محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827487145
شرایط کنونی مهیای نقشآفرینی حوزه علمیه در نظم نوین جهانی است
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق:
شرایط کنونی مهیای نقشآفرینی حوزه علمیه در نظم نوین جهانی است خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق گفت: وقتی در روایات رسیده از معصومین(ع) توجه می کنیم حجم زیادی از این روایات را از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مییابیم. مخصوصا روایاتی که مربوط به مسائل فقهی است، و این مسأله بسیار گفته شده که این دو امام بزرگوار در یک موقعیت و ظرف زمانی مناسبی قرار گرفتند که موقعیت اجتماعی آنها این فرصت را ایجاد کرد که معارف اسلامی را برای مردم عرضه کنند.
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بدون شک امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) به دلیل شرایط خاص زمانی، نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ تشیع داشتند، به مناسبت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) گفتوگویی را با حجت الاسلام علی اکبریان عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق انجام داده ایم. به عنوان اولین سوال لطفا بفرمائید موقعیت اجتماعی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) چگونه بود و چرا بیشتر روایات ما از این دو امام بزرگوار روایت شده است؟بسم الله الرحمن الرحیم. وقتی در روایات رسیده از معصومین(ع) توجه می کنیم حجم زیادی از این روایات را از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مییابیم. مخصوصا روایاتی که مربوط به مسائل فقهی است، و این مسئله بسیار گفته شده که این دو امام بزرگوار در یک موقعیت و ظرف زمانی مناسبی قرار گرفتند که موقعیت اجتماعی آنها این فرصت را ایجاد کرد که معارف اسلامی را برای مردم عرضه کنند. به همین دلیل است که فقه ما را فقه جعفری می گویند. چون بسیاری از روایات فقهی از امام جعفر صادق(ع) است. ظرف زمانی ایجاد شده در دنیا را قدر بدانیماستفادهای که می خواهم از این موضوع بکنم این است که موقعیت این دو امام را با زمان خودمان تطبیق بدهم. موقعیتی که در اختیار این دو امام بزرگ بود این بود که در زمان آنها خلافت اموی تضعیف شده بود و در حال انتقال به یک خلافت دیگری بود و این دو امام بزرگوار از این فرصت ضعف حکومت تا قوت گرفتن خلافت بعدی استفاده کردند، هم شاگردان زیادی تربیت کردند و هم معارف اسلامی را گسترش دادند. ما اگر بخواهیم به سیره این دو امام تمسک کنیم باید ما هم متوجه یک انتقالی که در دوره ما در حال شکل گیری است بشویم و ببینیم به عنوان کسی که شاگرد مکتب امام صادق(ع) و امام باقر(ع) هستیم، در ظرف زمانی حال چه وظیفه ای داریم که ما هم به سیره آنها عمل کرده باشیم. آیا به نظر حضرتعالی پیروزی انقلاب اسلامی یک فضای جدیدی را در عرصه ترویج معارف دینی ایجاد کرده است؟بله همین طور است. واقعیت این است که در دوران ما اسلام یک حیات تازه ای پیدا کرد. با شکوفایی انقلاب اسلامی یک ادعای فراموش شده، توسط حضرت امام (ره) زنده شد و آن اینکه اسلام می تواند جامعه را اداره کند و احکام اسلامی برای همه زمان ها زنده است. این شکوفایی باعث یک حرکت هایی در جهان شد و مکاتبی که سلطه بر این دنیا داشتند این مکاتب از این اندیشه حضرت امام (ره) متاثر شدند. ما می بینیم که مکتب سوسیالیست کمونیست از بین رفت و اندیشه لیبرالی هم در حال فروپاشی است و در این بین اندیشه دینی به ویژه اندیشه اسلامی در حال قوت گرفتن است. ما در یک فرصتی قرار گرفتیم که حتی در کشورهای اسلامی، مردم در این کشورها حکومت های به ظاهر اسلامی و در باطن دیکتاتور را تحمل نمی کنند و آنها هم در حال شکل گیری یک ساختار جدیدی در حکومت های خودشان هستند. این تحولاتی که در عالم در حال شکل گیری است اقتضا می کند که ما کوتاه ننشینیم و فرصت را مانند امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که در دوران خودشان غنیمت شمردند ما هم غنیمت بشمریم. اگر حوزه های علمیه در این ظرف زمانی آن وظیفه اصیل خودشان را که تبیین دقیق و گسترده تر معارف اسلامی است انجام ندهند آن فرصت از بین می رود و مکاتب دیگر جایگاه خودشان را در نظم نوین جهانی باز می کنند و ما عقب می مانیم. ما در این زمیه باید چکار کنیم و حوزه های علمیه چه وظیفه ای در این زمینه دارند؟این نکتهای که عرض کردم مورد تأکید مقام معظم رهبری است که همین چند وقت پیش به آن اشاره کردند. به نظر من وظیفه ای که بر گردن حوزه علمیه است در چند محور قابل تبیین است. که حوزه علمیه باید از درون منابع دینی این امور را تبیین کند و گسترش دهد. 1. باید اسلام را به گونه ای تبیین کند که توانایی اسلام در اداره جامعه یک توانایی نمایان باشد. ما امروز با یک دوگانگی در اندیشه ایرانی اسلامی خودمان مواجهیم و آن اینکه احکام اسلام و معارف اسلام به یک گوشه و اداره جامعه به یک سمت دیگری است. گاه با هم انطباق دارند گاه با هم انطباق ندارند. از مجمع تشخیص مصلحت کمک می گیریم برای احکامی که شورای نگهبان آنها را رد می کند. این دوگانگی ها یک کمی اصطکاک ایجاد می کند بین کارآمدی، بین به روز بودن و بین توانایی اداره جامعه و اسلام. این چالش باعث یک دوگانگی می شود، ما باید اسلام را طوری تبیین کنیم که نشان دهیم اسلام قدرت اداره جامعه را دارد و احکام اسلام برای همه دورانها کارایی دارد. این تبیین باید صورت بگیرد. بخشی از ابواب فقهی باید توسعه پیدا کند. مسائلی که مبانی حکومت اسلامی هستند باید در حوزه های علمیه ترویج بیشتری پیدا کند. بنابراین بخشی از فعالیت حوزه در تبیین مسائلی است که روشن می کند که اسلام چگونه می تواند جوامع را تا روز قیامت اداره کند یعنی کارایی در حکومت را نشان دهد. 2. نکته دیگر این است که حوزه های علمیه باید توانایی تبلیغ در سایر ملل هم داشته باشند. ما اگر معارف غنی خودمان را در درون خومان نگه داریم و فقط در بین کشورهای اسلامی یا در درون حوزه های اسلامی باقی بماند، آن نقشی که ما می خواهیم در نظم نوین جهانی داشته باشیم، ایجاد نمی شود. ما باید یک تعامل بین المللی داشته باشیم، هم با سایر اقوام مسلمین و هم با سایر ملل و حتی با جوامع غیر دینی. ما باید بتوانیم با آنها تعامل علمی داشته باشیم و معارف اسلامی خودمان را به آنها ترویج دهیم. 3. نکته سوم در درون خود نظام اسلامی است. تعامل حوزه های علمیه با نظام باید جوری باشد در عین این که استقلال حوزه حفظ شود مبانی عقیدتی و فقهی نظام مستحکمتر شود. باید تعامل حوزه با نظام پشتیبانی علمی باشد و اگر حوزه برای خودش یک برنامه ریزی داشته باشد و حکومت هم برای خودش یک برنامه جداگانه داشته باشد ما در درون خودمان ضعف خواهیم داشت و مبانی تئوریک ما مبانی مستحکمی نخواهد بود. باید حوزه علمیه با نظام در یک طرح جامعی با همدیگر تعامل داشته باشند. حوزه باید مبانی علمی نظام را مستحکم کند. هم آنچه که مربوط به فقه است و هم در سیاست گذاری های کلان در زمینه تربیتی، فرهنگی، هنری که حوزه در این زمینهها حرف دارد و متاسفانه تبیین کمتری در این زمینهها صورت گرفته است. حوزه بیشتر با فقه شناخته می شود در صورتی که معارف اسلامی منحصر به فقه نیستند و علوم اسلامی در بخش های مختلف حیات بشر دارای حرف است. این سه بخش از فعالیت حوزه باعث می شود ما در این فرصت طلایی وظیفه اصلی خودمان را انجام داده باشیم. در زمانی که اسلام به عنوان یک دین توانا در اداره جامعه دارد خود را نشان می دهد و ضعف مکاتب دیگر در این زمینه رو به تشدید است. نقش آفرینی حوزه علمیه در نظم نوین جهانیبنابراین به طور خلاصه باید عرض کنم ما برای اینکه در آینده نظم جهانی بتوانیم نقش مفید تری داشتنه باشیم باید اولا تعامل حوزه با نظام یک تعامل گسترده تر باشد در تبیین مبانی حکومتی، دوم اینکه آن بخش از معارف دینی که تا به حال در هزار سال گذشته به دلیل اینکه حکومت به دست علمای شیعه نبود تبیین و ترویج نشده، آن معارف تبیین شود و سوم اینکه زبان تبلیغ زبان گویایی برای همه باشد، نه فقط زبان مکالمه بلکه ادبیات ما باید طوری باشد که با کشورهای اسلامی، با ملل غیری اسلامی و حتی با کشورهای لائیک بتوانیم ارتباط برقرار کنیم تا معارف خودمان را به دیگران انتقال دهیم. اگر ما این کار را بکنیم در واقع تمسک کرده ایم به سیره عملی امام باقر(ع) و امام صادق(ع). ما می بینیم که بعد از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) که این فرصت از دست رفت دوباره گنجینه روایی ما از سخنان ائمه (ع)رو به کمبود گذاشته یعنی بیشترین سخنان ائمه در همین ظرف زمانی است این ظرف زمانی را ما هم باید در زمان خودمان غنیمت بشمریم./907/د102/س منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
۱۳۹۳/۷/۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
واکاوی نظری بیانات رهبری انقلاب پیرامون نظم نوین جهانی/ تحول در چه حوزه هایی رخ می دهد
بین الملل ایران در جهان واکاوی نظری بیانات رهبری انقلاب پیرامون نظم نوین جهانی تحول در چه حوزه هایی رخ می دهد تحول در نظم آمریکایی جهان از جمله مواردی است که سالهاست از سوی رهبری انقلاب مطرح شده است واکاوی نظری بیانات رهبری انقلاب در خصوص تحول در نظم جهانی نشان می دهد که اینچه قدرتهایی نظم نوین جهانی را می سازند/ چالشهای نظم کنونی
بین الملل آمریکا اروپا قرن بیستویکم یا تداوم قرن بیستم چه قدرتهایی نظم نوین جهانی را می سازند چالشهای نظم کنونی در روزها و ماههای اخیر گرایشِ شدیدی بین نویسندگان و تحلیلگران سیاسی-اقتصادی برای مقایسه نمودن وقایع ژئوپلتیک اخیر با حوادث پیش از وقوع جنگ جهانی اول در آستانهنظم نوین جهانی به رهبری ایران در حال شکلگیری است/ هدف آمریکا تضعیف داعش است نه نابودی
رکنآبادی عنوان کرد نظم نوین جهانی به رهبری ایران در حال شکلگیری است هدف آمریکا تضعیف داعش است نه نابودی سفیر سابق ایران در لبنان گفت ادعاهای اوباما مبنی بر اینکه داعش و تروریستها باید تضعیف شوند و از کاهش حمایت سخن به میان میآورند و از اصطلاح نابودی استفاده نمیکنندبادامچیان مطرح کرد نظم نوین جهانی استکبار و استعمار را به هم ریخته است
بادامچیان مطرح کردنظم نوین جهانی استکبار و استعمار را به هم ریخته استعضو هیات امنای موسسه فرهنگی شهدای موتلفه اسلامی گفت نظم نوین جهانی ظالمین و استکبار و استعمار را به هم ریخته است به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس اسدالله بادامچیان عضو هیات امنا و هیات مدیره موسسه فرهنگی شهدرکنآبادی: پیروزی اخیر غزه آغاز شکلگیری نظم نوین جهانی است
چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۹ سفیر سابق کشورمان در لبنان پیروزی اخیر گروههای مقاومت در غزه را آغاز شکلگیری نظم نوین جهانی دانست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا غضنفر رکنآبادی در نشستی با عنوان غزه قضیۀ اول جهان اسلام که در موسسه ندا برگزار شد در سخنانی«نظم نوین جهانی» در گفتوگوی تفصیلی فارس با عماد افروغ: «توحیدگرایی» نسخه بدیل هژمونی غرب
نظم نوین جهانی در گفتوگوی تفصیلی فارس با عماد افروغ توحیدگرایی نسخه بدیل هژمونی غرب است تشریح سه تضاد اصلی در نظام سرمایهداری تلاش لیبرال دموکراسی ایجاد سنگر دینی استیک جامعهشناس با بیان اینکه قطببندی در نظامِ بدیل جهانی مبتنی بر توحیدگرایی خواهد بود گفت سه تضاد نظام سراظهارات حسنین هیکل درباره اعراب و نقش آنها در نظمِ نوین جهانی
اظهارات حسنین هیکل درباره اعراب و نقش آنها در نظمِ نوین جهانی بین الملل > خاورمیانه - واحدمرکزی خبر نوشت پژوهشگر و تاریخدان مشهور عرب گفت عرب ها در نظمِ نوین جهانی کشورهایی تسلیم شده اند به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر پایگاه اینترنتی بخش فارسی شبکهسلیمانی در دانشگاه علم و صنعت: دشمن به دنبال حاشیهسازی در دانشگاهها است/ لزوم نقشآفرینی دانشگاهیان در نظم ج
سلیمانی در دانشگاه علم و صنعت دشمن به دنبال حاشیهسازی در دانشگاهها است لزوم نقشآفرینی دانشگاهیان در نظم جدید جهانینماینده تهران در مجلس گفت دشمنان نظام و انقلاب به دنبال حاشیهسازی در دانشگاهها هستند تا ما نتوانیم در عرصههای علم و فرهنگ و اقتصاد نقشآفرینی کنیم به گزارش خحوزههای علمیه باید زمینه را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی آماده کنند
آیتالله جوادی آملی حوزههای علمیه باید زمینه را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی آماده کنند خبرگزاری رسا ـ آیتالله جوادی آملی با اینکه حوزههای علمیه باید در زمینه توجه تحقیق و تأمل در احادیث عقلی اهلبیت ع حرکت کنند گفت اگر سنت قائمه و فریضه عادله تقویت شود زمینه برای ایجادمعاون پژوهشی حوزه علمیه کشور: حوزههای علمیه باید به ترسیم مهندسی آینده بپردازند
معاون پژوهشی حوزه علمیه کشور حوزههای علمیه باید به ترسیم مهندسی آینده بپردازندمعاون پژوهشی حوزه علمیه کشور با بیان اینکه در عصر کنونی باید نیازهای جامعه را شناخت و وزن نیازها را بسنجیم گفت حوزههای علمیه باید به ترسیم مهندسی آینده بپردازند به گزارش خبرگزاری فارس از آمل حجتادشمن شناسی در شرایط کنونی نیازمند بصیرت و خودسازی است
امام جمعه ارومیه دشمن شناسی در شرایط کنونی نیازمند بصیرت و خودسازی است خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت در دوران جنگ مواضع دشمن شفاف و میدان جنگ مشخص بود درحالی که امروز دشمن شناسی بصیرت می خواهد که لازمه آن نیز خودسازی عمیق است به گزار خبرگزاری رسا در اروحوزههای علمیه در عرصه تولید علم فعالیت خود را افزایش دهند
پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۴ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه حوزههای علمیه در عرصه تولید علم کشور فعالیت خود را افزایش دهند گفت طلاب حوزههای علمیه حوزههای مختلف علوم انسانی اسلامی را بررسی کنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله عباختصاص زمین به حوزههای علمیه خواهران از سوی خیر زرندیهای
اختصاص زمین به حوزههای علمیه خواهران از سوی خیر زرندیهای خبرگزاری رسا ـ مدیر روابط عمومی و امور بینالملل حوزههای علمیه خواهران گفت زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع در زرندیه ساوه با نظر موافق حضرت آیتالله صافی گلپایگانی به حوزههای علمیه خواهران اختصاص یافت به گزارش خبرگزاریزمین برای ساخت حوزه علمیه در اطراف حرم رضوی واگذار میشود
استانها شرق خراسان رضوی از سوی شهرداری مشهد زمین برای ساخت حوزه علمیه در اطراف حرم رضوی واگذار میشود مشهد – خبرگزاري مهر شهردار مشهد يا تاكيد بر اينكه تعدادي زمين در اطراف حرم مطهر براي ساخت حوزه علميه در نظر گرفته ميشود گفت مشکلی برای واگذاری براي ساخت حوزه علمیه در اطمدیر حوزه علمیه مازندران: هدایت و سعادت جامعه در پرتو خیران و عالمان دینی است
مدیر حوزه علمیه مازندران هدایت و سعادت جامعه در پرتو خیران و عالمان دینی استمدیر حوزه علمیه مازندران گفت معنویت هدایت و سعادت یک جامعه در پرتو خیران و عالمان دینی است به گزارش خبرگزاری فارس از آمل حجتالاسلام ابوالقاسم طاهری صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیهمعاون جدید مرکز خدمات حوزههای علمیه معرفی شد
معاون جدید مرکز خدمات حوزههای علمیه معرفی شد خبرگزاری رسا ـ مراسم تودیع و معارفه معاون خدمات فرهنگی و رفاهی مرکز خدمات حوزههای علمیه با حضور رییس معاونان مدیران و کارکنان آن برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مراسم تودیع و معارفه معاون خدمات فرهنگی و رفاهی مرکز خدمات حمعاون جدید آموزش مدیریت حوزه علمیه استان بوشهر معارفه شد
معاون جدید آموزش مدیریت حوزه علمیه استان بوشهر معارفه شد خبرگزاری رسا ـ حجتالاسلام مهدی نعمتی به عنوان معاون آموزش حوزه علمیه بوشهر از سوی مدیر حوزه علمیه استان بوشهر معرفی شد به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در بوشهر در این مراسم حجت الاسلام رضا خدری مدیر حوزه علمیه استان-
گوناگون
پربازدیدترینها