه 1990، نقش بانکداري الکترونيکي در سطح دنيا بارزتر و برجسته‌تر شد. بانکداري الکترونيکي از زماني که اينترنت به دنيا معرفي شد، يعني از حدود 10 سال پيش خود را نشان داد و رشد کرد البته قبل از آن هم سيستم‌هاي نرم‌افزاري و الکترونيکي وجود داشتند، در واقع يکسري پايانه‌هايي در خود بانک‌ها وجود داشت که مشتري بتواند خدماتي را بدون مراجعه به گيشه دريافت کند.
آمريکا اولين کشوري بود که توانست به بانکداري الکترونيکي مجهز شود، بعد از آن کشورهاي اروپايي مثل انگليس و دانمارک در اين زمينه پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشتند. بعد از اين کشورها، ژاپن و مالزي در منطقه آسياي جنوب‌غربي رشد سريعي در زمينه بانکداري الکترونيکي داشتند.
بانکداري الکترونيکي نه فقط يک نياز بلکه يک ضرورت اجتناب‌ناپذير در بانکداري نوين در دنياي امروز است. گرچه اين پديده سال‌هاست که در کشورهاي غربي رايج شده است اما در ايران هنوز پديده‌اي جديد و نوپا به حساب مي‌آيد. هرچند در ايران براي نخستين‌بار در سال 1350 از دستگاه‌هاي خودپرداز استفاده شده اما بعد از انقلاب اين پروژه به تدريج به دست فراموشي سپرده شد. بعد از فراغت از جنگ و از نخستين سال‌هاي دهه 1370 گام‌هاي اوليه در مسير استفاده از بانکداري الکترونيکي با تاسيس شرکت ملي انفورماتيک ايران برداشته شد و فعاليت بانکداري الکترونيکي در ايران از حدود هفت تا هشت سال پيش با ايجاد خدماتي براي مشتري به صورت الکترونيکي آغاز شد. يکي از اولين محصولات بانکداري الکترونيکي در ايران از بانک صادرات آغاز شد که به نام «سيستم سپهر» شهرت دارد البته در زمينه رايانه‌اي شدن شعبه، بانک صادرات و ملت نيز کار خود را زود آغاز کردند. بانک صادرات با سرمايه‌گذاري مناسب سيستم سپهر را راه‌اندازي کرد و استفاده از کارت در بانکداري الکترونيکي براي بار اول در بانک صادرات آغاز شد که از سيستم خودپرداز ATM استفاده مي‌کردند.
با تاسيس بانک‌هاي خصوصي، روند الکترونيکي شدن فعاليت‌هاي بانکي شتاب بيشتري گرفت و هم‌اکنون خدمات مختلفي مانند افتتاح حساب، پرداخت آنلاين بهاي کالاها و خدمات خريداري شده، انتقال وجوه بين حساب‌ها و... ارايه مي‌شود. برنامه چهارم توسعه کشور هم نقطه عطفي در قانون‌گذاري بانکداري الکترونيکي به شمار مي‌رود.
در مورد بانکداري الکترونيکي تعاريف گوناگوني ارايه شده است که از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
1) بانکداري الکترونيکي را هرگونه خدمات بانکي مي‌دانند که براي مشتري محدوديت حضور فيزيکي در مکان خاصي ايجاد نکند و خدمات بانکي با به‌کارگيري ابزارهاي الکترونيکي انجام شود.
2) استفاده مشتريان از اينترنت براي سازماندهي، آزمايش يا انجام تغييرات در حساب‌هاي بانکي خود يا سرمايه‌گذاري در بانک‌ها براي ارايه عمليات و سرويس‌هاي بانکي
3) ارايه مستقيم خدمات و عمليات بانکي به مشتريان از طريق کانال‌هاي ارتباطي متقابل الکترونيک
4) استفاده از تکنولوژي پيشرفته شبکه‌ها و مخابرات براي انتقال منابع به صورت الکترونيکي بدون نياز به حضور فيزيکي در بانک
5) فراهم آوردن امکانات دسترسي مشتريان به خدمات بانکي با استفاده از واسطه‌هاي ايمن و بدون حضور فيزيکي
6) فراهم آوردن امکاناتي براي کارکنان به منظور افزايش سرعت و کارايي در ارايه خدمات بانکي در محل شعبه و فرآيندهاي بين شعبه‌اي و بين بانکي در سراسر دنيا و ارايه خدمات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري به مشتريان براي استفاده از روش بدون حضور فيزيکي در بانک در هر ساعت از شبانه‌روز از طريق کانال‌هاي ايمن و با اطمينان دگرگوني‌هاي جهان به واسطه ظهور فناوري اطلاعات، اينترنت و به تبع آن، ايجاد دولت الکترونيکي و تجارت الکترونيکي تحول عميقي را در ارتباطات و فرآيند انتقال اطلاعات ايجاد کرده است اين شرايط، زمينه‌اي را براي تسهيل انجام امور تجاري و خريد و فروش ايجاد کرده است. يکي از اين ابزارها دستگاه‌هاي کارتخوان (pos) بانک‌هاست که باعث کاهش مخاطرات ناشي از حمل پول در معاملات و کاهش صندوقداري اصناف شده است. در واقع با ظهور اين دستگاه‌ها گاوصندوق‌هاي بزرگ شرکت‌ها و اصناف مختلف جاي خود را به اين دستگاه‌هاي کارتخوان دادند.
امروزه بيشتر بانک‌ها با محيطي کاملا پويا روبه‌رو هستند و همه بانک‌ها- چه بزرگ و چه کوچک- با توجه به تغييرات برق آسا در موقعيت‌هاي رقابتي و شرايط حاکم بر بازار، جذب و حفظ مشتريان تجاري را در سرلوحه برنامه‌هاي خويش قرار داده‌اند. از سوي ديگر مشتريان، فرصت‌هاي بيشتري را براي مقايسه خدمات در اختيار دارند و قضاوت مشتري در مورد بانک هم مبتني بر ميزان توانمندي بانک در کمک به حل معضلات و توسعه تجارت استوار است. امنيت، سرعت تراکنش، همراهي با مصرف‌کننده و سهولت استفاده، اعتماد و مسايل مربوط به حريم خصوصي از مهم‌ترين عوامل در انتخاب بانک توسط مشتري هستند. از اين رو، پذيرش بانکداري آنلاين در بيشتر کشورهاي جهان رو به افزايش نهاده به‌گونه‌اي که 50 درصد هم گذشته است.
گسترش ابزارهاي بانکداري الکترونيکي و تحقق فرهنگ استفاده از اين نوع خدمات، عوايد زيادي براي افراد جامعه در تمامي سطوح خواهد داشت مانند کاهش مراجعات مشتريان به شعب بانک‌ها، کاهش توسعه فيزيکي بانک‌ها از لحاظ ساختمان و...، کاهش ترافيک شهري، کاهش مصرف سوخت به‌عنوان يک سرمايه ملي، کاهش آلاينده‌هاي محيطي در سطح شهر، کاهش هزينه‌هاي عملياتي بانک‌ها، گسترش محدوده جغرافيايي فعاليت مشتريان، ايجاد فرصت براي مشتريان جديد بانک، کاهش هزينه چاپ اسکناس و امحاي اسکناس‌هاي فرسوده، افزايش امنيت و کاهش سوء‌استفاده و جرم‌و‌جنايت، تقويت شاخص سلامت و بهداشت عمومي، صرفه‌جويي در کاغذ، حضور بيشتر افراد در منزل و کنار خانواده، امکان انتقال سريع‌تر اطلاعات به نقاط مختلف کشور، شفاف شدن فعاليت‌هاي اقتصادي، کاهش حجم بايگاني فيزيکي و... که همگي در راستاي منافع ملي و کاهش هزينه‌هاي مشتريان و بانک‌ها هستند.
نويسنده:رضا حيدري
کارشناس اقتصادي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن