تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 24 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806523910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد جولان صیادان در پناهگاه پرندگان / عمر پرندگان در پناهگاه به پایان می‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
جولان صیادان در پناهگاه پرندگان / عمر پرندگان در پناهگاه به پایان می‌رسد
با بال‌های خسته و از راه دور خود را به پناهگاه می‌رساند و هنوز نوک‌های ظریفش را در آب نگذاشته، صدای هولناکی او را از اینکه به این پناهگاه آمده، پشیمان می‌کند، این است داستان پرندگانی که پناهگاه لپو را زیست بوم خود می‎دانند.

خبرگزاری فارس: جولان صیادان در پناهگاه پرندگان / عمر پرندگان در پناهگاه به پایان می‌رسد



به گزارش خبرگزاری فارس از فریدونکنار، شهرستان فریدونکنار که در نوار ساحلی دریای خزر قرار دارد در نیمه دوم هرسال تا اواخر اسفندماه میزبان پرندگان مهاجر از مناطق مختلف کشور و مناطق سرد سیبری است. پرندگانی که با بال‌های خسته از راه دور خود را به پناهگاه می‌رسانند و هنوز نوک‌های ظریفشان را در آب نگذاشته صدایی هولناک آنها را از اینکه به این پناهگاه آمده‌اند، پشیمان می‌کند، این است داستان پرندگانی که پناهگاه لپو را زیست بوم خود می‎دانند. جولان صیادان در پناهگاه پرندگان صیادان پناهگاه حیات‌وحش لپو فریدونکنار از اذان مغرب و تاریک‌شدن هوا تا اذان صبح به منطقه رفته و به صید پرندگان چنگر (پرلا)، اوکرک، مرغ آبی و... می‌پردازند. عمر پرندگانی که در پناهگاه به پایان می‌رسد در بین این پرندگان برخی گونه‌های کمیاب نیز به دلیل مامن‌ بودن منطقه ورود می‌کنند که به محض ورود، عمرشان نیز به پایان می‌رسد و توسط صیادان غیرمجاز شکار می‌شوند. همچنین در سفر اخیر معاون رئیس جمهور در سازمان محیط زیست به مازندران تصمیماتی برای ساماندهی وضعیت صید پرنده در برخی از مناطق مازندران از جمله فریدونکنار گرفته شد.

مقاومت صیادان برای جمع‌آوری دام‌ها این ساماندهی که قرار است در چند مرحله انجام گیرد، نخستین اقدامش جمع‌آوری دام‌های ‌هوایی است که در همان مرحله نخست با مقاومت صیادان منطقه لپو فریدونکنار مواجه شد. جهت اجرای حکم جمعی از محیط‌‌بانان مازندران که قرار بود برای جمع‌آوری دام‌های هوایی پناهگاه حیات‌وحش فریدونکنار اقدام کنند ابتدا در اداره محیط زیست بابلسر و فریدونکنار تجمع کردند تا به منطقه رفته و حکم را اجرا کنند که با مخالفت شدید صیادان منطقه روبرو شدند. حضور 60 محیط‌بان و مقاومت 150 صیاد غیرمجاز فرمانده یگان محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابلسر با بیان اینکه با هماهنگی انجام شده از ساعت پنج صبح حدود 60 مامور یگان محیط زیست از سراسر شهرستان‌های مازندران در این مکان تجمع تا عملیات جمع‌آوری را انجام دهند، اظهار داشت: متاسفانه خبر رسید حدود 150 نفر از بومیانی که صید غیرمجاز انجام می‌دهند به قصد درگیری با محیط‌بانان در آن منطقه تجمع کردند تا مانع از اجرای حکم شوند.

توقف اجرای حکم به دلیل درگیری مسلم آهنگری با اعلام اینکه ممکن است درگیری شدیدی بین طرفین ایجاد و منجر به حوادث ناگوار شود، گفت: به همین خاطر اجرای حکم را متوقف کردیم. وی با بیان اینکه محیط‌بانان ضابطان حفاظت از محیط زیست هستند، بیان داشت: هر ساله شاهد تخلفات زیادی در این مناطق هستیم و این تخلفات به یک معضل جدی تبدیل شده است. هزاران پرنده سالانه غیرمجاز صید می‎شوند آهنگری با بیان اینکه هر ساله بالای هزاران پرنده به صورت غیرمجاز در این مناطق صید می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما عزم خود را جزم کردیم تا از تخلفات جلوگیری کنیم، ولی با مقابله مردم مواجه شدیم.

فرمانده یگان محیط زیست مازندران از مردم، مسئولان و رسانه‌ها خواستار حمایت برای اجرای حکم شد. در ادامه برای تکمیل گزارش که به همراه مسئول اداره نظارت بر امور دام مازندران و یکی از کارشناسان به پناهگاه حیات وحش لپو رفتیم با تجمع تعدادی از صیادان منطقه روبرو شدیم. 200 سال است که شکار می‌کنیم نماینده دام‌گستران فریدونکنار درباره علت تجمع در این مکان بیان داشت: مدت 200 سال است که ما در این منطقه صید می‌کنیم و این شغل ما است، شغلی که از پدران خود به ارث بردیم، وقتی پرنده در زمین ما می‌نشیند پس حق قانونی ما است که آن را صید کنیم. محیط زیست اقدامی برای حفاظت از پرندگان انجام نمی‌دهد احمد آقایی افزود: اگر محیط زیست ادعا می‌کند پرندگان متعلق به آنها است، پس زمینی برای این پرندگان در نظر گیرد، چرا که با وجود این پرندگان قادر به کشاورزی و کشت نیستیم. وی تصریح کرد: محیط زیست ادعا می‌کند که حفاظت از پرندگان را به عهده دارد در حالی که هیچ اقدامی برای فراهم کردن امکانات لازم انجام نمی‌دهد و تمام امکانات را ما خود به تنهایی برای پرندگان فراهم می‌کنیم و مخارج زیادی نیز متحمل می‌شویم. 100 بار به دادگاه رفتیم نماینده دام‌گستران فریدونکنار تصریح کرد: برای فراهم کردن امکانات این پرندگان، بیش از 100 بار به دادگاه رفتیم، با اداره آب درگیر شدیم اما محیط زیست حتی یک بار نیز نه برای دفاع از ما بلکه برای دفاع از پرندگان هیچ گونه اقدامی انجام نداد. ساخت ویلا در محدوده پناهگاه حیات وحش یکی دیگر از صیادان حیات‌وحش با انتقاد از مسئولان محیط زیست بیان داشت: تحصیلات من در حد دوم راهنمایی است با این تحصیلاتم می‌دانم جایی که به عنوان پناهگاه حیات وحش در نظر می‌گیرند باید محل امن پرندگان باشد، اما چگونه هفت کیلومتر از جاده کمربندی از حاشیه زیستگاه پرندگان عبور می‌کند، چرا منطقه خزرشهر که در ابتدا زمینش کاربری اراضی بود به ساخت ویلاها و اماکن تجاری اختصاص داده شد.

با محیط زیست همکاری نمی‌کنیم محمد نوری با بیان اینکه چرا با وجود این همه ساخت‌وساز غیرمجاز کسی به خود اجازه نمی‌دهد از آن جلوگیری کند، ولی یک عده مردم فقیر روستایی که با صید پرندگان امرار معاش می‌کنند توسط عده‌ای که خود را دوستدار محیط زیست معرفی می‌کنند مورد ظلم واقع می‌شوند، اذعان داشت: ما به محیط زیست اعتماد نداشته و حاضر نیستیم با آنها همکاری کنیم چون صید حق ما است و کسی نمی‌تواند از کار ما جلوگیری کند. شکار در فریدونکنار چالش حیات وحش مازندران است مسئول اداره نظارت بر امور دام مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شکار صید در منطقه فریدونکنار یک چالش اساسی مدیریت حیات وحش مازندران است. کار غیرقانونی که به عرف تبدیل شده است کوروس ربیعی با بیان اینکه صید پرندگان در منطقه فریدونکنار از گذشته دور رایج بوده است، گفت: صید پرندگان در حالی ‌که غیرمجاز و غیرقانونی است، اما به یک عرف تبدیل شده است که برای جلوگیری از آن نیاز به حمایت و همکاری مسئولان شهرستانی و استانی است. انقراض پرندگان با صید غیرمجاز در ادامه رئیس محیط زیست بابلسر و فریدونکنار نیز اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش لپو فریدونکنار جزء مناطق چهارگانه و از اهمیت اکولوژیکی و تنوع زیست محیطی برخوردار است. ناصر کیایی با بیان اینکه جمع‌آوری دام گستران به نفع عموم مردم و محیط زیست است، بیان داشت: با صید غیرمجاز موجب انقراض گونه‌های پرندگان نشویم. مشکلات اکوسیستمی با انقراض حیات وحش به گزارش فارس، حفاظت از محیط زیست وظیفه همه افراد جامعه است، با وجودی که بسیاری از پرندگان در معرض خطر انقراض هستند برخی افراد سودجو با صید غیرمجاز و فروش آن به انقراض این گونه‌ها کمک می‌کنند. و با وجودی که عده‌ای گمان می‌کنند، می‌توانند با شکار این پرندگان وضعیت اقتصادی خانواده خود را بهبود بخشند آگاه از این مساله مهم نیستند که این پرندگان سرمایه ارزنده جهان طبیعت بوده که انقراض آن سبب مشکلات اکوسیستمی خواهد شد. همچنین لازم است مسئولان متولی به این امر توجه داشته باشند که عدم برخورد با این گونه افراد، محیط زیست را با خطر جدی مواجه می‌کند و این خیانت بزرگی به نسل‌های آینده است. ---------------------------- گزارش از: سامره عبدی --------------------------- عکس از بهروز خسروی --------------------------- انتهای پیام/86010/ب۴۰

93/07/04 - 08:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن