تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805608444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت آمایش اقتصادی بخش کشاورزی/ مزارعی که سال به سال آب می روند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر گزارش می دهد؛
ضرورت آمایش اقتصادی بخش کشاورزی/ مزارعی که سال به سال آب می روند
ساری - خبرگزاری مهر: درحالی طرح سرشماری عمومی بخش کشاورزی کلید خورد که به تاکید کارشناسان این طرح از مولفه های تحقق اقتصاد مقاومتی و لازمه آمایشی برای اقتصادی کردن کشاورزی است.



به گزارش خبرنگار مهر، اجرای طرح سرشماری عمومی بخش کشاورزی توسط 380 آمارگیر از 5 مهرماه همزمان با سراسر کشور در مازندران نیز آغاز شد. در حال حاضر بخش کشاورزی مازندران با چالشهایی عدیده ای مواجه است که اقتصاد نبودن، تغییر کاربری اراضی، نبود الزام  قانونی برای اقتصادی کردن کشاورزی، کوچک شدن اراضی ناشی از قانون ارث و غیره از جمله چالشهاست. با توجه به نقش مازندران در تامین غذایی کشور، ارائه اطلاعات دقیق و مشخص از سوی بهره برداران می تواند در ترسیم نقشه راه کشاورزی استان و کشور حائز اهمیت باشد، از اینرو، کارشناسان و مسئولان خواستار ارائه اطلاعات دقیق از سوی کشاورزان هستند. معاون فرمانداری شهرستان جویبار در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور است گفت: تولید و بخش اعظمی از فعالیت های نیروی انسانی در بخش کشاورزی صورت می گیرد و توسعه بخش کشاورزی محور تمامی برنامه ها در کشور است. توسعه بخش کشاورزی نیازمند برنامه است فرج الله یدالله پور با اشاره به اینکه برای توسعه بخش کشاورزی در کشور نیاز به برنامه است اظهار داشت: بدون آمار و اطلاعات دقیق نمی توان در این بخش برنامه ریزی کرد و به یک توسعه پایدار دست یافت. وی با اعلام اینکه چهارمین سرشماری کشاورزی بعد از انقلاب از 5 مهرماه لغایت 18 آبان در سراسر کشور انجام می شود افزود: اقتصاد شهرستان متکی به کشاورزی است و اغلب مردم این شهرستان در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند.

یدالله پور تصریح کرد: 5درصد تولید برنج، 10درصد تولید گندم، 6درصد تولید مرکبات و 5 درصد از تولید گوشت قرمز در شهرستان جویبار صورت می گیرد و بزرگترین پروژه پرورش ماهیان خاویاری در این شهرستان درحال احداث است. معاون فرمانداری شهرستان جویبار ارائه آمارهای دقیق، لازمه ارتباط موثر بین واحدهای سرشماری و کشاورزی است، خاطرنشان ساخت: یکی از سیاست های اضلی دولت در روستاها اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی است و همکاری دهیاران می تواند در تسریع بخشیدن به این طرح موثر باشد. مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جویبار نیز با بیان اینکه برای تامین نهاده های کشاورزی در سطح شهرستان نیاز به یک آمار دقیق است گفت: در اکثر موارد آمارهای ارائه شده در این بخش دارای نوسانات زیادی بوده است و آخرین سرشماری طرح عمومی کشاورزی سال 82 در کشور انجام شد. سلیمان حاتم نژاد با اشاره به اینکه دهیاران نماینده دولت در روستاها هستند، اظهار داشت: 45 نوع محصول کشاورزی در سطح شهرستان تولید می شود و بیش از 95 درصد جمعیت شهرستان جویبار بهره بردار در بخش کشاورزی هستند. بخشدار بخش مرکزی شهرستان جویبار با بیان اینکه آمار ارائه شده در طرح سرشماری کشاورزی در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ می شود، گفت: 145 شاخص توسعه از این سرشماری استخراج می شود که برای اجرای این گام بزرگ ملی در کشور نیاز به یک نوع مدیریت جهادی است. محمد مدانلو با بیان اینکه دهیاران به عنوان بازوان دولت در روستاها هستند، اظهار داشت: به علت عدم آشنایی مامورین سرشماری با منطقه مشکلاتی در دوره های قبل سرشماری  به وجود آمده بود که امید است با همکاری دهیاران و کشاورزان با ماموران سرشماری دیگر شاهد این مشکلات نباشیم. بخشدار بخش مرکزی تصریح کرد: 41 روستا و آبادی با جمعیت بالغ بر 22هزار نفر در بخش مرکزی شهرستان جویبار ساکنند و 38 شورا و 33 دهیاری نیز در این بخش فعالیت می کنند. نبود اطلاعات دقیق چالش برنامه ریزیهاست در عین حال، مدیر کل آمار و اطلاعات استانداری مازندران نیز، ارائه آمار و اطلاعات نادرست در هنگام اجرای طرح های سرشماری را مشکل تاریخی ایران و چالشی برای برنامه ریزی های آینده دانست و گفت: برطرف کردن این مشکل بزرگ که موجب ناکام ماندن برنامه ریزی ها می شود ، نیازمند تلاش برای ارتقای فرهنگ بیان واقعیت ها هنگام اجرای طرح های سرشماری است.

وی به اجرای طرح سرشماری کشاورزی در مازندران اشاره کرد و گفت: این سرشماری ، منبع بسیار مهمی برای تهیه داده های ساختاری و پایه ای کشاورزی است و بر اساس چارچوب آماری حاصل از سرشماری عمومی کشاورزی، طرح های نمونه گیری متعددی برای تامین نیازهای آماری بخش کشاورزی آماده و اجرا خواهد شد.

احمدی ادامه داد: روش اصلی جمع آوری آمار کشاورزی ، مصاحبه ماموران آموزش دیده با بهره برداران کشاورزی شامل خانواده ها ، بهره برداران کشاورزی، دامپروری ، شرکت های رسمی و موسسه های عمومی است که اطلاعات جمع آوری شده در قالب گزارشات آماری در اختیار برنامه ریزان ، مدیران ، پژوهشگران و علاقمندان قرار خواهد گرفت

الزامی برای اقتصادی کردن کشاورزی وجود ندارد/ کوچک شدن اراضی و مزارع کشاورزی معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران نیز  یکی از نتایج اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی، آمایش دقیق و علمی سرزمینی برای اقتصادی کردن کشاورزی برشمرد و گفت: در حال حاضر کشاورزی به صورت سنتی، صنعتی و تجاری انجام می شود که با فراهم آوردن امکانات مناسب و دقیق ناشی از اجرای این طرح ، مولفه های اقتصادی بودن فعالیت های کشاورزی مشخص خواهد شد.

علی احسانی بیان کرد : به رغم تلاش های انجام شده ، هیچ الزام قانونی برای اقتصادی کردن کشاورزی وجود ندارد که یکی از نتایج آن فقدان قانون مشخص ، افزایش بی رویه تغییر کاربری در زمین های کشاورزی و تبدیل آن ها به ویلا و مناطق مسکونی است .

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران افزود: یکی دیگر از معضلات کاهش فعالیت های کشاورزی در مازندران ، کوچک شدن زمین ها ناشی از قانون ارث و تبدیل شدن آن به قطعه های کوچک است.

احسانی ادامه داد: به دنبال اجرای این قانون ، زمین های روستا قابلیت انجام کشاورزی به صورت اقتصادی را ندارند که به دلیل نبود شرایط مناسب انجام این فعالیت ها ، تحصیل کردگان روستایی ، مجبور به مهاجرت به شهرها هستند و هیچ قانونی برای جلوگیری از کوچک شدن و تجاری شدن زمین هایی روستایی وجود ندارد و نمی توان از اجرای آن جلوگیری کرد .

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران بیان کرد: ساخت بدون ضابطه و قانون ویلا در زمینهای کشاورزی و مرغوب ، معضل جدی مازندران است.

ساخت و ساز در زمینهای مرغوب کشاورزی احسانی به احداث واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر در نوار ساحلی مازندران انتقاد کرد و گفت: بیشتر این واحدهای مسکونی در زمین های مرغوب کشاورزی ساخته شد که باید با تصویب قوانین مشخص ، از این پس مانع ساخت وساز در نوار ساحلی و زمین های مرغوب کشاورزی شویم.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار موجود، مازندران دارای بیشتر مراکز آموزش عالی در کشور است که احداث ساختمان های متعدد و بزرگ در شهرهای استان ، نمونه ای از بی توجهی به کاهش زمینه انجام فعالیت های کشاورزی اقتصادی است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران به تغییر الگوی کشت در اراضی شیب دار و مناطق روستایی اشاره کرد و گفت : مازندران دارای زمینه مناسب برای کشت و بهره برداری از بیشترین گونه های دارویی در کشور است که باید صنعتی کردن این بخش در دستور کار قرار بگیرد .

احسانی به اجرای طرح سرشماری عمومی بخش کشاورزی در مازندران اشاره کرد و گفت : 380 آمارگیر آموزش دیده ، مسئولیت تهیه و جمع آوری اطلاعات را بر عهده دارند و این سرشماری برای نخستین بار به صورت الکترونیکی اجرا می شود و کاهش زمان استخراج و انتشار و دقیق بودن آن از مهمترین مزیت های این سرشماری است. به گزارش مهر، بخش کشاورزی بدلیل تأمین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود و آمارگيري كشاورزي برای تحلیل وضعیت گذشته و حال، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی آینده یک ضرورت است. به تاکید مسئولان، تمامي اطلاعات و نتايج جمع آوری شده از بهره برداران بخش کشاورزی در طرح سرشماری محرمانه خواهد ماند و اطلاعات جمع آوري شده صرفا در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های كلان کشور مورد استفاده قرار خواهدگرفت. طبق آمار، حدود ۲۰ درصد شاغلان در مازندران به صورت مستقیم در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند که برنامه ریزی برای افزایش اشتغال و افزایش تولید و ارتقای درآمد کشاورزان مي تواند از نتايج این سرشماری باشد.


۱۳۹۳/۷/۵ - ۰۹:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن