تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806974328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا از سایت های خبری چیز زیادی کیل نمی آید؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


چرا از سایت های خبری چیز زیادی کیل نمی آید؟ وبلاگ > جعفریان، رسول - گاهی مدتها وقت می گذارم. سایت می بینم اما حس می کنم چیزی از لحاظ خبری به معلوماتم اضافه نشده. گاهی هم نوع گفتن اخبار مرا عصبی می کند. البته گاهی هم بد نیست، اما در کل فکر کنم یک مشکلاتی وجود دارد. دلم می خواهد نظر شما را هم بدانم. آیا به مقداری که سایت های ایرانی را می بینید انتظارتان به لحاظ خبری برآورده می شود؟

تقریبا هر روز بخش قابل توجهی از وقت ما به مطالعه اخبار از طریق سایت ها می گذرد.
این امر به خودی خود کار بسیار خوبی است، زیرا سبب آگاهی بیشتر ما از روند تحولات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی از ایران و جهان می شود. طبیعی است که با این آگاهی ها می توانیم شناخت بهتری از وضعیت خودمان داشته باشیم، جایگاه‌مان را بهتر بشناسیم و از نیروهایی که در کشور هستند، انرژی های ذخیره شده، جریان های سیاسی و فرهنگی موجود و همه چیز تصور بهتری داشته باشیم و مهم تر از همه از ضعف ها آگاهی یابیم و اشتباهات را بشناسیم و جبران کنیم.
اما اغلب بهره ای از این کار نمی بریم. چرا؟ این را باید به سطح کیفی این قبیل سایت ها مربوط بدانیم. مقصودم از سطح کیفی تنها این نیست که غالب اخبار آنها تکراری هستند وآنها را از روی یکدیگر بر می دارند. حتی این هم نیست که اخبار کم محتوا هستند و به صورت جدی، انعکاس نمی یابند و حتی این هم نیست که در ارائه از نظر حرفه خبری، مجریان غالبا به صورت آماتور عمل می کنند. بلکه مقصودم در اینجا نکته دیگری است.
از سایت های معمولی و محلی که بگذریم، آنچه را از میان این سایت ها می توان به عنوان سایت جدی از آنها یاد کرد، سایت هایی که پول و امکانات از سوی نهادهای مختلف پشت آنهاست، هیچ گونه اراده جدی برای ارائه اخبار به صورت شفاف ندارند. بلکه به جای آن غالبا قصد آن را دارند تا آمال و آروزهای خود را به دیگران تحمیل کنند و آنچه را می پسندند و درست می دانند و دلشان می خواهد مردم آن اعتقاد را داشته باشند و باور کنند، آن را ارائه کنند. این کار غالبا اهداف ملی یا مصلحت های خاص صورت می گیرد.
توجه داشته باشیم که این کار فی حد نفسه مثلا از سوی یک سایت حزبی اشکال ندارد، اما مربوط به وقتی است که دست کم چند سایت مهم در کشور باشد که اخبار را آنچنان که هست منعکس کند تا مردم از وضعیت موجود مطلع شوند و بدانند که اصل مسأله چیست.
جالب است که گاه یک خبر چنان با آمال وآرزوها بیان می شود که اصلا اصل ماجرا گم شده و آنچنان گزینشی از اجزاء یک خبر کار می شود که تقریبا چیزی از اصل ما وقع در اختیار خواننده قرار نمی گیرد.
حتی این امکان وجود دارد که شما شصت تا هفتاد هشتاد درصد خبر را منعکس کنید و باقی مانده را با زرق و برق های ویژه آنچنان که دلتان می خواهد پیش ببرید. اما حقیقت آن است که سایت های اصلی کشور این رویه را ندارند و تنها به آنچه مردم باید باور داشته باشند می پردازند و از اخبار و گزارش ها به صورت یک مشت مفردات و کلمات و اسامی استفاده کرده خود صورت بندی می کنند و ترکیبی را که دلخواه است ارائه می دهند.
همین الان می توانید به برخی از این سایت ها مراجعه کنید و ببیند که چگونه با کنار گذاشتن شفافیت خبری با مصلحت اندیشی یا هر هدف مقدس دیگر، خواننده را به سمت اهدافی که می خواهند سوق می دهند.
متهم کردن مخالفان، توجیه این که چرا فلان اقدام نتیجه نداده، محکوم کردن این و آن، افشا گری، گفتن این که در هر حال ما پیروزیم و بقیه شکست خورده، ما همه چیزمان درست است و بقیه خراب، ما راست می گوییم و بقیه دروغ، درست کردن جو روانی علیه دیگران، تهدید، تشویق، و هر نوع برخورد روانی دیگر برای تقویت یک جریان، از اصولی است که خیلی ناشیانه در این قبیل سایت ها دیده می شود.
در مقابل، دقت علمی، واقع گرایی، بیان کردن واقعیات که می تواند هشدار لازم را در یک شرایط بد بدهد، ارائه یک تصویر درست برای به صحنه آوردن مردم جهت حل آن معضل و بسیاری از مسائل دیگر کنار گذاشته می شود.
این رویه در بازگو کردن اخبار اول از همه در سیما و بعد هم سایت های خبری مهم است که هدفشان از گفتن اخبار، جهت دادن به دیگران است تا در جریان قراردادن آنها. دلیلش هم واضح است. آنها اهداف مقدسی دارند که باید محقق شوند و خبر یک ابزار است.
در برخی از این اخبار، حرکت یک مورچه می تواند آن قدر مهم جلوه کند که که دویدن یک ببر یا پلنگ در مقابل آن کاملا تحقیر شود. یکی از نتایج این امر دست کم گرفتن دیگران است که در زمان خود، بدترین سرنوشت را رقم خواهد زد.
این روال نشان می دهد که ما هنوز هم ابزارهای جدید را از روزنامه و خبر و فیلم و غیره وغیره نشناخته و تصور می کنیم چون دیگران یک چشمه از بهره گیری از این ابزارها را برای اهدافشان نشان داده اند، ما باید تماما در این مسیر حرکت کنیم.
آن وقت فقط و فقط یک نتیجه اش آن است که فلان سایت خبر فارسی بیرونی بارها و بارها مشتریانش بیش از سایت هایی است که در داخل با پول ملی تغذیه می شود. چون دیدن پنج دقیقه از برخی از این سایت ها، برابر با دیدن چند ساعت از سایت های خودمان خبر به آدم می رساند. ببخشید. واقعا نمی خواستم این قدر تند برم. یه خورده عصبانی هم بودم اینها رو نوشتم. می ترسم آخرش این خبرآنلاین وبلاگ من رو ببندد.      



یکشنبه 13 مهر 1393 - 13:09:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن